Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/01.0008 Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/01.0008 Švehlova střední škola polytechnická Prostějov."— Transkript prezentace:

1 Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/01.0008 Švehlova střední škola polytechnická Prostějov

2 Modul 10 Automobily a motorová vozidla Palivová soustava vznětového motoru Autor: Jiří Peška

3 ROTAČNÍ VSTŘIKOVACÍ ČERPADLA S RADIÁLNÍMI PÍSTY

4 Úvod V počátcích svého používání měla mechanickou regulaci, v současnosti jsou řízena elektronicky, samostatnou řídicí jednotkou spolupracující s řídicí jednotkou motoru. Konstrukce umožňuje vysoký vstřikovací tlak (až 170 MPa, tj. 1 700 barů) a až 4 500 ot.miň 1 motoru. V tělese čerpadla jsou soustředěny všechny obvyklé funkce, podobné jako u axiálního čerpadla.

5 Úvod Tato čerpadla byla vyvinuta pro rychloběžné vznětové motory s přímým vstřikem paliva.

6 Vyznačují se vysokou rychlostí při regulaci množství vstřikovaného paliva a počátku vstřiku. Jsou schopna vyvinout špičkový vstřikovací tlak až 185 MPa (1850 bar), běžné hodnoty se pohybují okolo 150 MPa (1500 bar, měřeno na vstřikovacích tryskách). Úvod

7 Konstrukce čerpadla

8 Nízkotlaký okruh

9 Vysokotlaký okruh

10 Tvorba vysokého tlaku paliva

11 Různá provedení vysokotlakého čerpadla s radiálními písty

12 Čerpadlo – konstrukce vysokotlaké části 1 = Radiální pístek 2 = Rozdělovací hřídel 3 = Řídící objímka 4 = Jehla ventilu 5 = Zpětné vedení paliva 6 = Mg. Ventil nastavování dávky 7 = Membrána zásobníku 8 = Obvodový kanálek 1.V jakém stavu je ventil nastavování dávky během fáze plnění? Není elektricky napájen a proto je otevřen.

13 Čerpadlo – fáze plnění

14 Čerpadlo – fáze dodávky

15 Neuzavřený vysokotlaký elektromagnetický ventil zcela přeruší výtlak paliva, tzn. že způsobí zastavení motoru. Proto není u rotačních vstřikovacích čerpadel již použit elektromagnetický zastavovací ventil (ELAB) jako u vstřikovacích čerpadel rotačních s axiálním pohybem pístu. Vytlačované množství paliva (dávka paliva) je určeno dobou uzavření vysokotlakého elektromagnetického ventilu a označuje se jako „trvání dodávky". Otevřením vysokotlakého elektromagnetického ventilu je ukončen výtlak paliva.

16 Regulace počátku vstřiku - Nastavovač předvstřiku 1 = Vačkový kroužek 2 = Pístek přesuvníku 3 = Regulační šoupátko 4 = Křídlové podávací čerpadlo 5 = Podávací tlak paliva 6 = Přívodní strana čerpadla 7 = Přívod od filtru 8 = Řídící píst 9 = Řídící prostor (prstencový prostor) 10=Magnetický ventil přesuvníku

17 Přesuvník vstřiku Pozice: Normální jízdní režim (později)

18 Přesuvník vstřiku Pozice: Fáze posunu/prodleva

19 Přesuvník vstřiku Pozice: zrychlení/ požadavek vyššího výkonu (dříve)

20 Čidlo úhlu natočení a otáček 1 = Čidlo otáček a úhlu 2 = Vodivá folie 3 = Unašeč 4 = Kolo snímače

21 Vstřikovací tryska se snímačem zdvihu jehly Slouží pro zjištění skutečného okamžiku otevření tryska. Dle této informace Ř.J. kontroluje skutečnou hodnotu počátku vstřiku. Ř.J. motoru porovná došlý signál s datovým polem počátku vstřiku a vyhodnotí rozdíl.

22 Motory s rotačním vstřikovacím čerpadlem s přímým vstřikem mají jednoduchý a kompaktní spalovací prostor. U přímého vstřikování je palivo vstřikováno přímo do spalovacího prostoru. Motory s přímým vstřikem se proti komůrkovým vyznačují nižší měrnou spotřebou paliva (210 - 245 g/kWh). Další výhodou je jednodušší konstrukce hlavy válců. Ke vstřikování paliva se u přímého vstřiku používá otvorových trysek. Otvírací tlak otvorových trysek bývá mezi 15 až 30 MPa. Mezi varianty závislé na otáčkách motoru palivová soustava motoru s rotačním vstřikovacím čerpadlem s radiálními písty patří mezi varianty závislé na otáčkách motoru. Shrnutí – co je důležité znát

23 Zdroje Použitá literatura a zdroje 1. Ing. Zdeněk JAN a Jindřich KUBÁT, Elektrotechnika motorových vozidel 1, 1. vydání. Brno: Avid, s.r.o., Brno, 2001. ISBN: Schvalovací doložka MŠMT ČR 2. Ing. Zdeněk Jan a Ing. Bronislav Ždánský, AUTOMOBILY 4: Příslušenství, 2. vydání. Brno: Avid, s.r.o., Brno, 2003. ISBN: Schvalovací doložka MŠMT ČR 3. časopis Autoexpert, Vogel Publishing, ročník 2000 – 2007 4. časopis Svět motorů, vydavatelství Automedia, Praha, ročník 2004 – 2011 5. Škoda- Bosch- Scania školící materiály 6. www.HW.cz


Stáhnout ppt "Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/01.0008 Švehlova střední škola polytechnická Prostějov."

Podobné prezentace


Reklamy Google