Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral."— Transkript prezentace:

1 Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral

2 Varianty odborného textu podle druhu: monografie, článek, recenze, esej, polemika, recenzní esej, konzultace, kvalifikační práce, seminárka atd. podle charakteru: –analytické: cílem rozebrat problém nestranný postup, představení různých pohledů ne pouhý přehled, ale kritické hodnocení faktů, rozebírání různých postojů, konfrontace z analýzy nová řešení –normativní: cílem obhájit předem zvolený názor chybí neutralita –popisné shromáždění informací o problému neočekává se kritické zhodnocení odborným textem jen výjimečně

3 Účel písemné práce cílem není něco popsat!!! –nepředáváme obecně známé informace –analýza, kritický pohled, hodnocení stavu vědecky pojmout určitý (netriviální) problém –ideálně: přispět ke stavu vědění –akceptovatelné: kompilát, ale: zpracování širokého spektra dostupné literatury logická a srozumitelná struktura textu vysoká informativní hodnota klíč: soustředit se na zvolené téma!!!

4 Téma: checklist tzv. predeterminanty –zadané téma?:ANO / NE –určení práce?druh textu –délka práce?:X slov / stran subjektivní skutečnosti –chci být nejlepší?ANO / NE –chci začínat od nuly?ANO / NE –mám nějakou zvláštní znalost?ANO / NE –zkušenosti s psaním?ANO/ NE –kolik mám času?X dnů –mohu s někým konzultovat?ANO / NE –najdu potřebné zdroje?ANO / NE

5 Obecná vs specifická témata obecné: Ústava ČR v proměnách času –výhody něco o tom vím / dokážu si představit, o co jde snadnější fáze přípravy a začátku psaní spousta zdrojů, lehce dohledatelných specifické: Vliv odkazu ústavy ČSR z roku 1920 při přípravě nové ústavy ČR –výhody lze přijít s něčím novým menší hrozba zahlcení autora snazší přistoupit k analýze vztah délky a vymezení tématu pozor na tzv. nezpracovatelná témata –dvě varování viz učebnice –superspecifická: např. „Odvolatelnost poslanců v ČR“

6 Jak zúžit téma (a neztratit se)? tematicky –kdo co činí, souvislosti, vrstvy –např. Ústavní soud soudci, judikatura, aparát, funkce atd. časově –zachovat logiku výběru i členění –pozor na přítomnost a budoucnost (lépe se vyvarovat) geografické: dle množství případů –jeden subjekt: případová studie (Správa konkurzní podstaty v ČR) –dva subjekty: komparace (Správa konkurzní podstaty v ČR a SR) –více podobných zemí: komparace vysvětlující odlišnosti (Správa konkurzní podstaty v ČR, SR a Maďarsku) –více rozdílných zemí: komparace vysvětlující stejný vývoj (Správa konkurzní podstaty v Rusku, Japonsku a Nigérii) –široké spektrum subjektů: kvantitativní metody (Správa konkurzní podstaty v zemích WTO)


Stáhnout ppt "Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral."

Podobné prezentace


Reklamy Google