Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
OSVOBOZENÉ DIVADLO Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Osvobozené divadlo Označení DUM VY_32_INOVACE_01_2_03 Autor Mgr. Radek Šipula Datum Vzdělávací oblast Člověk a umění Vzdělávací obor Jazyk český Tematický okruh Divadlo Ročník 3. ročník, septima
2
ÚVOD: v polovině 20. let 20. století se skupina mladých adeptů herectví, sdružená kolem začínajícího režiséra Jiřího FREJKY, sblížila s básníky, prozaiky, výtvarníky a divadelníky z avantgardní skupiny DEVĚTSIL tzv. dramatická sekce DEVĚTSILU zahájila svou činnost 8. února 1926 obnovenou premiérou starší FREJKOVY parodie na MOLIÉROVU hru GEORGES DANDIN (přejmenovanou na CIRKUS DANDIN ) režiséři Jiří FREJKA a Jindřich HONZL, dramaturg Vítězslav NEZVAL i herci se tak přihlásili k lidové komediantské zábavě, poetické fantazii, klauniádě a cirkusu jejich cílem bylo vytvořit protipól oficiální divadelní scéně, jakousi obdobu toho, co tehdy v literatuře představoval POETISMUS herci nastoupili na scénu ve cvičebních trikotech a herečky v pruhovaných komediantských sukních na jevišti potom všichni dělali stojky, přemety a žonglovali s míčky
3
VZNIK OSVOBOZENÉHO DIVADLA:
název OSVOBOZENÉ DIVADLO dal nové avantgardní scéně roku 1926 Jindřich HONZL, velký obdivovatel ruského režiséra Alexandra TAIROVA (podle jeho knihy ODPOUTANÉ DIVADLO) uměleckými vůdci souboru byli v jeho počátcích především Jindřich HONZL, Jiří FREJKA a Emil František BURIAN OD bylo ve svých počátcích poměrně silně ovlivněno především dadaismem, futurismem a poetismem byla tu uváděna díla G. APOLLINAIRA, A. JARRYHO, André BRETONA, J. COCTEAUA či V. NEZVALA převratné bylo především moderní pojetí divadla, velký důraz se totiž kladl na světla, scénickou výpravu a hudbu VOSKOVEC s WERICHEM přišli do OD jako hosté na jaře 1927, když sem přenesli své představení VEST POCKET REVUE, které vzniklo mimo původní OSVOBOZENÉ DIVADLO
4
TEHDEJŠÍ PŘEDSTAVITELÉ OD:
uměleckými vůdci souboru byli v jeho počátcích především Jindřich HONZL, Jiří FREJKA a Emil František BURIAN v roce 1927 se přidali k OD Jiří VOSKOVEC a Jan WERICH, o něco později i skladatel Jaroslav JEŽEK fotografie Jindřicha HONZLA fotografie Jiřího FREJKY fotografie Emila Františka BURIANA fotografie Jiřího VOSKOVCE a Jana WERICHA fotografie Jaroslava JEŽKA
5
ROZDĚLENÍ OD: v roce 1927 došlo k rozdělení OSVOBOZENÉHO DIVADLA na dvě části jedna část souboru se nechala inspirovat DADAISMEM, a proto se přejmenovala na scénu DADA (FREJKA + E. F. BURIAN), druhá chtěla dělat spíše EXPERIMENTÁLNÍ divadlo V+W se s režisérem HONZLEM dohodli, že vyvedou divadlo z DEVĚTSILU a povedou ho jako samostatnou firmu jejich (do té doby veřejnosti nepříliš známá) skupina se přestěhovala do prostor dnešního DIVADLA NA PRÁDLE, které je spojeno s UMĚLECKOU BESEDOU na MALOSTRANSKÉM nám. jejich (do té doby veřejnosti nepříliš známá) skupina se přestěhovala do prostor UMĚLECKÉ BESEDY avantgardní kusy, s nimiž soubor začínal, byly poté nahrazeny nesrovnatelně populárnějšími představeními z autorské dílny V+W
6
