Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Možnosti mystifikace ve školním dějepise metodami dramatické výchovy
Iva Dvořáková
2
Metody dramatické výchovy ve výuce dějepisu
Výhody pro výuku Podporují představivost Široké uplatnění – ve všech částech hodiny i při větších výukových celcích Umožňují vcítit se do aktérů různých událostí a dějů Nevýhody pro výuku Subjektivní Někdy složitá organizace a řízení Na hraně – potřebují dobře vybaveného a připraveného učitele
3
Základní rozdělení metod DV dle J. Valenty (Metody a techniky DV
Základní rozdělení metod DV dle J. Valenty (Metody a techniky DV. Praha – Strom, 1997) Metody I. řádu – plná rolová hra Metody II. řádu (fragmentární, ale důležité) a) pantomimicko-pohybové b) verbálně-zvukové Metody III. řádu (doplňující aktivity) a) graficko-písemné b) materiálově věcné
4
Metody „vhodné“ pro mystifikaci pantomimicko-pohybové
Živý obraz (též nehybný obraz, stronzo, fotografie – terminologická nejednotnost) Zastavený pohyb, fotografie, zachycení určitého okamžiku
5
Metody „vhodné“ pro mystifikaci pantomimicko-pohybové
Pantomima Pohybová sekvence bez mluvení Jednotlivci i skupiny
6
Metody „vhodné“ pro mystifikaci verbálně-zvukové
Alej – „ulička svědomí“ Skupina, dvě řady proti sobě, vzdálenost alespoň 1,5m, uličkou prochází postava, všichni jsou jejími myšlenkami, přáteli… dle domluvy
7
Metody „vhodné“ pro mystifikaci verbálně-zvukové
Dabing Dvojice, 1 hraje pantomimicky a mlčí, 2 za něj mluví
8
Metody „vhodné“ pro mystifikaci verbálně-zvukové
Imaginativní hra Jednotlivci, domýšlení příběhu předmětu, kostýmu, rekvizity. V roli i mimo roli.
9
Metody „vhodné“ pro mystifikaci verbálně-zvukové
Horké křeslo Celá skupina, 1přijme roli, ostatní mu kladou otázky. Varianty: jde o důležité rozhodnutí, skupina = hlasy svědomí, přátel …
10
Metody „vhodné“ pro mystifikaci verbálně-zvukové
Monology (verbální sóla) Jednotlivci,vnější projev, zveřejněná vnitřní řeč, celá škála možností.
11
Metody „vhodné“ pro mystifikaci verbálně-zvukové
Zaslechnutá řeč Skupina,jednotlivci, 1 slyší to, co má být skryto učím jeho či někoho jiného a pak o tom dává zprávu.
12
Metody „vhodné“ pro mystifikaci graficko-písemné
Deníky Dopisy Letáky Mapy Obrazy Seznamy Životopisy
13
Metody „vhodné“ pro mystifikaci graficko-písemné
Role „na zdi“ Do lidské siluety se píše charakteristika postavy dle dohodnutých pravidel
14
Shrnutí Použití metod Dv v dějepise může být zajímavé a přínosné, ale vyžaduje zkušeného a vzdělaného učitele schopného improvizovat na místě a žáky, kteří jsou ochotni přijmout a dodržovat dohodnutá pravidla.
15
Iva Dvořáková Gymnázium J.A. Komenského Nové Strašecí
Děkuji za pozornost. Iva Dvořáková Gymnázium J.A. Komenského Nové Strašecí
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.