Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Likvidace hromadné automobilové havárie na D1 březen 2008

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Likvidace hromadné automobilové havárie na D1 březen 2008"— Transkript prezentace:

1 Likvidace hromadné automobilové havárie na D1 březen 2008
Krajský úřad kraje Vysočina ve spolupráci se složkami Integrovaného záchranného systému kraje Vysočina

2 Základní údaje Hromadná automobilová havárie na dálnici D1
20. březen 2008, dálnice D1 10.00 hod. náhlá silná sněhová přeháňka s nedozírnými následky 91. km-130. km Humpolec-Větrný Jeníkov-Jihlava, hromadná nehoda v obou směrech dálnice, horší stav směr Praha

3 Základní údaje

4 Základní údaje Hromadná automobilová havárie na dálnici D1
dálnice je během několika minut v obou směrech zcela neprůjezdná během cca 10 min. havarovalo 231 vozidel během 30 min. bylo zablokováno cca 50 km dálnice (celkem v obou směrech) zraněno 30 osob, z toho 6 těžce, žádné smrtelné zranění zhruba 20 tisíc lidí čeká v kilometrových kolonách hrozí kolaps dopravy na souběžných komunikacích kolem dálnice

5 Situace na D1 těsně před nehodou

6 Krizový štáb Krizový štáb kraje Vysočina, pracovní skupina Doprava
10.01 hod. první hlášení nehody Hasičskému záchrannému sboru hlášení správně obsahovalo: 1. co se stalo 2. kde se to stalo 3. upozornění na zranění hlášení proti pravidlům neobsahovalo: 1. specifikaci místa nehody 2. 3.

7 Krizový štáb Krizový štáb kraje Vysočina, pracovní skupina Doprava
co správně při hlášení nehody operátorovi sdělit? hlášení má správně obsahovat: představit se – uvést jméno a spojení uvést CO a KDE se stalo sdělit KOLIK osob je postižených (v případě dopravní nehody a pod) odhadnout zdravotní stav postižených pokud je možno identifikovat postižené co nejpřesněji lokalizovat místo události svižně odpovídat na dotazy operátora

8 Krizový štáb Krizový štáb kraje Vysočina, pracovní skupina Doprava
10.01 hod. první hlášení nehody Zdravotnické záchranné službě Obsahovalo hlášení správně poskytnuté informace? Co chybělo? Jak mělo hlášení správně vypadat? okamžitý výjezd Hasičského záchranného sboru kraje Vysočina, Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina, Policie ČR a Údržby silnice a dálnic včetně krajské techniky

9 Zdravotnická záchranná služba kraje Vysočina
Konkrétní aktivity složek IZS – Zdravotnická záchranná služba kraje Vysočina v 10.24 hod. první záchranáři – lékaři na místě v hod. vedoucí lékař vyhlašuje hromadné neštěstí, odvoláno ve 12.37 hod. vzhledem k neprůjezdnosti dálnice musí zdravotníci opustit vozidla, postupují pěšky a po cestě ošetřují prvně zraněné

10 Zdravotnická záchranná služba kraje Vysočina
Konkrétní aktivity složek IZS – Zdravotnická záchranná služba kraje Vysočina ošetřeno celkem 30 osob (z toho 6 těžce zraněných) zasahuje 39 zdravotnických záchranářů (z toho 9 lékařů), 16 sanitek, 2 helikoptéry po vyhodnocení situace bylo rozhodnuto nenasadit kontejnery pro hromadná neštěstí, jsou však připraveny pro případ změny rozhodnutí zasahujících záchranářů zranění jsou převáženi do krajské nemocnice v Pelhřimově, Jihlavě, Třebíči a na specializovaná vyšší pracoviště do Brna a Prahy

