Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

„JAKO RYBA VE VODĚ“ EXPERIMENT TŘÍDY KVINTA A – SKUPINA „VÁPNÍK“

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "„JAKO RYBA VE VODĚ“ EXPERIMENT TŘÍDY KVINTA A – SKUPINA „VÁPNÍK“"— Transkript prezentace:

1 „JAKO RYBA VE VODĚ“ EXPERIMENT TŘÍDY KVINTA A – SKUPINA „VÁPNÍK“

2 ZADÁNÍ založit a 3 týdny provádět hydroponický pokus pozorovat změny mezi rostlinou v úplném živném roztoku a v roztoku bez vápníku průběžně dokumentovat jednotlivé odlišnosti zjistit, jak ovlivňuje úplný nedostatek vápníku růst a vnější vzhled rostliny pěstované ve vodní kultuře

3 TEORIE – HYDROPONIE „metoda vodních kultur“ název – hydro (voda) a ponos (práce) pěstování rostlin bez půdy ve vodném roztoku obsahujícím všechny složky, potřebné pro normální vývoj rostliny VÝHODY HYDROPONIE - vhodnost pro alergiky (absence alergenů v zemině) - kontrola přesné skladby živin - efektivní využití prostoru - rychlejší zakořenění a růst - způsob zjištění důležitosti prvku nebo sloučeniny pro rostlinu

4 TEORIE – VÁPNÍK biogenní prvek – nezbytný pro život organismů, součást všeho živého rostliny přijímán ve formě Ca 2+ FUNKCE – nitrobuněčný tlak (výdej vody buňkou), neutralizace toxických kyselin, přenos signálů, součást buněčných membrán, ovlivnění aktivity enzymů NEDOSTATEK – poruchy propustnosti membrán, snížený transport sacharidů z listů do kořene, poruchy růstu (kořen i celá rostlina), nepravidelná struktura meristémů v mladých listech

5 TEORIE – VODĚNKA vytrvalá, světlo- a teplomilná pokojová rostlina původem z tropických částí Ameriky – zvyklá na vysokou vlhkost

6 POUŽITÉ LÁTKY A MATERIÁL úplný živný roztok: dusičnan amonný, dihydrogenfosforečnan draselný, chlorid železitý, síran hořečnatý, chlorid draselný, chlorid vápenatý roztok bez vápníku: dusičnan amonný, dihydrogenfosforečnan draselný, chlorid železitý, síran hořečnatý, chlorid draselný, chlorid vápenatý rostlina voděnka 2 zavařovací lahve obalené alobalem s papírovým víčkem

7 ZAKLÁDÁNÍ POKUSU ( )

8 ZAKLÁDÁNÍ POKUSU ( ) Do roztoku bez Ca Do úplného živ. roztoku

9 DRUHÉ MĚŘENÍ ( )

10 První kořínky V úplném živ. roztoku V roztoku bez Ca

11 TŘETÍ MĚŘENÍ ( )

12 V roztoku bez Ca V úplném roztoku KOŘÍNKY!!!

13 ČTVRTÉ MĚŘENÍ ( )

14 V úplném roztokuV roztoku bez Ca Kořínky rostliny z úplného roztoku

15 PÁTÉ MĚŘENÍ ( )

16 Kořínky rostliny v úplném roztoku V úplném roztokuV roztoku bez Ca Kořínky rostliny v roztoku bez Ca

17 ŠESTÉ MĚŘENÍ ( )

18 V roztoku bez Ca V úplném roztoku V roztoku bez Ca V úplném roztoku

19 ZÁVĚR A SHRNUTÍ I. Cílem tohoto projektu bylo zjistit, jaký vliv mají vybrané chemikálie na rostlinu v hydroponickém roztoku či naopak, jak jejich nedostatek ovlivní růst dané rostliny. Na pozorované rostlině voděnce bylo možné sledovat několik viditelných změn, mezi které patří např. patrné kořínky v úplném živném roztoku, které dosáhly v průběhu 3 týdnů až 17 cm, kdežto v roztoku bez vápníku vyklíčilo kořínků znatelně méně v maximální délce 1 cm.

20 ZÁVĚR A SHRNUTÍ II. Další znatelnou změnou byly listy, u kterých jsme si mohli všimnout, že v úplném živném roztoku 2 listy přibyly, naopak v roztoku bez Ca listy uvadaly a rostlina znatelně bledla a ztrácela na barvě. V neposlední řadě je také důležité zmínit, že v prvním roztoku voděnka vyrostla o 10 cm a zvýšila svou hmotnost, zatímco v roztoku bez Ca délka i hmotnost zůstaly téměř stejné, rostlina dokonce zeslábla, až téměř uvadala. Tímto lze prokázat, jak je vápník nepostradatelnou minerální látkou pro výživu a růst rostlin a jaké má důsledky jeho absence v přijímaných látkách.

21 ZDROJE Kincl, Lubomír. Kincl, Miloslav. Jakrlová, Jana. Biologie rostlin. 3 vydání. Praha

22 DÍKY ZA POZORNOST!!! AUTORKY: K. Lavrinčiková L. Miklasová M. Navrátilová L. Volná M. Zacpalová


Stáhnout ppt "„JAKO RYBA VE VODĚ“ EXPERIMENT TŘÍDY KVINTA A – SKUPINA „VÁPNÍK“"

Podobné prezentace


Reklamy Google