Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAntonín Černý
1
Předsednictvo RVŠ 19.4. 2012 JUDr. Lenka Valová
2
Reprekomise 5.4.2012 - Vázání prostředků rozpočtu - Zásady financování VVŠ část limity financovaných studentů - Zahájení přípravy návrhu ústavního zákona o finanční odpovědnosti a rozpočtové kázni - Revize koeficientů ekonomické náročnosti - Analýza vnitřní skladby rezortních nákladů ( regionální-vysoké školství) Zápisné
3
30.3.2012 www MŠMT návrh MŠMT na realizaci vázání uvnitř rezortu: „cca 600 milionů korun bude vázáno na financování vysokých škol (investiční výdaje) a zbývajících 1,9 miliardy korun bude vázáno v regionálním školství“ Reprekomise 5.4.2012 upřesněno – pro oblast VVŠ 450-560 mil. posunuté akce programového financování zůstanou součástí programu a bude je možno realizovat v dalších létech Stále nebylo definitivně rozhodnuto…
4
Část týkající se počtu studií v ukazateli A Obecná východiska demografický pokles (do roku 2015 o cca 25%) střednědobý výhled rozpočtu vysokých škol (do roku 2014 pokles o cca 25%) vysoká neúspěšnost studia ( úspěšně ukončí studium pouze cca 58% studentů)
5
Snižovat počet studentů - podíl poprvé zapsaných snížit na 2/3 populace ( k 31.10.2011 podíl nově zapsaných z odpovídající populace 75% / z populace 19letých 78%/;podíl poprvé zapsaných z odpovídající populace 51%) - podíl absolventů Bc pokračujících v NMg snížit ve střednědobém horizontu na 50% Mírný růst /stagnace podílu absolventů VŠ na celkové populaci do roku 2020 v ČR 32% (EU 40% ) z populace 30-34letých Posilovat kvalitativní parametry Podporovat kontraktové financování odvozené od normativního
6
významnější snižování počtů v prvních letech studia zapojení nezaměstnanosti na snižování počtů studentů odlišný výpočet základny v jednotlivých kategoriích odstranění možnosti navýšit počty bakalářů v důsledku poklesu v ukazatelích magisterských a doktorských programů zvláštní přístup pro umělecké a neuniverzitní vysoké školy
7
0. základna: nižší z údajů – skutečné přepočtené počty studentů k 31.10. 2012 X dohodnutý limit (není tedy započten „bonus“ 10%) 1. Plošné snížení základny v závislosti na demografickém výhledu B1, M1 = - 5% N1 = - 2% P1 = 0 % 2. Uplatnění VKM diferencovaně 5% v B1 // 10% v M1, N1 // 20% v P1 3. Snížení výsledného počtu diferencovaně dle míry nezaměstnanosti absolventů každé VŠ B1, M1 = - 5% N1 = - 8% P1 = 0 %
8
Bude zachováno pravidlo, které umožňuje vysokým školám přijmout nižší počet studentů, než je dohodnutý limit: − pokud přepočetný počet studentů k 31.10.2012 nepoklesne o více než 10% oproti dohodnutému limitu, budou škole započteni studenti pro financování roku 2013 dle limitu; − pokud počet poklesne o více než 10% oproti dohodnutému limitu, budou škole započteni studenti pro financování roku 2013 ve výši skutečného stavu přepočteného počtu studentů k 31.10.2012 +10 %; − pokud přepočetný počet studentů k 31.10.2012 bude vyšší než dohodnutý limit, bude škole započtený pro financování roku 2013 dohodnutý limit.
