Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDavid Malý
1
BIVŠ
2
- Souhrn všech nástrojů kterými se stát snaží ovlivnit strukturu ekonomiky - S růstem ekonomiky dochází neustále ke změně struktury! - Co je na MAE úrovni nezbytné, přináší náklady do MIE sféry (U,úpadek odvětví) - Struktura ekonomiky se popisuje: a) Dle sektorů (primární, sekundární, terciární) b) Dle předmětu činnosti (OKEČ) c) Dle velikosti podniků d) Dle regionů
3
1) VNITŘNÍ – a) ze strany poptávky (spotřebitelské preference, demografické změny, změna disponibilního důchodu, změna životní úrovně aj.) b)ze strany nabídky (inovace) 2) VNĚJŠÍ - změna ER, změna cen surovin na světových trzích, politická rozhodnutí
4
1) Liberální 2) Intervencionistická Praktická HP: vždy kompromisem mezi tlakem zájmových skupin, deklarovanou orientací vládní HP, dostatkem finančních prostředků => Většinou orientace na velké podniky s významnou váhou v ekonomice
5
1) PODPORA PORAŽENÝCH - Strukturální změny => sociální napětí - Rozložení změn do delšího časového období - Paradox: zpomalení změn - Náročné na VF 2) VYBÍRÁNÍ VÍTĚZŮ - Podpora odvětví v rozvoji - Překonání bariér růst - V&V - Koho podporovat a koho už ne??? 3) NOVÁ STRATEGIE - Součástí prorůstové politiky, systémová opatření na podporu konkurenceschopnosti ekonomiky
6
Zemědělská politika – CAP Průmyslová Regionální – strukturální fondy Dopravní – navazuje na regionální politiku Podpora MSP Nástroje: daňová zvýhodnění, státní zakázky, dotace, lepší přístup k úvěrům, regulace cen specializované fondy aj.
7
Aktivizace zájmových skupin - Boj o dotace a riziko zvyšování korupce Efektivita politik - Za jakou cenu bylo dosaženo stanovených cílů? (if vůbec dosaženo…) Podpora poražených - Vysoké náklady na rozpočet a neefektivita Informační asymetrie mezi poskytovateli a příjemci - Vyhledávání renty
8
Snaha zajistit rovnoměrný hospodářský a společenský rozvoj všech členských států a regionů Cílem zmírnit rozdíly mezi nejbohatšími a nejchudšími regiony/zeměmi EU a zároveň schopnost čelit novým výzvám 21.století Finance od bohatších k chudým Čistý plátci/čistý příjemci Cca 1/3 rozpočtu EU Hlavním nástroj: Fondy EU (ERDF, ESF, CF) ČR v rámci fin.rámce 2007-2013 může čerpat téměř 27 mld €
9
Konvergence (HDP/obyv v PPS do 75% průměru EU v NUTS 2 nebo HND země do 90% průměru EU) Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost (NUTS 2 nebo NUTS 1 přesahující limitní ukazatele pro bod 1) Evropská územní spolupráce (přeshraniční spolupráce regionů)
10
V gesci MMR => NOK Rozvoj regionů zaměřený na jejich soudržnost a zvyšování konkurenceschopnosti Nástroj: Strategie regionálního rozvoje 2007- 2013 Regionální politika součástí politiky koheze EU!!! Regiony se dělí dle: a) Regiony soudržnosti (NUTS 2) b) Vyšší samosprávní celky (NUTS 3)
12
Prohlubování regionálních disparit Ústecký a Moravskoslezský kraj x Praha Venkov x město (podnikání a demografie) Špatné napojení okrajových regionů na centrum Špatné životní prostředí 1) Rozvíjející se regiony: Praha a Středočeský kraj, Plzeňský kraj a Jihomoravský kraj 2) Průměrná dynamika rozvoje: Jihočeský, Královehradecký, Pardubický, Vysočina, Zlínský a Liberecký kraj 3) Zaostávající regiony: Karlovarský, Olomoucký, Ústecký a Moravskoslezský kraj.
13
Silné stránky Slabé stránky Průmysl Kvalifikovaná a levná pracovní síla Nižší úroveň nezam Vzdělanost Hustota silniční a železniční sítě Kulturní dědictví Praha Regionální disproporce Málo fin. prostředků VF Nízká mobilita prac.síly Vysídlování venkova Dopravní obslužnost Dopravní infrastruktura Životní prostředí
14
Příležitosti Ohrožení Zapojení soukromých zdrojů Využití divers.regionů Zlepšení koordinace aktivit veřejné správy Podpora využití železniční sítě k zlepšení ŽP Nezvládnutí reg.struktur pro přijímání pomoci z EU Prohlubování reg.disparit Pokračující nárůst tranzitní dopravy Vysídlování venkova Narůstající deficit ve financování Nedořešené staré eko zátěže
15
Aktivní, ekonomicky výkonnou a konkurenceschopnou zemí s kvalitním životním prostředím, která v souladu s principy udržitelného rozvoje dosahuje ve všech základních kritériích standardů Evropské unie a zabezpečuje zvyšování kvality života svých obyvatel Přičemž se sníží regionální disparity Bude zajištěn rozvojový potenciál ve všech mikroregionech Zvýší se podíl aktivní a inovativní populace ve všech regionech
16
Nejvíce fin.prostředků lze získat v rámci politiky soudržnosti Nutné institucionální zabezpečení pro čerpání z fondů EU Národní strategický referenční rámec (NSRR) => s ohledem na cíle politiky koheze si každá členská země vypracovává své vlastní globální cíle a priority a definuje způsob řízení a koordinace politiky soudržnosti na svém území => operační programy
17
Celkem 26 OP: 8 tématických (ŽP, Lidské zdroje, Doprava, PI, aj.) 7 regionálních 2 pro Prahu (Konkurenceschopnost a Adaptabilita) 9 Evropská územní spolupráce www.strukturalni-fondy.cz
18
Národní orgán pro koordinaci (NOK) - v rámci MMR - Vede jednání s EK, připravuje NSRR - Vyhodnocuje průběh čerpání, zpracovává metodiky a manuály Monitorovací výbor NSRR (v rámci MMR) Platební a certifikační orgán (v rámci MF) - Zajišťuje tok prostředků mezi EK a ČR Auditní orgán (v rámci MF) - Odpovídá za provádění auditů dle pravidel EU
19
Řídící orgán - Řídí OP, provádí výběr projektů - ministerstva, regionální rady Zprostředkující subjekt - ŘO deleguje část svých činností - Přímý kontakt s realizátory projektů Monitorovací výbor - Dohled nad realizací OP Platební a certifikační orgán - Projekty předfinancovány z rozpočtu - Certifikace OP => žádost o peníze na EK Auditní orgán
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.