Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
17.1 Soli - jejich vznik a názvosloví
Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 17.1 Soli - jejich vznik a názvosloví Soli Názvosloví Autor: Mgr. Petra Křivánková
2
Dvouprvkové sloučeniny – oxidy, sulfidy, halogenidy → SOLI
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 17.2 Co již víme? Dvouprvkové sloučeniny – oxidy, sulfidy, halogenidy → SOLI Oxid železitý - výroba železa Chlorid sodný - kuchyňská sůl Oxid hlinitý - drahokamy Oxid křemičitý - výroba skla
3
17.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy?
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 17.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Vznik solí Soli – dvou a víceprvkové sloučeniny Neutralizace – kyselina a hydroxid NaOH + H2SO4 → Na2SO4 + H2O Reakce – kov a kyselina Co jsou soli? Zn + H2SO4 → ZnSO4 + H2 Reakce – kov a nekov Soli – většinou pevné krystalické látky 2Na + Cl2 → 2NaCl Soli – v roztoku a tavenině vedou el. proud Reakce – roztoků dvou solí AgNO3 + NaCl → AgCl + NaNO3
4
17.4 Co si řekneme nového? NÁZVOSLOVÍ SOLÍ Tvorba vzorce z názvu
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 17.4 Co si řekneme nového? NÁZVOSLOVÍ SOLÍ Tvorba vzorce z názvu dusičnan vápenatý -natý +II dusičnan odvozen od kyseliny dusičné HNO3 dusičnan zapíšeme NO3- dusičnan má náboj mínus – byl odštěpen jeden kation vodíku nyní zapíšeme kation vápenatý a anion dusičnanu dohromady Ca+II NO3- sloučenina musí být elektroneutrální - NO3- musí být 2x Ca+II (NO3)2 - → Ca(NO3)2 Tvorba názvu ze vzorce máme vzorec Fe2(SO4)3 celkový náboj soli je nulový, doplníme oxidační číslo kationtu a náboj aniontu Fe2III (SO4)3-2 FeIII – kation železitý (SO4)-2 – odvozeno od kyseliny, která měla dva vodíky – H2SO4 – kyselina sírová – sůl → síran dáme dohromady název – název aniontu a název kationtu síran železitý
5
Doplň vzorce a názvy sloučenin. Doplň chemické rovnice.
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 17.5 Procvičení a příklady Doplň vzorce a názvy sloučenin. Uhličitan draselný Síran hořečnatý Dusičnan chloristý Manganistan boritý Fosforečnan měďný Bromičnan osmičelý K2SO3 LiNaO Mg(IO3)2 Al2(SO4)3 KMnO4 NaNO2 Doplň chemické rovnice. CaO + CO2 → AgNO3 + KI → H2SO4 + Fe → AgNO3 + CaCl2 → HCl Ni → AgNO3 + NaCl → Fe2O CO2 → AgNO3 + Na2SO4 → K2CO3 MgSO4 Cl(NO3)7 B(MnO4)3 CuPO3 Os(BrO3)8 CaCO3 AgI + KNO3 FeSO4 + H2 2 2AgCl + Ca(NO3)2 Siřičitan draselný Sodnan lithný Jodičnan hořečnatý Síran hlinitý Manganistan draselný Dusitan sodný 2 2 NiCl2 + H2 AgCl + NaNO3 3 Fe2(CO3)2 2 Ag2SO4 + 2NaNO3
6
17.6 Něco navíc pro šikovné Hydrogensoli Hydráty solí
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 17.6 Něco navíc pro šikovné Reakce – hydroxid a oxid Hydrogensoli mají nenahrazené atomy vodíku jejich počet se udává předponou hydrogen- (dihydrogen, trihydrogen ...) hydrogenuhličitan amonný anion odvozen od kyseliny uhličité s ponecháním jednoho vodíku HCO3- kation amonný má vzorec NH4+ NH4HCO3 Ca(OH)2 + CO2 → CaCO3 + H2O Hydráty solí obsahují v krystalové struktuře vodu jejich počet vyjadřujeme předponami mono, di, trihydrát … FeSO4. 7H2O nejprve určíme název soli – síran železnatý má 7 molekul vody – heptahydrát heptahydrát síranu železnatého Reakce – kyselina a oxid 2HNO3 + CaO → 2Ca(NO3)2 + H2O
7
17.7 CLIL Salts Orange Black Blue
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemistry 17.7 CLIL Salts ionic compounds that result from the neutralization reaction of an acid and a base exist in many different colours Orange Potassium dichromate Black Manganese dioxide Blue Chalcanthite
8
17.8 Test znalostí Co vzniká při reakci kyseliny a kovu?
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 17.8 Test znalostí Co vzniká při reakci kyseliny a kovu? a/ oxid a voda b/ sůl a vodík c/ sůl a voda d/ oxid a vodík 3. Co je neutralizace, co vzniká? a/ reakce 2 kyselin, oxid b/ reakce 2 hydroxidů, sůl c/ reakce K a H, oxid d/ reakce K a H, sůl 5. Vzorec uhličitanu boritého je: a/ BrCO3 b/ BCO3 c/ B2(CO3)3 d/ B(CO3)3 Vzorec síranu jodistého je: a/ JSO4 b/ I2SO4 c/ I2 (SO4)7 d/ I(SO4)7 4. Název této soli Cu(NO3)2 je: a/ dusitan měďný b/ dusičnan měďnatý c/ dusnan měděný d/ dusičnatan měďnatý 6. K3PO4 je vzorec pro: a/ fosforečnan draselný b/ fosforitan draselný c/ fosforečnan křemičitý d/ fosfornan křemíku Správné odpovědi: b c d a Test na známku
9
Elektronická učebnice - II
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 17.9 Použité zdroje, citace Obrázky z databáze klipart
10
17.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 07 – 12/2011 Ročník
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 07 – 12/2011 Ročník 9. ročník Klíčová slova Soli, neutralizace, hydrogensoli, hydráty Anotace Prezentace popisující vznik – názvosloví solí.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.