Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilZdeněk Bartoš
2
AEM – význam a vliv krajských energetických koncepcí.. ENVIROS s.r.o. Vladimíra Henelová a kol. Aplikace státní energetické koncepce v krajích
3
Zpracování SEK – zákon č. 406/2000 Sb. Pojetí a funkce energetické politiky jsou od roku 2001 upraveny zákonem č. 406/2000 sb. o hospodaření energií. Znění hlavy II - Energetické koncepce, § 3 - Státní energetická koncepce: (1) Státní energetická koncepce je strategickým dokumentem s výhledem na 20 let vyjadřujícím cíle státu v energetickém hospodářství v souladu s potřebami hospodářského a společenského rozvoje, včetně ochrany životního prostředí, sloužícím i pro vypracování územních energetických koncepcí. (2) Návrh státní energetické koncepce zpracovává Ministerstvo průmyslu a obchodu (dále jen "ministerstvo") a předkládá jej ke schválení vládě. (3) Naplňování státní energetické koncepce vyhodnocuje ministerstvo nejméně jedenkrát za 2 roky a o výsledcích vyhodnocení informuje vládu. V případě potřeby ministerstvo zpracovává návrhy na změnu státní energetické koncepce a předkládá je ke schválení vládě.
4
Státní energetická koncepce a kraje Kraj si vytváří územní energetickou koncepci - jak definuje Zákon č. 406/2000 Sb. územní energetická koncepce vychází ze státní energetické koncepce a obsahuje cíle a principy řešení energetického hospodářství na úrovni kraje. Vytváří podmínky pro hospodárné nakládání s energií v souladu s potřebami hospodářského a společenského rozvoje včetně ochrany životního prostředí a šetrného nakládání s přírodními zdroji energie. NV č. 195/2001 Sb. - Řešení energetického hospodářství území obsahuje zabezpečení energetických potřeb územních obvodů s podílem využívání obnovitelných a druhotných zdrojů a úspor energie a s ekonomickou efektivností při respektování státní energetické koncepce, regionálních omezujících podmínek a se zabezpečením spolehlivosti dodávek jednotlivých forem energie.
5
Kvantifikovány v dlouhodobém a střednědobém horizontu Nástroje zajištění realizace cílů energetické koncepce: legislativní, ekonomické, státní programy a další nástroje Aktualizace energetické koncepce: analýzy plnění cílů energetické koncepce, průběžné hodnocení plnění cílů, návrhy nových priorit, cílů a nástrojů Nástroje a opatření pro naplnění cílů SEK v návrhu státní energetické koncepce Cíle: a) Maximalizace energetické efektivnosti b) Zajištění maximální šetrnosti vůči životnímu prostředí c) Zajištění vhodného poměru spotřeby prvotních energetických zdrojů d) Dokončení transformace energetického hospodářství
6
Cíle státu v energetickém hospodářství Maximalizace energetické efektivnosti využití energetických zdrojů při výrobě energie vč. OZE technologických procesů spotřebičů energie (úspory elektřiny) rozvodných energetických soustav Maximalizace úspor tepla Zajištění vhodného poměru spotřeby PEZ podpora výroby energie z OZE maximalizace využití domácích energetických zdrojů optimalizace využití jaderné energie 1. 2.
7
Cíle státu v energetickém hospodářství Zajištění maximální šetrnosti vůči životnímu prostředí minimalizace emisí znečišťujících látek minimalizace emisí skleníkových plynů minimalizace ekologického zatížení budoucích generací minimalizace ekologického zatížení z minulých let Dokončení transformace a liberalizace energetického hospodářství vytvoření vysoce konkurenčního prostředí s cílem minimalizace cenové hladiny všech druhů energie optimalizace zálohování zdrojů tepla a jiné energie vytvoření předpokladů pro operativní volbu dodavatele energie vytvoření takových dopravních cest energie, které umožňují operativní změnu dodavatele energie v případě výpadku dodávky 3. 4.
