Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace."— Transkript prezentace:

1 Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru Ekonomika podnikání Vzdělávací oblast: Peněžní gramotnost Název učebního materiálu: Peníze, měna, kurs Jméno autora: Ing. R. Krastenicsová Datum vytvoření: 1. 7. 2013 Reg.č. projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0627

2 Klíčová slova: Peníze, měna, kurz Anotace: Prezentace je určena žákům 3. ročníku oboru Podniková ekonomika. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace. Metodické pokyny: Tento materiál uplatní učitel při výkladu dané problematiky, použité příklady z praxe zvýší názornost výkladu.

3 Peníze Hlavní funkce peněz: Prostředek směny (platidlo) Měřítko cen (hodnotu jakéhokoliv zboží nebo služby lze vyjádřit peněžní částkou) Uchovatel hodnot (úspory)

4 Druhy peněz Mince a bankovky Depozita (vklady na účtech v bankách) Cenné papíry Cílem je naučit se vhodně využít různých nástrojů hotovostního a bezhotovostního placení.

5 Vývoj peněz Naturální směna – výměna zboží za zboží Všeobecný ekvivalent – speciální druh zboží Drahé kovy – byly dostatečně vzácné, dobře se dělily, dobře se uchovávaly, nekazily se Mince – plnohodnotné, razily se z drahých kovů Neplnohodnotné mince – část drahých kovů nahrazena především mědí Papírové peníze – bankovky jsou již zcela převažující formou hotovosti Bezhotovostní peníze

6 Měna Měna = peněžní soustava určitého státu Každý stát má svou vlastní měnu. Jde o zákonné platidlo, které platí na vymezeném území. ▪ stát zavádí svou měnu proto, aby mohl lépe svou ekonomiku řídit a kontrolovat ▪ aby reguloval zahraniční obchod O měnu státu se stará speciální instituce zvaná centrální banka.

7 Hovoříme o měnách: Plně směnitelných (konvertibilních) – nejsou překážky výměny (konverze) Částečně směnitelných (vnitřně směnitelných) – stát stanoví pravidla výměny své měny Nesměnitelných (nekonvertibilních) – stát svým rozhodnutím zakazuje držení cizích měn občany a firmami státu a určuje instituce (většinou banky), které získávají monopol této výměny.

8 Příklad – vývoj měny v ČR do roku 1990 jsme měli nekonvertibilní korunu – firmy, pokud chtěly obchodovat se zahraničím, musely mít zahraničně obchodní licenci. Neměly vlastní devizové prostředky, musely žádat o přidělení deviz. Stejně tak občané, pokud chtěli vycestovat, žádali o tzv. devizový příslib. Do roku 1995 bylo přechodné období, kdy koruna byla částečně směnitelná. V roce 1995 byla směna koruny zcela uvolněna. Nyní je kurs koruny k zahraničním měnám určován na základě zákona nabídky a poptávky.

9 Proč přechodné období? Po revoluci nebylo možné ihned přejít na volně směnitelnou korunu – směnný kurs vůči zahraničním měnám byl neobjektivní a příliš rychlé uvolnění regulace devizové směny by vedlo k jeho znehodnocení a měnové krizi. Bylo nutné přechodné období, kdy koruna byla částečně (vnitřně) směnitelná.

10 Základní pojmy Měnový kurz – cena měnové jednotky jedné země vyjádřená v peněžní jednotce jiné země Kurzovní lístek – soupis kurzů měn nejdůležitějších států k určitému datu Valuty – bankovky a mince cizího státu Devizy – pohledávky znějící na cizí měnu

11 vodoznak okénkový proužek ochranná vlákna soutisková značka skrytý obrazec opticky proměnlivá barva iridiscentní barva mikrotext Bankovky – ochranné prvky

12 Použité zdroje Učebnice – KLÍNSKÝ, P., CHROMÁ D., TESAŘOVÁ S., JANÁK M, Finanční gramotnost – obsah a příklady z praxe škol, Praha 2é13: NUOV, ISBN 978 – 80-87063-13-2 -ŠVARCOVÁ, j. Ekonomie stručný přehled –teorie a praxe aktuálně a v souvislostech učebnice. Zlín, CEED 2013. ISBN 978-80-903433-8-2 – KLÍNSKÝ P., CHROMÁ D. Finanční gramotnost - úlohy a metodika, Praha 2013, ISBN 978- 80-87063-26-2 -SKOŘEPA M., SKOŘEPOVÁ E. Finanční a ekonomická gramotnost prozákladní školy a víceletá gymnázia, 1. vyd. Praha: SCIENTA spol. s r. o. 2009, ISBN 978-80-86960-40-1 – KOLEKTIV AUTORŮ. Slabikář finanční gramotnosti – Učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti, 1. vyd. Praha: COFET, a. s., 2012, ISBN 80-254_4207-4 http://www. mfcr.cz/cps / rde / xbcr/mfcr/SBFG_25_326-07_.pdf http://www. mfcr.cz/cps / rde / xbcr/mfcr/SBFG_25_326-07_.pdf http://www.nuov.cz/financni-gramotnost Internetový odkaz naleznete zde.zde


Stáhnout ppt "Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace."

Podobné prezentace


Reklamy Google