Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBožena Němečková
1
1 Prezentace výsledků výzkumu – pro Policejní prezidium PHARE Výzkum spokojenosti občanů s prací Policie ČR 16. červen 2004 / ředitel klientských služeb: Pavel Šimoník, ředitel: Jan Tuček / © STEM/MARK, a.s.
2
2 Obsah prezentace Cíle projektu Metodika výzkumu Obecné závěry Výsledky výzkumu Doporučení
3
3 Cíle projektu: Zmapovat spokojenost občanů s Policií ČR Zmapovat pocit bezpečí občanů a obavy z trestné činnosti Zjistit zkušenosti občanů s trestnou činností Zjistit zkušenosti občanů s prací Policie ČR Zmapovat důvěru občanů v Policii ČR a hodnocení její práce Zjistit přístup občanů k prevenci kriminality a jejich názory na preventivní činnost Policie ČR Podchytit zdroje informací o Polici ČR a jejich hodnocení Odkrýt vnímání závažnosti problémů v rámci Policie ČR očima občanů (s důrazem na problematiku korupce) Zohlednit výsledky výzkumu v rámci zavádění modelu EFQM v rámci Policie ČR (bod 6, spokojenost klientů-občanů) Využít výsledky výzkumu v činnosti krajských policejních ředitelství
4
4 Metodika projektu Telefonické (CATI) dotazování Prostřednictvím školených operátorů STEM/MARK Dotazník převedený do podoby dotazovacího skriptu Výhody (+) 100 % kontrola rozhovorů a dat Úspěšná aplikace při obdobných výzkumech v Evropě Nižší náklady Flexibilita a rychlost zpracování dat On-line výsledky Možnost náslechů rozhovorů zadavatelem výzkumu
5
5 Telefonické CATI dotazování
6
6 Realizace „Komunikační problémy“ související s metodikou CATI dotazování Nízká obeznámenost s metodou mezi novináři, veřejností (i některými pracovníky MV ČR) Hledání „senzace“ v metodice výzkumu ze strany některých médií Medializace rozdílů výzkumů od různých agentur Vliv metodiky CATI dotazování na „úroveň“ výstupů (použití jiné metody může vést k jiné hladině odpovědí, v tomto případě srovnatelné s výzkumy v evropských zemích) Ověřena nevýznamnost vlivu vstupní formule rozhovoru „výzkum pro Policii ČR...“
7
7 Úspěšnost při oslovení respondenta Úspěšnost při oslovování respondentů se nelišila od jiných CATI výzkumů Počet kompletních rozhovorů umožňuje zpracování výsledků reprezentativně za jednotlivé kraje Celkové odmítnutí účasti na výzkumu je více vázáno na cílovou skupinu a na délku dotazníku než na obsah výzkumu (téma policie) Procentní složení důvodů odmítnutí rozhovoru ze strany oslovených respondentů:
8
8 Metodologie – informace o výzkumu Průběh dotazování: 3 fáze dotazování: 1. fáze - CATI: (8.12. - 18.12. 2003)1 582 rozhovorů 2. fáze - CATI: (17.1. - 3.2. 2004)2 380 rozhovorů 3. fáze – CATI: (11.3. - 15.4. 2004)1 684 rozhovorů 3. fáze - dotazníkové šetření: (25.3. - 5.4. 2004) 777 rozhovorů Průměrná doba rozhovoru se pohybovala okolo 26 minut Dotazování Po-Ne (od 8:00 do 20:00) Velikost výběrového souboru: Celkem: 6 423 respondentů V každém kraji: min. 800 respondentů Cílová skupina: Populace ČR ve věku 15 a více let Náhodný výběr z databáze telefonních stanic domácností a generování čísel MT Korekce výběru prostřednictvím kvót (pohlaví, věk, vzdělání, velikost místa bydliště)
9
