Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
OP VVV
2
Zdůvodnění potřebnosti strategického dokumentu pro zapojení do OP VVV
objektivní nutnost důkladného zhodnocení intervencí z předchozího programového období, zdůvodnění efektivity, účelnosti a hospodárnosti především dalších investic do infrastrukturního zařízení a vybavení VŠ, volba prioritních cílů zapojení VŠ do nového OP VVV, reakce na kritická zjištění EK i NKÚ v souvislosti s předchozím programovým obdobím : „MŠMT nemělo ucelený přehled o stavu a využití stávajícího přístrojového vybavení, zařízení a technologií jednotlivých vysokých škol, který by mohlo využít při posuzování žádostí vysokých škol o poskytnutí podpory na pořízení nového vybavení.“ (závěry kontrolní akce NKÚ č. 14/22) obava z možného opakování chyb z OP VaVpI a OP VK, aktualizovaný screening pro potřeby plánování OP VVV
3
Forma strategického dokumentu
tabulková část strategického dokumentu - jediná součást s danou formální úpravou, textová část strategického dokumentu – výčet předpokládaných aktivit v souladu se strategií rozvoje VŠ pro období 2015 – 2020 (střednědobý až dlouhodobý výhled), není předepsaná závazná forma dokumentu – je akceptován samostatný dokument nebo součást Dlouhodobého záměru, není předepsaný obsah ani závazná struktura dokumentu, předpokládá se možnost aktualizace dokumentu – podle aktuálního vývoje situace na VŠ, v dvouletém intervalu, existuje volnost postupu schvalovaní dokumentu na VŠ – vedení školy, akademický senát.
4
Vztah strategického dokumentu a IPN KREDO
na základě jednání s Expertní skupinou OP VK byla příprava podkladů pro strategický dokument zapojení VŠ do OP VVV doporučena jako vhodná, potřebná a uznatelná aktivita v rámci projektu KREDO, zpracování bylo zadáno formou doplňkového úkolu KREDO (č. XII), jeho zadání bylo konzultováno a odsouhlaseno skup. 4 MŠMT – úkol splnilo celkem 40 zapojených škol dokument vypracovaný podle metodického doporučení projektu KREDO bude uznatelný jako strategický dokument pro zapojení do OP VVV, společná a shodná je tabulková část strategického dokumentu, byla doporučena struktura textové části dokumentu.
5
Tabulková část strategického dokumentu
obsah a rozsah tabulkové části byl projednán se zástupci ČKR rekapitulace současného stavu: Tab. 1a – pasport budov ve vlastnictví VŠ Tab. 1b – pasport budov, které si VŠ pronajímá Tab. 1c – pasport budov po součástech VŠ Tab. 2 – seznam jedinečných přístrojů a jejich souborů pořízených v minulém programovacím období Tab. 3 – seznam významných projektů realizovaných v minulém programovacím období nové návrhy pro OP VVV: Tab. 4 – návrh investic – budovy Tab. 5 – návrh investic – přístroje a jejich soubory
6
Pasportizace budov tab. 1a -1c
zjednodušená forma výkazu pro potřeby program. financování, bilance čisté užitkové plochy (m2) a užitkové plochy (m2), technický stav objektu a jeho částí novostavba, potřeba rekonstrukce, potřeba generální opravy, havarijní stav, stávající využití pro vlastní potřebu, pronájem využitelnost vzdělávání a tvůrčí aktivity, administrativa, informační centra, ostatní pomocná pracoviště, sport, ubytování, stravování výhledové využití beze změn, prodej, pronájem, demolice, finanční zdroj pořízení 10 základních možností vč. kombinací (ISPROFIN, OP, SR, kraje, vlastní finance, původní majetek), bezbariérovost budovy ano, ne, částečně
7
Pořízené přístroje tab. 2
přístroje nebo jejich funkční soubory a SW nad 1 mil. Kč pořízené v období , lze vyexportovat a vyfiltrovat z informačních systémů pro inventarizaci majetku, název pouze stručný název druhu přístroje, umístění v kterém objektu, viz tab. 1a – 1c, rok pořízení , počet kusů týká se jedinečných přístrojů a SW, pořizovací a zůstatková cena dle účetních standardů (z iFSys) finanční zdroj pořízení 9 základních možností vč. kombinací (ISPROFIN, OP, SR, kraje, vlastní finance),
8
Přehled realizovaných projektů tab. 3
pouze významné projekty pro rozvoj vzdělávacích a tvůrčích aktivit - pro studijní program, fakultní či celoškolský význam, pouze vyjmenované dotační tituly – především OP a další tituly přímo napojené na udržitelnost projektů OP VaVpI , seznam projektů OP VaVpI a OP VK poskytne MŠMT, název stručný název nebo akronym, součást VŠ kde byl projekt realizován (fakulta, celošk. projekt) stručný popis projektu jednoduše, jednou větou, objem dotace celkové způsobilé náklady projektu, období realizace dle účetních standardů (z iFSys) finanční zdroj pořízení 7 základních možností vč. kombinací (různé OP, SR, kraje),
9
Návrhy investic do objektů tab. 4
seznam rekonstrukcí, dobudování nebo výstavby objektů v souladu se strategickými záměry VŠ a s podmínkami OP VVV, charakter stavební aktivity výstavba, koupě novostavby, koupě a rekonstrukce, rekonstrukce vlastní budovy, předpokládaný způsob využití teoretická VVV, praktická VVV, informační zdroje, pro zdrav. postižené studenty, sport. studium, náklady na stavební aktivity odhad dle rozsahu aktivit, náklady na dovybavení přístroji jiné než zajištění provozu budovy a základní PC a AV technika, vytíženost důležitý parametr z pohledu EK, průměrné studentohodiny za týden, využití pro stud. progr. kódy dle číselníku MŠMT, finanční zdroj udržitelnosti pro zajištění provozu objektu.
