Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAdriana Vlčková
1
Projektová výuka
2
Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
3
Proč projektová výuka: Je cílená, promyšlená a organizovaná Je cílená, promyšlená a organizovaná Žák získává intelektuální znalosti i praktické dovednosti Žák získává intelektuální znalosti i praktické dovednosti Vyhovuje potřebám a zájmům žáků, ale též pedagogickému rozhodnutí učitele Vyhovuje potřebám a zájmům žáků, ale též pedagogickému rozhodnutí učitele Je koncentrována kolem základní ideje, základního tématu Je koncentrována kolem základní ideje, základního tématu
4
Komplexně ovlivňuje žákovu osobnost Komplexně ovlivňuje žákovu osobnost Vyžaduje od žáka převzetí odpovědnosti za vlastní učení Vyžaduje od žáka převzetí odpovědnosti za vlastní učení Pedagog je v roli konzultanta Pedagog je v roli konzultanta Nabízí celistvé poznání, zkoumá problém z různých úhlů pohledu Nabízí celistvé poznání, zkoumá problém z různých úhlů pohledu
5
Má praktické zaměření a směřuje k rozvoji životních dovedností Má praktické zaměření a směřuje k rozvoji životních dovedností Výsledný produkt projektu posiluje smysl učení, důležité je i zaznamenávání průběhu – procesu učení Výsledný produkt projektu posiluje smysl učení, důležité je i zaznamenávání průběhu – procesu učení Je založen na týmové spolupráci dětí Je založen na týmové spolupráci dětí Propojuje život školy se životem obce, širší společnosti Propojuje život školy se životem obce, širší společnosti
6
Rizika projektové výuky: náročnost pečlivé přípravy (negativum z hlediska učitele) náročnost pečlivé přípravy (negativum z hlediska učitele) nároky na manažerské schopnosti učitele nároky na manažerské schopnosti učitele časová náročnost časová náročnost problém hodnocení projektů problém hodnocení projektů výdaje spjaté s realizací projektu výdaje spjaté s realizací projektu žák nemusí být vybaven potřebnými kompetencemi žák nemusí být vybaven potřebnými kompetencemi
7
Vhodné podmínky pro průběh projektu: zdroje zdroje čas čas obsah a cíl projektu obsah a cíl projektu zkušenost zkušenost motivace motivace podpora školy a veřejnosti podpora školy a veřejnosti autonomie učitele autonomie učitele kvalitní profesní příprava kvalitní profesní příprava
8
Rozdělení projektů: Hledisko třídění: navrhovatel navrhovatel účel projektu účel projektu Typy projektů: spontánní žákovské spontánní žákovské uměle připravené uměle připravené problémové problémové konstruktivní konstruktivní hodnotící hodnotící cíl- estetická zkušenost cíl- estetická zkušenost cíl- dovednost cíl- dovednost
9
informační zdroj informační zdroj délka projektu délka projektu prostředí prostředí počet zúčastněných počet zúčastněných způsob organizace způsob organizace volný volný vázaný vázaný krátkodobý krátkodobý střednědobý střednědobý dlouhodobý dlouhodobý školní školní mimoškolní mimoškolní individuální individuální společné společné jednopředmětové jednopředmětové vícepředmětové vícepředmětové
10
Fáze projektu: přípravná přípravná realizační realizační hodnotící hodnotící
11
Co je pro projekt důležité: Vyspělost organizace: struktura struktura nastavení procesů nastavení procesů kompetence kompetence Osobnost manažera: sociabilita sociabilita organizace organizace režie režie prezentace prezentace
12
Jak definovat projekt: vymezit cíl vymezit cíl vymezit rozsah vymezit rozsah vymezit zdroje vymezit zdroje vytvořit harmonogram vytvořit harmonogram negativní vymezení negativní vymezení vymezit s kým vymezit s kým
13
Jak řídit projekt: rozdělit kompetence rozdělit kompetence určit pravidla určit pravidla kontrolovat kontrolovat na pozadí projektu je učitel stále učitelem se všemi povinnostmi na pozadí projektu je učitel stále učitelem se všemi povinnostmi
14
Jak vyhodnotit projekt: splnění cíle? splnění cíle? dodržení harmonogramu? dodržení harmonogramu? využití zdrojů? využití zdrojů?
15
Jak prezentovat projekt: nejlépe způsobem workshopu nejlépe způsobem workshopu
16
Něco o historii: pojem projekt se objevil už v 18. století pojem projekt se objevil už v 18. století J. Dawey J. Dawey W. H. Kilpatrick W. H. Kilpatrick V. Příhoda V. Příhoda 6O. léta- návrat projektové výuky 6O. léta- návrat projektové výuky 90. léta- objevuje se i v Čechách 90. léta- objevuje se i v Čechách
17
A co dnes?: Národní program rozvoje vzdělávání v české republice Národní program rozvoje vzdělávání v české republice RVP ZV RVP ZV ŠVP ŠVP
18
Současné projekty: Krajina za školou Krajina za školou Všechny tváře města Všechny tváře města
19
Mé zkušenosti: Půda Půda Strom Strom Hrnečku vař Hrnečku vař Ptačí budky Ptačí budky Co můžeš potkat v lese Co můžeš potkat v lese Po stopách vydry Po stopách vydry
20
Navrhni svůj vlastní projekt: název název cíl cíl harmonogram harmonogram prostředky prostředky účastníci účastníci mezipředmětové vztahy mezipředmětové vztahy dovednosti dovednosti návrh řešení návrh řešení
21
Konec Konec Děkuji za pozornost. Děkuji za pozornost.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.