Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Základy chování,motivace Ing. Jan Pivoňka
Management Základy chování,motivace Ing. Jan Pivoňka
2
Postoje Složka poznání – přesvědčení, názory, znalosti, informace
Hodnocení (příznivá i nepříznivá) o předmětech, lidech nebo událostech Složka poznání – přesvědčení, názory, znalosti, informace Složka cítění – emocionální část Složka chování - způsob chování někoho k někomu nebo něčemu Postoje ve vztahu k práci – uspokojení z práce, zájem o práci, angažovanost, občanské chování k organizaci Disharmonie poznávání – nesoulad mezi postoji nebo mezi postoji a chováním
3
Osobnost Typologie osobnosti
Kombinace psychologických rysů typiských pro určitou osobu Typologie osobnosti Sociální vztahy (Introvertní – Extrovertní) Preference shromažďování údajů (Smyslové – Intuitivní) Preference způsobu rozhodování (Cítění – Přemýšlení) Styl rozhodování (vnímající – usuzující)
4
Emocionální inteligence
Soubor dovedností a kompetencí ovlivňujících schopnost jednotlivce zvládat požadavky a tlaky okolí Sebeuvědomění – schopnost uvědomit si co cítím Sebeřízení – schopnost řídit vlastní emoce Sebemotivace – schopnost vytrvat při střetu s neúspěchy Empatie – schopnost pochopit pocity druhých Sociální dovednosti – schopnost zvládat emoce druhých
5
Předvídání chování na základě rysů osobnosti
Typ kontroly situace – interní X externí Machiavelismus – měřítko pragmatičnosti a emocionálního odstupu („když to funguje tak to užívejte“) Sebeúcta – míra nakolik si jedinec váží sám sebe Sebemonitorování – schopnost přizpůsobit své chování externímu prostředí Sklon k rizikům
6
Vnímání Faktory ovlivňující vnímání
Proces organizování a interpretování smyslových dojmů tak, aby jim byl dán význam v daném prostředí Faktory ovlivňující vnímání Osobnost pozorovatele (postoje, zájmy, zkušenosti) Cíl – skupina X jednotlivec, Situace Atributivní teorie – posouzení lidí v závislosti na prostředí ve kterém se vyskytují (interní – externí vliv) Je nutné věnovat pozornost tomu jak lidé vnímají věci Zjednodušení posuzování – předpokládaná podobnost, selektivnost, podle stereotypů (skupiny), haló efekt
7
Různé způsoby vnímání
8
Učení se Operativní podmiňování Učení se socializací Formování chování
Žádoucí dobrovolné chování vede k odměně nebo ochraně Učení se socializací Procesy pozornosti Zapamatování Reprodukující proces Posilovací procesy Formování chování
9
Motivace Teorie hierarchie potřeb (starší teorie)
Ochota vynaložit úsilí pro dosažení cílů organizace Teorie hierarchie potřeb (starší teorie) Fyziologické potřeby Potřeba bezpečí Společenská potřeba Potřeba úcty a uznání Potřeba seberealizace
10
Teorie tří potřeb Potřeba úspěchu – není vhodná pro nejvyšší manažery (zaměřuje totiž úspěch zejména na jednotlivce nikoliv na organizaci) Potřeba moci – silná u nejlepších manažerů Potřeba sounáležitosti – slabá u nejlepších manažerů
11
Další teorie Teorie stanovení cílů – konkrétní splnitelné ale náročné cíle zvyšují výkonnost (podstatná je sebeúcta) Teorie zesílení – chování je funkcí následků. Čím dříve nastane odměna tím silnější je motivace Teorie rovnosti – chování jednotlivce je upraveno v závislosti na porovnání vstupů a výstupů s ostatními spolupracovníky Teorie očekávání – zaměstnanci očekávají od své práce výsledek
12
Vybrané způsoby odměňování
Zkrácený pracovní týden Flexibilní pracovní doba Práce doma (pozor na uspokojení společenských potřeb) Motivace pracovníků s minimální mzdou Oceňování nejlepších pracovníků Spojení odměny s výkonem Individualizace odměn Využití cílů
13
Proč motivovat lidi Snížení pracovního úsilí Ztráta iniciativy
Falešné vykazování práce - Zhoršování vztahů Nemocnost, fluktuace
14
Jak motivovat lidi Postih – morálně slabí jedinci
Odměna a tresty – středně morální jedinci Úcta, důvěra a participace – silná morálka Příklad vedoucího Vyšší úroveň pracovních schopností – více volnosti
15
Vyjímky Vysoce morální lidé jsou motivováni i při špatném řízení
Osobní zájem o práci Slabá autorita šéfa – z příkladu si nikdo nic nedělá
16
Nástroje Průzkum spokojenosti Motivační program Zaměstnanecké výhody
Mzdové nástroje Osobní rozvoj Pochvala či kritika Strabilizace zaměstnanců – velký problém
17
Zadávání úkolů Špatné pochopení – úmylsně, neúmyslně, odkládání plnění
SMART Specifický Měřitelný Akceptování úkolu Reálný Termín a trasování
18
Hodnocení práce Není hodnocení – chybí zpětná vazba
Ztráta výkonu Neuvědomění si nedostatků Chybí dlouhodobý horizont Formální charakter – dlouhé zprávy Dotaz na práci – pozitiva – negativa Nesrovnáváme s ostatními – nesměřujeme pouze k finanční odměně
19
Koučování Zapracování pracovníka Nástroj pro osobní a pracovní rozvoj
Špatný rozvoj Neuvědomění si významu a dopadu práce Mechanická práce - chybovost Demotivace nezvládnutelným úkolem Přílišná iniciativa – vymezení pravomocí
20
Postup koučování Stanovení cíle Určení dílčích cílů
Ponechání aktivní role pracovníkovi Vysvětlení důsledků řešení Konkrétní hodnocení pokroků Stanovení omezení Zmocnění pracovníka k provádění úkolu
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.