10
Návrhy investic v přístrojích tab. 5
seznam jedinečných přístrojů nebo SW nebo souborů přístrojů tvořících funkční celek s pořizovací cenou nad 1 mil. Kč, název stručný název druhu přístroje, SW nebo laboratorního celku, umístění v kterém objektu, viz tab. 1a – 1c nebo tab. 3, počet kusů u jedinečných přístrojů, náklady na pořízení odhad, předpoklad, využití pro studijní programy kódy dle číselníku MŠMT, u výzkumných přístrojů napojení na DSP.
11
Obsah textové části strategického dokumentu
uvedení návaznosti strategických cílů VŠ na specifické cíle a aktivity v rámci jednotlivých prioritních os OP VVV. Celkem se jedná o 6 prioritních cílů: Zajišťování kvality (PO2) – lidské zdroje, vzdělávání, Diverzita a dostupnost (PO2) – studenti se specifickými potřebami, Internacionalizace (PO2) – vzdělávání, Relevance (PO2) – vzdělávání zaměřené na praxi, CŽV, Kvalitní a relevantní výzkum, vývoj a inovace (PO1) Rozhodování založené na datech (PO2) – strategické řízení POZOR! aktivity plánované pro OP VVV mohou být jiné než primárně požadované MŠMT pro zapracování do DZ, konkrétní informace o tom, co chce VŠ financovat z OP VVV Rozhodování založené na datech
12
Obecné požadavky na textovou část (1)
nutno uvádět aktivity nové, nelze uvádět aktivity, které lze finančně pokrýt ze standardních zdrojů, údaje předložené v žádosti budou během řešení projektu a během období udržitelnosti kontrolovány řídicím orgánem OP (MŠMT), nutno dodržet požadavky na SMART charakteristiku (konkrétní měřitelný, dosažitelný, odpovídající a ohraničený v čase), při obnově infrastruktury je důležité provázání s tzv. měkkými aktivitami, je možné využít také návaznosti na realizované aktivity z předcházejícího programového období (např. z OP VK). návaznost infrastrukturních požadavků z OP VVV na realizované aktivity minulého programového období bude nutné vysvětlit v projektové žádosti,
13
Obecné požadavky na textovou část (2)
nebude možno financovat obnovu podpůrné infrastruktury (koleje, menzy, sklady) a infrastruktury určené pro administrativu, nebude možné použít financovat obnovu vnějších plášťů budov (střechy, fasády), zdroje tepla (kotle a výměníkové stanice) nebude možné financovat dopravní infrastrukturu s výjimkou technických zařízení (např. výtahy, dopravníky), která budou sloužit pro usnadnění činností pro handicapované bude nezbytné odůvodnění vazby potřebnosti obnovy infrastruktury na obsah předpokládaných činností, využitelnost a vazbu na uplatnitelnost absolventů, vyšší pozornost bude potřeba věnovat argumentům při zdůvodňování možné žádosti o finanční podporu rekonstrukcí pro zvýšení kvality výuky
14
Obecné požadavky na textovou část (3)
Doložení styčných bodů pro možnost čerpání v OP VVV bude relevantní pro aktivity : v prioritní ose 1 specifickém cíli 3, v prioritní ose 2 (ve všech specifických cílech), v prioritní ose 3 specifickém cíli 4.
15
OP VVV informace pro textovou část
16
Prioritní osa 2 Specifický cíl 1: Zvýšení kvality vzdělávání na vysokých školách a jeho relevance pro potřeby trhu práce - důraz na bakalářské a magisterské programy a obory zaměřené na praxi Specifický cíl 2: Zvýšení účasti studentů se specifickými potřebami, ze socio-ekonomicky znevýhodněných skupin a z etnických minorit na vysokoškolském vzdělávání, a snížení studijní neúspěšnosti studentů Specifický cíl 3: Zkvalitnění podmínek pro celoživotní vzdělávání na vysokých školách Specifický cíl 4: Nastavení a rozvoj systému hodnocení a zabezpečení kvality a strategického řízení vysokých škol
17
Prioritní osa 2 Specifický cíl 5: Zlepšení podmínek pro výuku spojenou s výzkumem a pro rozvoj lidských zdrojů v oblasti výzkumu a vývoje Specifický cíl ERDF: Zkvalitnění vzdělávací infrastruktury na vysokých školách za účelem zajištění vysoké kvality výuky, zlepšení přístupu znevýhodněných skupin a zvýšení otevřenosti vysokých škol.
