Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Michel Perottino CEFRES, FSV UK Financování politických stran a volebních kampaní ve Francii 1.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Michel Perottino CEFRES, FSV UK Financování politických stran a volebních kampaní ve Francii 1."— Transkript prezentace:

1 Michel Perottino CEFRES, FSV UK Financování politických stran a volebních kampaní ve Francii 1

2 Pravidla financování politických stran: Poměrně nová zkušenost • Zákon z 11. března 1988: Princip průhlednosti, princip věřejného (státního) financování na základě počtu poslanců a senátorů. Zákon také poprvé stanovil mj. strop pro volební výdaje a princip i pravidla vyplácení volebních výdajů (dnes maximálně 50% stropu) • Zákon z 15. ledna 1990: – První část státní dotace se odvíjí od volebního výsledku v prvním kole legislativních voleb (dvoukolový většinový systém), přítomnost v 75 volebních obvodů (z 577), práh 5% zrušen Ústavní radou – Druhá část dotace podle počtu zastupitelů v Parlamentu (podmínka: splnit podmínky pro první část), zastupitelé se příhlašují k příslušné straně sami Strop pro příspěvky od právnických osob (74.626 €) Strop pro příspěvky fyzických osob (původně 4.500 €, od r. 2005 7.500 €) Amnestie předchozích praktik výjma případů osobního obohacení • Zákon z 29. ledna 1993: První část dotace podle volebního výsledku v prvním kole legislativních voleb (dvoukolový většinový systém), přítomnost v 50 volebních obvodů (z 577) • Zákon z 19 ledna 1995: Zákaz příspěvků od právnických osob (vyjma politických stran) • Zákon z 6. června 2000: Znevýhodnění politických stran, které nedodržují genderovou vyrovnanost • Zákon z 11. dubna 2003: První část dotace podle volebního výsledku v prvním kole legislativních voleb, nový práh 1% v minimálně 50 obvodů 2

3 Kontrola Financování politického života kontrolují dvě nezávislé administrativní komise: Komise pro finanční průhlednost politického života (Commission pour la transparence financière de la vie politique) kontroluje majetková přiznání zastupitelů, členů vlády a některých manažerů státních podniků (porovnává prohlášení před získáním a po vypršením mandátu nebo funkce) Vznikla v r. 1988 Devět členů (soudci), část jmenuje premiér Zpráva komise je zveřejněna v Journal officiel (minimálně každý 3. rok) Pokud to shledá nutným, může komise podat návrh na stížnost státní prokuratuře Národní komise volebních účtů a politických financování (Commission nationale des comptes de campagne et des financements politiques) kontroluje účty podle předloženého účetnictví stran a volební účty kandidátů Vznikla v r. 1990 Devět členů (soudci), jmenuje premiér Zpráva komise je zveřejněna v Journal officiel (každý rok) Pokud to shledá nutným, muže komise podat návrh na stížnost státní prokuratuře (trest: rok nevolitelnosti, případně zrušení jmenování, možné další tresty) 3

4 Státní dotace v roce 2010 • V současné době má nárok na státní dotaci po volbách v r. 2007 14 stran (v r. 2002: 32) v kontinentální Francii, 26 v zámoří • Stát vyplatil v r. 2011 34.730.027,17 € (první část dotace) a 40.132.204 € (druhá část), celkem tedy 74.862.231,17 € (přibližně 1.834.125.000 Kč) Pro úplnost, strany ze zámoří získaly celkem přibližne 2.450.000 € (300.000 € + 2.150.000 €) Vybrané příklady: • Unie pro lidové hnutí (UMP, 39,54%): 13.120.032 € + 20.219.613 € = 33.339.645 € • Socialistická strana (PS, 24,73%): 10.273.457 € + 12.938.798 € = 23.212.255 € • UDF-Demok. hnutí (MoDem, 7,61%): 2.776.584 € + 1.228.089 € = 4.004.673 € • Komunistická str. (PCF, 4,29): 1.875.616 € + 1.885.994 € = 3.761.610 € • Národní fronta (FN, 4,29): 1.838.367 € + 0 € = 1.838.367 € 4

5 Politické strany můžou získat • Členské příspěvky • Finanční příspěvky od fyzických osob v maximální výši 7500 € • Statní dotace (dvě části) • Příspěvek od stranického zastupitele • Příspěvek od jiné politické strany • Anonymní finanční příspěvky získané během stranických akcí („don au drapeau“) • Jiné přijmy (za služby, výnosy apod.) 5

6 Příklady struktury příjmů v r. 2009 (v eurech) Strana Členské přísp. Přisp. zastupitelů Dary od fyz. osob Státní dotace JinéCelkem příjmy Výdaje UMP 5 886 0301 749 9187168 55533 452 1865 762 31954 019 00843 849 371 10,9%3,2%13,3%61,9%10,7%100% PS 9 762 94115 275 343446 77323 212 3988 427 33657 124 79154 998 343 17,1%26,7%0,8%40,6%14,8%100% PCF 3 135 58916 321 8664 481 7833 680 0943 928 37831 547 71030 482 719 9,9%51,7%14,2%11,7%12,5%100% FN 401 458555 7971 056 9211 838 651264 4384 117 2654 981 146 9,8%13,5%25,7%44,7%,6,4%100% 6

7 Mezery v průhlednosti a kontrole • Nezastropovaná výše členského příspěvku • Zvýhodňování strany a členů (materiální výhody, pracovní místa...) ve veřejné (místní) správě nebo v soukromém sektoru • Financování politické strany jinou politickou stranou • Různorodost a neprůhlednost stranických soustav (spřízněné strany, spolky, kluby, atd) 7

8 Stranické „soustavy“ (zdroj: http://palmares.lexpress.fr/financement-micro-partis/) 8

9 Děkuji za pozornost 9


Stáhnout ppt "Michel Perottino CEFRES, FSV UK Financování politických stran a volebních kampaní ve Francii 1."

Podobné prezentace


Reklamy Google