11 Zdravotnická záchranná služba kraje Vysočina
Překážky v práci zdravotnických záchranářů: špatné počasí, jež způsobuje, že se k nehodě nemohou záchranáři ani zdravotníci dobře dostat nemožnost on-line spojení s dispečinkem (pouze ze sanity) panika v místě nehody nemožnost průjezdu ke zraněným kvalita dokumentace (špatná čitelnost visaček, resp. papírové dokumentace při sněhové vánici)

12 Zdravotnická záchranná služba kraje Vysočina
Osvědčené praktiky: spolupráce s vyšším pracovištěm v Brně a Praze využití cvičných mimořádných událostí profesionalita a akceschopnost operátorek dispečinku dostatečné vybavení sanitních vozidel zdravotnickými prostředky a materiálem

13 Hasičský záchranný sbor kraje Vysočina
Konkrétní aktivity složek IZS – Hasičský záchranný sbor kraje Vysočina v 10.01 hod. první nahlášení nehody (cca 9 telefonátů s různou výpovědní hodnotou) v 10.14 hod. první výjezdová skupina na místě hromadné nehody celkem po dobu likvidace nehody se na místě v rámci strategického a operačního řízení a v pohotovosti vystřídalo 94 hasičských záchranářů

14 Hasičský záchranný sbor kraje Vysočina
Konkrétní aktivity složek IZS – Hasičský záchranný sbor kraje Vysočina ještě před hod. vydán požadavek na vyslání týlového kontejneru pro zabezpečení zasahujících jednotek (na místě ve hod.) urgentně řešeno vyvedení z  dálnice – autobusu Vězeňské služby ČR a vozidla Dárce 513 převážejícího krev směrem na Brno

15 Hasičský záchranný sbor kraje Vysočina
Prvotní překážky v práci hasičů profesionálů: obtížný přístup k nehodě samotné, respektive k nehodám orientace v nepřehledné situaci problematické spojení v místě zásahu v  rámci digitálního radiového systému, slabý nebo žádný signál, nutno nasadit náhradní zdroj a radiostanici

16 Hasičský záchranný sbor kraje Vysočina
Osvědčené praktiky: zkušený velitel zásahu dobré spojení s operačním střediskem...

17 Konkrétní aktivity složek IZS – Policie ČR na území kraje Vysočina
po nahlášení hromadné dopravní nehody nasazeno do terénu 80 příslušníků (rušení volna a dovolených) část příslušníků řídí dopravu na sjezdech z dálnice, popřípadě v její bezprostřední blízkosti další příslušníci (dopravní policisté) řeší první příčiny hromadné dopravní nehody v terénu operuje 30 osobních a 9 speciálních vyšetřovacích automobilů letecká služba PČR nasadila do terénu 3 vrtulníky, které byly využity pro monitoring dění na dálnici

18 Policie ČR Prvotní překážky v práci policistů:
nedisciplinovanost řidičů, hysterie a nevědomost účastníků nehody o jejím rozsahu hrozba kolapsu na objízdných trasách a v centrech velkých měst

19 Policie ČR Osvědčené praktiky: Další překážky:
řízení zásahu z nového operačního střediska (není nutno řídit ze tří různých krajů) využití plánu objízdných tras a jejich aplikace v reálu Další překážky: neprůjezdnou dálnici není možné udržovat od nehody odjíždějí řidiči s poškozenými, ale pojízdnými auty, a znemožňují tak plnohodnotné vyšetřování

20 Krizový štáb kraje Vysočina
Tento snimek smazat.. Je tu jen qui cuslovani

21 Krizový štáb kraje Vysočina
Konkrétní aktivity – Krizový štáb kraje Vysočina v 11.15 hod. hejtman kraje Vysočina Miloš Vystrčil svolává úzkou skupinu Krizového štábu kraje Vysočina – DOPRAVA zasedají složky Integrovaného záchranného systému kraje Vysočina Víte, které instituce jsou zapojeny do Integrovaného záchranného systému kraje Vysočina? Hasičský záchranný sbor kraje Vysočina Zdravotnická záchranná služba kraje Vysočina Policie ČR...