9 Expertní úvaha míra spokojenosti je výsledkem porovnání očekávání hodnotitele s jeho hodnocením skutečnosti je-li očekávání vyšší než hodnocená skutečnost, nabývá spokojenost záporných hodnot je-li očekávání nižší než hodnocení skutečného stavu, nabývá spokojenost hodnot kladných výslednou míru spokojenosti lze ovlivňovat působením na obě vstupní veličiny =- spokojenost hodnocení skutečnosti očekávání
10
10 Doporučení využití výsledků výzkumu v komunikaci: uvnitř Policie ČR - jako motivaci k dalším změnám v přístupu policistů k občanům (oboustranná důvěra, společný zájem) s médii - jako argumentační nástroj v případě poukazů na snižování důvěry občanů v Policii ČR („důvěryhodnost Policie je většinou dotazována bez širšího kontextu, pouze v rámci jiných institucí a je proto spíše ukazatelem image než celkové spokojenosti a tudíž silně podléhá mediálním vlivům“) s občany – více se otevřít veřejnosti, pořádat častěji akce seznamující občana s prací policie. Přebrat iniciativu médiím, které podle samotných občanů jsou často ve vztahu k Polici ČR neobjektivní. Věnovat se podrobně dílčím problémům Policie ČR (dopravní přestupky policistů, nevhodné chování atd.). Ve větší míře komunikovat s veřejností úspěchy práce Policie ČR (konkrétní příklady)
11
11 Doporučení k následným výzkumům Pravidelně sledovat spokojenost veřejnosti s prací policie v jednoročních cyklech = podmínka zpětné vazby Kontinuálně mapovat názory a postoje veřejnosti -> eliminace jednorázových výkyvů v hodnocení Policie ČR Možnost snížit vzorek na 600 respondentů v každém regionu Realizovat i nadále metodou CATI » komparace dat » kontrola dotazovací situace » dostupnost respondentů » časová a organizační flexibilita » maximální penetrace populace mobilními i pevnými telefony » standard při provádění tohoto typu výzkumu Spokojenost s prací Policie ČR dotazovat nadále kontextově, nikoliv samostatně Zachovat tématickou osnovu dotazníku, držet logickou souslednost dotazování od pocitu ohrožení až po prevenci Dotazovat nadále populaci nad 15 let
12
12 Obecné závěry Hodnocení a postoje k Policii ČR v populaci: Poměrně ustálené Dlouhodobě platné Bez tendence ke krátkodobým výkyvům Klíčové ukazatele stabilní ve všech 3 etapách výzkumu Převládající celková spokojenost s prací Policie ČR Spokojenost s prací policie na místní i celorepublikové úrovni Jedná se o spokojenost s výhradami (spíše spokojeni) Příznivé hodnocení na základě podrobného dotazování všech okolností činnosti Policie (kontextové hodnocení) Přestupky jednotlivců nemají zásadní vliv na celkově pozitivní vnímání práce Policie ČR Závěr = spokojenost je vztažena k práci řadových policistů
13
13 Obecné závěry Silné stránky (+) Spokojenost jde napříč všemi skupinami populace Spokojenost napříč regiony (výjimkou pouze Praha) Spokojenost není zásadně ovlivněna kontakty občana s policií Celkovou spokojenost potvrzuje i spokojenost v dílčích oblastech Veřejnost vnímá zlepšení činnosti Policie ČR v čase Korupce u policie je vnímána spíše jako záležitost jednotlivců Slabé stránky (-) Informační politika Policie ČR (nedostatečná otevřenost vůči veřejnosti) Nedostatečná informovanost o práci policie na místní úrovni Postih přestupků uvnitř policie Nižší míra zájmu o práci policie mezi veřejností
14
