Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/21.3403 Číslo a název klíčové aktivityIII/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/21.3403 Číslo a název klíčové aktivityIII/2."— Transkript prezentace:

1

2 Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu:Rozpočet Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_18_05 Autor:Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:Matematika, Občanská výchova Ročník:9. Vzdělávací oblast:Finanční gramotnost Vzdělávací obor:Matematika a její aplikace, Výchova k občanství

3 Tematický okruh:Hospodaření domácnosti Téma:Rozpočet domácnosti, typy rozpočtu, jejich odlišnosti Druh učebního materiálu:Prezentace Potřebný čas pro výuku DUM: 15 – 20 min Anotace / Metodický list:Prezentace má za cíl objasnit žákům pojmy rozpočet a jeho typy, příjmy a výdaje. Po vysvětlení pojmů lze zařadit do výuky následující aktivitu: Žáci vytvoří fiktivní 4-5 členné rodiny (otec, matka, děti). Otec a matka si zvolí povolání, na internetové stránce si zjistí průměrnou hrubou mzdu a vypočtou čistý příjem domácnosti. Společně pak se rodina pokusí vytvořit přebytkový nebo alespoň vyrovnaný rozpočet.www.platy.cz Vyučující by měl mít připraven přehled základních úhrad za služby (nájem, energie, komunikace, atp.).

4 R OZPOČET

5 porovnání příjmů a výdajů PŘÍJMY = peníze, které získáváme a můžeme s nimi hospodařit (ze zaměstnání, z podnikání, od státu – sociální dávky, dary, kapesné, peníze z prodeje majetku, pronájmu,...) VÝDAJE = peníze, které vydáváme za nákup různých předmětů a služeb (předměty a služby, které si pořizujeme, závisí na našich potřebách)

6 Příjmy máme omezené, proto si musíme dobře rozmyslet, za co peníze utratíme. Nemůžeme mít všechno! Rozpočet nám pomůže vyjít s penězi, dobře hospodařit.

7 R OZPOČET DOMÁCNOSTI Domácnost tvoří lidé, kteří společně žijí a hospodaří. Rozpočet domácnosti zahrnuje veškeré příjmy a výdaje členů domácnosti.

8 P ŘÍJMY PRAVIDELNÉ = příjmy ze zaměstnání, příjmy z podnikání, příjmy z pronájmu majetku, sociální příjmy (pravidelně se opakuje) NEPRAVIDELNÉ = např. odměny v zaměstnání, peníze za brigády (opakovaně, ale nepravidelně, v různé výši) JEDNORÁZOVÉ = např. výhra v loterii, dědictví, peníze z prodeje majetku (pouze jednou)

9 V ÝDAJE PEVNÉ = nájem bytu, splátky půjček (pravidelně se opakují, ve stejné výši) KONTROLOVATELNÉ = výdaje např. za oblečení, jídlo, telefonování, benzín, kulturu (můžeme ovlivnit jejich výši, popř. je zrušit) JEDNORÁZOVÉ = např. nákup vánočních dárků, zaplacení dovolené, opravy (jednou za delší dobu, vyšší částky, lze ovlivnit jejich výši)

10 V YROVNANÝ ROZPOČET Příjmy jsou stejné jako výdaje. Není dlouhodobě žádoucí, protože v případě nenadálých jednorázových výdajů může dojít k neschopnosti hradit výdaje. Je třeba vytvořit finanční rezervu.

11 P ŘEBYTKOVÝ ROZPOČET Příjmy jsou vyšší než výdaje. Přebytek hospodaření můžeme použít na placení mimořádných výdajů nebo jej zhodnotit (vytvořit další příjem – např. spoření, investice do podnikání, pronájem majetku). Nejlepší typ rozpočtu.

12 S CHODKOVÝ ROZPOČET Příjmy jsou nižší než výdaje. Domácnost není schopna platit všechny své výdaje. Nejhorší typ rozpočtu. Možná řešení: zvýšení příjmů, snížení kontrolovatelných výdajů, prodej majetku, půjčka peněz (krátkodobé nevhodné řešení).

13 Z DROJE : JAKEŠ, Petr a kol. Finanční gramotnost pro druhý stupeň základní školy. Praha: Fortuna, 2011, ISBN AUTOR NEUVEDEN. Rodinný rozpočet [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obrázky – MS Office klipart


Stáhnout ppt "Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/21.3403 Číslo a název klíčové aktivityIII/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google