Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Programy pro rozvoj kognitivních funkcí
vznikají od 70 let minulého století přehled: „Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje“; Jo Lebeer cíle programů: modifikace emocionálních, kognitivních podmínek učení
2
Reuven Feuerstein Narozen v roce 1922
Aktivní i nyní – ředitel výzkumného institutu v Jeruzalémě Přijal pozvání na mezinárodní konferenci „Inkluzivní a kognitivní edukace“, Praha 2005
3
Pojem inteligence Potenciální Aktuální Fluidní
Kritika vyšetření inteligence standardními testy inteligence Obsah pojmu
4
Příčiny školních neúspěchů
Aplikace poznatků na nové podmínky Neschopnost využívat zkušenosti, vnímat souvislosti – deficit v kognitivní oblasti Důsledky nedostatků v kognici Je kognice důležitá a modifikovatelná? Pokud ano, ptáme se: Jak? Formou zprostředkovaného vyučování (FIE)
5
Forma vyučování - zprostředkované
Úkoly lektora: Odstranit pasivitu Demonstrovat schopnost podat výkon, být´úspěšný Posílení kompetentnosti s dopadem do sebehodnocení a schopnosti ovládat svoje chování Aplikace nových zkušeností do života – „přemostění“
6
Organizace vyučování
7
Cíle metody „Instrumentálního obohacování“ R. Feuersteina
Nástrojem pro naplnění cílů jsou vlastní instrumenty (PL) 3 roviny kognitivních funkcí (input, elaborace, output) Oblasti rozvoje – komunikace, odpovědnost za zvládnutí úkolu, vnitřní motivace, rozvíjení učebního potenciálu – reflexe svého myšlení, vhledu do problému Cílová skupina intervenčního programu – všechny děti v každém věku, na všech stupních vývoje, dospělí
8
Systém práce Skupinové vedení (možné i individuální)
Dlouhodobost, intenzita, efektivnost Pravidla Práce s PL (ukázka instrumentu Uspořádání bodů, Prostorová orientace) Zpětné vazby
9
Instrument Uspořádání bodů
10
Instrument Prostorová orientace
11
Zpětné vazby od dětí Co nám přinesla práce s instrumenty, co jsme se naučili? Naučil jsem se být pozornější Nebojím se přihlásit Nebojím se písemek Lépe se soustředím na učení Naučila jsem se být trpělivá Všímám si i malých detailů Nebojím se říct svůj názor Rychlejší v počítání Jistější v diktátech Lépe se orientuji v prostoru Snadno jsem se učil geometrické tvary
12
Zpětné vazby od rodičů Reflexe po skončení instrumentu „Prostorová orientace“ Učí se nebát podávat svůj názor Neukvapovat se v rozhodování Učí se zdokonalovat v přemýšlení a ve vytváření pracovních postupů Učí se logickému odvozování z modelových vzorů V kolektivu vidí reakci druhých, když sami nerozumí Lepší porozumění některým výrazům Zlepšení soustředěnosti Mohl jsem sledovat dceru jak pracuje bez tlaku z vnějšku Občas jsme se zamýšleli nad věcmi, nad kterými by nás nenapadlo přemýšlet Mohl jsem pozorovat jakým způsobem dcera uvažuje a že ráda přemýšlí po svém Líbí se mi uvědomování dětí v zadaných úkolech, rozbor úkolů
13
Informace o kurzech FIE I.: Uspořádání bodů, Porovnávání, Orientace v prostoru I., Analytické vnímání FIE II.: Instrukce, Kategorizace, Rodinné vztahy, Orientace v prostoru II., Ilustrace FIE III.“ Vztahy v čase, Početní řady, Sylogismy, Tranzitivní vztahy, Vzory ze šablon FIE základní (Basic): určen pro předškolní děti nebo děti a dospělé s nižší úrovní dovedností, navazuje na FIE I., obsahuje 8 instrumentů, většinou neverbální povahy Připravuje se kurz „Dynamického vyšetření schopnosti se učit“ Kontakty na kurzy, informace o metodě:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.