14 Obecné závěry Hrozby: Hodnocení vnitřních procesů u Policie ČR (postih, kontrola) Nerovný přístup k občanům, zneužívání postavení policisty Latentní obavy z policie („kontaktu s ní se raději vyhnu“) Policie ČR zejména díky mediálnímu obrazu vyvolává u občanů některé negativní postoje Příslib do budoucna: Práce u Policie ČR je perspektivní povolání Podpora zájmu dětí o práci u Policie ČR Zájem o pravidelná setkání policistů s občany v místě bydliště Občané si práce Policie ČR cení a jsou ochotni s ní spolupracovat nebo participovat na zvýšení bezpečnosti Pouze 10 % si myslí, že zajištění bezpečnosti občanů a jejich majetku je především záležitostí Policie ČR
15
15 POCIT BEZPEČÍ
16
16 Pocit bezpečí
17
17 Pocit bezpečí
18
18 Pocit bezpečí
19
19 Pocit bezpečí
20
20 Pocit bezpečí
21
21 Pocit bezpečí - shrnutí Pocit ohrožení, obavy o bezpečnost pociťují 2/3 občanů 25 % - má silný pocit ohrožení pocit ohrožení roste s velikostí místa bydliště (velkoměsta) nadprůměrné obavy = Praha, střední a severní Čechy podprůměrné obavy = Morava, jižní a východní Čechy Problémová místa v okolí bydliště okolí hospod, heren, nočních klubů a diskoték (SČ, Praha, SM) neosvětlená a málo frekventovaná místa (Praha, SČ) místa s bezdomovci (Praha, SM), narkomany (Praha, SČ) Konkrétní obavy z trestných činů jen 5 % občanů se neobává žádného trestného činu nejvíce obav – ženy, lidé s VŠ vzděláním a osoby ve věku 30-44 let nejčastěji obavy – dopravní nehody, vandalství, kapesní krádeže a vloupání do bytu, domu
22
22 ZKUŠENOST S TRESTNOU ČINNOSTÍ
23
23 Zkušenost s trestnou činností
24
24 Zkušenost s trestnou činností
25
25 Zkušenost s trestnou činností
26
26 Zkušenost s trestnou činností
27
27 Zkušenost s trestnou činností
28
28 Zkušenost s trestnou činností
29
29 Zkušenost s trestnou činností
30
30 Zkušenost s trestnou činností
31
31 Zkušenost s trestnou činností - shrnutí Třetina občanů obětí trestného činu (včetně vandalství) 26 % - zprostředkovaná zkušenost skrze blízké nejvíce zkušeností = Praha, střední a severní Čechy 59 % - nahlásilo trestný čin policii (nejvíce v Praze) důvody nenahlášení – řeší sám; policie s tím nemůže nic dělat Spokojenost s vyřízením nahlášené události policií poloviční spokojenost s postupem policie 45 % - spokojeno s vyřízením nahlášené události 37 % spokojeno s obojím (32 % nespokojeno) nejvíce spokojeni – v ZČ a SM kladně hodnocena – ochota, profesionalita a rychlost policistů záporně hodnocena – informovanost o postupu policie
32
32 ZKUŠENOST S POLICIÍ ČR V MÍSTĚ BYDLIŠTĚ
33
33 Zkušenost s Policií ČR v místě bydliště
34
34 Zkušenost s Policií ČR v místě bydliště
35
35 Zkušenost s Policií ČR v místě bydliště
36
36 Zkušenost s Policií ČR v místě bydliště
37
37 Zkušenost s Policií ČR v místě bydliště - shrnutí Dvě pětiny občanů v kontaktu s policií v lokalitě bydliště nejčastěji při silniční kontrole (32 %) v souvislosti s oznámením deliktu, události – 13 % občanů pozitivní zkušenost s přístupem policistů – okolo 70 % spokojených Návštěva obvodního a místního oddělení 11 % občanů navštívilo osobně kladně hodnocena – upravenost a čistota vnitřních prostor, doba čekání na příchod policisty a možnost parkování (s výjimkou Prahy) záporně hodnocena – možnost bezbariérového přístupu Dosažitelnost policie v místě bydliště bezproblémová je znalost místa nejbližší policejní služebny 3/5 občanů se mohou spolehnout na rychlou pomoc policie (nejvíce v SM a JČ, nejméně v Praze)
38
38 INFORMOVANOST O PRÁCI POLICIE ČR
39
39 Informovanost o práci Policie ČR