22 Krizový štáb kraje Vysočina
Konkrétní aktivity – Krizový štáb kraje Vysočina Kdy a v jakém okamžiku podle vás zasedne krizový štáb? je vyhlášen krizový stav pro celé území státu nebo pro jeho část patřící do působnosti orgánu krizového řízení je vyhlášen stav nebezpečí pro celé území patřící do působnosti orgánu krizového řízení nebo pro jeho část hejtman jej využije ke koordinaci záchranných a likvidačních prací je k tomu vyzván Ministerstvem vnitra při ústřední koordinaci záchranných a likvidačních prací jde o úkol prováděný při cvičení Dle vyhlášky 462/2000 Sb. v těchto případech s tím, že v souvislosti s tímto tématem by to v praxi byl především bod c)

23 Krizový štáb kraje Vysočina
Konkrétní aktivity – Krizový štáb kraje Vysočina priority zasahujících: postarat se o zraněné, kteří ještě na dálnici čekají, zajistit průjezdnost objízdných tras, postarat se o základní potřeby lidí na dálnici (vč. léků, dek, čaje, pohonných hmot, a hlavně informací), dostat osobní automobily z dálnice na objízdné trasy, uklidit dálnici definitivní potvrzení strategie: nebudeme na objízdné trasy pouštět nákladní automobily – klíčové rozhodnutí mimořádná opatření: otevření svodidel v místech k tomu určených nebo jejich přeřezání – převedení provozu D1 do protisměrů, střídavě – tam, kde je to možné

24 Objízdné trasy k D1 – kraj Vysočina
Vlozit mapu

25 Krizový štáb kraje Vysočina
Konkrétní aktivity – Krizový štáb kraje Vysočina koordinace odstraňování následků nehody (začíná v okamžiku, kdy jsou z místa odvezeni zranění) odvrácení ekologických havárií zajištění zázemí pro osoby postižené nehodou (čaj, pohonné hmoty, zdravotní servis pro diabetiky, kardiaky a matky s malými dětmi – autobus...) masivní informační kampaň pro média: pravidelné hodinové souhrny aktuálních událostí, vyčlenění tří profesionálů pro komunikaci s médii včetně vyčlenění telefonních čísel pro urychlení sumarizace základních a nových událostí

26 Krizový štáb kraje Vysočina
Konkrétní aktivity – Krizový štáb kraje Vysočina zřízení linky pro komunikaci s veřejností v gesci HZS KV ( ) situaci osobně monitoruje ministr vnitra Ivan Langer stav hodnotí jako uspokojivý a kroky přijaté krizovým štábem adekvátní situaci

27 Krizový štáb kraje Vysočina
Konkrétní aktivity – Krizový štáb kraje Vysočina týlové prostředky dopravovány k místu nehody po domluvě s PČR v protisměru dálnice D1 z Exitu 104 nutnost zřízení telefonické linky pro osoby čekající ve vozidlech prioritní uvolňování osobních vozidel a autobusů zajištění humanitární pomoci a zásob PHM (HZS KV, stanice Velké Meziříčí) 15.00–16.00 hod. hrozí kolaps na objízdných trasách, především v Jihlavě (kde právě končí směny u největších zaměstnavatelů)

28 Krizový štáb kraje Vysočina
Konkrétní aktivity – Krizový štáb kraje Vysočina 16.00 hod. zprůjezdněn jeden jízdní pruh směr Brno 20.35 hod. zprůjezdněn jeden jízdní pruh směr Praha Činnost krizového štábu kraje Vysočina ukončena 21. března 2008 v 9.00 hod.

