Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJaroslava Navrátilová
1
Opatření k provázaní dopravních modu v širším jihovýchodním segmentu bratislavské aglomerace Dunajská Streda, 16.5.2011 Opatření k provázaní dopravních modu v širším jihovýchodním segmentu bratislavské aglomerace VXIII. seminář IDS Lázně Bohdaneč, 16. 5. 2011 Jiří Schmidt RegioJet, a.s.
2
Opatření k provázaní dopravních modu v širším jihovýchodním segmentu bratislavské aglomerace Dunajská Streda, 16.5.2011 Základní východiska - demografie JV aglomerace Bratislavy – Žitný ostrov 230 tis. obyvatel + Bratislava 455 tis. • 65% maďarské národnosti (145 tis.) Největší města: • Komárno (Komárom) 36 tis. • Dunajská Streda (Dunaszerdahely) 24 tis. • Šamorín (Somorja) 13 tis. • Veľký Meďer (Nagymegyer) 9 tis. • Dunajská Lužná5 tis. Území je rozděleno do tří samosprávných celků (VÚC): Bratislava, Trnava, Nitra
3
Opatření k provázaní dopravních modu v širším jihovýchodním segmentu bratislavské aglomerace Dunajská Streda, 16.5.2011 Základní východiska – urbanizační textura Převažuje liniová textura osídlení – zhruba 85% obyvatelstva je soustředěno do hlavní JV úhlopříčné urbanizační osy Bratislava – DS – Komárno • Jediné velké sídlo mimo osu - Gabčíkovo
4
Opatření k provázaní dopravních modu v širším jihovýchodním segmentu bratislavské aglomerace Dunajská Streda, 16.5.2011 Základní východiska – spádovost V celém území se projevuje extrémní gravitace Bratislavy Až do cca 50 km perimetru jednosměrná spádovost do Bratislavy Tenké bifurkační území mezi Dunajskou Stredou a Velkým Meděrem Gravitační pole Komárna cca 20 – 30 km Intenzivní gravitační pole maďarského Komárom • Průmyslová zóna cca 15 000 zaměstnanců • Neveřejná autobusová doprava zajíždí až na hranici Žitného ostrova Minimální spádovost do center VÚC • Značně nelogicky volená centra
5
Opatření k provázaní dopravních modu v širším jihovýchodním segmentu bratislavské aglomerace Dunajská Streda, 16.5.2011 Základní východiska – doprava Silniční doprava: Chronické kongesce na silnicích I/63 a II/572 • Standardní ranní zdržení až 40 minut • Vzdutí kolon až 15 km (zhruba do úrovně Rovinky) • Nedořešení politika parkování v širším centru Bratislavy • Prodlužující se termín výstavby D6 Problematika velmi intenzivní suburbanizace v prostoru Dunajské Lužné a Rovinky • Počet obyvatel roste meziročně až 10% Mimořádná intenzita autobusových spojů • Ranní interval v profilu Šamorín 5 minut! Extrémní špičkovost a intenzita ukazuje na příměstský, nikoliv regionální režim dojížďky
6
Opatření k provázaní dopravních modu v širším jihovýchodním segmentu bratislavské aglomerace Dunajská Streda, 16.5.2011 Potreba riešenia dopravnej situácie
7
Opatření k provázaní dopravních modu v širším jihovýchodním segmentu bratislavské aglomerace Dunajská Streda, 16.5.2011 Východiska – problém dopravní inverze Železnice je vhodná pro přenos dopravních momentů: • Dunajská Streda – Bratislava • Velký Meder – Dunajská Streda/Bratislava • Do jisté míry (Šamorín) Kvetoslavov – Bratislava • menší obce s malou docházkovou vzdáleností (Miloslavov, V/M Paka, Okoč, ….) – DS/Bratislava To znamená, že železnice může zabezpečovat těžiště přepravních vazeb v ose regionu
8
Opatření k provázaní dopravních modu v širším jihovýchodním segmentu bratislavské aglomerace Dunajská Streda, 16.5.2011 Východiska – problém dopravní inverze V rozporu s tím Železnice v posledních 20 letech úplně vyklidila svoji pozici a jádro denní dojížďky přenechala silnici • Počet spojů stagnuje, přestože přepravní poptávka dlouhodobě roste • Kapacita průměrného spoje se snížila zhruba 3x Vlak funguje jako posilový dopravní mod – odváží ranní a odpolední špičky Železnice není integrována v žádném tarifním systému Neexistují vhodná propojení s IAD Situaci zhoršují mimořádně nevhodné infrastrukturní zásahy • Samovratné výměny ve stanicích
9
Opatření k provázaní dopravních modu v širším jihovýchodním segmentu bratislavské aglomerace Dunajská Streda, 16.5.2011 1989/90 2010/11 …(ne)překvapivá podobnost?
