Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Bezpečně v každém věku proti nekalým praktikám prodejců Městys Okříšky 26. 07. 2016 Přednáška je součástí grantového programu Prevence kriminality 2015.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Bezpečně v každém věku proti nekalým praktikám prodejců Městys Okříšky 26. 07. 2016 Přednáška je součástí grantového programu Prevence kriminality 2015."— Transkript prezentace:

1 Bezpečně v každém věku proti nekalým praktikám prodejců Městys Okříšky Přednáška je součástí grantového programu Prevence kriminality 2015 Fondu Vysočiny Kraje Vysočina

2 OBČANSKÁ PORADNA TŘEBÍČ sociální služba odborné sociální poradenství Principy služby: nestrannost, nezávislost, anonymita, bezplatnost Nabízíme: informace, rady, aktivní pomoc, asistenci pomoc se sepsáním návrhů, žádostí, vysvětlení obsahu dokumentů apod. poskytujeme ambulantní (Třebíč, Moravské Budějovice) a terénní služby

3 PORADENSKÉ OBLASTI dluhová problematika pracovní právo a zaměstnanost rodinné a mezilidské vztahy majetkové vztahy ochrana spotřebitele bydlení sociální dávky a sociální služby veřejná správa trestní právo občanské soudní řízení a další

4 CO OBČANSKÁ PORADNA NEPOSKYTUJE není krizovým centrem neposkytuje právní zastoupení nevěnuje se daňovému a investičnímu poradenství v poradně nepracují právníci ani psychologové, ale odborně vyškolení poradci

5 TERÉNNÍ PORADENSTVÍ možno přijet k Vám domů po předchozí domluvě bezplatně ověření totožnosti poradců

6 KONTAKTY Občanská poradna Třebíč Přerovského 126/6, Třebíč vchod po schodišti z ulice Přerovského nebo výtahem z Martinského nám. telefon: , mobil:

7 KONTAKTY Občanská poradna Moravské Budějovice nám. Míru 26, Moravské Budějovice mobil:

8 KDO JE SPOTŘEBITEL A KDO JE PODNIKATEL? Spotřebitel – zákazník, který kupuje zboží nebo objednává pro osobní potřebu. Podnikatel – nakupuje zboží pro své podnikání nebo na jinou výdělečnou činnost. Příklady….

9 SPOTŘEBITELSKÉ SMLOUVY Běžné v kamenném obchodě – není právo bezdůvodně odstoupit – NE. Prostřednictvím komunikace na dálku (internet, telefon, teleshoping) – ANO. Mimo obvyklé obchodní prostory – doma, v práci, pouliční prodej a předváděcí akce – ANO. „Záleží kde nákup uskutečníte “

10 OTÁZKY: Prodejní stánek v hypermarketu Farmářský stánek Výstavní/prodejní stánek na veletrhu

11 DODÁNÍ ZBOŽÍ ČI SLUŽBY BEZ OBJEDNÁNÍ Spotřebitel nemusí zboží či službu vracet na vlastní náklady ani jinak podnikatele vyrozumívat. POZOR na záludné otázky telefonických společností! Podnikatel musí ihned na počátku telefonního hovoru sdělit údaje o sobě a účelu hovoru!!!!

12 NEKALÉ OBCHODNÍ PRAKTIKY Cena. Klamavé obchodní praktiky – užívání nepravdivých údajů, vábivá reklama. Agresivní obchodní praktiky (nesmíte opustit provozovnu, opakované návštěvy v bydlišti, opakované nabídky, vyžádání dokladů totožnosti, reklama cílená na děti, vymáhání peněz za nedodané zboží, výhrůžky, klamání výhrou). Parametry výrobku (hmotnost, množství, jakost). https://www.stream.cz/adost/ spekacky https://www.stream.cz/adost/ cokolada- necokolada

13 Návod není v českém jazyce. Neupozornění na vady výrobku.

14 PRODEJ PO INTERNETU, TELEFONU Zboží lze vrátit do 14 dnů od převzetí zboží, bez udání důvodu 1. Kdo hradí náklady na dopravu při vracení zboží ve lhůtě 14 dnů? 2. V jakém termínu lze odstoupit od kupní smlouvy na lístky do divadla/kina či jízdenky?

15 KDY NELZE ODSTOUPIT BEZ UDÁNÍ DŮVODU Zboží, u kterého cena závisí na výchylkách finančního trhu. Zboží, které bylo na přání spotřebitele upraveno. Potraviny a zboží podléhající zkáze, např. mléčné výrobky Zboží v hygienickém obalu, např. obvaz vyndaný z obalu Zvukové a obrazové nahrávky v porušeném obalu, např. CD, DVD Noviny, časopisy, lístky do kina či divadla Objednávky stravného, ubytování.