9
Kvalitativní a výkonové ukazatele vysokých školBc.Mgr.Ph.D. Celkem100% Vědecký výkon vysoké školy40%50%60% Započítané body RIV (absolutně)29%38,5%44% Započítané body RUV1%1,5%1% Účelové neinvestiční prostředky na výzkum5% 10% Vlastní příjmy5% Odborná kvalita pedagogů30%20%10% Vážený počet profesorů a docentů30%20%10% Mezinárodní mobilita30% Cizinci v příslušném typu studijního programu5% „Samoplátci“ v příslušném typu studijního programu5% Vyslaní v rámci mobilitních programů10% Přijatí v rámci mobilitních programů10%
10
1. Neuniverzitní vysoké školy - limit bude stanovený na úrovni roku 2012 (nebude se těmto školám – VŠPJ, VŠTE - již počet studentů zvyšovat, aniž by prokázaly výkon a kvalitu) - nedojde ke krácení v důsledku demografického vývoje ani v důsledku zaměstnanosti - budou součástí posuzování kvality skrze VKM 2. Umělecké vysoké školy - budou mít k dispozici podíl ve výši 3,5% alokace v ukazateli A, který si v závislosti na normativním počtu studentů (se zohledněním koeficientu ekonomické náročnosti) přerozdělí tyto 4 umělecké vysoké školy (AMU, JAMU, AVU, VŠUP) - limit bude stanovený na úrovni roku 2012, možný výkyv +/- 10% - nedojde ke krácení v důsledku demografického vývoje ani v důsledku zaměstnanosti - v ukazateli A nebudou předmětem hodnocení skrze VKM (neboť počty na těchto institucích není třeba vzájemně přerozdělovat, počty jsou stabilní).
11
Bc1. - 11,2 % Mg1 - 11,4 % NMg1 - 12,1% PhD1 - 7,5% SP2+ - 2,3% SP - 5,4%
12
Zásady jsou předloženy s velkým zpožděním Mezi 25% demografickým poklesem 19letých a 25% očekávaným poklesem rozpočtu není relevantní vazba – klesá počet 1. ročníků, zatímco pokles rozpočtu zasáhne ročníky všechny Propustnost ( tj. vazba mezi počtem Bc a pokračujících NMg) nad 100% není a priori negativní, může to být naopak známka kvality školy Uplatněná metodika zapojení nezaměstnanosti je chybná – doporučení – do určitého procenta nezaměstnaných absolventů ji do krácení nezapojovat ( např. do 5%), při vyšším podílu ji uplatnit,ovšem vypočítávat ji ze všech absolventů, ne pouze z nepokračujících – mj. problematika kombinovaného studia VKM tak jak je navrženo nemá u Bc studií nic společného s kvalitou Nutno prověřit, zda nový SW používaný Úřady práce vůbec umí potřebně rozlišit nezaměstnané dle jednotlivých VŠ a oborů studia Nezaměstnanost by se neměla posuzovat dle regionu bydliště U PhD by nemělo platit pravidlo, že při nedočerpání limitu financovaných studentů se pro příští rok stane základem skutečný počet studentů VKM – zvýšit váhu výstupů vázaných na mobilitu – samoplátci a přijímaní studenti Oblasti VŠ ve spojení se snižováním rozpočtu chybí politické zadání jasného dalšího postupu.
13
pravidlo, že za 1. základ je bráno nižší číslo bude u PhD prominut metodika zapojení nezaměstnanosti bude přehodnocena (variantou je paušální krácení) váhy VKM spojené s mobilitami budou ponechány do 15.4. budou na školy rozeslány limity financovaných studentů, do 4.5. ukončit dohodovací řízení zásady pro ukazatel K – 1. verze do 15.5. střednědobý výhled rozpočtu je třeba rozporovat, jednat na všech úrovních, shromáždit veškeré argumenty
14
Zahájení přípravy návrhu ústavního zákona o finanční odpovědnosti a rozpočtové kázni - návaznost na novelu z.č. 218/2000 Sb., Revize koeficientů ekonomické náročnosti - odložit Analýza vnitřní skladby rezortních nákladů ( regionální-vysoké školství) - zpracována
15
Informace pouze z médií 3000-3500 Kč za semestr JEDNOZNAČNÁ VAZBA NA KRYTÍ DEFICITU ROZPOČTU VŠ Úvaha o návaznosti na vázání rozpočtu již v letošním roce Usnesení SK RVŠ
16
Předsednictvo RVŠ bere na vědomí informace o jednání Reprekomise dne 5.4.2012
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.