40
40 Informovanost o práci Policie ČR
41
41 Informovanost o práci Policie ČR
42
42 Informovanost o práci Policie ČR
43
43 Informovanost o práci Policie ČR
44
44 Informovanost o práci Policie ČR
45
45 Informovanost o práci Policie ČR
46
46 Informovanost o práci Policie ČR
47
47 Informovanost o práci Policie ČR
48
48 Informovanost o práci Policie ČR
49
49 Informovanost o práci Policie ČR - shrnutí Zájem o práci policie projevuje 40 % občanů 27 % - intenzivní zájem, 47 % - povrchní zájem zájem se zvyšuje s rostoucím věkem a vzděláním nejvyšší zájem je v Praze, nejnižší na JM Dobře informováno o policii jen 25 % občanů lépe informováni o práci policie v celé ČR než v místě bydliště (51% : 36%) informovanost se zvyšuje s věkem (nejlépe lidé ve věku 60+) nejméně informovaní Pražané kombinace více informačních zdrojů, 4 a více = 66% (TV,celostátní tisk, rádia) pouze 10 % občanů – čerpá informace přímo z policejních zdrojů pozitivnější hodnocení Policie ČR – diváci publicistiky a zpráv ČT, čtenáři Práva negativnější hodnocení policie – čtenáři Blesku, diváci zpravodajství TV NOVA
50
50 Informovanost o práci Policie ČR - shrnutí Objektivita mediálních informací o práci Policie ČR 23 % - plně spokojeno s objektivitou médi, 30 % - zcela nespokojeno poloviční spokojenost = objektivní informování o úspěších policie nespokojenost = otevřenost policie vůči veřejnosti (28 % spokojených) = objektivní informování o nezdarech policie (42 %) největší zájem = informace o pravomocích Policie ČR (73 %) = preventivní opatření policie (72 %) = plány a záměry policie do budoucna (67 %) nezájem = informace o materiálním a finančním zabezpečení policistů (35 %)
51
51 HODNOCENÍ PRÁCE POLICIE ČR
52
52 Hodnocení práce Policie ČR
53
53 Hodnocení práce Policie ČR
54
54 Hodnocení práce Policie ČR
55
55 Hodnocení práce Policie ČR
56
56 Hodnocení práce Policie ČR
57
57 Hodnocení práce Policie ČR
58
58 Hodnocení práce Policie ČR
59
59 Hodnocení práce Policie ČR
60
60 Hodnocení práce Policie ČR
61
61 Hodnocení práce Policie ČR
62
62 Hodnocení práce Policie ČR
63
63 Hodnocení práce Policie ČR – shrnutí Celková spokojenost „s výhradami“ – spíše spokojen neukotvená spokojenost, může snadno podléhat změnám podrobný pohled na data odkrývá slabá místa vyšší spokojenost s Policií ČR na republikové než na místní úrovni 33 % = celkově pozitivní hodnocení práce Policie ČR v místě bydliště spokojeni se současnou prací a zároveň i pociťují její zlepšení v čase nejčastěji - lidé ve věku 45-59 let, obyvatelé středních měst, JČ a JM 50 % = neutrální (rozporné) hodnocení, 17 % = negativní hodnocení 47 % = celkově pozitivní hodnocení práce Policie ČR jako celku spokojeni se současnou prací a zároveň i pociťují její zlepšení v čase nejčastěji - lidé s VŠ vzděláním, dobře informovaní, JM a SM 38 % = neutrální (rozporné) hodnocení, 15 % = negativní hodnocení
64
64 Hodnocení práce Policie ČR – shrnutí Celkově příznivé hodnocení hlavních aspektů práce policie Silně pozitivní postoj – 9 %, slabě pozitivní – 46 %, neutrální – 15 % Poměrně vysoká prestiž profese policisty Silně pozitivní postoj – 8 %, slabě pozitivní – 58 %, neutrální – 25 % Pražané více skeptičtí a kritičtí než obyvatelé ostatních krajů SILNÉ STRÁNKY Policisté vykonávají práci kvalitně a profesionálně Policie má vstřícný přístup k občanům Policii řídí schopní odborníci Policisté dbají na svůj zevnějšek a upravenost
