Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilNatálie Pavlíková
1
Zavádění bezbariérové politiky v brněnské městské části Zuzana Lehotská 1.2.2012
2
Společenský problém – inkluze ve veřejném prostoru Základní pojmy: Osoby se zdravotním postižením Inkluze Fyzický prostor a bariéry Univerzální design Mainstreaming: Střednědobá koncepce státní politiky vůči občanům se zdravotním postižením z roku 2004 Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením z roku 2006, ČR ratifikovala 2009
3
Zdroj: http://www.casopisstavebnictvi.cz/bezbarierova-reseni- staveb-v-oboru-mestske-inzenyrstvi_N1333http://www.casopisstavebnictvi.cz/bezbarierova-reseni- staveb-v-oboru-mestske-inzenyrstvi_N1333
4
Státní politika – program Mobility I. Vládní výbor pro zdravotně postižené občany založen 1991 1. koncepce již obsahuje odkaz k prostředí „Cílem Národního rozvojového programu mobility pro všechny (NRPM) je podpořit realizaci komplexních bezbariérových tras ve městech a obcích. Základními dvěma oblastmi, na které je v rámci programu přispíváno, je odstraňování bariér v budovách státních a veřejných institucí a odstraňování bariér v dopravě. Financování programu mobility je zajištěno Vládním plánem financování, který byl přijat usnesením vlády ze dne 14. července 2004 č. 706 a usnesením vlády ze dne 26. března 2008 č. 292 novelizován.“ (Vládní výbor pro zdravotně postižené občany – web)
5
Státní politika – program Mobility II. [Z]ajistit svobodný pohyb pro všechny skupiny obyvatelstva […] prostřednictvím specifických cílů, kterými jsou: zvýšení kvality a bezbariérovosti komunikací pro chodce v obcích; bezbariérová dostupnost služeb veřejné a státní správy, zdravotních a sociálních služeb, pracovních a vzdělávacích příležitostí a možností kulturního vyžití v rámci obce/regionu; zlepšení přístupu všech obyvatel k dopravě; zavedení signalizačních a informačních prostředků v dopravě. (Vládní výbor pro ZP 2002: 5)
7
Témata před samotnou výzkumnou otázkou I. Myšlenka bezbariérových úprav veřejného prostředí na lokální úrovni Příklad MŠMT: pouze 10% čerpání z 10 milionů na program Mobility (co by se stalo, kdyby se částka opravdu čerpala?)
8
Témata před samotnou výzkumnou otázkou II. Kdo je zadavatelem evaluace? V jaké pozici stojí výzkumnice? „Empowerment evaluation“ (Rossi 2004: 51): výsledky evaluace mohou být využity ke změně na základě zjištěných skutečností. Evaluační proces nepřináší pouze poznatky, ale umožňuje také politický nátlak. Co je zkoumáno a proč? Záměr bezbariérových tras MČ Brno-XXX Kde vznikly příčiny velice problematického a zdlouhavého procesu, u kterého po roce není jistý výsledek?
9
Popis městské části Bytové domy pro osoby se zdravotním postižením Záměr bezbariérových tras Generel bezbariérových tras Rozčarování Na některé z úrovní procesu je zádrhel… Hodnocení (evaluace) procesu zavádění programu
11
Implementace programu Implementaci můžeme definovat jako „sérii rozhodnutí a interakcí mezi aktéry veřejných a sociálních programů“. (Winkler 2002: 19) Program Mobility – implementace shora-dolů Klíčoví aktéři: Městská část jako žadatel Občané se zdravotním postižením + Stavební odbor + Lobbující organizace Vládní výbor pro zdravotně postižené občany – rozhodující orgán + jednotlivé resorty
12
Postup implementace programu Mobility 1. zpracování záměru Analýza stavu bariér Návrh bezbariérové trasy (komplexnost; ucelenost; budovy na trase) Účast občanů se zdravotním postižením; vyjádření krajské organizace NRZP Harmonogram, provázanost s dosavadními úpravami Projektová dokumentace, technické specifikace 2. schvalování záměru – konzultace a rozhodnutí jednotlivých resortů (schvalující komise) 3. realizace bezbariérové trasy (podpoření záměru)
14
Výzkumná otázka Jaké faktory zasahují do procesu zavádění programu Mobility a jak ovlivňují motivaci obcí k bezbariérovým úpravám prostředí? Klíčové pojmy: Motivace žadatelů (obcí) Proces implementace programu Mobility Další zasahující faktory
15
Dílčí výzkumné otázky DVO 1: Jaké jsou primární motivace zúčastněných aktérů o zapojení do programu Mobility? utopistická vize plánu bezbariérových tras – jednotliví aktéři motivace a postoje jednotlivých aktérů DVO 2: Došlo v průběhu vyjednávání o zapojení do programu Mobility ke změně motivace žadatelů? změna vize, motivace a postoje aktérů v průběhu vyjednávání ústupky ideálnímu stavu - výsledek generelu bezbariérových tras – návrh DVO 3: Jaké jsou dodatečné podmínky jednotlivých resortů? Relevantnost podmínek vzhledem k současnosti (způsob jejich proměny v čase) Vlivy na rezervy v rozpočtech jednotlivých resortů DVO 4: Jací další aktéři a vlivy vstupují do procesu zapojení? Vnější vlivy ovlivňující rozhodnutí a vyjednávání (lobbing, neziskové organizace, stavební řízení) vnitřní vlivy (informovanost žadatelů - způsob seznámení žadatele s podmínkami resortů. Odbornost tématu; trvání žádosti, dlouhodobost záměru)
16
Navrhovaná metodologie Mentální mapy a focus group DVO 1 a 2 Survey DVO 1 a 2 Analýza rozhovorů s klíčovými aktéry (zástupci resortů a Vládního výboru pro ZP); analýza současných výstupů programu DVO 3 Etnografie – zúčastněné pozorování samotného procesu DVO 4
18
Literatura Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. 2002 [revize 2008]. Národní rozvojový program mobility pro všechny [online]. [cit. dne 15.6.2011] Dostupné na: http://nrzp.cz/dokumenty/Mobilita.pdf. http://nrzp.cz/dokumenty/Mobilita.pdf Vládní výbor pro zdravotně postižené občany – web [online]. [cit. dne 31.1.2012] Dostupné na: http://www.vlada.cz/cz/pracovni-a-poradni-organy- vlady/vvzpo/program-mobility/program-mobility-15394/. http://www.vlada.cz/cz/pracovni-a-poradni-organy- vlady/vvzpo/program-mobility/program-mobility-15394/ Rossi, P. H. 2004. Evaluation: a systematic approach. Thousand Oaks: Sage. Winkler, J. 2002. Implementace: institucionální hledisko analýzy veřejných programů. Brno: Masarykova univerzita.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.