VZNIK SPOLUPRÁCE V+W: umělecká spolupráce V+W začala při jejich studiích na PRÁVNICKÉ FAKULTĚ KARLOVY univerzity v dubnu 1927 uspořádali studentské představení pro VOSKOVCOVY francouzské spolužáky z původně krátkého výstupu o prodeji hrobky se nakonec během tří týdnů stala divadelní hra jejich první společné dílo dostalo název VEST POCKET REVUE (malá kapesní revue)
7
VEST POCKET REVUE: VPR byla napsána pro malé jeviště a pro zcela skromné technické prostředky jako kostýmy použili V+W staré carské uniformy, které vytahali na chalupě ze skříní, obličeje si pomalovali podle slavných FRATELLINI z cirkusu MEDRANO VPR obsahovala černý humor, grotesku, parodii i prvky klauniády cizojazyčný název byl poplatný době vzniku. premiéra se konala 19. dubna 1927 v sálku dnešního DIVADLA NA PRÁDLE
8
ZAJÍMAVOST - FRATELLINI+V+W:
oba hlavní protagonisté si zvolili opravdu překvapivé a neobvyklé masky, které nesly stopy filmového líčení (inspirovali se u slavného tria FRATELLINI) VOSKOVCŮV PUBLIUS RUKA měl modře podmalované oči a rudě koketně zvýrazněné rty, WERICHŮV SEMPRONIUS HOUSKA si červení zvětšil ústa jako na antické masce, oba měli nabílené obličeje jako klauni 1] SROVNÁNÍ FRATELLINI A V + W
9
PLAKÁT K VEST POCKET REVUE:
10
PŘÍCHOD JAROSLAVA JEŽKA:
V+W si zpočátku ve svých hrách vypomáhali i americkými šlágry, to se změnilo s příchodem skladatele Jaroslava JEŽKA dva hrající a zpívající autoři tak postupem času proměnili pokusnické divadlo v hudebně-komediální scénu mezinárodní pověsti. fotografie Jaroslava JEŽKA
11
DVĚ FÁZE ČINNOSTI OD: 1. 20. LÉTA: 2. 30. LÉTA:
OSVOBOZENÉ DIVADLO prošlo během své existence DVĚMA vývojovými fázemi: LÉTA: období POETICKÉ (odlehčené) dadaisticky hravé inscenace hra se slovy i s divákem LÉTA: období POLITICKY ANGAŽOVANÉ SATIRY reakce na nástup FAŠISMU, na OBČANSKOU VÁLKU ve ŠPANĚLSKU, kritika diktatury a manipulace s lidmi, pokrytectví a patolízalství původně se dotýkali sociálních a politických témat jen lehce, situace se změnila roku 1932, kdy uvedli hru CAESAR
12
1. FÁZE ČINNOSTI OD: od roku 1927 sídlilo OD v sále UMĚLECKÉ BESEDY na MALOSTRANSKÉM náměstí v počátcích činnosti vyvažoval režisér HONZL (v dramaturgické spolupráci s Vítězslavem NEZVALEM) výstupy hlavních protagonistů průbojnými večery dramatické poezie divadelní sezóna byla pro OSVOBOZENÉ DIVADLO doslova bojem o přežití V+W během ní inscenovali dokonce čtyři hry, ale souboru se ani tak nedařilo vybřednout z finančních problémů v následující divadelní sezóně se OSVOBOZENÉ DIVADLO přemístilo do většího sálu paláce ADRIA nedaleko VÁCLAVSKÉHO náměstí, který v té době opustil Vlasta BURIAN novou sezónu zahájilo OD odvážným krokem, když se znovu přestěhovalo, tentokrát do moderního a dobře vybaveného divadelního sálu v novostavbě paláce U NOVÁKŮ ve VODIČKOVĚ ulici mezi další hry tohoto období patřily na příklad SMOKING REVUE, GORILA EX MACHINA, OSTROV DYNAMIT či GOLEM
13
2. FÁZE ČINNOSTI OD: NEJZNÁMĚJŠÍ HRY tohoto období:
v 30. letech se celý svět potýkal s hospodářskou krizí a jen v tehdejším ČESKOSLOVENSKU statistiky vykazovaly 920 000 nezaměstnaných OD však i v této době pokračovalo v inscenování romantických revuálních představení barvitá jevištní iluze, prokládaná humorem, měla být pro diváky alespoň na chvíli útočištěm před drsnou životní realitou poslední takovou premiérou byla hra GOLEM (4. listopadu 1931) již v zimě však, rozhořčeni střelbou do stávkujících dělníků ve FRÝVALDOVĚ, V+W definitivně opustili jevištní romantismus hra CAESAR tak začala novou etapu jejich tvorby, v níž se vedle komiky objevil i nový rozměr: SPOLEČENSKO - POLITICKÁ SATIRA NEJZNÁMĚJŠÍ HRY tohoto období: CAESAR, OSEL A STÍN, KAT A BLÁZEN, BALADA Z HADRŮ, NEBE NA ZEMI, RUB A LÍC, TĚŽKÁ BARBORA či PĚST NA OKO
