Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/01.0057 Výuková centra.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/01.0057 Výuková centra."— Transkript prezentace:

1 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/ Výuková centra

2 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s.

3 VÝŽIVA = procesy příjmu, vedení a využití minerálních živin - některé živiny mohou být přijímány nadzemními orgány (např. listy) = mimokořenová výživa rostlin

4 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. MINERÁLNÍ VÝŽIVA - hlavní zdroj živin = půda -transport ke kořenům zajišťuje půdní roztok -hmotnost živého rostlinného materiálu tvoří BIOMASU

5 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Význam biogenních prvků : nezbytné pro výkon všech životních funkcí rostliny UHLÍK- C -základní stavební prvek -všech živých organismů -hlavní zdroj : oxid uhličitý CO2 -tvoří 45% sušiny

6 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. VODÍK - H -přijímán z vody - H2O -slouží nejen jako stavební prvek, ale je také důležitý pro energetický metabolismus rostliny -tvoří 6,5% sušiny

7 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. KYSLÍK - O • přijímán z ovzduší - hlavní význam pro dýchání -tvoří 42% sušiny • -organické sloučeniny přijímají hlavně kyslík uvolněný štěpením molekul vody DUSÍK – N • -nezbytný pro růst sušiny -při jeho nedostatku začínají rostliny žloutnout -tvoří 78% atmosféry -na sebe ho jsou schopny vázat pouze některé sinice či bakterie – nejúčinnější jsou hlízkovité bakterie

8 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Fotografie nedostatku dusíku u brambor

9 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. FOSFOR P -zdrojem je H2PO4 -tvoří 1% sušiny -při jeho nedostatku má rostlina malé listy a málo kvete -při nadbytku předčasně dozrávají plody

10 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Fotografie – nedostatek fosforu u brambor

11 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s.

12

13 DRASLÍK K -nedostatek se projevuje snížením intenzity fotosyntézy, blednutím a poleháváním rostlin -význam : zvyšuje odolnost proti nízkým teplotám a suchu, důležitý při otvírání a zavírání průduchů -je přijímán ve formě rozpustných solí

14 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. SÍRA S -rostlina síru potřebuje velice málo, více koncentrované sloučeniny síry mohou být velmi škodlivé

15 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. HOŘČÍK Mg -je nezbytný při fotosyntéze, dýchání, syntéze nukleových kyselin, bílkovin a mnohých dalších procesech, důležitý pro tvorbu chlorofylu

16 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. VÁPNÍK Ca -tvoří významnou část buněčných membrán -neutralizuje toxické organické kyseliny vznikající v rostlině -ovlivňuje aktivitu enzymů, dělení buněk -hromadí se ve starých pletivech při nedostatku se zpomaluje růst kořenů i rostliny

17 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. ŽELEZO Fe -má katalickou funkci -nejvíce obsažen v chloroplastech -nedostatek železa vede ke snížení intenzity dýchání i fotosyntézy, ke žloutnutí listů ( chloróze) a k rychlému opadu listů

18 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. • Bor – B • Nedostatek působí odumírání vzrostlých vrcholů, u cukrovky způsobuje srdéčkovou hnilobu • Mangan – Mn • Pro tvorbu chlorofylu, nedostatek působí šedou pruhovitost některých obilnin

19 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. HNOJIVA - používají se pro zlepšení kvality výživy kulturních rostlin Dělíme na: statková - přirozená průmyslová - umělá

20 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. STATKOVÁ hnojiva- význam pro tvorbu humusu -hnůj, močůvka, kompost, kejda

21 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. PRŮMYSLOVÁ hnojiva – ve formě práškové, granulované, kapalné

22 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. PRŮMYSLOVÁ hnojiva -dusíkatá (amoniak, močovina, síran amonný) -fosforečná (superfosfát) -draselná - vápenatá (pálené vápno,mletý vápenec ) -kombinovaná

23 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Příjem minerálních látek: -z půdy -ze vzduchu a aerosolů listy (mimokořenová výživa) -ze živných roztoků (hydroponie) Minerální výživa je v půdě v těchto formách: - vázaná (horniny, nerosty) – okamžitě nevyužitelná - výměnná – půdní koloidy (humus) s elektrostaticky navázanými ionty - rozpustná – půdní roztoky, k okamžitému použití

24 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Příjem: - pasivní: - jako pasivní příjem vody bez nároků na energii - aktivní: - přenos iontů do buněk přes cytoplazmatickou membránou za účastí přenašečů a energie

25 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Organické látky v rostlině: a/ cukry (sacharidy): -monosacharidy (glukóza,fruktóza) -oligosacharidy (sacharóza) - polysacharidy: - zásobní (škrob, inulin) - stavební (celulóza, inulin

26 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. b/ bílkoviny (proteiny):- stavební - regulační - zásobní (jen obilniny, luštěniny) c/ nukleové kyseliny: DNA, RNA – dědičnost d/ tuky (lipidy) a příbuzné látky: zásobní stavební (složené lipidy)

27 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. e/ barviva: - fotosyntetická funkce - lákání opylovačů a rozšíření semen - lipofilní buňky (v plastidech): chlorofyly (zelené) karoteny (oranž., červené) xantofyly (žluté) hydrofilní buňky (ve vakuolách): antokyany (červené až modré podle pH flavony (žluté)

28 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. • f/ alkaloidy a glykosidy: ochrana před býložravci a speciální funkce • g/jiné: terpeny • třísloviny • silice

29 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Test 1. Co způsobuje nedostatek dusíku? 2. Rostlina má malé listy a málo kvete – co jí chybí? 3. Základní dělení hnojiv. 4. Co je to BIOMASA?

30 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Odpovědi: 1.Rostliny žloutnou. 2.Fosfor. 3.Statková a průmyslová. 4.Hmotnost živého rostlinného materiálu.

31 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s.

32 Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/ Výuková centra


Stáhnout ppt "© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/01.0057 Výuková centra."

Podobné prezentace


Reklamy Google