Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prevence dětských dopravních úrazů MUDr. Zuzana Zvadová RNDr. Stanislav Janoušek Státní zdravotní ústav.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Prevence dětských dopravních úrazů MUDr. Zuzana Zvadová RNDr. Stanislav Janoušek Státní zdravotní ústav."— Transkript prezentace:

1 Prevence dětských dopravních úrazů MUDr. Zuzana Zvadová RNDr. Stanislav Janoušek Státní zdravotní ústav

2 Dopravní úrazovost dětí v ČR  V oblasti dopravních nehod dětí zaujímá ČR v Evropě nepříznivé postavení – dopravní úrazovost dětí je v ČR zhruba dvojnásobně vyšší nežli v motoristicky vyspělých zemích jakými jsou např. Švédsko, Velké Británie, Nizozemí nebo Itálie.  Dopravní úrazy jsou hlavní příčinou dětských úrazových úmrtí – v ČR je přibližně třetina dětských úmrtí způsobena dopravním úrazem.  Téměř polovina úrazů u dětí do 15 let vzniká v souvislosti s pohybem v dopravním prostředí.

3 Rizika vyplývající ze specifických vývojových zvláštností  Dítě není adaptováno na požadavky dopravy – jeho fyzický ani psychický vývoj není ukončen.  Vzhledem k výšce postavy nemá dostatečný rozhled a není za překážkou vidět!  U dítěte lze prokázat zhoršenou prostorovou orientaci, rovněž integrace zrakových funkcí se teprve vyvíjí.  Dítě není schopno odhadnout moment střetu ani rychlost přijíždějících vozidel.  Reakční čas u dětí je prodloužený, takže pětileté dítě potřebuje dvojnásobek času dospělého.

4 Nejohroženější věková kategorie  V poslední době počet smrtelných nehod u dětí narůstá. Nejčastější obětí dopravních nehod se stávají děti-spolujezdci a děti chodci.  Z hlediska incidence dopravních úrazů i jejich závažnosti jsou nejohroženější věkovou kategorií žáci mladšího školního věku.  Procento dopravních úrazů je nejvyšší u dětí na počátku školní docházky – těmto dětem zároveň nejvíce hrozí i riziko smrtelného dopravního úrazu.

5 Smrtelné dopravní úrazy u dětí ČR za rok 2005 – v %

6 Procento dopravních úrazů v závislost na věku dítěte

7 Příčiny dopravních nehod dětí  Náhlé vstoupení do vozovky – zbrklé chování, následování vrstevníků, přecházení mezi auty  Přecházení bez rozhlédnutí – špatný odhad rychlosti a vzdálenosti – značené přechody  Hra dětí na vozovce nebo v její blízkosti  Nízká četnost používání prvků pasivní bezpečnosti, tj. přileb, pásů a autosedaček  Nerespektování pravidel silničního provozu při jízdě na kole, náhlé odbočení, jízda vedle sebe

8 Způsoby účinné prevence  K nejúčinnějším patří legislativní opatření týkající se silniční dopravy - používání prvků pasivní bezpečnosti,tj. bezpečnostních pásů v autech, přileb pro cyklisty do 18 let a autosedaček pro děti mladší 12 let a menší 150cm.  Omezení rychlosti ve vymezených lokalitách. Snížení max. povolené rychlosti na 30 km/hod v blízkosti škol, hřišť, sportovišť a v obytných zónách.  Úpravy dopravního prostředí - retardéry, ostrůvky na přechodech pro chodce, cyklistické stezky.  Dopravní výchova pro děti i rodiče s cílem zlepšit znalosti a zvýšit efektivitu chování v rizikových dopravních situacích. Důraz je nutno klást na dodržování zásad bezpečného přecházení!

