Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

TECHNICKÉ SLUŽBY BAHOZA s. r. o. Klimatizační jednotky tramvajových vozidel Ing. Ladislav Meluš.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "TECHNICKÉ SLUŽBY BAHOZA s. r. o. Klimatizační jednotky tramvajových vozidel Ing. Ladislav Meluš."— Transkript prezentace:

1 TECHNICKÉ SLUŽBY BAHOZA s. r. o. Klimatizační jednotky tramvajových vozidel Ing. Ladislav Meluš

2 Technické služby BAHOZA s. r. o. Vývoj, výroba a servis komponentů pro kolejová vozidla Vývoj a výroba klimatizačních jednotek pro kolejová vozidla Reference 96 klimatizací HVAC kabin řidiče na tramvajích KT8D5 v Praze 383 ventilačních jednotek HV na tramvajích na tramvajích 15 T ForCity 13 ventilačních jednotek HV pro příměstskou železnici Salzburk 108 klimatizací HVAC pro tramvaje 15 T ForCity Alfa Určeno pro Sdružení dopravních podniků pod patronací Dopravního podniku města Prahy konaného ve dnech 1. – 2. 6. 2016.

3

4 Cíle prezentace: Vývoj ventilačních systémů v tramvajových vozech Podklady pro návrh ventilačních systémů Principy využívané v chladicích a topných zařízeních Možnosti snížení nákladů na chod tramvajových vozů Výhody a nevýhody klimatizovaných tramvajových vozů

5 Vývoj ventilačních systémů v tramvajových vozech První tramvajové vozy s elektrickými pohony 40. léta 20. stol. vozy MEVRO 1952 produkce vozů T1 ČKD ve spolupráci se společností Westinghouse Vozy T1 nahradily modely T2, T3, T6A5 a KT8D5 Počátek 90. lét 20. stol. částečně nízkopodlažní vozy RT6N1 ČKD Konec 90. lét 20. stol. částečně nízkopodlažní 03T Astra Škoda Transportation s ventilační jednotkou HV (heating and ventilation) 2012 15 T ForCity Škoda Transportation s klimatizační jednotkou HVAC (heating, ventilation and air conditioning)

6 Normy zabývající se mikroklimatem tramvajového vozu Výpočtové podklady: ČSN 28 1300 – obecné mikroklimatické podmínky uvnitř tramvaje ČSN EN 14 813-1 – mikroklimatické podmínky uvnitř kabiny řidiče ČSN EN 14 750-1 – mikroklimatické podmínky uvnitř salónu cestujících ČSN 73 0548 – tepelné zisky staveb Zkušební podklady: ČSN EN 14 813-2 – zkoušky tepelné pohody kabiny řidiče ČSN EN 14 750-2 – zkoušky tepelné pohody salónu cestujících

7 Způsoby větrání a upravování vzduchu Větrání Přirozené větrání – pro vysokokapacitní tramvaje nedostačující Nucené větrání – zajištění optimální tepelné pohody Kombinované větrání – možnost vzniku průvanu Ventilační jednotka s úpravou vzduchu HV (heating and ventilation) – ohřev a ventilace HVAC (heating, ventilation and air conditioning) – ohřev, ventilace a chlazení AC (air conditioning) - klimatizace

8 Klimatizační systémy kabiny řidiče Uložení klimatizační jednotky Na střeše S chlazením S chlazením i ohřevem Pod vozem S chlazením i ohřevem - rozdílné umístěné částí chladicího oběhu např. modernizovaná KT8D5 v Praze Využívané principy chlazení Kompresorové chlazení Adiabatické chlazení Nové tramvajové vozy HVAC jednotky

9 Klimatizační systém salónu cestujících HV HVAC Topný režim Ventilační jednotky doplněné teplovzdušnými topidly umístěnými pod sedadly cestujících Ventilační jednotky pokrývají svým topným výkonem tepelné ztráty salónu

10 Řez salónem cestujících

11 Způsoby vytápění Sdílení tepla Konvekce Indukce Radiace Teplovzdušné jednotky S přirozeným prouděním S nuceným prouděním

12 Zařízení určené pro chlazení vzduchu Principy vhodné pro chlazení vzduchu v dopravních prostředcích Kompresorové (parní) – transport tepelné energie pomocí kompresoru Sorpční – pomocí absorpce a desorpce transport tepla Elektrické – odebírání tepla přeměnou el. energie Adiabatické – ochlazení vypařováním vody Pomocí vírové trubice – stlačený vzduch je rozdělen na teplý a chladný

13 Kompresorové chlazení

14 Srovnání ventilačních systémů v dopravních prostředcích Tramvajové vozy Elektrobusy Vlaky

15 Možnosti snížení energetické náročnosti Využitím odpadního tepla nebo obnovitelných zdrojů energie pro chlazení nebo vytápění Zvýšením účinnosti chladicího oběhu Použitím tepelného čerpadla Navržením vhodné regulace

16 Proč vybavit dopravní prostředky klimatizací? Horšící se klimatické podmínky ve městech Zvyšující se požadavky na komfort při cestování Snížení zatížení termoregulace organizmu cestujících Zvýšení zájmu cestovat městskou hromadnou dopravou Malé navýšení spotřeby el. energie (spotřeba tramvajového vozu 15 T ForCity na 1 km je 4182 Wh a klimatizované 15 T ForCity Alfa na 1 km je 4451 Wh, spotřeba se navýšila o 6,4 %)

17 Výběr klimatizačních jednotek Pořizovací náklady Náklady po dobu životnosti Energetické náklady

18 DĚKUJI ZA POZORNOST Ing. Ladislav Meluš Technické služby BAHOZA s. r. o. náměstí Hrdinů 725/13, 140 00 Praha 4 - Nusle E-mail: ladislav.melus@bahoza.czladislav.melus@bahoza.cz www: http://www.bahoza.cz/http://www.bahoza.cz/


Stáhnout ppt "TECHNICKÉ SLUŽBY BAHOZA s. r. o. Klimatizační jednotky tramvajových vozidel Ing. Ladislav Meluš."

Podobné prezentace


Reklamy Google