Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Lidská komunikace
2
Prostředky lidské komunikace
Komunikace mezi lidmi může mít různou formu : verbální (pracuje se slovy a jejich významu) neverbální (to, co děláme a jací jsme) Slova tvoří asi 10% z komunikace hlas (zvuky, tóny, hlasitost) 30% a největší podíl má řeč našeho těla 60%
3
Empatické naslouchání
Chceme-li získat schopnost účinné mezilidské komunikace, nemůžeme toho dosáhnout pouhou naučenou technikou. Musíme získat také schopnost empatického naslouchání, založeného na charakteru, který vzbuzuje otevřenost a důvěru. Musíme také vytvořit vztah důvěry, který umožňuje komunikaci mezi srdci.
4
Empatické naslouchání znamená usilovat nejprve o pochopení druhého a vyžaduje hlubokou změnu naučených návyků. Obvykle se nejprve snažíme být pochopeni. Každý z nás totiž všechno filtruje přes své zkušenost. 5 úrovní naslouchání :
5
IGNOROVÁNÍ neposloucháme vůbec
6
tváříme se, že posloucháme
PŘETVAŘOVÁNÍ tváříme se, že posloucháme
7
SELEKTIVNÍ NASLOUCHÁNÍ
slyšíme jen část rozhovoru, který nás zajímá
8
věnujeme pozornost vyřčeným slovům
POZORNÉ NASLOUCHÁNÍ věnujeme pozornost vyřčeným slovům
9
EMPATICKÉ NASLOUCHÁNÍ
vnímáme nejen slova, ale přemýšlíme o jejich smyslu, o významu a hodnotě toho, co člověk chce opravdu říci
10
Empatie je schopnost vcítit se.
Mluvíme o empatickém naslouchání, máme na mysli naslouchání s úmyslem "pochopit". To znamená, nejdřív se snažit pochopit opravdově a hluboce. Empatie je schopnost vcítit se. Neznamená to, že s někým souhlasíme, ale znamená to, že mu hlouběji, úplně rozumíme, citově i rozumově. Při empatickém naslouchání nasloucháme nejen ušima, ale mnohem důležitější je naslouchání očima a srdcem. Nasloucháme citům, významu, intuitivně chápeme, smyslově cítíme. Empatické naslouchání je samo o sobě velkým vkladem důvěry.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.