65
65 Hodnocení práce Policie ČR – shrnutí SLABÉ STRÁNKY Rovnost přístupu k občanům z hlediska společenského postavení Dostatečný postih přestupků policistů vedením policie Časté zneužívání svého postavení policisty Materiální a technické zabezpečení policie Přiměřenost platů policistů PŘÍLEŽITOSTI Policie ČR partnerem, na kterého se lze s důvěrou obrátit Práce u policie je perspektivní povolání Podpora dětí rodiči v případě jejich rozhodnutí pracovat u policie RIZIKA Rovnost přístupu policistů k občanům z hlediska rasy, národnosti Spolupráce místní samosprávy s Policií ČR Proti policii nic nemám, ale spolupráci s ní se raději vyhnu Profese policisty je spojena s větším rizikem než ostatní profese Většina lidí nedokáže práci policistů ocenit (mínění občanů)
66
66 NEGATIVNÍ JEVY V PRÁCI POLICIE ČR
67
67 Negativní jevy v práci Policie ČR
68
68 Negativní jevy v práci Policie ČR
69
69 Negativní jevy v práci Policie ČR
70
70 Negativní jevy v práci Policie ČR
71
71 Negativní jevy v práci Policie ČR
72
72 Negativní jevy v práci Policie ČR
73
73 Negativní jevy v práci Policie ČR - shrnutí Třetina občanů zkušenost s nevhodným jednáním policistů nejčastěji obyvatelé Prahy, nejméně Morava a STČ většina nevyužila možnost podat stížnost (stěžovalo si pouze 9 %) hlavním důvod pasivity = skepse k objektivnímu prošetření události v případě podání stížnosti - nespokojenost s jejím vyřízením Míra korupce v Policii ČR se neliší od ostatních úřadů, institucí 13 % občanů deklaruje osobní zkušenost s korupcí policistů nízká důvěra občanů ve snahu policie prošetřit korupci policistů Praha = nejvíce zkušeností s korupcí a nejnižší důvěra v prošetření důvěra v prošetření roste s mírou informovanosti o práci Police ČR
74
74 PREVENCE
75
75 Prevence
76
76 Prevence
77
77 Prevence
78
78 Prevence
79
79 Prevence
80
80 Prevence
81
81 Prevence
82
82 Prevence
83
83 Prevence
84
84 Prevence - shrnutí Tři čtvrtiny občanů považují zajištění bezpečnosti za společnou záležitostí občanů, policie a samosprávy 80 % občanů podniklo aktivní kroky k zajištění své bezpečnosti nejčastěji speciální zajištění oken a dveří nejvíce Pražané, dále obyvatelé STČ a SČ plošná ochota informovat Policii ČR o trestném činu nižší ochota svědčit pod svým jménem (62 %) Třetina má velký zájem o pravidelná informativní setkání s policií nejvíce v SČ, nejméně v Praze Polovina občanů má osobní zkušenost s preventivní akcí Policie ČR nejznámější akce Kryštof oceňovaná prevence – silniční kontroly nedostatečná prevence - pouliční kriminalita, kriminalita mládeže a potírání prostituce Pouze pětina občanů necítí nutnost zvyšování přítomnosti policie v ulicích nejčastěji požadavek na posílení pěších hlídek společně s autohlídkami (35 %) čtvrtina občanů by chtěla zřídit novou služebnu Policie ČR kamerový systém = užitečný nástroj zvyšování bezpečnosti, nenarušuje soukromí
85
85 DOPORUČENÍ
86
86 Doporučení pro oblast budování image Policie ČR: posilovat pojetí policie jako nezastupitelné služby občanům oslabovat její vnímání jako represivní složky moci Zaměřit se v tomto směru zejména na komunikaci s mladší věkovou skupinou (do 30 let) a zvyšovat průběžně její informovanost o práci Policie ČR.
