Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Analýza potřeb studujících a vedoucích praxí
KATEDRA SOCIÁLNÍ PRÁCE ZSF OU 2007
2
Prezentace z výzkumu realizovaného v rámci projektu:
„Zvýšení připravenosti studujících sociální práce na měnící se požadavky a potřeby budoucích zaměstnavatelů pomocí kvalitnějšího vzdělávání v oblasti odborné praxe studujících.“ Tento projekt je spolufinancován evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
3
Realizační tým Koordinace výzkumu: Mgr. Jana Kahánková
Metodické konzultace: Mgr. Klára Janoušková, M.A. Sběr dat: Mgr. Bohuslava Durčáková, Mgr. Jana Kahánková, Mgr. Antonín Liška Zpracování analýzy z výzkumu u studujících: Mgr. Jana Kahánková Zpracování analýzy z výzkumu u vedoucích praxí: Mgr. Klára Janoušková M.A. Konzultace k obsahové části: PhDr. Alice Gójová, PhD., Mgr. Věra Holasová, Mgr. Dana Nedělníková
4
Obecné záměry výzkumu Zvyšování kvality praktické přípravy prostřednictvím zpětných vazeb praktiků a studujících Posílení vědomí důležitosti praktické přípravy studujících Start k navázání hlubší diskuze směrem k praktické přípravě
5
Základní cíl výzkumu Hodnocení současného stavu praxí a návrhy inovací z pohledu vedoucích praxí a studujících
6
Oblasti výzkumu představa kvalitní praxe
překážky při výkonu kvalitní praxe vzájemná očekávání hodnocení v systému praxí návrhy inovací
7
Design výzkumu Cílová skupina: studující a vedoucí praxí
Strategie výzkumu: kvalitativní Sběr dat: listopad – prosinec 2006 individuálních rozhovorů s vedoucími praxí ze státních a nestátních neziskových organizací v Ostravě - 11 skupinových rozhovorů se studujícími r. (93 studujících)
8
Představa kvalitní praxe studující
poznat co nejlépe náplň sociální práce možnost vykonávat samostatnou práci pouze „dívat se“ mi vyhovuje praxe jako zaměstnání na praxi jsem přínosem
9
Představa kvalitní praxe vedoucí praxí
poznání činností, jež spadají do agendy sociální práce umožnění nácviku modelových situací pro samostatnou práci s klienty možnost samostatné, různorodé práce poznání „nezáživných“ aktivit je rovněž důležité
10
Překážky při výkonu kvalitní praxe studující
studující vykonávají jinou náplň práce než sociální práce nevyjasněná práva studujících na praxi vedoucí praxí neví, co se studujícími dělat studující neví, co dělat na praxi nedostatečná motivace studujících pro praxi nejistota při výkonu samostatné práce studující vnímáni jako zátěž chybějící znalosti pro praxi u nižších ročníků – např. o příspěvcích a dávkách, komunikaci pátek jako méně vhodný den pro výkon praxe problémy ve vztahu s vedoucí praxe
11
Překážky při výkonu kvalitní praxe vedoucí
příliš mnoho studujících nejasná role vedoucích praxí nedostatek informací o tom, co mají studující na praxi plnit pátek jako méně vhodný den praxe různé interpretace zákonů ve vztahu k působení studujících na praxi časová vytíženost vedoucích stísněné prostory nedostatečné technické vybavení problémy ve vztahu se studujícím
12
Očekávání studujících k vedoucím praxí
nejlépe kvalifikace v sociální práci, ale mnohdy důležitější ochota studující na praxi vést znalosti o požadavcích katedry pozitivní přístup k praktikujícím partnerský přístup, důvěra pozitivní přístup k oboru vstřícné jednání a komunikace od vedoucího studující získá zpětnou vazbu úkolování studujících dbá na dodržování pravidel, např. docházky
13
Představa o vedoucím praxí vedoucí praxí
komunikativnost, ochota, empatie schopnost předávat pracovní zkušenosti dlouholetá pracovní zkušenost
14
Očekávání vedoucích praxe ke studujícím
studující by měl být pomocí měl by být aktivní a se zájmem základní lidská slušnost pokora spolehlivost v mlčenlivosti a dochvilnosti komunikativnost základní znalosti pro dané zařízení přátelský přístup
15
Hodnocení v systému praxí studující
Hodnocení výkonu studujících na praxi vítané zpětné vazby, slovní hodnocení v průběhu praxe zejména v případě samostatné práce známkování jako méně vhodná forma hodnocení písemné hodnocení ano, ale musí být věrohodné, sloužit nejlépe pouze pro potřeby studujících písemné hodnocení pro katedru má význam, pokud má sloužit jako kontrola, např. dodržování docházky Hodnocení pracovišť studujícími Návrh hodnotit pracoviště praxí s motivem možnosti vybrat si kvalitní praxi
16
Hodnocení v systému praxí vedoucí praxí
Hodnocení výkonu studujících na praxi preference slovního hodnocení, které představuje menší časové nároky, než hodnocení psané hodnocení by mělo sloužit ke rozvoji studujících, má být konstruktivní známkování jako méně vhodný způsob hodnocení závěrečné hodnocení může sloužit pro rozvoj studujícího, případně jako reference pro budoucího zaměstnavatele pomohly by případně formuláře formou osnovy, nestandardizované, na co se v hodnocení zaměřit
17
Navrhované inovace studující
zavedení exkurzí vytvoření sítě specializovaných pracovišť studijní opory pro vedoucí praxí a studující (manuály, informace na web) i jiný den než pátek pro výkon praxe občasné přednášky praktiků z praxe na půdě katedry
18
Navrhované inovace vedoucí praxí
větší propojenost výuky a praxe exkurze v nižších ročnících i jiný den než pátek pro výkon praxe
19
Co by vedoucím praxí dále pomohlo?
ocenění vedení praxí zvýšení motivace studujících lepší komunikace s univerzitou vytvoření manuálu pro vedení praxí - rozpracovaná struktura studia - pokyny a doporučení, jak vést studující - jasný výklad zákonů, které ovlivňují výkon praxe
20
Témata z výzkumu k řešení pro pracovní skupiny
Cíle praxe: jejich realizace v praxi Příprava studujících před nástupem na praxi Nevyjasněnost práv a povinností studujících, nevyjasněná role vedoucích praxí Nedostatečné informace k náplni praxe Vytvoření sítě specializovaných pracovišť Jednodenní exkurze Nedostatečné nástroje komunikace mezi katedrou a vedoucími praxí Hodnocení v systému praxí
21
DĚKUJEME ZA POZORNOST Podněty, dotazy, připomínky k analýze, zasílejte, prosím, na:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.