Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Svoji metodu šířila po celém světě,
Pedagogika montessori Výchovná a vzdělávací koncepce byla rozvíjena od počátku 20. století italskou lékařkou a psycholožkou Marií Montessori nositelkou Nobelovy ceny (roku 1950). Svoji metodu šířila po celém světě, vzdělávala učitele a pomáhala zakládat školy s montessoriovským přístupem k dítěti.
2
Koncepce vznikla z pedagogické praxe,
Pedagogika montessori Koncepce vznikla z pedagogické praxe, která volala po zlepšení didaktiky vyučování a po přátelském a rovnocenném vztahu učitelů a dětí. Záměrem bylo celkové odstranění přežitých brzdících norem a pedagogických předsudků.
3
Pedagogika montessori
Výchovný program vychází ze zahraničních zkušeností těch zemí, kde jsou montessoriovské školy po více jak sedmdesát let běžnou součástí národní vzdělávací kultury – USA, Nizozemí, Německo, Rakousko, Skandinávie…
4
Pedagogika montessori - využití jeho zájmu o určitou oblast nebo téma
ZÁKLADNÍ FILOZOFIÍ TOHOTO PROGRAMU JE ORIENTACE NA OSOBNOST DÍTĚTE => NA - rozvíjení jeho vnitřní motivace k učení - využití jeho zájmu o určitou oblast nebo téma ve školní práci - vývojových možností a individuálních schopností
5
Pedagogika montessori Montessoriovská pedagogická koncepce
V České republice koordinuje činnost Montessori škol Asociace Montessori. Tato Asociace: - je překladatelem vzdělávacího programu - spolupracuje se světovým centrem AMI => s Asociacemi v Nizozemí, Německu, Rakousku, USA, Maďarsku.
6
PEDAGOGIKA MONTESSORI
V ČESKÉ REPUBLICE Základní školy v ČR (zaregistrované ve společnosti Montessori): Jablonec nad Nisou Kladno Praha Kouřim České Budějovice Suchý Důl Lázně Bohdaneč Pardubice Horka nad Moravou Zlín Brno NOVĚ ZAKLÁDANÉ ZŠ: Mladá Boleslav Opava Mnichovice Znojmo
7
PEDAGOGIKA MONTESSORI BEZPEČNOST, SPOLUPRÁCE, OHLEDUPLNOST,
V ČESKÉ REPUBLICE Vzdělávací systém Montessori vychází z potřeb dítěte. Rozvíjí jeho přirozené schopnosti, smyslové vnímání. Nejdůležitější hesla v Montessori metodě výuky a výchovy jsou: BEZPEČNOST, SPOLUPRÁCE, OHLEDUPLNOST, KLID A LÁSKA.
8
Svůj vztah k učení, k novým poznatkům a dovednostem si buduje prvňáček
Pedagogika montessori Svůj vztah k učení, k novým poznatkům a dovednostem si buduje prvňáček už nad písankou či Slabikářem. Základní kámen je pokládán již od první třídy.
9
Je to zvláštní vnímavost k získávání určitých schopností a dovedností.
Pedagogika montessori SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ SENZITIVNÍ FÁZE DĚTÍ „Lidská osobnost, ne výchovná metoda, musí být brána v úvahu.“ Marie Montessori Je to zvláštní vnímavost k získávání určitých schopností a dovedností. Dítě je v tu dobu nejlépe naladěno a připraveno zvládnout učení Trvá však jen určitou dobu a nenávratně se zakončí, ať už je využita nebo ne. Období senzitivní fáze je vhodné maximálně využít, protože se v ní dítě naučí nejsnáze, s nejmenší námahou a energií.
10
PŘIPRAVENÉ PROSTŘEDÍ -uspořádané prostředí s vhodnými pomůckami
Pedagogika montessori SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ PŘIPRAVENÉ PROSTŘEDÍ -uspořádané prostředí s vhodnými pomůckami -pozitivní prostředí, ve kterém probíhá vzdělávací činnost -vlastní tempo práce -bezpečný pohyb -prostředí plné důvěry -poskytuje potřebné zdroje a umožňuje dítěti pracovat
11
Pedagogika montessori
SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ Individuální práce „Svoboda volby vede k důstojnosti člověka.“ Marie Montessori Co? Je samostatná vzdělávací činnost dítěte vedena jeho přirozenou zvídavostí a zájmem. Zájmem vychází z vývojové senzitivní fáze. Na učení se děti aktivně podílejí. Dítě pracuje na úkolu a vybírá si podle: - individuálního plánu činnosti - připravené nabídky ve třídě
12
Individuální práce Dítě si vybírá místo, kde bude ve třídě pracovat.
Pedagogika montessori SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ Individuální práce „Svoboda volby vede k důstojnosti člověka.“ Marie Montessori kde? Dítě si vybírá místo, kde bude ve třídě pracovat.
13
Pedagogika montessori
SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ Individuální práce „Svoboda volby vede k důstojnosti člověka.“ Marie Montessori Ve škole pracuje v rámci daného časového vymezení - vyučovací bloky. Na práci může pokračovat také doma. kdy?
14
Individuální práce M. Montessori Podle charakteru práce pracují děti:
Pedagogika montessori SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ Individuální práce „ Svoboda a disciplína se vzájemně podmiňují, jsou dvěma stranami stejné mince.“ M. Montessori S KÝM? Podle charakteru práce pracují děti: samy ve dvojici ve skupině
15
VĚKOVĚ SMÍŠENÉ SKUPINY
Pedagogika montessori SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ VĚKOVĚ SMÍŠENÉ SKUPINY „ Svoboda a disciplína se vzájemně podmiňují, jsou dvěma stranami stejné mince.“ M. Montessori Práce v těchto smíšených skupinách - vede děti k přirozené spolupráci, vzájemnému učení od starších spolužáků nebo spolužáků – expertů; umožňuje dětem opakovat si učivo učením kamaráda.
