Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008. Vznětový motor = je nejvýznamnějším dnes používaným druhem spalovacího motoru. ( běžně také nazývaný dieselový.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008. Vznětový motor = je nejvýznamnějším dnes používaným druhem spalovacího motoru. ( běžně také nazývaný dieselový."— Transkript prezentace:

1 Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008

2 Vznětový motor = je nejvýznamnějším dnes používaným druhem spalovacího motoru. ( běžně také nazývaný dieselový motor, naftový motor, Dieselův motor či jen diesel) = je nejvýznamnějším dnes používaným druhem spalovacího motoru. ( běžně také nazývaný dieselový motor, naftový motor, Dieselův motor či jen diesel) Jedná se o motor, kde se chemická energie vázaná v palivu mění na mechanickou energii ve formě otáčivého pohybu hnacího hřídele stroje.

3 Jak pracuje vznětoví motor Vznětový motor pracuje obvykle jako čtyřdobý spalovací motor nebo jako dvoudobí spalovací motor(například lodní motory). Na rozdíl od zážehových motorů je do něj palivo dopravováno odděleně od vzduchu. Palivo je do spalovacího prostoru motoru dopravováno speciálním vysokotlakým čerpadlem a vysokotlakým potrubím. Vznětový motor pracuje obvykle jako čtyřdobý spalovací motor nebo jako dvoudobí spalovací motor(například lodní motory). Na rozdíl od zážehových motorů je do něj palivo dopravováno odděleně od vzduchu. Palivo je do spalovacího prostoru motoru dopravováno speciálním vysokotlakým čerpadlem a vysokotlakým potrubím.

4 Funkce Do spalovacího prostoru se nejprve nasává vzduch (sání) při tlaku 0,08 - 0,085 MPa. Po uzavření sacího ventilu se nasátý vzduch stlačuje (komprimuje), píst se pohybuje směrem k horní úvrati, jeho teplota roste na °C a tlak stoupá na cca 3 až 4 MPa. Před horní úvratí je tryskou do válce vstříknuta čerpadlem pod tlakem ( MPa), přesně odměřená dávka paliva (obvykle nafta, či stlačený zemní plyn), která je jemně rozprášena. Palivo začne hořet samovznícením ve vzduchu ohřátém kompresí. Tlak ve spalovací prostoru stoupne na MPa, teplota dosáhne °C. Ve fázi expanze je pak vzniklý tlak převeden na mechanickou práci, (adiabatický děj). V poslední fázi nazvané výfuk se otevírá výfukový ventil a spaliny jsou vytlačeny do výfuku, (izobarický děj). Do spalovacího prostoru se nejprve nasává vzduch (sání) při tlaku 0,08 - 0,085 MPa. Po uzavření sacího ventilu se nasátý vzduch stlačuje (komprimuje), píst se pohybuje směrem k horní úvrati, jeho teplota roste na °C a tlak stoupá na cca 3 až 4 MPa. Před horní úvratí je tryskou do válce vstříknuta čerpadlem pod tlakem ( MPa), přesně odměřená dávka paliva (obvykle nafta, či stlačený zemní plyn), která je jemně rozprášena. Palivo začne hořet samovznícením ve vzduchu ohřátém kompresí. Tlak ve spalovací prostoru stoupne na MPa, teplota dosáhne °C. Ve fázi expanze je pak vzniklý tlak převeden na mechanickou práci, (adiabatický děj). V poslední fázi nazvané výfuk se otevírá výfukový ventil a spaliny jsou vytlačeny do výfuku, (izobarický děj).

5 Zvyšování výkonu Vznětové motory jsou často vybavovány kompresorem, nejčastěji takřka výhradně turbodmychadlem. Takto vybavené motory se označují jako přeplňované. U motorů přeplňovaných turbodmychadlem se využívá energie plynů, které by jinak již jen bez užitku volně unikly výfukem. Vznětové motory jsou často vybavovány kompresorem, nejčastěji takřka výhradně turbodmychadlem. Takto vybavené motory se označují jako přeplňované. U motorů přeplňovaných turbodmychadlem se využívá energie plynů, které by jinak již jen bez užitku volně unikly výfukem. Turbodmychadlo je poháněno odtokem spalin z motoru, proto funguje uspokojivě jen ve vyšších otáčkách, kdy je rychlost spalin dostatečně vysoká. Mechanický kompresor, poháněný přímo motorem, má podobný efekt, ale funguje i v nízkých otáčkách, protože je poháněno mechanicky - převodem od klikového hřídele. Je to ale na úkor výkonu. Turbodmychadlo je poháněno odtokem spalin z motoru, proto funguje uspokojivě jen ve vyšších otáčkách, kdy je rychlost spalin dostatečně vysoká. Mechanický kompresor, poháněný přímo motorem, má podobný efekt, ale funguje i v nízkých otáčkách, protože je poháněno mechanicky - převodem od klikového hřídele. Je to ale na úkor výkonu.

6 Použití Vznětové motory pohánějí dopravní stroje (plavidla, lokomotivy, automobily). Stacionární vznětové motory se využívají pro pohon strojů, které nemají pevný přívod elektrického proudu, případně jako pohon elektrických generátorů (diesel agregáty). Vznětové motory pohánějí dopravní stroje (plavidla, lokomotivy, automobily). Stacionární vznětové motory se využívají pro pohon strojů, které nemají pevný přívod elektrického proudu, případně jako pohon elektrických generátorů (diesel agregáty). Velké (lodní či lokomotivní) motory bývají konstruovány jako víceválcové s uspořádáním do „V“, a bývají pomaluběžné. Platí zde přibližně úměra: čím větší vznětový motor, tím nižší jmenovité otáčky. Otáčky se u velkých motorů pohybují řádově ve stovkách otáček za minutu. Velké (lodní či lokomotivní) motory bývají konstruovány jako víceválcové s uspořádáním do „V“, a bývají pomaluběžné. Platí zde přibližně úměra: čím větší vznětový motor, tím nižší jmenovité otáčky. Otáčky se u velkých motorů pohybují řádově ve stovkách otáček za minutu.

7 Zdroje vznetovy-motor.JPG


Stáhnout ppt "Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008. Vznětový motor = je nejvýznamnějším dnes používaným druhem spalovacího motoru. ( běžně také nazývaný dieselový."

Podobné prezentace


Reklamy Google