Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilFrantišek Špringl
1
1 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Liberalizace a energetická politika EU Sny a skutečnosti Dopady na průmysl ČR Ing. Ladislav Havel ŘO elektroenergetiky a teplárenství Ministerstvo průmyslu a obchodu Praha, 7. září 2006
2
2 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Charakteristika liberalizace trhu s elektřinou postup liberalizace se v jednotlivých zemích EU v detailech liší, ale většina modelů má tyto shodné prvky: oddělení (unbundling) přirozeného monopolu zabezpečování dodávek elektřiny od prvků, u nichž je konkurence možná a vhodná (výroba elektřiny) vytváření bariér pro vertikální integraci mezi výrobou, dodávkou a dopravou elektřiny a ochrana proti tomu, aby jeden subjekt získal příliš velký podíl v jednom nebo v obou sektorech určení nezávislého operátora systému, který je odpovědný za řízení okamžitého trhu v reálném čase existence regulačního orgánu, který sleduje transparentnost soutěží, zmírňuje dopad tržních sil a monitoruje záložní kapacity
3
3 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Postup liberalizace trhu s elektřinou v ČR liberalizace trhu s elektřinou byla v ČR dokončena oprávněnými zákazníky se stali od 1.1.2002 koneční zákazníci se spotřebou nad 40 GWh od 1.1.2003 koneční zákazníci se spotřebou nad 9 GWh od 1.1.2004 koneční zákazníci s průběhovým měřením od 1.1.2005 všichni koneční zákazníci kromě domácností od 1.1.2006 všichni koneční zákazníci (EU 1.7.2007)
4
4 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Současný liberalizovaný trh s elektřinou v ČR o d 1. ledna 2006 je trh s elektřinou zcela otevřen. k aždý zákazník je oprávněný – má práv o volby svého dodavatele elektřiny p ráva a povinnosti nejen konečných zákazníků, ale všech účastníků trhu s elektřinou, jsou vymezena energetickým zákonem č. 458/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů (670/2004, 91/2005, 186/2006)
5
5 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 p ostup účastníků trhu s elektřinou při změně dodavatele je proveden vyhláškou č. 541/2005 Sb., o Pravidlech trhu s elektřinou, zásadách tvorby cen za činnosti operátora trhu s elektřinou a provedení některých dalších ustanovení energetického zákona u vedenou vyhláškou byly vymezeny jednotlivé úkony, které jsou nezbytné k provedení změny dodavatele elektřiny, včetně termínů a odpovědnosti dotčených účastníků trhu s elektřinou pro jejich zajištění Současný liberalizovaný trh s elektřinou v ČR
6
6 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 malá konkurence na trhu s elektřinou dominantní výrobce elektřiny dominantní hráči na straně obchodu s elektřinou krátkodobý trh s elektřinou není dostatečně likvidní chybí funkční konkurenční prostředí na straně nabídky do cen elektřiny zasahuje politika EU (směrnice 2003/96/ES o zdanění energetických produktů a elektřiny) vliv má ekologická politika Současný liberalizovaný trh s elektřinou v ČR
7
7 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Liberalizovaný evropský trh s elektřinou původně existovala volnější pravidla vedoucí k úplné liberalizaci trhu s elektřinou ukázala se však potřeba vytvoření určitých „pojistek” proto je ve směrnici 2003/54/ES o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou čl. 3 a příloha A - povinnost veřejné služby a ochrana spotřebitele bezpečnost, nepřetržitost a kvalita dodávky elektřiny cena dodávané elektřiny ochrana životního prostředí směrnice 2003/54/ES upravuje univerzální službu právo na dodávku elektřiny – kvalita – cena
8
8 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 v ČR je nyní 278 držitelů licence na obchod s elektřinou v roce 2005 změnilo dodavatele elektřiny 3517 odběratelů elektřiny v souvislosti s otevřením trhu s elektřinou pro domácnosti změnilo během 1. čtvrtletí roku 2006 svého dodavatele elektřiny již 3164 odběratelů podle údajů OTE, a.s. změnilo v roce 2005 svého dodavatele silové elektřiny cca 0,25% zákazníků na hladině nízkého napětí a cca 3,3% zákazníků na hladině vysokého a velmi vysokého napětí – bližší členění není v současné době sledováno Počet zákazníku, kteří změnili dodavatele elektřiny
9
9 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Ceny elektřiny cena elektřiny v ČR se blíží průměrné ceně elektřiny v EU ceny elektřiny jsou výsledkem tržních sil, ale také signálem, že se blíží doba, kdy bude třeba nahradit stávající výrobní kapacity trh sám o sobě nezajistí bezpečné a spolehlivé dodávky elektřiny, vlády musejí připravit podmínky pro zabezpečení dostatečných zdrojů
10
10 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Ceny elektřiny Evropa vstoupila do nové energetické éry Je nutné urychleně investovat. V samotné Evropě bude během příštích 20 let nutné investovat přibližně jeden bilion eur, aby bylo možné vyhovět očekávané poptávce po energii a nahradit stárnoucí infrastrukturu V Evropě se dosud nerozvinuly plně konkurenční vnitřní trhy s energií. Pouze v případě, že takovéto trhy budou existovat, budou občané a podniky v EU moci využívat všech výhod zabezpečených dodávek i nižších cen.
