Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Motorické schopnosti. Motorika a řeč se vzájemně ovlivňují (děti s tělesným postižením nebo opožděním často mají opožděný vývoj řeči) Motorika a řeč se.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Motorické schopnosti. Motorika a řeč se vzájemně ovlivňují (děti s tělesným postižením nebo opožděním často mají opožděný vývoj řeči) Motorika a řeč se."— Transkript prezentace:

1 Motorické schopnosti

2 Motorika a řeč se vzájemně ovlivňují (děti s tělesným postižením nebo opožděním často mají opožděný vývoj řeči) Motorika a řeč se vzájemně ovlivňují (děti s tělesným postižením nebo opožděním často mají opožděný vývoj řeči) Důležitý předpoklad pro rozvoj psaní, celkovou úpravu i pro geometrii Důležitý předpoklad pro rozvoj psaní, celkovou úpravu i pro geometrii U dítěte rozvíjíme hrubou, jemnou motoriku, grafomotoriku, oromotoriku U dítěte rozvíjíme hrubou, jemnou motoriku, grafomotoriku, oromotoriku

3 Co je hrubá motorika? Zahrnuje pohyblivost celého těla, obecně velkých svalových skupin Zahrnuje pohyblivost celého těla, obecně velkých svalových skupin Zahrnuje ovládání a držení těla, koordinaci končetin, chůzi, běh, rytmizaci pohybů Zahrnuje ovládání a držení těla, koordinaci končetin, chůzi, běh, rytmizaci pohybů Narušená hrubá motorika = nekoordinované pohyby, nemotornost, nešikovnost, neobratnost Narušená hrubá motorika = nekoordinované pohyby, nemotornost, nešikovnost, neobratnost

4 Jak rozvíjet hrubou motoriku? Přeskoky na jedné noze střídavě, na obou nohách Přeskoky na jedné noze střídavě, na obou nohách Stání na jedné noze s otevřenýma, nebo zavřenýma očima Stání na jedné noze s otevřenýma, nebo zavřenýma očima Překážková dráha, běh, chůze v rozličném terénu Překážková dráha, běh, chůze v rozličném terénu Házení a chytání míče, cvičení rovnováhy Házení a chytání míče, cvičení rovnováhy Skákání panáka, gumy Skákání panáka, gumy Jízda na kole, na tříkolce, na lyžích, plavání Jízda na kole, na tříkolce, na lyžích, plavání Pohybové hry – „slepá bába“, „cukr káva limonáda“, „sochy“, „Honzo, vstávej!“ Pohybové hry – „slepá bába“, „cukr káva limonáda“, „sochy“, „Honzo, vstávej!“

5 Jak předcházet narušení hrubé motoriky? Prevence – umožnit dítěti přirozený pohyb: Prevence – umožnit dítěti přirozený pohyb: přirozená delší chůze při procházkách, běhání, skákání přes překážky, jízda na kole, plavání, lyžování, házení a chytání míče, kopání do míče, různé sportovní kroužky Rozvoj prostorové orientace

6 Co je to jemná motorika Pohyb dobných svalů – jemné pohyby rukou, prstů, zápěstí, uchopování a manipulace s drobnými předměty, ale také obličejové svaly Pohyb dobných svalů – jemné pohyby rukou, prstů, zápěstí, uchopování a manipulace s drobnými předměty, ale také obličejové svaly Zahrnuje jak grafomotoriku, tak oromotoriku Zahrnuje jak grafomotoriku, tak oromotoriku Při narušení jemné motoriky ruky a prstů, často bývá i narušena oromotorika a opožděný vývoj řeči Při narušení jemné motoriky ruky a prstů, často bývá i narušena oromotorika a opožděný vývoj řeči Všímáme si ruky, kterou dítě při vykonávání pohybů upřednostňuje Všímáme si ruky, kterou dítě při vykonávání pohybů upřednostňuje Problém u dětí, které mají dominantní končetinu postiženou Problém u dětí, které mají dominantní končetinu postiženou

