Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAlois Staněk
1
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivity II/2 – Inovace a zkvalitnění výuky cizích jazyků na středních školách Autor Mgr. Radmila Vovková Číslo materiálu VY_22_INOVACE_ANJ_34S2N_VO_27_24 Název Have/Get something done Druh učebního materiálu Prezentace PowerPoint Předmět Anglický jazyk Ročník 3.,4. roč. SŠ, 2. roč. nástavbového studia Tématický celek Gramatika Anotace Výkladová prezentace na 25-30 minut vysvětlí žákům, jak danou vazbou vyjádřit, že si něco nechali/nechají udělat a seznámí žáky se situacemi, kdy lze tuto vazbu užít ve významu, že se stalo něco nepříjemného. Ve dvou cvičeních si tuto vazbu procvičí. Součástí je i klíč ke cvičením. Metodický pokyn Viz předposlední strana prezentace Klíčová slova Have something done, Get something done Očekávaný výstup Žáci budou schopni zformulovat fakt, že si nechali/nechají něco udělat. V praxi dokáží poradit ostatním, co by si měli/neměli nechat udělat. Datum vytvoření 20.9.2013
2
Have something done/ Get something done Dát si něco udělat Nechat si něco udělat
3
If we want to express that we arrange somebody to do something for us, we use have something done or, in spoken English, get something done. Pay attention to the word order: Have + object + 3rd form of a verb Get + object + 3rd form of a verb My car engine doesn´t work. I have it/the engine repaired. The roof of her house is damaged. She will have it/the roof repaired. His hair was too long. He had it/his hair cut yesterday. My grandma can´t walk well. She had her flat painted last week. Our uncle has just had a new garage built. They haven´t had the grass mowed in their garden. We can use this pattern with all tenses of have, make questions and negative sentences.
4
A little bit of practice Transform according to the example. We don´t clean carpets ourselves. We have them cleaned. a) I didn´t translate the letter myself. b) I don´t dye my hair myself. c) She doesn´t do her homework herself. d) Last afternoon John didn´t clean his shoes himself. e) They can´t cut the trees. f) Sue hasn´t known how to make curtains. g) My dad won´t wash his car himself. I had it translated. I have it dyed. She has it done. He had them cleaned. They will have them cut. She has had them made. He will have it washed.
5
A little bit of practice Advise people in these situations. Use should + have sth. done. 1.Her washing machine is out of order. 2. The walls in their living room are dirty. 3. Peter´s hair is too long. 4. Sue hasn´t understood the letter, she couldn´t speak French. 5. My cousin won´t be able to deliver the piano himself. She should have it repaired. They should have them painted. He should have it/his hair cut. She should have it translated. He should have it delivered.
6
A little bit of practice Transform the sentences. Use have/get sth. done. 1.A tailor has made a new suit for him. 2. Last week a native speaker proof-read my Doctor´s thesis. 3. Next month the garage will repair my motorbike. 4. Two workers are building their house now. 5. They deliver fresh milk to our door every Monday. He has had a new suit made for him by a tailor. I had my Doctor´s thesis proof-read last week by a native speaker. Next month I will have my motorbike repaired. They are having their house built by two workers. We have fresh milk delivered to our door every Monday.
7
Note Sometimes, have/get something done can have a different meaning: While we were on our holiday, we had our house robbed. (Zatímco jsme byli na dovolené, vykradli nám dům). Pete had his wallet stolen on the bus. (Petrovi ukradli peněženku v autobuse). We got our luggage lost at the airport. (Naše zavazadla se ztratila na letišti). e.g. something unpleasant happens/happened to us or to our property.
8
Metodické pokyny k materiálu 1)Tento digitální učební materiál je zaměřen na osvojení si učiva týkajícího vazby nechat/dát si něco udělat – have/get sth. done. 2) V první části se žáci seznámí se strukturou vazby – je zdůrazněn slovosled. 3) Další dva snímky přináší cvičení, na kterých si žáci teoretickou znalost prakticky procvičí, zkontrolují dle klíče. 4) Poslední část je věnována zcela odlišnému významu vazby have/get sth. done včetně příkladových vět. 5) Metodické pokyny jsou uvedeny u cvičení. 6) Cvičení lze využít v papírové podobě nebo s nimi lze pracovat skupinově na interaktivní tabuli.
9
Použité zdroje MURPHY, Raymond. English Grammar in Use. Intermediate. Cambridge: Cambridge University Press, 2004, ISBN 0 52153289 2. FOLEY, Mark; HALL, Diane. My Grammar Lab: Intermediate. Harlow: Pearson, 2013, ISBN 9781408299159. PETERS, Sarah; GRÁF, Tomáš. Time to Practise. Praha: Polyglot, 2008, ISBN 978-80-86195-45-2. AUTOR NEUVEDEN. klipart [online]. [cit. 20.9.2013]. Dostupný na WWW: http://office.microsoft.com
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.