16
ROLE UČITELE - pomáhá pěstovat: úctu - vytváří prostředí plné důvěry
Pedagogika montessori SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ „ Lidská nedokonalost bude neustále potřebovat autoritu, která nás učí pravdě, ukazuje nám správnou cestu, abychom nezabloudili.“ M. Montessori ROLE UČITELE - pomáhá pěstovat: úctu - vytváří prostředí plné důvěry tvořivost - funguje jako pomocník a zprostředkovatel znalostí sebeúctu - předvádí práci s učebními pomůckami upřímnost - přináší a ukazuje dětem svou rovnováhu, ticho a vnitřní klid - umožňuje globální přístup s vnímáním souvislostí a zapojením všech smyslů trpělivost otevřenost - pečlivě pozoruje chování a vývoj každého dítěte - dokumentuje činnosti a pokroky dětí vnímavost empatii
17
PRÁCE S VLASTNÍ ZODPOVĚDNOSTÍ
Pedagogika montessori SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ „Volnost se může rozvíjet pod skrytým vedením, které je podpořeno výchovou. Rozvoj je aktivní, je ho dosahováno vlastní zkušeností dítěte.“ M. Montessori PRÁCE S VLASTNÍ ZODPOVĚDNOSTÍ Děti se učí chápat souvislost mezi volbou a zodpovědností. respektování domluvených pravidel soužití respektování domluvených způsobů práce maximální využívání času ve vyučování práce podle individuálního plánu i společných (skupinových) plánů
18
Vlastní plánování práce
Pedagogika montessori SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ „Svoboda volby vede k důstojnosti člověka.“ Marie Montessori Vlastní plánování práce Děti volí pořadí činností a práce podle domluvených termínů dokončení. Rozdělují práce pro činnost ve škole nebo domácí úkoly …. => postupně jsou děti vedeny k přemýšlení nad rozvržením svého času. Učitel přechodně pomáhá v plánování dětem, které to potřebují.
19
Práce s chybou, sebekontrolou, pochvalou
Pedagogika montessori SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ „ Lidská nedokonalost bude neustále potřebovat autoritu, která nás učí pravdě, ukazuje nám správnou cestu, abychom nezabloudili.“ M. Montessori Práce s chybou, sebekontrolou, pochvalou Pomůcky jsou připraveny tak, aby si dítě vždy samo mohlo zkontrolovat správnost řešení, najít a opravit chybu. Chyba je chápána jako běžný, přirozený projev v procesu učení, je součástí řešení problémů a bohatým zdrojem poznatků. S pochvalou se zachází přiměřeně tak, aby se dítě nestalo na pochvale závislé. Cílem je, aby děti dělaly to, co je vnitřně uspokojuje.
20
UČEBNICE A UČEBNÍ POMŮCKY
Pedagogika montessori SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ UČEBNICE A UČEBNÍ POMŮCKY Žáci pracují s pomůckami, na kterých pochopí nové učivo nebo s jejich pomocí si ho procvičují.
21
UČEBNICE A UČEBNÍ POMŮCKY
Pedagogika montessori SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ UČEBNICE A UČEBNÍ POMŮCKY Ke své práci dále používají standardní pracovní sešity, vytvořené pracovní listy, popř. připravené pracovní sešity. Sami si také tvoří své výstupní materiály a prezentace.
22
HODNOCENÍ PRÁCE DĚTÍ učitel si váží dětské práce a partnersky
Pedagogika montessori SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ HODNOCENÍ PRÁCE DĚTÍ učitel si váží dětské práce a partnersky práci dítěte oceňuje při hodnocení dětí je popisován individuální pokrok v dosahování dovedností v rámci klíčových kompetencí děti jsou vedeny ke každodennímu hodnocení své vlastní práce
23
pravidelné setkávání celého kolektivu dětí
Pedagogika montessori komunitní kruh Elipsa - pravidelné setkávání celého kolektivu dětí 1. vypravování zážitků, sdílení myšlenek a názorů 2. organizace a plánování práce ve třídě 3. informace k tématům a okruhům učiva 4. doporučení a nabídky práce 5. vytváření a reflexe společných pravidel 6. zklidnění a cvičení ticha 7. prezentace práce dětí
24
a proto vždy pracuje nejlépe, jak právě dovede.
Pedagogika montessori Cenné vodítko při práci s dětmi v Montessori třídách je poznání: KAŽDÉ DÍTĚ VŽDY PRACUJE NA TÉ ÚROVNI, NA KTERÉ SE PRÁVĚ NACHÁZÍ, a proto vždy pracuje nejlépe, jak právě dovede. Koncepce programu Montessori umožňuje: využití vnitřní motivace a individuálních předpokladů a schopností komunikační dovednosti ve výuce integrovanou tematickou výuku kritické myšlení problémové vyučování skupinovou práci globální výchovu
25
V Montessori třídách se dodržuje závazný obsah učiva tak,
Pedagogika montessori ŽÁCI SE: učí všemi smysly učí svým vlastním tempem, podle svých potřeb učí od konkrétního k abstraktnímu, bez velkého úsilí učí získávat větší úctu a důvěru k sobě samotnému učí rozvíjet úctu k druhým a k okolnímu světu stávají soběstačnými a nezávislými podle základního motta Montessori pedagogiky „Pomoz mi, abych to dokázal sám“. V Montessori třídách se dodržuje závazný obsah učiva tak, aby dítě při přechodu na další stupeň školy mělo srovnatelné vědomosti.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.