10
Opatření k provázaní dopravních modu v širším jihovýchodním segmentu bratislavské aglomerace Dunajská Streda, 16.5.2011 Odhad modal-splitu (2010) Modal split v profilu Dunajská Lužná/Rovinka (podzim 2010)
11
Opatření k provázaní dopravních modu v širším jihovýchodním segmentu bratislavské aglomerace Dunajská Streda, 16.5.2011 Koncept řešení – cíle a základní teze Cíle: • Odlehčit zatížení silnic I/63 a II/572 • Okamžité dopady do bezpečnosti, úspory času a environmentálních škod • Dosáhnout modal-shiftu: zvrátit nepříznivý trend rozdělení přepravního trhu • Ergo: zvýšit kvalitu dopravní obsluhy v celém regionu Základní teze řešení: • Efektivního modal-shiftu je možno dosáhnout pouze účinnou kombinací: 1.Vyhovujícího provozního konceptu 2.Kvalitního vozového parku + nových služeb pro cestující 3.Integrací s ostatními druhy dopravy: – Časovou – Tarifní 4.Vyhovující infrastruktury – Včetně integrace prostorové
12
Opatření k provázaní dopravních modu v širším jihovýchodním segmentu bratislavské aglomerace Dunajská Streda, 16.5.2011 1. Nový provozní koncept Nový provozní koncept vychází z principů semi-symetrického integrálního JŘ Základní efekty: • Navýšení počtu spojů • Pásmovost na hraně Dunajská Streda • Pravidelný celodenní takt • Provoz od ranních až do nočních hodin – 19,5 hodin denně • Špičkové dělení taktu 60/30 • Princip urychlených špičkových směrů • Jeden ze základních kamenů celého konceptu – obtížné podmínky zatížené jednokolejné tratě • Razantní zrychlení především v klíčové trase Dunajská Streda – Bratislava Nový provozní koncept mimo jiné umožňuje výrazně lepší efektivitu investic do vozidlového parku
13
Opatření k provázaní dopravních modu v širším jihovýchodním segmentu bratislavské aglomerace Dunajská Streda, 16.5.2011
14
Opatření k provázaní dopravních modu v širším jihovýchodním segmentu bratislavské aglomerace Dunajská Streda, 16.5.2011 2. Vozidlový park, služby Kompletní flotila moderních dieselových jednotek • Včetně záložních souprav – tzn., že ani operativní rezervy nejsou kryty náhradní soupravou Kvalitativní standard: klimatizace, bezpečnostní kamery, uzavřený systém WC, wi-fi, …. Vysoká dynamika provozu – dosažení jízdní doby 43 minut DS-Bratislava • Bus ve špičce 1:20 – 1:40
15
Opatření k provázaní dopravních modu v širším jihovýchodním segmentu bratislavské aglomerace Dunajská Streda, 16.5.2011
16
Opatření k provázaní dopravních modu v širším jihovýchodním segmentu bratislavské aglomerace Dunajská Streda, 16.5.2011 3. Tarifní integrace Trať je ve druhé fázi růstu BID • Předpokládaný start březen 2012 • Zóny 725 a 735 až do zastávky Miloslavov (hranice kraje) Odbavení „brněnského modelu“ Očekávaný růst za hranice kraje • Zásadní především pro Kvetoslavov a Šamorín Společné tarifní nabídky s BID
17
Opatření k provázaní dopravních modu v širším jihovýchodním segmentu bratislavské aglomerace Dunajská Streda, 16.5.2011 4. Časová integrace V současnosti nejsou autobusové linky na železnici provázány • Kromě několika náhodných nesystémových „polopřípojů“ První fáze: • Provázání linky Šamorín – Senec v Kvetoslavově + rozšíření provozu • Provázání linek směřujících na SV v Zemské Olči • Časová úprava vybraných linek z Dunajské Stredy na S • Zajištění vybraných přípojů na neveřejnou dopravu do Komárom v Komárně • Začátky a konce směn • Dílčí úpravy v časových polohách autobusových linek 70, 79 a N70 BID v Poddunajských Biskupicích • Především v okrajových sedlových hodinách
18
Opatření k provázaní dopravních modu v širším jihovýchodním segmentu bratislavské aglomerace Dunajská Streda, 16.5.2011 Infrastruktura + prostorová integrace s IAD a cyklo 1.Zastávky • Zvýšení nástupních hran • Vybudování nástupištních přístřešku • Rekonstrukce pochozích ploch • Dovybavení informačními systémy • Parkovací boxy a stojany na jízdní kola ve vybraných zastávkách • Vše investice RegioJet na základě memoranda MD-RJ-ŽSR 2.Parkoviště P+R • První fáze: v hlavních přípojných bodech IAD • Dunajská Streda a Kvetoslavov • Plochy pronajímá ŽSR, stavební investice RegioJet 3.Cyklostezka Šamorín – Kvetoslavov • Na tělese zrušené dráhy • Investice obec(+evropské fondy)
19
Opatření k provázaní dopravních modu v širším jihovýchodním segmentu bratislavské aglomerace Dunajská Streda, 16.5.2011 Co usnadňuje řešení/realizaci projektu? Podpora a bezprecedentní zájem: • obcí, místních radnic, starostů, veřejných institucí • Interference i s národnostním podtextem • občanů, cestujících, škol, zaměstnavatelů v regionu • Demonstrativní zájem při prezentačních jízdách • médií • Opět – velmi silný akcent podpory dlouho ostentativně zanedbávaného regionu
20
Opatření k provázaní dopravních modu v širším jihovýchodním segmentu bratislavské aglomerace Dunajská Streda, 16.5.2011 Dopravní laboratoř „on line“ - závěr Za zahraničních zkušeností vyplývá, že základním momentem úspěšnosti obdobných projektů je interference všech opatření: provozní model, vozidla+služby, integrace s ostatními mody, infrastruktura. První výsledky budeme moci komentovat nejdříve za rok. Zajímavý komparativní etalon – Jizerskohorská železnice. Jen houšť!
21
Opatření k provázaní dopravních modu v širším jihovýchodním segmentu bratislavské aglomerace Dunajská Streda, 16.5.2011 Integraci zdar! Kontakt Jiří Schmidt obchodní ředitel RegioJet, a.s. Tel: +420 606 856 656 E-mail: schmidt@regoiojet.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.