11
11 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Ceny elektřiny Pro dosažení tohoto cíle by se měla rozvíjet vzájemná propojení, musí existovat účinné právní a regulační rámce, které se v praxi v plné míře uplatňují, a je třeba přísně vymáhat dodržování pravidel Společenství pro hospodářskou soutěž. Kromě toho, má-li Evropa úspěšně čelit řadě úkolů, které před ní stojí, a řádně investovat do budoucnosti, měly by sjednocování odvětví energetiky řídit tržní síly. Toto prostředí vyžaduje společnou evropskou reakci
12
12 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Ceny elektřiny Evropa musí jednat rychle: v odvětví energetiky trvá mnoho let, než se inovace začnou používat. Vzhledem k poslednímu vývoji na trzích s energií je zřejmé, že Evropa potřebuje nový impuls. Udržitelná, konkurenceschopná a bezpečná energie nemůže být dosažena bez otevřených a konkurenčních trhů s energií, které fungují na základě hospodářské soutěže společností
13
13 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Ceny elektřiny Do konce roku 2006 musí všechny členské státy provést druhou sérii směrnic o elektřině a plynu a Komise musí dokončit své šetření konkurenčního prostředí v oblasti fungování evropských trhů s plynem a elektřinou. Poté bude na základě úplného posouzení dopadů přijato konečné rozhodnutí, zda jsou potřebná případná další právní opatření: zejména pokud jde o zajištění nediskriminačního přístupu k sítím, odpovídající dostupné kapacity sítí, likvidity na trzích s plynem a elektřinou a účinné regulace.
14
14 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Ceny elektřiny Kodex evropské distribuční soustavy by mohl podnítit jednotné, nebo alespoň rovné podmínky pro přístup k distribučním soustavám. Měl by podobu společných pravidel pro otázky regulace, které ovlivňují přeshraniční obchod. Aby mohla být nahrazena stárnoucí kapacita pro výrobu elektrické energie a uspokojena poptávka, bude během příštích 20 let Evropská unie potřebovat významné investice. Tím se rozumí i kapacita pro pokrytí špičkového odběru. Musí existovat nezbytná rezerva, která v momentech vysoké poptávky zabrání poruchám a která slouží jako záloha volatilních obnovitelných zdrojů energie.
