Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem."— Transkript prezentace:

1

2 Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana CZ.1.07/1.1.10/01.0063

3

4  Rozeznáváme: mezi členy několikanásobného větného členu mezi souřadnými větami hlavními mezi souřadně spojenými větami vedlejšími

5  v jakém vzájemném vztahu jsou vůči sobě obsahy větných členů nebo vět  jaký spojovací výraz byl použit( spojka souřadicí,jaké příslovce)

6  věty jsou významově i mluvnicky rovnocenné  Jsou spojeny spojovacími výrazy: a,i,ani,nebo,také potom, i-i,ani-ani,jednak-jednak hned-hned Př.: Od rána byla zima a hustě pršelo.

7  druhá věta stupňuje obsah věty první  věty jsou spojeny spojovacími výrazy: ba, dokonce, ba dokonce,ba i, dokonce i, nejen - ale,nejen - ale i,nejen – nýbrž Př.: Déšť ustal, ba dokonce začalo svítit slunce.

8  druhá věta popírá obsah věty první,obsah první věty omezuje  Věty jsou spojeny spojovacími výrazy: ale, avšak, však, leč, nýbrž, jenže, sice – ale Př.:Pilně trénovali, ale v soutěži úspěšní nebyli. _________________________________________________

9  obsahy vět se navzájem vylučují,spojeny jestliže platí jedna možnost, neplatí druhá a naopak  věty jsou spojeny spojovacími výrazy: nebo, anebo, či, buď – nebo, zdali-či,zdali – nebo Př.: Buď se budete chovat tiše, nebo vás pošlu ven. ____________________________________________________

10  první věta vyjadřuje důsledek, vyjadřuje druhá příčinu  Věty jsou spojeny spojovacími výrazy: neboť, vždyť, totiž Př.:Nepřišel, neboť pršelo.  ________________________________________________

11  obsah první věty vyjadřuje příčinu a obsah druhé věty důsledek  následek  Věty jsou spojeny spojovacími výrazy: proto, tedy tudíž a tak a proto Př.: Pršelo, proto nepřišel. __________________________________________________

12  mezi větnými členy není poměr příčinný  Poměr slučovací: maminka a tatínek  Poměr stupňovací: maminka, a dokonce tatínek  Poměr odporovací: sice maminka, ale i tatínek  Poměr vylučovací: buď maminka, nebo tatínek  Poměr důsledkový: maminka, a proto i tatínek

13  Podřadné souvětí  obsahuje jednu větu hlavní nejméně jednu větu vedlejší  Souřadné souvětí  obsahuje nejméně dvě věty hlavní a libovolný počet vět vedlejších  (vedlejší nemusí být žádná)

14  ______________________________________

15  Blažek Štěpán Přehled učiva českého jazyka ZŠ, nakladatelství Nová škola Brno,2003  Použití obrázků z klipartu MS office


Stáhnout ppt "Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem."

Podobné prezentace


Reklamy Google