8
Nástroje realizace cílů státní energetické koncepce Soubor nástrojů a opatření: nástroje legislativní Energetický zákon (č. 458/2000 Sb.) - novela zákona a vyhlášek Zákon o hospodaření energií (č. 406/2000 Sb.) - novela zákona a vyhlášek Legislativa podpory výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a z kombinované výroby elektřiny a tepla (návrh zákona o výrobě elektřiny a tepla z obnovitelných zdrojů, o podpoře kombinované výroby elektřiny a tepla) Zákon o investičních pobídkách (č. 453/2001 Sb.) – novela Zákon č. 189/1999 Sb. o nouzových zásobách ropy, řešení ropné nouze státní programy podpory a útlumu Národní program hospodárného nakládání s energií a využívání obnovitelných zdrojů Národní program orientovaného výzkumu a vývoje – program „Energie pro ekonomiku a společnost“ Programy útlumu a útlumu uhelného, rudného a uranového hornictví
9
Nástroje realizace cílů státní energetické koncepce regulační nástroje Kompetence MPO v oblasti regulování dovozů elektřiny a zemního plynu dlouhodobé výhledy a koncepce Dlouhodobý výhled energetického hospodářství do roku 2020 – 2030 Koncepce restrukturalizace a privatizace majoritních a minoritních podílů FNM v uhelných a elektroenergetických společnostech a ve společnosti Unipetrol Dlouhodobý výhled cen a vzájemných relací tarifů energetických komodit analytická, mediální a další opatření Vyhodnocovací a analytické činnosti, např. Analýzy vývoje dovozní energetické závislosti a opatření na udržení limitované úrovně, vývoje podílu OZE v energetické bilanci apod. Připravovaná povinnost společností informovat své zákazníky o palivovém mixu ze kterého je dodávaná elektřina vyráběná (vč. obnovitelných zdrojů) spolupráce s mezinárodními a mezivládními organizacemi
10
Státní energetická koncepce a kraje Kraj si vytváří územní energetickou koncepci - Zákon č. 406/2000 Sb. územní energetická koncepce vychází ze státní energetické koncepce a obsahuje cíle a principy řešení energetického hospodářství na úrovni kraje. Vytváří podmínky pro hospodárné nakládání s energií v souladu s potřebami hospodářského a společenského rozvoje včetně ochrany životního prostředí a šetrného nakládání s přírodními zdroji energie. Analyzuje podmínky kraje a stanovuje priority kraje v oblasti EH. Řešení energetického hospodářství území obsahuje zabezpečení energetických potřeb územních obvodů s podílem využívání obnovitelných a druhotných zdrojů a úspor energie a s ekonomickou efektivností při respektování státní energetické koncepce, regionálních omezujících podmínek a se zabezpečením spolehlivosti dodávek jednotlivých forem energie.
11
Územní energetická koncepce kraje Respektuje širší cíle SEK tj. naplňuje vizi bezpečnosti, spolehlivosti a nezávislosti dodávek energie při řešení energetického hospodářství území a to zejména Maximalizací energetické účinnosti – stanovuje konkrétní možnosti úspor energie při výrobě tepla a elektřiny v rozvodných soustavách ve spotřebě energie v jednotlivých spotřebitelských sektorech Využíváním místních zdrojů energie Konkretizuje možnosti ekonomického využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie v návaznosti na podmínky území a definované budoucí potřeby na území Vychází z podmínek liberalizovaného trhu s energií
13
ODZE – potenciál – až na 11,8% podílu na PEZ
14
Zajištění maximální šetrnosti vůči životnímu prostředí zákon o ochraně ovzduší a jeho prováděcí předpisy (č. 86/2002 Sb.) zákon o posuzování vlivů na životní prostředí (č. 100/2002 Sb.) zákon o odpadech (č. 185/2001 Sb.) zákon o integrované prevenci a omezování znečištění (č. 76/2002 Sb.) - elektroenergetika, teplárenství, rafinerie, koksovny + průmysl prostřednictvím energetické účinnosti Zpřísněné požadavky na provozovatele Programy snižování emisí, ke zlepšení kvality ovzduší Programy snižování emisí látek, přispívajících ke změně klimatu, apod. Opatření a nástroje programů – průnik s ÚEK
16
Nástroje realizace ÚEK kraje Územní plánování (vymezení koridorů veřejně prospěšných staveb, limity využití území v obcích – územní regulativy) Územní rozhodování (umisťování zdrojů a staveb – způsob zásobování) Stavební řízení (požadavky na energetickou účinnost nových a rekonstruovaných zařízení a staveb) Komunikace a vzájemná informovanost subjektů na území – povolovací řízení, IPPC, Programy a jejich potřeby, stanoviska kraje a obcí, apod. Spolupráce s dodavateli paliv a energie do území (stanovování priorit v zásobování územních celků, nových RP, apod.) Vytvoření informačního zázemí pro rozhodovací procesy kraje – volba rozsahu a typu informací a dat + systémový a transparentní způsob zpracování
17
Nástroje realizace ÚEK kraje Programy rozvoje kraje (řešení specifik EH kraje - infrastruktura) Programy snižování emisí (podpora opatřením redukujícím emise škodlivin pro dosažení emisních stropů nebo souladu s imisními limity) Programy ke zlepšení kvality ovzduší (podpora opatřením na dosažení souladu území s imisními limity) Operační programy (SROP, OP Průmysl a podnikání, OP Infrastruktura), zdroje ČEA, SFŽP Priority kraje
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.