14
FORBÍNY: v představeních OD se objevovaly tzv. FORBÍNY (z německého VOR BUHNE =před scénou - forbína z TĚŽKÉ BARBORY - 10:01) podstata forbín spočívala v tom, že oba herci na čas opustili své role a před oponou a mimo děj se proměnili v klauny, kteří vedli před publikem v zásadě připravený, ale stále obměňovaný, improvizovaný dialog na aktuální témata forbíny vznikly náhodou, když došlo v zákulisí k pádu připravených dekorací a hrozila trapná prodleva v představení, vystrčil někdo V+W před oponu, aby nějak zabavili obecenstvo a odvedli pozornost od nehody oba protagonisté začali rozhovor, rozváděli jej různými vtipy a aforismy, zpestřovali časovými narážkami a v neposlední řadě do něho zamíchali i aktuální dobové události předscény v OD zdomácněly, diváci se na ně těšili, forbíny byly neustále obměňovány a aktualizovány a staly se pevnou součástí každé hry OD. V+W si je nikdy nepsali dopředu, při premiéře nadhodili základní osnovu a teprve během repríz je dopracovávali v přímé spolupráci s obecenstvem, to je také důvod, proč dnes neexistují v tištěné formě
15
SÍDLO OD VE VODIČKOVĚ ULICI:
nejslavnějším místem, kde působilo OD, byl sál v pasáži U NOVÁKŮ ve VODIČKOVĚ ulici (nedaleko VÁCLAVSKÉHO náměstí) 2]
16
SPOUTANÉ DIVADLO: po velkém úspěchu filmu HEJ RUP! (1934) se V+W rozhodli na nějakou dobu opustit divadlo a věnovat se výhradně filmování tečkou za činností OD měla být poslední repríza revue PANOPTIKUM (17. června 1935), známí spisovatelé, dramatici, novináři i stovky obyčejných diváků však V+W nepřestali vyzývat, aby své rozhodnutí ještě zvážili když se V+W nakonec po několikaměsíčním váhání rozhodli pokračovat, byl již sál U NOVÁKŮ pro sezónu obsazený museli se proto přestěhovat do nedalekého divadélka ROKOKO hned v následující sezóně se však vrátili do svého domovského sálu i k původnímu názvu
17
KONEC OD: OSVOBOZENÉ DIVADLO sídlilo U NOVÁKŮ až do roku 1938, podzimní sezóna však již zahájena nebyla humor namířený proti nastupujícímu nacistickému režimu se nakonec stal souboru osudným na 10. listopadu 1938 chystalo OD premiéru komedie HLAVOU PROTI MIHULI, ale den před premiérou byla divadlu rozhodnutím ZEMSKÉHO ÚŘADU odňata koncese a OSVOBOZENÉ DIVADLO bylo úředně zavřeno zajímavostí je, že se tak stalo na základě METTERNICHOVA zákona z roku 1830, jako důvod byla uvedena skutečnost, že by během představení MOHLO vzniknout pohoršení pražský ZEMSKÝ ÚŘAD se tak snažil vyhnout opakovaným stížnostem německého velvyslance, který protestoval prakticky po každém představení, například proti zesměšňování říšského pozdravu video: V + W (4:13, záběry z roku 1938)
18
PÍSNIČKY OD: pro OSVOBOZENÉ DIVADLO byl po celou dobu existence typický slovní humor a písňové texty. k nejslavnějším písním OD patří například: STONOŽKA, ŽIVOT JE JEN NÁHODA, TŘI STRÁŽNÍCI, SVĚT PATŘÍ NÁM, PÍSEŇ STRAŠLIVÁ O GOLEMOVI, KTERÝ CHTÍČEM BYL JAT či EZOP A BRABENEC
