Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAlexander Pokorný
1
Seznámení se systémem profesního vzdělávání ve Francii Mgr. Jitka Dobřická, DVI, a. s. 6. listopad 2007, Ústí nad Labem Moderní formy péče o zaměstnance – dobrá praxe
2
Seznámení se systémem profesního vzdělávání ve Francii Kontext: - legislativní podpora konceptu celoživotního vzdělávání -propojenost subsystémů odborného vzdělávání pro mládež, dospělé a nezaměstnané -aktivní podpora malých a středních firem Nástroje podpory: 1) organizace OPCA (Schválená inkasní paritní organizace) -alokace finančních zdrojů k realizaci vzdělávání zaměstnanců -distribuce finančních prostředků malým a středním firmám v regionu - firemní poradenství v oblastech: ● identifikace vzdělávacích potřeb ● nastavení efektivní HR politiky ● čerpání prostředků z fondů EU l
3
Seznámení se systémem profesního vzdělávání ve Francii - návrhy směrnic a inovačních postupů zacílených na podporu konceptu celoživotního vzdělávání - 75 organizací OPCA v celé Francii 2) koncept DIF = individuální právo zaměstnance na vzdělávání ● nárok na 20 hodin/rok tréninku/vzdělávání ● získávání nových dovedností, prohlubování specializace ● dobrovolná aktivita, nutná dohoda se zaměstnavatelem ● trénink/vzdělávání v pracovní době ● náklady na mzdy zaměstnanců hrazeny z prostředků OPCA
4
Seznámení se systémem profesního vzdělávání ve Francii Aktéři profesního vzdělávání: partnerství veřejných autorit /stát a regiony/ a sociálních partnerů/zástupci odborových organizací a zaměstnavatelé/ Proč veřejné autority? -regulace a standardizace systému vzdělávání Proč sociální partneři? -efektivní alokace finančních prostředků odrážející potřeby zaměstnanců i zaměstnavatelů Cílová skupina: -zaměstnanci firem -uchazeči o zaměstnání
5
Cíl: ● zvýšení atraktivity malých a středních firem ● zvýšení adaptability a flexibility zaměstnanců ● zvýšení konkurenceschopnosti firem ● podpora zaměstnanosti v rámci regionů Seznámení se systémem profesního vzdělávání ve Francii
6
Reformy systému profesního vzdělávání ve Francii 1. období 1971-1984 ● počátek implementace konceptu celoživotního vzdělávání v korporátním sektoru ● zavedení povinných příspěvků firem na vzdělávání zaměstnanců 2. období 1984-1992 DIF koncept = právo jedince na vzdělávání a trénink ● nárok na přerušení/ukončení pracovního poměru – potřeba dalšího vzdělávání ● zachování pracovní pozice ve firmě v rámci stejné kvalifikace ● finanční kompenzace během tréninku (70% výše platu) Seznámení se systémem profesního vzdělávání ve Francii
7
3. období 1992-1995 ● povinnost zaměstnavatelů vzdělávat vlastní zaměstnance ● navýšení prostředků na vzdělání formou povinných daňových odvodů 4. období 1995-2004 - standardizace vzdělávacích institucí - separace vzdělávacích institucí a organizací spravujících finanční prostředky určené k realizaci vzdělávání 2004 Zákon o celoživotním vzdělávání - modifikace konceptu DIF – vzdělávání více zaměřeno na rozšíření kompetencí v rámci vlastní specializace
8
Mgr. Jitka Dobřická, DVI, a. s. Děkuji za pozornost.
9
Vzdělávání zaměstnanců v příkladech dobré praxe mezinárodní spolupráce Martina Vexlerová, ASPRA, a. s. 6. listopad 2007, Ústí nad Labem Moderní formy péče o zaměstnance – dobrá praxe Mezinárodní zastoupení partnerů z ČR, IT, DE, FR a PL
10
Příklad dobré praxe - Francie GRETA, Lower Normandy, France – celoživotní vzdělávání dospělých
11
Region Lower Normandy, FR Rozloha: 17 589 km2 Populace: 1.416.000 obyvatel Hlavní město: Caen
12
Popis aktivity Kontext DAFCO regionální koordinátor organizační sítě GRETA součástí rektorátu krajského zastupitelství Ministerstva školství GRETA asociace odborných středních škol pro vzdělávání dospělých zajišťuje vzdělávací program dospělých v rámci regionu působí na otevřeném trhu (4 samostatně působící sítě GRETA v regionu) Cílová skupina Zákazníci - organizace veřejného i privátního sektoru, poskytovatelé dotací (kraj, zaměstnavatelé, OPCAs, atd.) Příjemci - uchazeči o zaměstnání, zaměstnanci z úředních i dělnických pozic, jednotlivci
13
Popis aktivity Cíl Zajišťování státem podporovaných forem celoživotního vzdělávání Délka trvání, metodologie 35-letá zkušenost a fungování asociace Greta Poskytování vzdělávacích a poradenských aktivit Výsledky Roční obrat GRETA v regionu Lower Normandy – 11 mil. Euro (65% státních financí, 35% privátní sponzoři) 250 stálých zaměstnanců 700 externích expertů na částečných úvazcích
14
Vyvinuté nástroje Systém spolupráce organizací privátního i veřejného sektoru Systém spolupráce s agenturami zajišťující recruitment mladých uchazečů Vzdělávací programy: Rozmanité způsoby zajištění kvalifikace a vzdělávání (profesně odborné vzdělávání) Rekvalifikační programy Rozvoj osobnosti i kompetencí Další činnosti: Psychologické, profesní i kariérové poradenství Stanovení kompetencí, ověření získaných dovedností Spolupráce s úřady práce
15
Proč je to dobrá zkušenost? 1.Analýza Analýza individuálních potřeb jednotlivců i společností Analýza potřeb regionu (ročně změna 33% služeb) 2.Silné stránky Velká kapacita nabídky individuálního přístupu ke specifickým požadavkům Flexibilita a adaptability k požadavkům regionu Kompletnost služeb 3.Možné bariéry Závislost na kapacitě sítě státních odborných středních škol 4.Podpora na národní úrovni Podpora zaměstnanosti v regionu Poskytnutí specifické odbornosti (např. podpora zachování tradičních řemesel)
16
Transfer zkušeností Komplexnost spolupráce odborných středních škol s externími poradci, psychology, zaměstnavateli, atd. Podpora změny regionu i společností Podpora řešení individuálních problémů jedinců např. závislostí – coaching programy sociální integrace a zaměstnanosti
17
Martina Vexlerová vedoucí týmu mezinárodní spolupráce ASPRA, a.s. Na Pankráci 26, 140 00 Praha www.aspra.cz partner projektu „Outplacement pro velké podniky “ Děkuji Vám za pozornost.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.