Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/"— Transkript prezentace:

1 Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2673
Příjemce: Základní škola a Mateřská škola Větřní Školní 232 Větřní Téma hodiny: VY_32_INOVACE_CH9_02 Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová

2 Soli Soli jsou chemické sloučeniny složené z kationtů kovů (popř. amonného kationtu NH4+) a aniontů kyselin Anionty kyselin se odvozují z molekul kyselin odštěpením jednoho nebo více kationtů vodíku H+ Vzorce solí píšeme tak, že jeden nebo více atomů vodíku v molekule kyselin nahradíme atomem určitého kovu

3 Zopakujte si: Vznik aniontu disociací kyseliny
HCl + H2O → H3O+ + Cl- kyselina voda → oxoniový chloridový chlorovodíková kation anion HNO H2O → H3O+ + NO3- kyselina voda → oxoniový dusičnanový dusičná kation anion

4 Neutralizace KYSELINA + HYDROXID → SŮL + VODA HCl + KOH → KCl + H2O
je reakce kyseliny a hydroxidu, při které vzniká sůl a voda KYSELINA + HYDROXID → SŮL + VODA HCl + KOH → KCl + H2O kyselina hydroxid chlorid voda chlorovodíková draselný draselný

5 Přehled vzniku solí reakcemi různých skupin látek
Vznik soli reakcí Rovnice chemické reakce Vzorec soli Název soli Kyseliny a hydroxidu ( neutralizací) KOH + HCl → H2O + KCl KCl Chlorid draselný Kovu s kyselinou Zn + H2SO4 → H2 + ZnSO4 ZnSO4 Síran zinečnatý Kovu s nekovem 2Cu + S → Cu2S Cu2S Sulfid měďný Oxidu kovu s oxidem nekovu CaO + CO2 → CaCO3 CaCO3 Uhličitan vápenatý Kyselinotvorného oxidu s hydroxidem CO2 + 2KOH → K2CO3 + H2O K2CO3 Uhličitan draselný Zásadotvorného oxidu s kyselinou CaO + 2HNO3→ Ca(NO3)2 +H2O Ca(NO3)2 Dusičnan vápenatý Dvou solí (srážením) AgNO3 + KBr → AgBr + KNO3 AgBr Bromid stříbrný

6 Vlastnosti solí výskyt v přírodě tvorba krystalů
jsou to sloučeniny iontového charakteru mají vysoké teploty tání a varu v pevném skupenství nevedou elektrický proud jejich vodný roztok nebo tavenina elektrický proud vede (díky volně se pohybujícím iontům)

7 Chlorid sodný Obr. 1: Minerální chlorid sodný – halit Obr.2: Krystalová mřížka halitu

8 Úkol:Navrhněte výchozí látky pro přípravu:
Sulfidu rtuťnatého slučováním prvků Dusičnanu amonného neutralizací Siřičitanu sodného reakcí kyselinotvorného oxidu s hydroxidem Uhličitanu vápenatého srážecí reakcí

9 Řešení úkolu Hg + S → HgS HNO3 + NH4OH →NH4NO3 + H2O
SO NaOH → Na2SO3 + H2O Ca (OH)2 + CO2 → CaCO3 + H2O

10 Metodické doporučení Prezentace popisuje vznik solí a podává přehled jejich vzniku různými reakcemi. Popisuje jejich hlavní vlastnosti a v závěru umožňuje procvičit si zapisování reakcí chemickými rovnicemi.

11 BENEŠ, Pavel a kol. Základy chemie. 1. díl. 3. vyd
BENEŠ, Pavel a kol. Základy chemie. 1.díl. 3.vyd. Praha: Fortuna, s. ISBN , s Obr. 1 – PILSAK. W.J. [cit ]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: < > Obr. 2 – HOFFFMEISTER.H. [cit ]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: < > 11


Stáhnout ppt "Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/"

Podobné prezentace


Reklamy Google