19
TŘI STRÁŽNÍCI: tak si i s Jaroslavem JEŽKEM říkali podle známé písničky V+W píseň TŘI STRÁŽNÍCI fotografie TŘÍ STRÁŽNÍKŮ
20
PŘÍČINY ÚSPĚCHU OD: za 11 sezón uvedlo OD takřka 30 premiér a přes 200 hudebních čísel podstatou komiky V+W byly originální slovní hříčky důvodů, proč měly jejich hry takový úspěch, byla celá řada, k těm nejzásadnějším patřil zejména angažovaný postoj tvůrců při obraně tzv. malého člověka, svobody a demokracie dalším důvodem byl nenapodobitelný humor a nová neotřelá poetika jejich divadla OSVOBOZENÉ DIVADLO sloužilo nejen jako kritika společenských poměrů, ale umožňovalo divákům také útěk z nepříjemné reality pravdou je, že každému intelektuálovi se jejich typ divadla nezamlouval, Ferdinand PEROUTKA jim například vytýkal, že by pro vtip zbořili vesmír
21
HLAVNÍ PŘEDSTAVITELÉ OD:
3]
22
EMIGRACE A POBYT V USA: pokud se chtěli zachránit před HITLEREM, nezbývalo jim nic jiného než emigrovat (VOSKOVEC na Silvestra 1938, WERICH na začátku ledna) v USA se snažili prosadit zejména mezi tamní českou komunitou, ale příliš se jim to nedařilo přestože si nemohli naříkat na přijetí a krajané jim vřele fandili a tleskali, nerozuměli jim tak, jako jejich pražské obecenstvo, navíc často nechápali, co se v tehdejším ČESKOSLOVENSKU vlastně stalo navíc se od nich brzy odtrhl Jaroslav JEŽEK, který začal pracovat jako sbormistr u české dělnické menšiny v NEW YORKU 1. ledna 1942 o něho přišli úplně, neboť v NEW YORKU zemřel na selhání ledvin velmi jim nakonec pomohlo, když dostali nabídku na rozhlasové programy pro české vysílání
23
POVÁLEČNÝ NÁVRAT 1: po skončení války se domů hrnul jen Jan WERICH
Jiří VOSKOVEC tolik nepospíchal, během války mu totiž zemřeli oba rodiče, navíc se rozváděl a do toho dostal nabídku na režírování (do PRAHY se nakonec vrátil až takřka rok po svém kolegovi) po návratu, zjistili, že jsou v jiné zemi, než ze které odcházeli oba tvrdili, že v 30. letech přesně věděli, pro koho hrají, čím jejich diváci žijí a co si myslí, to se však změnilo, nemohli například reagovat na to, jak se lidé chovali za PROTEKTORÁTU, protože sami nic podobného nezažili v jednom z rozhovorů WERICH dokonce připustil, že bylo chybou znovu otevírat jejich divadlo (pod novým názvem: DIVADLO V+W)
24
POVÁLEČNÝ NÁVRAT 2: diváci však byli jiného názoru, nadšeně reagovali na každé jejich slovo a lístky se v poválečné době sháněly stejně těžce jako máslo nebo cigarety první poválečnou hrou byla ta, kterou divadlo v roce 1938 svou činnost skončilo: PĚST NA OKO vše šlo na první pohled jako dřív, problém nastal ve chvíli, když oba autoři zjistili, že nejsou schopni nic nového napsat když se k tomu navíc přidaly rozpaky nad poválečným vývojem ČESKOSLOVENSKA, zjistil Jiří VOSKOVEC, že v nově vznikajících podmínkách nebudou moci svobodně rozvíjet politickou satiru, v dubnu 1948 proto raději odešel pracovat pro UNESCO do PAŘÍŽE spolupráce dvojice V+W definitivně skončila uvedením převzatého amerického muzikálu DIVOTVORNÝ HRNEC, který měl premiéru 9. března 1948
25
DŮM NA KAMPĚ: V+W bydleli společně v domě na pražské KAMPĚ, který před nimi obýval i obrozenec Josef DOBROVSKÝ po VOSKOVCOVĚ emigraci byl WERICHOVÝM sousedem básník Vladimír HOLAN fotografie - WERICHŮV DŮM
26
