Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDaniel Rohla
1
Projekt: ZKVALITNĚNÍ PROGRAMU PEDAGOGICKÉ ZPŮSOBILOSTI PROSTŘEDNICTVÍM REALIZACE SYSTÉMOVÉHO ROZVOJE TRENÉRSKÝCH ZDROJŮ Plánování a projektování výuky na středních školách
2
ICT v edukačním procesu230. května 2007 Plánování výuky Předměty související s informatikou – tvoří zvláštní skupinu předmětů s mnoha specifickými vlastnostmi Plánování a projektování výuky – obecný proces, aplikace na informatiku Diskuse a hledání vhodných kurikulárních prvků
3
ICT v edukačním procesu330. května 2007 Plánování výuky Plán – podrobná představa o cílech, získaných kompetencích žáků a o metodách a prostředcích, jak těchto cílů dosáhnout příprava pomůcek příprava učebních úloh příprava didaktických testů příprava učebních textů a prezentací
4
ICT v edukačním procesu430. května 2007 Kurikulární dokumenty Kurikulum výuka ve své celistvosti globální a systémový pohled Rámcový vzdělávací program oblasti vymezuje kompetence žáků Školní vzdělávací program rozpracování RVP ve škole reflexe lokálních podmínek zaměření na některé oblasti Tematický plán učiva tematické celky a hlavní výukové cíle konkrétní představa výuky provázanost mezi předměty
5
ICT v edukačním procesu530. května 2007 Kurikulární dokumenty Příprava na vyučování blesková středně podrobná podrobná Při podrobné přípravě učitel analyzuje veškeré děje v průběhu výchovně vzdělávacího procesu. Jednou z pomůcek pro stanovení posloupnosti učiva může být pojmová síť.
6
ICT v edukačním procesu630. května 2007 Pojmová síť uzly – tematické celky (nižší celky – pojmy) orientované hrany – logické návaznosti zásady „od jednoduchého ke složitějšímu“, „od teorie k praxi“ tvar: obecný graf složený ze stromových podstruktur kořeny: počáteční axiomy, listy: cílové pojmy
7
ICT v edukačním procesu730. května 2007 Specifika výuky informatiky Oblast zasahující do běžného života v mnoha aplikacích na jedné straně vzniká dojem jednoduchosti někteří uživatelé mají naopak vysoký respekt intuitivní znalosti velké rozdíly mezi vstupními znalostmi žáků mnoho různých aplikací, ale nepříliš mnoho principů
8
ICT v edukačním procesu830. května 2007 Specifika výuky informatiky Velmi rychlý vývoj zpožděná reakce školy rozdíly mezi vybavením potřebnou technikou rozdílný důraz na určité části učiva krátká doba platnosti mnohých partií učiva
9
ICT v edukačním procesu930. května 2007 Specifika výuky informatiky Neexistuje propracovaná didaktika existuje více cest k dosažení cíle (řešení nějaké úlohy), ale neexistuje ustálený způsob, jak řešení úloh učit velké rozdíly mezi použitým softwarem neexistují uznávané návaznosti v učivu „každý učí, co umí“
10
ICT v edukačním procesu1030. května 2007 Specifika výuky informatiky Nízká aprobovanost učitelů informatiky aprobace velmi podceňována nevyjasněná koncepce výuky informatiky neumožňuje kvalitní přípravu učitelů suplování z řad matematikářů a fyzikářů
11
ICT v edukačním procesu1130. května 2007 Specifika výuky informatiky Velké vstupní diference mezi žáky různé podmínky v domácím prostředí negativní sebehodnocení („to se v životě nenaučím“, „to není pro holky“ apod.) zcela náhodné setkávání žáků s různou počítačovou problematikou
12
ICT v edukačním procesu1230. května 2007 Specifika výuky informatiky Neustálený pojmový aparát je dán rychlým vývojem oboru silný vliv slangových výrazů chybné překlady a přejímání z angličtiny přechylování významů množství zkratek nepřesná nebo chybná interpretace pojmů
13
ICT v edukačním procesu1330. května 2007 Specifika výuky informatiky Vliv komerční sféry dominantní vliv některých firem chybí standardizace „vnucování“ technologií a postupů negativní vliv placených i volně dostupných programů
14
ICT v edukačním procesu1430. května 2007 Specifika výuky informatiky Závislost na technickém vybavení ve škole rozdíly mezi vybavením ve škole a doma nedostatek finančních prostředků školy pro sledování špičky vývoje nedostatek špičkových odborníků ve škole reflexe jen určitého výseku reality
15
ICT v edukačním procesu1530. května 2007 Specifika výuky informatiky Exaktní charakter s mnoha návaznostmi výuka principů je velmi obtížně prosazována postižení různých návazností mezi počítačovými programy, jevy a procesy není na první pohled jasné důraz kladen chybně na „ovládání“, tj. na „slepé“ manipulace neschopnost učitelů dohodnout se na soustavě principů, kterou je nutné naučit (například algoritmizace)
16
ICT v edukačním procesu1630. května 2007 RVP G pro oblast informatiky Celek Digitální technologie Témata k diskusi: informatika hardware software informační sítě digitální svět údržba a ochrana dat ergonomie, hygiena a bezpečnost práce s ICT
17
ICT v edukačním procesu1730. května 2007 RVP G – pokračování Celek Zdroje a vyhledávání informací Témata k diskusi: komunikace internet informace sdílení odborných informací informační etika, legislativa
18
ICT v edukačním procesu1830. května 2007 RVP G – pokračování Celek Zpracování a prezentace informací Témata k diskusi: publikování aplikační software pro práci s informacemi algoritmizace úloh
19
ICT v edukačním procesu1930. května 2007 Aplikace RVP v praxi Školní vzdělávací program rozpracování RVP pro podmínky školy zohlednění zaměření školy zohlednění potřeb žáků diskuse
20
ICT v edukačním procesu2030. května 2007Závěr Děkuji za pozornost. Dotazy?
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.