Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMarie Nováková
1
OBCHŮDKY NA TENKÉM LEDĚ? VÝZVY A BARIÉRY DOBROČINNÝCH OBCHODŮ V ČESKÉ REPUBLICE Bakalářská práce Barbora Božková KES FSS MU Brno Termín odevzdání: Leden 2016 Kringloop - Afval is goud waard = Dobročinné obchody – Odpad má cenu zlata
3
DOBROČINNÉ OBCHŮDKY V ČESKÉ REPUBLICE Koncept vychází z tzv. charity shops Zakládány (většinou) NNO U nás zhruba před deseti lety V posledních letech „jako houby po dešti“ V Praze více než 10 x v Karlovarském kraji 1 Nejznámější: Praha – Dobročinný obchod Cesta domů, Charitní obchody Domova Sue Ryder; Brno – Nadační obchody Veronica Ostrava – Moment (Kola pro Afriku) Téměř 20
4
PROČ DOBROČINNÉ OBCHŮDKY ZKOUMÁM? zajímavý zdroj příjmů pro neziskové organizace (Horne 1998) NNO s dlouhou a dobrou pověstí (zpráva o stavu věcí) sociální servis ekologičtější a „společensky příznivější“ alternativa k second handům Co to může přinést: práce může obohatit (akademickou i veřejnou) debatu o tomto specifickém úseku podnikání – zvýšit povědomí o DO i NNO potenciálně i prostor pro vznik platformy provozovatelů DO
5
ZDROJE INFORMACÍ PRO TEORETICKOU ČÁST Existence DO vychází z: konceptu sociálního podnikání (ne/vědomě, ne/záměrně) – ekonomická a sociální noha (Kurková a kol. 2012) heterodoxní ekonomie (včetně ekologické ekonomie) Zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích) Zákon č. 117/2001 Sb., o veřejných sbírkách Zákon č. 3/2002 Sb., o církvích a náboženských společnostech Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví Zákon č. 89/2012 Sb., nový občanský zákoník Zákon č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech Zákon o sociálním podnikání Zahraniční literatura
6
JAK DOBROČINNÉ OBCHŮDKY ZKOUMÁM? Kritéria výběru: kamenné prodejny, otevřené veřejnosti, pevná otvírací doba primárním cílem není zisk, ale získání peněz na jinou činnost funguje alespoň rok (od prosince 2013) environmentální aspekt – reuse, recycle lokálnost – práce s komunitou v místě zaměstnávají dobrovolníky a/nebo lidi znevýhodněné na trhu práce
7
METODIKA VÝZKUMU, VÝZKUMNÉ OTÁZKY Strukturované rozhovory s provozovateli (vedoucí, PR pracovníci apod.), v kombinaci s přímým pozorováním a analýzou dokumentů (stanovy, výroční zprávy apod.) 1) Jaká je právní forma DO? 1a) Jak zvolená forma ovlivňuje činnost DO? 2) Jaká je organizační struktura provozující organizace? 2a) Jaký má tato struktura vliv na provoz DO?
8
PODOTÁZKY
9
PŘEDBĚŽNÉ ZÁVĚRY NA PŮLI CESTY „Každý pes jiná ves“– některé DO i samostatná právní subjektivita, jiné ne Často se učí za pochodu – stylem „pokus – omyl“ Problémy: Špatná informovanost veřejnosti Zaměstnanci Finanční udržitelnost DO v prvních letech Konkurence second handů Firemní donorství Česká daňová legislativa Kvalita zboží do prodeje Výzvy, návrhy a východiska: Platforma organizací PR – soustředit se na „obchodní značky“ Legislativní ukotvení DO pod sociálními podniky Daňové úlevy
10
DĚKUJI ZA POZORNOST. barborabozkova@mail.muni.cz Foto: http://www.kringloop-info.nl/kringloopwinkel-heerhugowaard-rataplan/
11
ZDROJE A ODKAZY Horne, S., 1998: Charity shops in the UK. International Journal of Retail & Distribution Management, roč. 26, č. 4, str. 155 – 161. Kurková, G., Francová, P., 2012: MANUÁL: Jak založit sociální podnik. P3 – People, Planet, Profit, Praha http://www.p-p-p.cz/cz/
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.