29 Rozbor dopravní nehody
SWOT analýza KLADY připravenost IZS postarat se o lidi na dálnici, existuje strategie (čaj, pohonné hmoty, léky, autobus) připravenost složek IZS vycházející z cvičení mimořádných situací navázání spolupráce s dopravními zpravodajstvími rozhlasových stanic osvědčilo se umístit co nejblíž k dálnici firmy likvidující následky (PRETOL) včetně možnosti využití jejich odstavných parkovišť

30 Rozbor dopravní nehody
SWOT analýza integrované operační středisko PČR v Jihlavě (není třeba jednotlivě komunikovat se třemi krajskými ředitelstvími, pod které dosud Vysočina spadala) nedošlo k havárii s nebezpečnou látkou ani k požáru podařilo se odklonit od operačního řízení média

31 Rozbor dopravní nehody
SWOT analýza ZÁPORY 1/2 neinformovanost zahraničních řidičů zneužívání krizových linek nepřízeň počasí nedisciplinovanost řidičů při nehodě není včas zajištěn autobus pro základní potřeby (nejede, je daleko, nemůže se dostat na místo) nemožnost komunikace ZZS KV s vlastním dispečinkem

32 Rozbor dopravní nehody
SWOT analýza ZÁPORY 2/2 neprůjezdnost D1 řidiči při hlášení nehody nebyli schopni identifikovat místo nehody (lokace) absence vybavení světelným a zvukovým výstražným zařízením u autobusu humanitární pomoci

33 Správné řazení automobilů pro uvolnění pruhu
Dvouproudová komunikace Tříproudová komunikace

34 Rozbor dopravní nehody
SWOT analýza HROZBY zastaralá, nefunkční záložní technika (např. autobus pro postižené je daleko – na konci kraje, nikoli v centru) přetížení mobilních sítí vyčerpání profesionálů, nepočetné zálohy? ucpané objízdné trasy absence meteo varování (pokud však vůbec šlo zajistit) špatné rozhodnutí krizového štábu, špatné vyhodnocení situace přeplněnost nemocnic

35 Rozbor dopravní nehody
SWOT analýza PŘÍLEŽITOSTI 1/2 rozšíření telematiky, včasnější informovanost značení objízdných tras včetně kilometráže preventivní údržba, předcházení mimořádným situacím vypracování systému poskytování následných informací především lidem postiženým mimořádnou událostí (jak informovat postižené, v jaké fázi je mimořádná událost) prevence ve všech směrech

36 Rozbor dopravní nehody
SWOT analýza PŘÍLEŽITOSTI 2/2 upozornění řidičů na tel (dosud neexistuje na D1 v kraji Vysočina jediné avízo) další osoba na dispečinku ZZS KV shromažďující info pro krizový štáb, neblokuje se kapacita dispečerek

37 Rozbor dopravní nehody
OPATŘENÍ 1/3 je třeba zajistit hlášení v cizích jazycích, spolupráce s rozhlasovými stanicemi nákup radiostanice MATRA pro ZZS KV (nutnost 2. kanálu MATRA, na tento kanál se přeladí všechny posádky zasahující v režimu hromadného neštěstí) v maximálním rozsahu podpořit realizaci praktické části studie proveditelnosti RDS/TMC pro navigační systémy

38 Rozbor dopravní nehody
OPATŘENÍ 2/3 přesunutí části kamionové dopravy na železnici (donutit stát tuto formu dopravy zvýhodnit) Martin Felix, Česmad, s. r. o., pro ČT : „Kdyby se podařilo železnici zdvojnásobit výkon, což mi připadá poněkud jako sci-fi představa, tak by ubylo asi pět, nebo maximálně deset procent kamionů...“ Simona Hradilová, mluvčí ČD Cargo, pro ČT „Zhruba padesát procent nákladu, který se v současné době převáží po dálnici, by mohl být převážen po železnici.“

39 Rozbor dopravní nehody
OPATŘENÍ 3/3 realizace 3. stoupacího pruhu na D1 tam, kde je to možné a vhodné urychlení realizace nové dálnice západ–východ (H. Králové–Olomouc), výhled možného zahájení stavby nejdříve za 8 let

40 Prostor pro dotazy

41 děkujeme za pozornost


Stáhnout ppt "Likvidace hromadné automobilové havárie na D1 březen 2008"

Podobné prezentace


Reklamy Google