Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Relaxační a dechová cvičení.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Relaxační a dechová cvičení."— Transkript prezentace:

1 Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Relaxační a dechová cvičení

2 Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.2 Proč relaxovat?  relaxace napomáhá k celkovému zklidnění a uvolnění organismu  blízce souvisí také se schopností regenerace  díky psychické pohodě jsme schopni mnohem lépe provádět zadané pohybové úkoly, soustředit se, podávat dobré výkony nejen v tělocvičně, ale i v životě (ve školních lavicích)

3 Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.3 Základní relaxační polohy poloha díťěte: poloha díťěte: klek sedmo, hluboký ohnutý předklon, čelo opřené o podložku, paže volně podél těla poloha tygra: poloha tygra:leh na břiše pravou či levou dolní končetinou skrčmo, tvář opřená o podložku, upažit skrčmo s dlaněmi pod hlavou poloha klasická: poloha klasická:leh na zádech – vědomě řídit dýchání

4 Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.4 Relaxační metody Balón „Představme si, že jsme velkým, ohromným nafukovacím balónem, který někdo začíná nafukovat. Nejdříve jenom ležíme na zemi, jsme vyfouknutí, nemáme tvar, jsme bezvládní. Potom se do nás postupně dostává vzduch a napřimuje nás, zvětšujeme se, stáváme se pevnějším a stále více pevnějším balónem. Již se začínáme nadnášet a jsme najednou unášeni větrem, který nás táhne a nese (důraz na uvolnění končetin a hlavy) stále rychleji a rychleji, až jsme se najednou napíchli na kaktus, tak že se z nás vzduch rychle vyfouknul a jsme zase bezvládní a nemáme sílu. Ale už nás někdo zase zalepil a nafouknul, tak že se můžeme znovu proletět. Letíme, rozhlížíme se, radujeme se. Pořádně se nadýchneme a vydýchneme a ještě jednou. Potom pomalu přistaneme na zemi, jsme odpočatí a spokojení."

5 Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova Loutkové divadlo „Jsme na návštěvě v loutkovém divadle, těšili jsme se sem a samou radostí jsme se s tím divadlem spojili, takže jsou z nás loutky. Loutkář nás za drátky ovládá a vede. Nejdříve nás jakoby zkouší natáhnout, kam až to nejdál jde, že sotva dosáhneme nohama na zem, potom zase nás trochu povolí, pak ještě víc, až jsme se začali sesypávat. Teď nás znovu přitáhnul, ještě víc, už chodíme po špičkách, a vzápětí nás úplně pustil a my jsme se úplně sesypali. Spadli jsme na zem a zůstali jsme ležet bez hnutí, zcela bez pohybu. Není v nás ani kousek napjatého svalu, ležíme úplně bezvládně, opravdu jako zcela povolené loutky, které právě nikdo neovládá. Náhle se zvedá jedna ruka, stále výš, potom druhá ruka, pak hlava, tělo, ale teď nás loutkář znovu pustil, loutky leží znovu na zemi a nikdo je neovládá. Teď se ale zvedá hlava, za hlavu nás to táhne nahoru, přidávají se ruce, i ty nás táhnou vzhůru, loutky stále stoupají a vztyčují se, až jsou z nich zase normálně fungující, úplně pevné loutky, chodící a tančící po jevišti.“

6 Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.5 Protistresová a dýchací cvičení „V poloze vleže na zádech na vhodné podložce se pomalu rozdýcháme, nadýchneme se a vydýchneme a snažíme se o to, abychom dýchali dolů, do bříška. Směr dýchání můžeme kontrolovat přiložením ruky na bříško tak, aby bylo možno vnímat postup vdechovaného vzduchu. Rytmus dýchání musí být klidný, pravidelný a pomalý. Nadechnutí do bříška a vydechnutí opakujeme alespoň pětkrát, po posledním výdechu můžeme navázat s nácvikem první části cviků autogenního tréninku. Začínáme pociťovat tíhu v jedné ruce (neužíváme pojmů „pravá“ a „levá“ ruka, protože mladší děti ještě nejsou schopny mezi nimi spolehlivě diferencovat, a samy tak mohou spontánně zvolit dominantní končetinu), tíha je stále větší a větší a postupně se rozšiřuje i do druhé ruky, již máme obě ruce těžké a unavené. Tíha se dále šíří naším tělem (postupně vyjmenujeme všechny části těla a obličeje, které jsou děti schopny spolehlivě poznat a rozlišovat). Celé tělíčko už máme ztěžklé a unavené, odpočíváme a cítíme se příjemně, protože s pokračujícím odpočinkem únava pozvolna ustupuje. Odpočinek nám pomohl a cítíme, jak se zotavujeme, nabýváme sil, jsme stále silnější a silnější, až nakonec můžeme vyskočit, protáhnout se, nadýchnout a vydýchnout a cítíme, že jsme už zase úplně čiperní, čerství a odpočatí."

7 Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.6 Obecné zásady dýchacích cvičení Rozlišujeme tři základní způsoby dýchání: 1)Dýchání do břicha (převažující u mužů). 2)Hrudní dýchání (charakteristické pro ženy). 3)Podklíčkové dýchání využívané především jogíny. Maximálního nádechu je možné dosáhnout s pomocí mírného záklonu. Maximálního výdechu prostřednictvím hlubokého ohnutého předklonu. Dechová cvičení bychom měli provádět v takovém prostředí, ve kterém je dostatek čerstvého vzduchu. Upřednostňovat bychom v tomto případě měli venkovní prostředí (hřiště, park, les, apod.) před málo větranou tělocvičnou. Relaxaci i dechová cvičení zařazujeme na závěr vybrané aktivity.

8 Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.7 Základní dýchací polohy Fyziologický účinek: prohloubení nádechu a výdechu Provedení cviku: pravidelně dýcháme nosem do břicha Počet opakování (doba výdrže): 10x Fyziologický účinek: prohloubení nádechu a výdechu Provedení cviku: pravidelně dýcháme nosem do břicha – s nádechem cítíme, jak se břišní stěna rozšiřuje směrem vzhůru, s výdechem se vtahuje zpět Počet opakování (doba výdrže): 10x

9 Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.8 Clil  breathing exercise – dýchací cvičení  relaxation – relaxace  position – poloha  recuperative: schopnost regenerace → recuperative powers  have a rest(relax) – uvolnit se  stretch out or muscles – natáhnout se, protáhnout svaly

10 Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.9 Zdroje  PDF-SZÚ – Pohyb a relaxace, Praha 2003  www.wikipedia.cz www.wikipedia.cz  www.rozcvicovnik.cz www.rozcvicovnik.cz  http://office.microsoft.com/cscz/images/?CTT=6&ver=14&app=powerpnt.exe http://office.microsoft.com/cscz/images/?CTT=6&ver=14&app=powerpnt.exe


Stáhnout ppt "Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Relaxační a dechová cvičení."

Podobné prezentace


Reklamy Google