15
15 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Ceny elektřiny Nebude-li výsledkem pokrok na cestě k rovným podmínkám pro všechny účastníky trhu, měla by být zvážena další opatření na úrovni Společenství. Každý členský stát a energetická společnost si vybírá svou vlastní skladbu zdrojů energií. Volba jednoho členského státu má však dopad na zabezpečení dodávek v sousedních státech
16
16 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Vývoj průměrných cen za odběr elektřiny v průmyslu
17
17 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 hlavním důvodem pro zvyšování cen elektřiny je nutnost obnovy dosluhujících elektráren - cena elektřiny musí dosáhnout takové výše, aby bylo ekonomicky výhodné postavit nové elektrárny zvyšující se poptávka po levnější české elektřině a tím vznikající tlak na zvýšení ceny elektřiny dalším "důvodem" je sbližování cen se sousedními státy a růst cen plynu a ropy ekologičtější alternativy výroby elektřiny - zdražování elektřiny vyrobené z uhlí Proč rostou ceny elektřiny
18
18 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 cena silové elektřiny [Kč/Mwh] 200420052006 (předpoklad) 2007 (předpoklad) 966,57 1 032,07 1 135,36 1 248,70 Vývoj ceny silové elektřiny
19
19 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Regionální integrované trhy Central-West: Belgium, France, Germany, Luxembourg, Netherlands Northern: Denmark, Finland, Germany, Norway, Poland, Sweden France, UK, Ireland: France, Republic of Ireland, Northern Ireland, Great Britain
20
20 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Regionální integrované trhy Central-South: Austria, France, Germany, Greece, Italy, Slovenia South-West: France, Portugal, Spain Central-East: Austria, Czech Republic, Germany, Hungary, Poland, Slovakia, Slovenia Baltic: Estonia, Latvia, Lithuania
21
21 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Regionální integrované trhy 7 regionalních elektroenergetických trhů a jejich vedoucí regulátoři : CountriesRegulator Central-WestCREG (Belgium) NorthernDERA (Denmark) UK & IrelandOfgem (GB) Central-SouthAEEG (Italy) South-WestCNE (Spain) Central-EastE-Control (Austria) BalticPUC (Latvia)
22
22 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 i přes mnoho překážek se EU snaží vytvořit regionální integrované trhy je žádoucí rozvíjet systém přeshraničních operátorů a vytvořit systémová pravidla pro rozvoj mezinárodního trhu s elektřinou (ten je dnes většinou nekoordinovaný) snaha o vytvoření regionálních integrovaných trhů zmenšila bezpečnost dodávek elektřiny – v důsledku toho SOS směrnice 2005/89/ES Regionální integrované trhy
23
23 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Směrnice 2005/89/ES stanovuje opatření, která se zaměřují na zajištění zabezpečení dodávek elektřiny má zajistit: o opatřeních pro zabezpečení dodávek elektřiny a investic do infrastruktury 1.dostatečnou výrobní kapacitu 2.dostatečnou rovnováhu mezi nabídkou a poptávkou 3.vhodnou úroveň propojení mezi členskými státy pro rozvoj vnitřního trhu
24
24 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 většina ustanovení této směrnice je jíž obsažena v právních předpisech ČR ustanovení, jež dosud nejsou implementována do českého právního řádu budou transponována do zákona č. 458/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, který tak bude novelizován. implementace této směrnice do 24. února 2008 Směrnice 2005/89/ES
25
25 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Shrnutí hlavním cílem liberalizace trhu s elektřinou bylo snížení cen elektrické energie to se však nepodařilo naplnit a i v nejbližších letech lze očekávat, že z již zmíněných důvodů cena elektřiny poroste žádný model liberalizace není univerzální, každý by měl být projektován individuálně pro specifické podmínky dané země nebo regionu
26
26 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Analýza na závěr energetická politika EU a liberalizace trhu s elektřinou zasáhla stejně jako ostatní konečné spotřebitele i průmyslové podniky na základě analýzy vlivu ceny elektřiny na hospodaření velkých průmyslových podniků (nad 100 zaměstnanců) můžeme odhadovat, že při zvýšení ceny elektřiny o 10%: se zvýší vlastní náklady podniku v průměru o cca 0,4% tvoří-li zisk podniku cca 7,4% z tržeb, pak tento zisk klesne zhruba na 7% z tržeb
27
27 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Analýza na závěr Sazba D 01d - v Kč/ MWh 3 979,114 207,074 236,97 měsíční plat v Kč 4447,6042,84 4651,1746,41 4753,5548,79 5057,1252,36 5361,8857,12 ------------------------------------------------------------------------------------ 2005 827285768988 2006 848689858988
28
28 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 Analýza na závěr Sazba D 45d - v Kč/ MWh vysoký tarif2 023,241 962,642 010,05 nízký tarif1 585,771 594,271 656,94 měsíční plat v Kč 129152,32128,52 183220,15184,45 219265,37222,53 264321,30268,94 327399,84333,20
29
29 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2006 www.mpo.cz Děkuji Vám za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.