Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Kdo říká, co, jakým kanálem, komu s jakým efektem.
Komunikace Kdo říká, co, jakým kanálem, komu s jakým efektem. (H.D.Laswell)
3
Komunikace Sdělování informace prostřednictvím nejrůznějších signálů a prostředků: ústně, písemně, mimikou, gesty a dalším neverbálním chováním, a to především mezi dvěma či více lidmi, dále pak za pomoci tisku, rozhlasu a dalších médií. Způsoby a prostředky pomáhající ke spojení.
4
Komunikace s pacientem
70 % informací nutných pro stanovení diagnózy vychází z anamnestického pohovoru ! Komunikace není dar, který je každému lékaři automaticky dán, ale dovednost, kterou se lze naučit a dále ji rozvíjet.
5
Komunikace s pacientem
co chci říci kdy informaci sdělím - odhadnout vhodný čas k předání informace správné místo pro sdělení informace jak informaci podám skutečnosti pro mě jasné nemusejí být jasné druhé straně
6
Komunikace s pacientem
přiměřené tempo a odpovídající tón řeči sledovat reakce pacienta (zmatek, hněv, úzkost, akceptování) brát v úvahu pocity pacienta udržovat v přiměřené míře oční kontakt s pacientem kontrolovat své neverbální projevy
7
Komunikace s pacientem
umožnit pacientovi, aby se v dostatečné míře vyjádřil nezneklidňovat ani nedráždit pacienta svým projevem kontrolovat, zda pacient informaci přijal a pochopil
9
Retence informací v průměru 66 % zkreslení význam zpětné vazby
11
Vnímání nemoci pacient - illness = STONÁNÍ
lékař - disease = PORUCHA, CHOROBA EMPATICKÁ KOMUNIKACE “Jak bych se cítil(a) v situaci, ve které je nyní pacient a co bych v takové situaci nejvíce potřeboval(a) ? “
12
Setkání s pacientem
13
Zahájení setkání Příprava Úvodní kontakt
Dořešení předcházejícího problému Pohodlí pro lékaře Úvodní kontakt Pozdrav a jméno Představení ( pozice) Vyjádření zájmu a úcty, pohodlí pro pacienta
14
Zahájení setkání Důvod návštěvy O čem chce pacient hovořit
Naslouchání pacientově vstupní informaci Skríning – souhrn stesků Plán setkání
15
Příprava Nenechávat předcházející problém nedořešený Osobní pohodlí
Příprava na následujícího pacienta Provedení těchto činností před kontaktem s pacientem
16
Pozdrav a jméno Dobrý den, jsem Dr. Novák, prosím pojďte dál a posaďte se. Dobrý den, prosím posaďte se, asi jsme se ještě neviděli, že ? Jsem Dr. Novák
17
Pozice Studenti Stážisté
18
Ověření jména pacienta
Předběžná příprava Opakovat pacientovo jméno
19
Pohodlí pro pacienta Teplota Světlo (oslnění) Možnost diskuse vsedě
Úroveň kontaktu Oblečení
21
První otázka … O čem byste chtěl dnes hovořit ? Jak vám mohu pomoci ?
Povězte mi, proč jste sem přišel ? Jak se vede ? Co nového ? Tak spusťte ! Jen gesto
22
Naslouchání pacientovi
SLOVO MÁ PACIENT Ne výslech Riziko fenoménu první stopy Nonverbální signály
23
Naslouchání Čekací doba Facilitativní odpověď
Neutrální přitakání Neopakovat Nonverbální nástroje – zejména oční kontakt Kredibilita sdělení
24
Skríning Shrnutí toho, co jste slyšeli + otevřená otázka
Takže vás v poslední době hodně bolí hlav a točí se vám .. Máte ještě nějaké další problémy ?
25
Plán setkání Co budete dělat dnes a jak Další plán Pomoc při zajištění
Nezapomenout na úlohu pacienta
26
Porozumění Přeceňování technických aspektů medicíny
Význam “haló” efektu Nemoc x nemocný člověk (člověk a jeho potíže) symbol (slovo) x objekt, jev
27
Rozhovor s pacientem – praktické zásady
28
Struktura úvodního rozhovoru s pacientem
Základní informace o pacientovi Popis aktuálního problému Vývoj aktuálního problému Inventura ostatních obtíží Rodinná anamnéza Sociální anamnéza
29
Vývoj aktuálního problému
Co ? Kde ? Kdy ? Jak ? Proč ? Kdo ?
30
Inventura ostatních obtíží
Alergie Kardiovaskulární Respirační Gastrointestinální Močení a stolice Pohybový Psychický stav Nálada, vyjadřování
31
Sociální anamnéza Životní styl Rodinné vztahy Jak tráví den
32
Prezentace pacienta na vizitě
Příprava Maximum informací Selekce zásadních informací Možné otázky Učebnice tahák
33
Prezentace pacienta na vizitě
Klid Mluvte plynně a zřetelně Buďte struční Buďte přesní Otázky Citlivost k pacientovi Zpětná vazba
34
Obvyklé obavy Pacient se mnou nechce hovořit Na něco zapomenu
Pacient se mě zeptá na svůj stav Pacient mi svěří něco důvěrného Pláč, emoce
35
Sexuální anamnéza - problémy
Stud Věkový rozdíl Obavy, že se pacient urazí Pocit irelevance Je to práce někoho jiného Nedostatečné proškolení a dovednosti
36
Nejčastější mýty o sexualitě
Staří lidé nepraktikují sex Homosexuálové praktikují sex pouze s osobou téhož pohlaví Vdaná/ženatý nemohou mít pohlavní chorobu Pacienti, kteří mají sexuální obtíže je rozpoznají a navštíví lékaře Osoby mladší 15 let nepraktikují sex Každý rozumí základním principům reprodukce Pokud mají pacienti nějaké sexuální obtíže, budou o nich hovořit spontánně Má-li pacient sexuální obtíže, znamená to obvykle, že má též problémy psychické Všichni pacienti rozumí lékařským termínům týkajícím se sexuality a pohlavních orgánů Sexuální orientaci lze snadno určit podle toho, jak pacient vypadá a vystupuje
37
Kdy hovořit o sexualitě?
Pacient přichází s problémem, který má pravděpodobně souvislost se sexualitou. Pacient má zdravotní problém, který může ovlivnit sexualitu Sexuální problémy nemají vztah k léčbě a onemocnění.
38
Jak hovořit o sexualitě ?
Podání ruky jako signál Stávající problém a od něho k „citlivým“ otázkám Vysvětlete důvody Struktura sexuální anamnézy Věk, kdy byla první zkušenost Jaké byly dosavadní zkušenosti Těhotenství, porody, potraty, antikoncepce STD, kouření, alkohol Sexuální zneužívání Psychické problémy Psychosexuální problémy Kulturní a náboženské rituály, zvyky Nepředsudečná komunikace – životní styl, sexuální praktiky (napovídat) Edukace Spolupráce se specialisty
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.