Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Problematika ZMĚNY V MALOOBCHODNÍM PODNIKÁNÍ přeměna vlastnických a institucionálních strukturpřeměna vlastnických a institucionálních struktur kvalitativní.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Problematika ZMĚNY V MALOOBCHODNÍM PODNIKÁNÍ přeměna vlastnických a institucionálních strukturpřeměna vlastnických a institucionálních struktur kvalitativní."— Transkript prezentace:

1 Problematika ZMĚNY V MALOOBCHODNÍM PODNIKÁNÍ přeměna vlastnických a institucionálních strukturpřeměna vlastnických a institucionálních struktur kvalitativní a kvantitativní kapacitní přeměnykvalitativní a kvantitativní kapacitní přeměny prostorové, technologické a sortimentní přeměnyprostorové, technologické a sortimentní přeměny konkurence mezi retailingovými společnostmikonkurence mezi retailingovými společnostmi malí a střední podnikatelé mají existenční problémymalí a střední podnikatelé mají existenční problémy zavádění moderních prodejních technikzavádění moderních prodejních technik koncentrace, kooperace a internacionalizace maloobchodukoncentrace, kooperace a internacionalizace maloobchodu

2 Počty subjektů v obchodě a maloobchodě k 30.6.2000 Odvětví podle OKEČ Počty registrovaných Průměrné počty Registrovaná živnostenská ekonom. subjektů aktivních subjektů oprávnění (II.čtvrtletí 2000) OKEČ ”G” celkem 629.220 226.311 1.098.312 50-obchod+motorismus 33.441 25.199 56.457 52-maloobchod 371.044 127.665 622.903 Pramen : RES ČSÚ, Živnostenský registr MPO

3 Konkurence x ovládnutí Pozice retailingových společností na maloobchodním trhu v ČR podíl na tržbách maloobchodu z 50-70% trojnásobný počet zaměstnanců oproti tuzemským podnikům pětinásobná výkonnost v tržbách a výkonech vyšší investiční potenciál vysoký příliv zahraničních investic

4 Relativní výhody maloobchodu Samostatnost dostupnost - místní (obvodní) prodejní technika ve vazbě na nabízený sortiment osobní přístup k zákazníkům (stálá klientela) nabídka kvalitního zboží s dokladem o jeho původu a kvalitě (ISO, HACCP, TQM)

5 Aspekty v maloobchodě Růst počtu maloobchodních jednotek-butikůRůst počtu maloobchodních jednotek-butiků Růst celkové prodejní plochyRůst celkové prodejní plochy Růst kapacity maloobchodní sítěRůst kapacity maloobchodní sítě Růst sortimentní skladby zboží a služebRůst sortimentní skladby zboží a služeb Růst koncentrace a posilování tržních pozic retailingových společnostíRůst koncentrace a posilování tržních pozic retailingových společností Růst kooperačních struktur a nákupních aliancíRůst kooperačních struktur a nákupních aliancí Akcelerace procesu internacionalizaceAkcelerace procesu internacionalizace Rychlá expanze hypermarketůRychlá expanze hypermarketů

6 Podíl obchodních systémů na maloobchodním prodeji

7 Vývoj počtu hypermarketů v České republice

8 Spokojenost s prodejnami potravin od jejich zákazníků Nákupní podmínky v roce 1995 1998 2000 2005 Spokojenost s prodejní plochou9396 97 98 Úplnost sortimentu 6888 93 95 Cenová úroveň zboží 2467 84 85 Čerstvost a kvalita zboží 7091 94 96 Čistota v prodejně 8994 94 95 Příjemná a ochotná obsluha 8490 92 92 Poskytování služeb, servis 7488 90 91 Rychlost obsluhy 7686 85 86

9 Nákupní chování domácností Nákupními preferencemi populace (různorodost v jednotlivých socio - demografických skupinách).Nákupními preferencemi populace (různorodost v jednotlivých socio - demografických skupinách). Rozsahem a strukturou nabídky v různých kategoriích sídel.Rozsahem a strukturou nabídky v různých kategoriích sídel. Vybaveností domácností automobilemVybaveností domácností automobilem. 70 %.V roce 2005 přesáhl počet kupních fondů uskutečněných ve velkoplošných prodejnách (typu supermarket, hypermarket, diskont) 70 %. V roce 1997 to bylo 30 %. Přehled využívaných nákupních míst potravin v % Typy maloobchodních provozoven 19971999 2000 2005 Hypermarket 3 16 22 Hypermarket 3 16 2223 Supermarket28 26 2521 22 Diskont10 11 1622 Malé samoobsluhy52 32 2420

10 Index tržeb maloobchodu oproti předchozímu období 1998I. pol. 1999 II. pol. 1999 I. pol. 2000 96,1 99,1 100,4 107,8 V indexovém vyjádření kupní síly na obyvatele se používá 100 % pro průměrnou kupní sílu na obyvatele ČR a procentuální odchylka nad 100 % ukazuje vyšší úroveň kupní síly na obyvatele a naopak. Příklad :indexové vyjádření kupní síly: Příklad : indexové vyjádření kupní síly: hl.m.Prahy v r.2000………..… 134,8 % … + 34,8 % severní Moravy v r. 2000 ……. 91,8 % … - 8,2 %

11 Doporučení podnikatelské sféře a všem institucím zainteresovaným na rozvoji maloobchodu v ČR, aby se :  pokračovalo s plánováním rozvoje maloobchodního podnikání na základě provedených analýz nákupních příležitostí ve městech a regionech a odvozovaly se od nich budoucí kapacity a struktury obchodních ploch ve vazbě na demografické, sociální a ekonomické parametry (rozložení kupní síly),  více využívaly výsledky propočtů nákupních kapacit a spádů v rámci rozvoje dalších článků infrastruktury regionů (dopravní systém, klidové zóny, nová zástavba,)  plně využívaly programy podpory rozvoje malého a středního podnikání v maloobchodě např. formou kooperace, spolupráce,  výsledky výzkumů maloobchodního podnikání více prezentovaly na veřejnosti.

12 Typy provozních jednotek POSUZOVANÁ KRITÉRIA: 1.Šíře a hloubka sortimentu. 2.Výše ceny, umístění prodejny. 3.Forma prodeje. 4.Velikost prodejní plochy.


Stáhnout ppt "Problematika ZMĚNY V MALOOBCHODNÍM PODNIKÁNÍ přeměna vlastnických a institucionálních strukturpřeměna vlastnických a institucionálních struktur kvalitativní."

Podobné prezentace


Reklamy Google