Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMia Tesařová
1
Praha 20.dubna 2010 Přehled o činnosti sekce technických VOŠ sdružených v AVOŠ Jiří Homolka Valná hromada AVOŠ – 20. duben 2010 Osnova: Sekce technických VOŠ Výsledky dotazníkového šetření Závěry z pohledu technických VOŠ
2
Praha 20.dubna 2010 Sekce technických VOŠ Od minulé Valné hromady AVOŠ se uskutečnilo několik vzájemných výměn informací a proběhlo (velmi úspěšně) dotazníkové šetření o uplatnitelnosti absolventů této skupiny VOŠ. Závěry technické sekce VOŠ byly formulovány na výjezdním zasedání sekce v jihočeském Dražíči dne 15. října 2009 a následně dopracovány na jednání sekce 1. prosince 2009 v Praze. Závěry z technické sekce významně přispěly k vydání společného stanoviska UZS, CZESHA a AVOŠ směrem k Ministerstvu školství.
3
Praha 20.dubna 2010 Výsledky dotazníkového šetření Technické VOŠ sdružené v AVOŠ Školní rokAbsolventůDo praxe v oboruDo praxe mimo Studium na navazující VŠ Studium na jiné VŠPočetPřijatoZapsáno DenníDálkovéDenníDálkovépřihlášenýchdo 1.ročníku 2006/0750836361371583 Pouze pro studenty denní formy ve školním roce 2009/2010 2007/08515361703724106 2008/09491359433919137 Celkem151410831741135831161271971770 Procenta100%72%11%7%4%2%1%100%76%61%
4
Praha 20. dubna 2010 Závěry technických VOŠ Velmi úzká a dlouhodobá vazba na oborovou podnikatelskou sféru a kvalitní materiální zázemí. Téměř všechny vzdělávací programy technických vyšších odborných škol byly připravovány ve spolupráci se sociálními partnery. Profil absolventa je upravován přesně podle požadavků praxe. Příprava technicky vzdělaných odborníků v souladu s mezinárodní klasifikací vzdělávání ISCED 5B za mnohem nižších nároků na státní rozpočet než je tomu u podobných programů realizovaných na vysokých školách (výdaje na jednoho studenta na vyšší odborné škole jsou o více než jednu třetinu nižší). Uspokojování poptávky po technicky vzdělaných odbornících na středních a nižších stupních řízení.
5
Praha 20. dubna 2010 Závěry technických VOŠ Vyšší odborné školy hrají významnou roli ve vyrovnávání sociálních handicapů a přispívají tak k vyrovnávání nerovného přístupu ke vzdělávání v rodinách s nižším vzdělanostním a sociálním zázemím. Pro řadu uchazečů jsou důležitým stupněm a motivací k pokračování ve vzdělávání v dalších programech terciárního sektoru. Vyšší odborné školy hrají významnou roli ve vzdělávacích institucích, které sdružují školy a školská zařízení poskytující různý obsah i stupeň vzdělávání. Právě vznik a expanze těchto organizací je významným výsledkem institucionálních reforem v období, které se kryje s obdobím rozvoje vyšších odborných škol. Vyšší odborné školy zde vhodně rozšiřují vzdělávací nabídku, zvyšují efektivnost těchto integrovaných organizací a využívají optimálně jejich materiální, ekonomický a personální potenciál.
6
Praha 20. dubna 2010 Závěry technických VOŠ Celkové klima i kultura organizace vyšších odborných škol, které nejsou masovými institucemi, umožňuje individuální přístup a bezprostřední reakci na potřeby studentů i zaměstnavatelů a konkrétní regionální podmínky. V menších sídlech plní nezanedbatelnou zaměstnavatelskou úlohu s následnou podporou drobného podnikání. Považujeme za nezbytné všechny programy vyššího odborného vzdělávání transformovat do kreditního systému ECTS. Tyto kredity by měly být přenositelné do adekvátních programů terciárního vzdělávání podle podmínek těchto programů. Vzhledem k tomu, že jednou ze základních předností vyššího odborného vzdělávání je jeho bezprostřední regionální vazba, je nezbytné zachovat současnou možnost zřizování vyšších odborných škol vyššími územně správními celky.
7
Praha 20. dubna 2010 Závěry technických VOŠ Zkracování délky studia či nevhodné organizační a legislativní změny mohou uvedené výhody do značné míry ne-li zcela znehodnotit. Například při zkrácení studia ze současných tří let by muselo dojít buď k omezení odborné praxe a profesní přípravy, nebo by se vzdělávací programy prakticky staly neprostupné s příslušnými bakalářskými programy a studenti VOŠ by ztratili možnost si toto vzdělávání doplnit ve zkrácené době. Tím by i současná spolupráce VOŠ a vysokých škol pro obě strany ztratila smysl. Je proto třeba najít taková legislativní opatření, která vyjasní postavení současných VOŠ v systému terciárního vzdělávání, místo nákladného vytváření dalších vysokoškolských institucí (z peněz daňových poplatníků), kterých je v současné době v České republice již nadbytečný počet nehledě na nepříznivý demografický vývoj.
8
Praha 20.dubna 2010 Děkuji Vám za pozornost.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.