Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Strategické hlukové mapování v ČR
Jiří Michalík, Hana Šlachtová Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě NRL pro využití GIS v ochraně a podpoře veřejného zdraví
2
„STRATEGICKÉ HLUKOVÉ MAPOVÁNÍ“
prezentace údajů o stávající nebo předpokládané hlukové situaci s použitím hlukového indikátoru, který ukazuje překročení jakékoli příslušné platné mezní hodnoty, počet postižených osob v uvažované oblasti nebo počet obydlí vystavených definovaným hodnotám hlukového indikátoru v uvažované oblasti „strategická hluková mapa” mapa určená pro globální posuzování zatížení hlukem z různých zdrojů v dané oblasti nebo pro souhrnné predikce pro takovou oblast
3
související dokumenty
LEGISLATIVA související dokumenty Směrnice Evropského Parlamentu a Rady 2002/49/ES ( ) – o hodnocení a řízení hluku ve venkovním prostředí (dále jen „Směrnice“). Doporučení Evropské komise 2003/613/EK ( ) ke směrnici 2002/49/ES (§2, přílohy II, Doporučené prozatímní metody výpočtu). Good Practice Guide of Strategic Noise Mapping and the Production of Associated Data on Noise Exposure (WG-AEN - Version 2, – dále jen „GPG“). Vyhláška č. 523/2006 Sb., kterou se stanoví mezní hodnoty hlukových ukazatelů, jejich výpočet, základní požadavky na obsah strategických hlukových map a akčních plánů a podmínky účasti veřejnosti na jejich přípravě (vyhláška o hlukovém mapování).
4
K ČEMU JE STRATEGICKÉ HLUKOVÉ MAPOVÁNÍ???
Analýza míry expozice obyvatel různými úrovněmi hlukové zátěže Harmonizované indikátory a metody hodnocení hlukové zátěže a kritéria pro jednotné hlukové mapování v členských zemích EU Podklad pro nastavení reálných limitů hlukové zátěže (zásada prevence a zachování tichých oblastí v aglomeracích) Podklad pro realizaci následných akčních plánů (postupné snižování hlukové zátěže) Informování obyvatel o výsledcích přístupnou formou
5
HLUKOVÉ INDIKÁTORY SHM
Vyhláška 523/2006 Sb. – hlukové indikátory Ldvn – den – večer – noc (celkové obtěžování hlukem) Lden – den: standardně Lvečer – večer: standardně 1800 – 2200 Lnoc – noc: standardně
6
PŘEDMĚT STRATEGICKÉHO HLUKOVÉHO MAPOVÁNÍ
Termín: – aktualizace minimálně co 5 let Aglomerace s více než obyvateli (Praha, Brno, Ostrava) Hlavní silnice s více než průjezdy za rok (cca km) Hlavní železniční trati s více než průjezdy za rok (cca 300 km) Hlavní letiště – Praha Ruzyně ( vzletů a přistání)
7
PŘEDMĚT STRATEGICKÉHO HLUKOVÉHOMAPOVÁNÍ
8
PŘEDMĚT STRATEGICKÉHO HLUKOVÉHO MAPOVÁNÍ ŽELEZNIC
Praha – Kolín 62 km Kolín – Pardubice 42 km Pardubice – Česká Třebová 60 km Olomouc – Přerov 22 km Přerov – Ostrava 84 km Velký Osek – Nymburk 15 km Nymburk – Lysá nad Labem Celkem 300 km
9
SHMŽ: úsek Velký Osek-Lysá nad Labem
10
SHMŽ: úsek Velký Osek-Lysá nad Labem
11
VÝSLEDKY ANALÝZ HLUKEM DOTČENÉ POPULACE
Ldvn < 55 dB obyvatel Lnoc – 200 obyv. Ldvn – 400 obyv. Lnoc < 45 dB obyvatel
12
VÝSLEDKY ANALÝZ HLUKEM DOTČENÝCH ŠKOLSKÝCH A NEMOCNIČNÍCH ZAŘÍZENÍ
Nad mezní hodnotou Ldvn a Ln se nenachází žádné školské ani nemocniční zařízení.
13
VÝSLEDKY ANALÝZ HLUKEM DOTČENÝCH OBYTNÝCH BUDOV A TICHÝCH FASÁD
Nad mezní hodnotou Ldvn = 70 dB se nachází celkem 50 obydlí Nad mezní hodnotou Ln = 65 dB se nachází celkem 27 obydlí Ldvn – celkem osob v objektech s tichou fasádou Ln– celkem osob v objektech s tichou fasádou
14
SHRNUTÍ A ZÁVĚR Nutnost detailního nastudování hlukové legislativy EU
Screening všech dostupných informací a zkušeností se SHM členských zemí EU na Internetu SHMŽ – první dokončená část SHM Projekt SHMŽ zpracován za finanční podpory Ministerstva zdravotnictví ČR a Evropské unie Budou následovat SHM pro hlavní silniční komunikace, aglomerace Praha, Brno a Ostrava a letiště Ruzyně Informování široké veřejnosti o hlukové zátěži – tištěná i elektronická podoba SHM - podklad pro realizaci následných akčních plánů (postupné snižování hlukové zátěže) – účast veřejnosti
15
Děkuji za pozornost…
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.