16 ZÁRUČNÍ DOBA Záruka je doba, během které se prodejce zaručuje, že výrobek bude funkční. Záruční lhůta běží okamžikem převzetí věci po koupi. Pokud výrobek během záruční doby přestane fungovat, můžeme jej reklamovat. Délka záruční doby: - běžné spotřební zboží 24 měsíců - použité zboží 12 měsíců - 5 let u stavby s pevným základem.

17 REKLAMACE Dle platného občanského zákoníku od Rozhodnout o reklamaci musí obchodník ihned, nejdéle však do 3 dnů (musíte dostat reklamační protokol) Odstranit vadu musí bez zbytečného odkladu, nejdéle však do 30 dnů. Vada do 6. měsíců od převzetí – zboží bylo vadné i při nákupu. Vada po od 7. měsíce od převzetí – v případě sporu prokázání, že za vadu odpovídá prodejce.

18 PRÁVA Z VADNÉHO PLNĚNÍ Spotřebitel může požadovat opravu, výměnu zboží, slevu, odstoupení (vracení kupní ceny), záleží na druhu vady. Právo vybrat si dodání nové věci, výměnu či odstoupení od smlouvy má spotřebitel, jestliže: 1. Nebyla odstraněna vada ve lhůtě 30 dnů 2. Opakovaný výskyt vady nebo větší počet vad https://www.stream.cz/adost/ naklady-na- reklamaci-mate-na-to-pravo

19 SPECIFIKA REKLAMACÍ VAD DÍLA – OPRAVA, ÚPRAVA, ÚDRŽBA, ZHOTOVENÍ STAVBY Oznámit vadu bez zbytečného odkladu nejpozději do 2 let, u stavby do 5 let. Dílo se považuje za vadné, neodpovídá-li smlouvě. Důležité !!!! Písemná smlouva o dílo s podrobným popisem zakázky. Písemné sepsání drobných vad a termín odstranění Nehradit 100% ceny před předáním díla.

20 DODÁVKY ENERGIÍ Uzavření smlouvy mimo prostory obvyklé k podnikání. Lze odstoupit ve lhůtě 14 dnů od jejího uzavření. Lze písemně odstoupit do 15 dnů před zahájením dodávky. Oznámení změna ceny energií dodavatelem (10 dní před zahájením). Změna ceny energií bez oznámení (3 měsíce od data zvýšení nebo změn obchodních podmínek).

21 PŘÍKLADY Z PRAXE PORADNY 1. Satelit – programy pouze v cizím jazyce. 2. Punčochy – jiná adresa vracení zboží. 3. Falešní dealeři E-on – trhání smluv. 4. Energetické společnosti x žárovky. https://www.stream.cz/adost/ a-dost- platby-za-nic

22 POVINNOSTI VĚŘITELE Hlídat si své pohledávky a termíny promlčení. Před žalobní upomínka. Platební rozkaz. Insolvenční rejstřík!!!! https://isir.justice.cz/isir/common/index.do

23 ZODPOVĚDNÉ „ZADLUŽOVÁNÍ“ Potřebuji danou věc? Nemohu danou věc pořídit jiným způsobem? Uhradím dluh v rámci běžného rodinného rozpočtu? Nemohu využít pomoci rodiny či blízkých? Pokud se skutečně chcete zadlužit, pečlivě zvažte nabízený produkt! Nesplácejte dluhy jiným úvěrem!

24 ZODPOVĚDNÉ „ZADLUŽOVÁNÍ“ Neručte za malou částku velkým majetkem! Myslete na situace, které mohou nastat! Nepůjčujte si svým jménem pro někoho jiného! (např. pro rodinu, své děti) Nepodepisujte smlouvu v časové tísni! Vyzkoušejte si, zda jste schopni odkládat si peníze!

25 ZÁVĚREČNÉ DOPORUČENÍ Nepodepisujte smlouvu, kterou jste nečetli nebo které nerozumíte. Pokud smlouvu podepíšete, nedávejte originál z ruky. Komunikujte písemně, ústní dohody se těžko prokazují. Využijte služeb občanských poraden – je to ZDARMA.

26 UŽITEČNÉ ODKAZY Asociace občanských poraden (AOP) Finanční arbitr České republiky Česká obchodní inspekce Sdružení obrany spotřebitelů (SOS)

27 UŽITEČNÉ ODKAZY Vaše stížnosti – dTest dTest

28 Děkuji za pozornost a přeji hezký den! Mgr. Hana Chloupková


Stáhnout ppt "Bezpečně v každém věku proti nekalým praktikám prodejců Městys Okříšky 26. 07. 2016 Přednáška je součástí grantového programu Prevence kriminality 2015."

Podobné prezentace


Reklamy Google