7 Jak rozvíjet jemnou motoriku ruky? Různé hry s prsty - doprovod básničky Různé hry s prsty - doprovod básničky „hra na klavír“ „hra na klavír“ Motání klubíčka, zkoušíme obě ruce Motání klubíčka, zkoušíme obě ruce Navlékání korálků, pletení náramků Navlékání korálků, pletení náramků Stavebnice, kostky, lego, puzzle Stavebnice, kostky, lego, puzzle Hra s plastelínou, modelování, výtvarná činnost Hra s plastelínou, modelování, výtvarná činnost Sebeobslužné činnosti – knoflíky, tkaničky, oblékání, obouvání Sebeobslužné činnosti – knoflíky, tkaničky, oblékání, obouvání

8

9 Co je to grafomotorika? Soubor psychomotorických činností, které se provádějí při nejjemnějších činnostech ruky – psaném a kresebném projevu Soubor psychomotorických činností, které se provádějí při nejjemnějších činnostech ruky – psaném a kresebném projevu Souhra pohybu oko-ruka, dítě maluje co vidí okolo sebe nebo co prožilo, postupem času se zdokonaluje Souhra pohybu oko-ruka, dítě maluje co vidí okolo sebe nebo co prožilo, postupem času se zdokonaluje Důležitý pro rozvoj je špetkový úchop Důležitý pro rozvoj je špetkový úchop

10 Grafomotorický vývoj 1-2 roky – dlaňový úchop - křečovité držení, střídání rukou, pohyb vychází z ramena a lokte

11 2-3 roky - úchop již třemi prsty, někdy čtyřmi prsty kvůli podepření, kreslení na omezenou plochu papíru, čáry svisle a vodorovně, obkreslovní kruhu

12 3-4 roky – dítě kreslí postavu, hlavonožce. Kreslí kruhy, čtverce, trojúhelník, ale nedokáže je zatím pojmenovat. 4-5 let – dítě kreslí postavy s trupem a končetinami, vybarvuje, více detailů

13 5-6 let – dítě kreslí postavu s trupem a všemi jejími částmi, mnoho detailů, umí se podepsat (opsat písmena), geometrické tvary

14 H. Janurová – „Diagnostika dětské kresby u dětí s tělesným postižením v mateřských školách“ - bakalářská práce příklady kresby dětí s tělesným postižením

15 Nerozvinutá grafomotorika a obtíže v grafomotorických dovednostech = odklad školní docházky, možné nedostatky v psaní Nerozvinutá grafomotorika a obtíže v grafomotorických dovednostech = odklad školní docházky, možné nedostatky v psaní Při projeveném nedostatečném rozvinutí grafomotoriky si dítě může svoje obtíže uvědomovat, dochází k oslabení motivace k psaní, ztrátě sebedůvěry a může dojít k narušení dalšího osobnostního rozvoje Při projeveném nedostatečném rozvinutí grafomotoriky si dítě může svoje obtíže uvědomovat, dochází k oslabení motivace k psaní, ztrátě sebedůvěry a může dojít k narušení dalšího osobnostního rozvoje Prevence – již v předškolním věku rozvíjet grafomotorické dovednosti Prevence – již v předškolním věku rozvíjet grafomotorické dovednosti

16 Jak rozvíjet grafomotoriku? Malování – podle předlohy, podle fantazie Malování – podle předlohy, podle fantazie Různé pracovní listy Různé pracovní listy Posloupnost rozvíjení (hrubá – jemná – grafomotorika) Posloupnost rozvíjení (hrubá – jemná – grafomotorika) Metoda dobrého startu Metoda dobrého startu


Stáhnout ppt "Motorické schopnosti. Motorika a řeč se vzájemně ovlivňují (děti s tělesným postižením nebo opožděním často mají opožděný vývoj řeči) Motorika a řeč se."

Podobné prezentace


Reklamy Google