18
Prioritní osa 1 Specifický cíl 3: Zkvalitnění infrastruktury pro výzkumně vzdělávací účely Oprávnění žadatelé: Subjekty splňující definici organizace pro výzkum a šíření znalostí dle Rámce pro státní podporu VaVaI (pozn. VŠ, výzkumné organizace, korporace (vč. obchodních), příspěvkové organizace státu a územních samosprávných celků, organizační složky státu atd.) Další subjekty provádějící výzkum Partner – povinně VŠ
19
Základní východiska Důraz na Specifická doporučení Rady pro ČR – intervence z OP VVV musí prioritně směřovat k naplňování cílů těchto Specifických doporučení Důraz na koncentraci vynakládaných prostředků a podložení jejich potřebnosti analýzou či strategií s nutností zohlednit intervence z období 2007 – 2013 – návaznost na předchozí programové období Každá oblast musí být podložena strategií (např. oblast VaV bude pokryta RIS 3, strategie jednotlivých VŠ - koncentrace, efektivita, využitelnost) v
20
Infrastruktury V regionech mimo Prahu není možné budovat nová vědecká centra Dobudování, modernizace nebo upgrade: Dobudování – rozšíření nebo dokončení existující kapacity VaV centra vázané na pořízení či využívání nových technologií, pokud možno v rámci existujících budov. Nelze financovat – sklady, koleje, menzy, administrativní budovy a další obslužnou infrastrukturu, která neslouží k věcným aktivitám. V rámci rekonstrukcí – pláště, střechy, provozní technologie (kotle, vytápění apod.)
21
Infrastruktura VŠ Infrastruktury pro rozvoj výzkumně zaměřených studijních programů. Výstavba nové infrastruktury bude podporována v případech vzniku nových oborů (především technických), které jsou poptávány výzkumnými organizacemi a odvětvími náročnými na znalosti. Ze strany vysokých škol žádajících o podporu bude nutné jak u nových, tak u dobudovávaných infrastruktur doložit informace o aktuálním využívání a vytížení stávajících objektů a infrastruktur dané VŠ, včetně plánu na jejich další využívání, o plánovaných investicích VŠ v novém programovém období, včetně dopadů na využití/vytíženost stávajících objektů a infrastruktur i analýzy očekávaného vývoje počtu studentů v budoucích letech, o plánovaných způsobech kofinancování předložených projektů i o řešení udržitelnosti plánovaných nově vybudovaných infrastruktur. Návaznost na OP VaVpI
22
Infrastruktura VŠ Infrastruktura pro vzdělávání
Výstavba nové infrastruktury bude podporována v případech vzniku nových oborů (především technických), které jsou poptávané na trhu práce, či v případech rozšíření kapacit pro stávající obory, kde poptávka na trhu práce výrazně převyšuje nabídku absolventů. Ze strany vysokých škol žádajících o podporu bude nutné jak u nových, tak u dobudovávaných infrastruktur doložit informace o aktuálním využívání a vytížení stávajících objektů a infrastruktur dané VŠ, včetně plánu na jejich další využívání, o plánovaných investicích VŠ v novém programovém období, včetně dopadů na využití/vytíženost stávajících objektů a infrastruktur i analýzy očekávaného vývoje počtu studentů v budoucích letech, o plánovaných způsobech kofinancování předložených projektů i o řešení udržitelnosti plánovaných investic.
23
Spolufinancování Pravidla spolufinancování evropských strukturálních a investičních fondů v programovém období 2014 – 20 Podíl se bude vztahovat k celkovým způsobilým výdajům (čl. 120 odst. 2a obecného nařízení), kdy do výpočtu míry spolufinancování budou zahrnuty i soukromé výdaje. OSS a příspěvkové organizace 0% Školy a školská zařízení (rejstřík) – min 5%, ŘO může rozhodnout, že 0% Územní samosprávné celky, jejich příspěvkové organizace – ERDF min 10%, ESF min 5% Veřejné VŠ a VO – min 5% NNO ve vymezených oblastech – 5%, ve čtyřech specifikovaných případech 0% Ostatní (podnikatelské subjekty a NNO ostatní) – min. 15% - veřejná podpora – v případě financování více rozvinutého regionu (Praha) – min. 50%
24
Informace o OP VVV v sekci Strukturální fondy – záložka OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Odkaz:
25
Děkuji za Vaši pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.