Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Možnosti mystifikace ve školním dějepise metodami dramatické výchovy

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Možnosti mystifikace ve školním dějepise metodami dramatické výchovy"— Transkript prezentace:

1 Možnosti mystifikace ve školním dějepise metodami dramatické výchovy
Iva Dvořáková

2 Metody dramatické výchovy ve výuce dějepisu
Výhody pro výuku Podporují představivost Široké uplatnění – ve všech částech hodiny i při větších výukových celcích Umožňují vcítit se do aktérů různých událostí a dějů Nevýhody pro výuku Subjektivní Někdy složitá organizace a řízení Na hraně – potřebují dobře vybaveného a připraveného učitele

3 Základní rozdělení metod DV dle J. Valenty (Metody a techniky DV
Základní rozdělení metod DV dle J. Valenty (Metody a techniky DV. Praha – Strom, 1997) Metody I. řádu – plná rolová hra Metody II. řádu (fragmentární, ale důležité) a) pantomimicko-pohybové b) verbálně-zvukové Metody III. řádu (doplňující aktivity) a) graficko-písemné b) materiálově věcné

4 Metody „vhodné“ pro mystifikaci pantomimicko-pohybové
Živý obraz (též nehybný obraz, stronzo, fotografie – terminologická nejednotnost) Zastavený pohyb, fotografie, zachycení určitého okamžiku

5 Metody „vhodné“ pro mystifikaci pantomimicko-pohybové
Pantomima Pohybová sekvence bez mluvení Jednotlivci i skupiny

6 Metody „vhodné“ pro mystifikaci verbálně-zvukové
Alej – „ulička svědomí“ Skupina, dvě řady proti sobě, vzdálenost alespoň 1,5m, uličkou prochází postava, všichni jsou jejími myšlenkami, přáteli… dle domluvy

7 Metody „vhodné“ pro mystifikaci verbálně-zvukové
Dabing Dvojice, 1 hraje pantomimicky a mlčí, 2 za něj mluví

8 Metody „vhodné“ pro mystifikaci verbálně-zvukové
Imaginativní hra Jednotlivci, domýšlení příběhu předmětu, kostýmu, rekvizity. V roli i mimo roli.

9 Metody „vhodné“ pro mystifikaci verbálně-zvukové
Horké křeslo Celá skupina, 1přijme roli, ostatní mu kladou otázky. Varianty: jde o důležité rozhodnutí, skupina = hlasy svědomí, přátel …

10 Metody „vhodné“ pro mystifikaci verbálně-zvukové
Monology (verbální sóla) Jednotlivci,vnější projev, zveřejněná vnitřní řeč, celá škála možností.

11 Metody „vhodné“ pro mystifikaci verbálně-zvukové
Zaslechnutá řeč Skupina,jednotlivci, 1 slyší to, co má být skryto učím jeho či někoho jiného a pak o tom dává zprávu.

12 Metody „vhodné“ pro mystifikaci graficko-písemné
Deníky Dopisy Letáky Mapy Obrazy Seznamy Životopisy

13 Metody „vhodné“ pro mystifikaci graficko-písemné
Role „na zdi“ Do lidské siluety se píše charakteristika postavy dle dohodnutých pravidel

14 Shrnutí Použití metod Dv v dějepise může být zajímavé a přínosné, ale vyžaduje zkušeného a vzdělaného učitele schopného improvizovat na místě a žáky, kteří jsou ochotni přijmout a dodržovat dohodnutá pravidla.

15 Iva Dvořáková Gymnázium J.A. Komenského Nové Strašecí
Děkuji za pozornost. Iva Dvořáková Gymnázium J.A. Komenského Nové Strašecí


Stáhnout ppt "Možnosti mystifikace ve školním dějepise metodami dramatické výchovy"

Podobné prezentace


Reklamy Google