87
87 Doporučení pro oblast prevence: zapojit samotné občany více do prevence trestné činnosti komunikovat spoluodpovědnost a participaci občanů při zajištění jejich majetku i bezpečí zintenzivnit systematickou preventivní činnost v oblasti pouliční kriminality, obchodu se ženami a distribuci drog mezi mládeží rozšiřovat bezpečnostní kamerový systém, informovat o něm občany a využít jejich podpory při jeho prosazování posilovat prevenci s důrazem na lokality Prahy, severních a středních Čech, kde je nejsilněji přítomen pocit ohrožení Výrazně zvýšit spolupráci v oblasti prevence s orgány místní samosprávy. Intenzivně a systematicky informovat o všech preventivních krocích veřejnost.
88
88 Doporučení pro oblast vnitřních procesů u Policie ČR: razantně a transparentně řešit přestupky policistů neprodleně a skrze vlastní kanály o nich informovat veřejnost distancovat se od pochybení jednotlivců zvláštní zřetel věnovat problematice korupce a protiprávního jednání policistů v rámci „krizové komunikace“ citlivě poukazovat na obrovský počet policistů, výjimečnost velikosti instituce Policie ČR Nebát se kriticky poukázat na nedostatky v práci Policie ČR. Vztáhnout jejich řešení k přijímání modelu fungujícího v policejních sborech EU.
89
89 Doporučení pro oblast kontaktu Police ČR s občanem: budovat partnerství a vzájemnou důvěru od úrovně místních, obvodních oddělení zlepšit prostředí policejních služeben rozšiřovat bezbariérový přístup do služeben zajistit zpětnou informační vazbu pro občana Přistupovat k občanovi ve všech směrech jako ke klientovi
90
90 Doporučení pro oblast poskytování informací Policií ČR: více využívat přímé cesty k informování zvážit pravidelný přísun informací každému občanovi skrze vlastní informační nosiče – internet, bulletiny, osobní setkání, zprostředkovaný kontakt skrze kooperující instituce (samospráva, školy…) systematicky pracovat s médii hledat cesty pro větší medializaci pozitivních zpráv posilovat zájem veřejnosti o informace o činnosti policie v místě bydliště a maximálně při tom využít všech dostupných informačních zdrojů Budovat otevřenou informační politiku Policie ČR. Postupně přenést těžiště informování z celorepublikové, na místní- lokální úroveň.
91
91 Doporučení pro oblast personálního rozvoje a lidských zdrojů: otevřeně informovat o výhodách a rizicích práce policistů přesvědčit veřejnost o snaze maximálně snížit rizika výkonu práce policisty informovat o pozitivních trendech v materiálně-technickém zabezpečení Policie ČR, zapojit do něj co nejširší spektrum subjektů Využít zvyšující se prestiže profese policisty při náboru a vzdělávání budoucích policistů
92
92 DĚKUJEME ZA POZORNOST STEM/MARK, a.s. Na Hrázi 17/176 180 00 Praha 8 Web: www.stemmark.cz Ing. Jan Tuček ředitel STEMMARK a.s. tucek@stemmark.cz Vedoucí projektu PHARE Mgr. Pavel Šimoník Client Service Director Telefon: 225 986 819 E-mail: simonik@stemmark.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.