PŘEHLED HER OD - 1. FÁZE: VEST POCKET REVUE SMOKING REVUE
. . . SI POŘÁDNĚ ZAŘÁDIT GORILA EX MACHINA KOSTKY JSOU VRŽENY PREMIÉRA SKAFANDR LÍČENÍ SE ODROČUJE FATA MORGANA OSTROV DYNAMIT SEVER PROTI JIHU DON JUAN A COMP. GOLEM
27
PŘEHLED HER OD - 2. FÁZE: CAESAR ROBIN ZBOJNÍK SVĚT ZA MŘÍŽEMI
OSEL A STÍN SLAMĚNÝ KLOBOUK KAT A BLÁZEN VŽDY S ÚSMĚVEM PANOPTIKUM BALADA Z HADRŮ NEBE NA ZEMI RUB A LÍC PANORAMA TĚŽKÁ BARBORA PĚST NA OKO
28
HROBY V+W NA OLŠANECH: po mnoha letech odloučení mají V+W společné místo posledního odpočinku na OLŠANSKÝCH hřbitovech. 4]
29
NĚCO K ZAMYŠLENÍ: V kterých letech 20. století OSVOBOZENÉ DIVADLO vzniklo? Uveďte jména TŘÍ významných PŘEDSTAVITELŮ OD (režisér + 2 herci - autoři). Činnost OD rozdělte podle OBSAHU do DVOU FÁZÍ, rozdělení vysvětlete, ke každé fázi navíc uveďte také název některého z PŘEDSTAVENÍ. Řekněte jméno člověka, který se staral o HUDEBNÍ stránku OD. Vysvětlete, co jsou tzv. FORBÍNY. Uveďte názvy alespoň dvou PÍSNIČEK, které vznikly v OD.
30
ODPOVĚDI NA OTÁZKY: Ve 2. polovině 20. let 20. století
Jindřich HONZL, Jiří VOSKOVEC a Jan WERICH 1. období studentské recese (uvolněné, pouze legrace - VEST POCKET REVUE) - 2. období politické satiry - reakce na dění okolo, hospodářská krize, nástup Hitlera v Německu - CAESAR, OSEL A STÍN, TĚŽKÁ BARBORA, NEBE NA ZEMI) Jaroslav JEŽEK Tzv. PŘEDSCÉNY - herci opustili své postavy a improvizovali před oponou na aktuální témata TVAVOMODRÝ SVĚT, ŽIVOT JE JEN NÁHODA, STONOŽKA, ŠATY DĚLAJ ČLOVĚKA, EZOP A BRABENEC . . .
31
ZDROJE A POUŽITÁ LITERATURA:
1] - 800px-Trio_Fratellini_1932 commons.wikimedia.org [online]. Dostupný na WWW: 2] - 450px-Palackého,_směr_Vodičkova,_pasáž_U_Nováků commons.wikimedia.org [online]. Dostupný na WWW: 3] - Voskovec_a_Werich commons.wikimedia.org [online]. Dostupný na WWW: 4] - 800px-Hrob_Voskovce_a_Wericha commons.wikimedia.org [online]. Dostupný na WWW: CÍSAŘ Jan: Přehled dějin českého divadla 1. a 2. díl - od počátku do roku vydání. Praha: Akademie múzických umění, s. ISBN
32
ZDROJE A POUŽITÁ LITERATURA:
1] - NEUVEDEN. 800px-Trio_Fratellini_1932 commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 2] - NEUVEDEN. 450px-Palackého,_směr_Vodičkova,_pasáž_U_Nováků commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3] - NEUVEDEN. Voskovec_a_Werich commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEUVEDEN. Voskovec_a_Werich commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 4] - NEUVEDEN. 800px-Hrob_Voskovce_a_Wericha commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
33
ZDROJE A POUŽITÁ LITERATURA:
CÍSAŘ Jan: Přehled dějin českého divadla 1. a 2. díl - od počátku do roku vydání. Praha: Akademie múzických umění, s. ISBN KOLEKTIV, MENCLOVÁ, Věra a VANĚK, Václav: Slovník českých spisovatelů. 2., rozšířené vydání. Praha: Libri, s. ISBN KARPATSKÝ, Dušan: Malý labyrint literatury. 4. vydání. Praha: Albatros, s. ISBN JUST, Vladimír: Z dílny malých scén. 1. vydání. Praha: Mladá fronta, s. ISBN VOSKOVEC, Jiří a WERICH, Jan: Hry osvobozeného divadla. V tomto celku 1. vydání. Praha: Karolinum Progetto, s. ISBN X PELC, Jaromír: Meziválečná avantgarda a Osvobozené divadlo. 1. vydání. Praha: NIPOS, s.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.