Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Kdo říká, co, jakým kanálem, komu s jakým efektem.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Kdo říká, co, jakým kanálem, komu s jakým efektem."— Transkript prezentace:

1 Kdo říká, co, jakým kanálem, komu s jakým efektem.
Komunikace Kdo říká, co, jakým kanálem, komu s jakým efektem. (H.D.Laswell)

2

3 Komunikace Sdělování informace prostřednictvím nejrůznějších signálů a prostředků: ústně, písemně, mimikou, gesty a dalším neverbálním chováním, a to především mezi dvěma či více lidmi, dále pak za pomoci tisku, rozhlasu a dalších médií. Způsoby a prostředky pomáhající ke spojení.

4 Komunikace s pacientem
70 % informací nutných pro stanovení diagnózy vychází z anamnestického pohovoru ! Komunikace není dar, který je každému lékaři automaticky dán, ale dovednost, kterou se lze naučit a dále ji rozvíjet.

5 Komunikace s pacientem
co chci říci kdy informaci sdělím - odhadnout vhodný čas k předání informace správné místo pro sdělení informace jak informaci podám skutečnosti pro mě jasné nemusejí být jasné druhé straně

6 Komunikace s pacientem
přiměřené tempo a odpovídající tón řeči sledovat reakce pacienta (zmatek, hněv, úzkost, akceptování) brát v úvahu pocity pacienta udržovat v přiměřené míře oční kontakt s pacientem kontrolovat své neverbální projevy

7 Komunikace s pacientem
umožnit pacientovi, aby se v dostatečné míře vyjádřil nezneklidňovat ani nedráždit pacienta svým projevem kontrolovat, zda pacient informaci přijal a pochopil

8

9 Retence informací v průměru 66 % zkreslení význam zpětné vazby

10

11 Vnímání nemoci pacient - illness = STONÁNÍ
lékař - disease = PORUCHA, CHOROBA EMPATICKÁ KOMUNIKACE “Jak bych se cítil(a) v situaci, ve které je nyní pacient a co bych v takové situaci nejvíce potřeboval(a) ? “

12 Setkání s pacientem

13 Zahájení setkání Příprava Úvodní kontakt
Dořešení předcházejícího problému Pohodlí pro lékaře Úvodní kontakt Pozdrav a jméno Představení ( pozice) Vyjádření zájmu a úcty, pohodlí pro pacienta

14 Zahájení setkání Důvod návštěvy O čem chce pacient hovořit
Naslouchání pacientově vstupní informaci Skríning – souhrn stesků Plán setkání

15 Příprava Nenechávat předcházející problém nedořešený Osobní pohodlí
Příprava na následujícího pacienta Provedení těchto činností před kontaktem s pacientem

16 Pozdrav a jméno Dobrý den, jsem Dr. Novák, prosím pojďte dál a posaďte se. Dobrý den, prosím posaďte se, asi jsme se ještě neviděli, že ? Jsem Dr. Novák

17 Pozice Studenti Stážisté

18 Ověření jména pacienta
Předběžná příprava Opakovat pacientovo jméno

19 Pohodlí pro pacienta Teplota Světlo (oslnění) Možnost diskuse vsedě
Úroveň kontaktu Oblečení

20

21 První otázka … O čem byste chtěl dnes hovořit ? Jak vám mohu pomoci ?
Povězte mi, proč jste sem přišel ? Jak se vede ? Co nového ? Tak spusťte ! Jen gesto

22 Naslouchání pacientovi
SLOVO MÁ PACIENT Ne výslech Riziko fenoménu první stopy Nonverbální signály

23 Naslouchání Čekací doba Facilitativní odpověď
Neutrální přitakání Neopakovat Nonverbální nástroje – zejména oční kontakt Kredibilita sdělení

24 Skríning Shrnutí toho, co jste slyšeli + otevřená otázka
Takže vás v poslední době hodně bolí hlav a točí se vám .. Máte ještě nějaké další problémy ?

25 Plán setkání Co budete dělat dnes a jak Další plán Pomoc při zajištění
Nezapomenout na úlohu pacienta

26 Porozumění Přeceňování technických aspektů medicíny
Význam “haló” efektu Nemoc x nemocný člověk (člověk a jeho potíže) symbol (slovo) x objekt, jev

27 Rozhovor s pacientem – praktické zásady

28 Struktura úvodního rozhovoru s pacientem
Základní informace o pacientovi Popis aktuálního problému Vývoj aktuálního problému Inventura ostatních obtíží Rodinná anamnéza Sociální anamnéza

29 Vývoj aktuálního problému
Co ? Kde ? Kdy ? Jak ? Proč ? Kdo ?

30 Inventura ostatních obtíží
Alergie Kardiovaskulární Respirační Gastrointestinální Močení a stolice Pohybový Psychický stav Nálada, vyjadřování

31 Sociální anamnéza Životní styl Rodinné vztahy Jak tráví den

32 Prezentace pacienta na vizitě
Příprava Maximum informací Selekce zásadních informací Možné otázky Učebnice tahák

33 Prezentace pacienta na vizitě
Klid Mluvte plynně a zřetelně Buďte struční Buďte přesní Otázky Citlivost k pacientovi Zpětná vazba

34 Obvyklé obavy Pacient se mnou nechce hovořit Na něco zapomenu
Pacient se mě zeptá na svůj stav Pacient mi svěří něco důvěrného Pláč, emoce

35 Sexuální anamnéza - problémy
Stud Věkový rozdíl Obavy, že se pacient urazí Pocit irelevance Je to práce někoho jiného Nedostatečné proškolení a dovednosti

36 Nejčastější mýty o sexualitě
Staří lidé nepraktikují sex Homosexuálové praktikují sex pouze s osobou téhož pohlaví Vdaná/ženatý nemohou mít pohlavní chorobu Pacienti, kteří mají sexuální obtíže je rozpoznají a navštíví lékaře Osoby mladší 15 let nepraktikují sex Každý rozumí základním principům reprodukce Pokud mají pacienti nějaké sexuální obtíže, budou o nich hovořit spontánně Má-li pacient sexuální obtíže, znamená to obvykle, že má též problémy psychické Všichni pacienti rozumí lékařským termínům týkajícím se sexuality a pohlavních orgánů Sexuální orientaci lze snadno určit podle toho, jak pacient vypadá a vystupuje

37 Kdy hovořit o sexualitě?
Pacient přichází s problémem, který má pravděpodobně souvislost se sexualitou. Pacient má zdravotní problém, který může ovlivnit sexualitu Sexuální problémy nemají vztah k léčbě a onemocnění.

38 Jak hovořit o sexualitě ?
Podání ruky jako signál Stávající problém a od něho k „citlivým“ otázkám Vysvětlete důvody Struktura sexuální anamnézy Věk, kdy byla první zkušenost Jaké byly dosavadní zkušenosti Těhotenství, porody, potraty, antikoncepce STD, kouření, alkohol Sexuální zneužívání Psychické problémy Psychosexuální problémy Kulturní a náboženské rituály, zvyky Nepředsudečná komunikace – životní styl, sexuální praktiky (napovídat) Edukace Spolupráce se specialisty

39


Stáhnout ppt "Kdo říká, co, jakým kanálem, komu s jakým efektem."

Podobné prezentace


Reklamy Google