9 Zásady bezpečného přecházení  Vybrat bezpečné místo k přecházení.  Zastavit se na kraji chodníku.  Rozhlédnout se a naslouchat, zda nic nejede.  Čekat na vhodný čas k bezpečnému přechodu.  Znovu se rozhlédnout a rychle přejít.  Bezpečně přecházet znamená po celou dobu přecházení sledovat dopravu, rozhlížet se a naslouchat!  Důležité je respektovat zásadu vidět a být viděn.

10 Zásada vidět a být viděn  Viditelnost lze zvýšit vhodnou barvou oblečení a doplňky z fluorescenčních a reflexních materiálů. Téměř 1/3 nehod u dětí se odehrává ve dne za zhoršené viditelnosti.  Fluorescenční materiály zvyšují viditelnost za denního světla a za soumraku – ve tmě svou účinnost ztrácejí. K nejčastěji užívaným barvám patří jasně žlutá, zelená a oranžová.  Reflexní materiály zvyšují viditelnost za tmy. Světlo odrážejí na vzdálenost až 200 m. Reflexní materiál je v noci vidět na 3x větší vzdálenost než bílé oblečení a na více než 10x větší vzdálenost než oblečení modré.

11 Dětské autosedačky  Používání autosedaček snižuje riziko úmrtí dětského spolujezdce o více než 70 %. Náraz v rychlosti 50 km/hod je pro nepřipoutané dítě stejný jako pád z desetimetrové výšky.  Dětské autosedačky nesmějí být nikdy instalovány na místech vybavených aktivním airbagem! Airbagy jsou konstruovány pro osoby vyšší než 150 cm.  Dětská autosedačka je určena dětem do 150 cm. Vyšší dětí chrání bezpečnostní pás.

12 Bezpečný způsob přepravy dítěte  Přeprava dítěte v zádržném systému na zadním sedadle představuje nejbezpečnější způsob přepravy dítěte.  U nejmenších dětí – minimálně do 1 roku věku - je nutné upevnit sedačku proti směru jízdy.  V zádržném systému na předním sedadle.  Děti od výšky 150 cm chrání účinně bezpečnostní pás. Ramenní je veden přes klíční kost a rameno,břišní přes kyčle.  Bezpečnostní pásy jsou důležité i pro nastávající maminky. V případě nehody je riziko poškození plodu téměř trojnásobně nižší nežli u nepřipoutaných!

13 Cyklistické přilby  Úrazy hlavy jsou u dětských cyklistů nejčastější příčinou úmrtí. Nošení přilby zabrání 85 % poranění hlavy a 88 % poranění mozku.  Cyklista mladší 18 let je povinen použít při jízdě na kole cyklistickou přilbu! Při pádu z kola bývá nejčastěji zraněna právě hlava – 44 % případů!  Cyklistické přilby užívá pravidelně přibližně 40 % dětí. Vyšší procento lze zaznamenat u dětí na počátku školní docházky. Cyklisté bez přilby podstupují téměř 20 x vyšší riziko smrti.

14 Používání cyklistické přilby při jízdě na kole u pražských školních dětí Používání cyklistické přilby při jízdě na kole u pražských školních dětí

15 Bezpečnostní pásy  Pásy patří k nejvýznamnějším prvkům pasivní ochrany. Dle statistik nepřipoutaným osobám hrozí 6x vyšší riziko smrti.  Pásy užívá kolem 60 % dětí. U dospělých lze zaznamenat velmi nízké procento poutání na zadních sedadlech. Přitom v ČR je povinnost poutat se na předních i zadních sedadlech – pokud jsou vybavena bezpečnostními pásy.  Pásy významně přispívají k bezpečnosti cestující, zejména v případě čelní srážky, zadního nárazu či převrácení. V případě převrácení zabrání až 77 % usmrcení.

16 Používání bezpečnostních pásů při jízdě autem


Stáhnout ppt "Prevence dětských dopravních úrazů MUDr. Zuzana Zvadová RNDr. Stanislav Janoušek Státní zdravotní ústav."

Podobné prezentace


Reklamy Google