Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKateřina Burešová
1
„Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji“ Seminář pro příjemce reg. č. CZ /0.0/0.0/15_005/
2
Základní projektové dokumenty
Pro rok 2019 se projektové dokumenty nemění, tj. zůstávají stejné jako v roce 2018 Vyhlášení dotačního programu Středočeského kraje pro vybrané druhy sociálních služeb v rámci projektu „Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji reg. č. CZ /0.0/0.0/15_005/ “ na období Metodika Středočeského kraje pro vybrané druhy sociálních služeb v rámci projektu „Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji reg. č. CZ /0.0/0.0/15_005/ “ na období 2016 – 2019 – aktuální verze č. 3 z měsíce 01/2018 Metodická příručka pro příjemce finanční podpory (dotace/příspěvku) z dotačního programu OPZ projektu – aktuální verze č. 4 z měsíce 01/2018
3
Povinné finanční výkaznictví
4
Finanční vypořádání Příjemce dotace je povinen v souladu s vyhláškou č. 367/2015 Sb. odevzdat na SK podklady k finančnímu vypořádání (FV). Termín odevzdání FV – !!! Vykazované období od do , včetně souvisejících nákladů, které budou proplaceny do (mzdy, faktury za telefon apod.). V případě nevyčerpání přidělených finančních prostředků pro daný rok, je možné až 10 % z přidělené dotace na daný rok převést do následujícího roku. - Toto je nutné hlásit pomocí formuláře pro hlášení změn v projektu nejpozději do termínu odevzdání FV.
5
Finanční vypořádání – způsob odevzdání
FV se odevzdává na předepsaných tiskopisech, které jsou uvedeny na webových stránkách projektu v sekci Příručky a dokumenty: Tiskopis FV – jeden formulář za všechny služby (identifikátor) Tabulka položkového čerpání neinvestiční dotace na sociální službu – pro každou službu (identifikátor) vlastní tabulku položkového čerpání Čestné prohlášení k FV - vlastní formulář pro každou službu (identifikátor) Náklady a výnosy služby – pro každou službu (identifikátor) vlastní tabulku Vyúčtování výdajů za rok 2018 – vlastní formulář pro každou službu (identifikátor) - Odevzdává se v upravitelném formátu (xls., xlsx.) a současně podepsaná a orazítkovaná verze v neupravitelném formátu (pdf.)!!! V případě příspěvkových organizací města a obcí je nutné finanční vypořádání podat skrze svého zřizovatele! Formuláře musí být podepsány statutárním zástupcem (případně jím pověřenou osobou) a orazítkovány. Způsob doručení: Tištěná verze na podatelnu (tabulku „Vyúčtování výdajů“ pak zašlete v xls. em) Elektronicky datovou zprávou
6
Finanční vypořádání – Vyúčtování výdajů
Náklady lze zadávat souhrnně v rámci jedné položky: Mzdové náklady včetně povinných odvodů a dalších z projektu hrazených nákladů. Ostatní náklady není potřeba rozepisovat po účtenkách, pokud jsou v účetnictví vedeny souhrnně, např. kancelářské potřeby, tedy nikoliv kancelářský papír, tužky, lepidlo apod. Řádky přidávejte vždy doprostřed položky rozpočtu, aby byl zachován sčítací vzorec. Před odevzdáním součet překontrolujte!!!
7
Vyrovnávací platba Příjemce dotace je povinen odevzdat na SK pravdivé, řádné a včasné vyúčtování vyrovnávací platby (VP). Termín odevzdání VP – !!! VP se odevzdává na předepsaných tiskopisech, které jsou uvedeny na webových stránkách kraje v sekci Financování a plánování – Vyrovnávací platba. Pokud bude VP z prostředků veřejných zdrojů, kterou služba obdržela, vyšší než VP stanovená pro rok 2018, je poskytovatel sociálních služeb povinen SK tuto zvýšenou část VP vrátit, jedná se o nadměrnou VP. Poskytovatel sociálních služeb je povinen příslušný rozdíl vrátit nejpozději v den odevzdání vyúčtování VP. Formuláře musí být podepsány statutárním zástupcem (případně jím pověřenou osobou) a orazítkovány. Způsob doručení: Tištěná verze na podatelnu Elektronicky datovou zprávou
8
Uznatelnost nákladů
9
Personální náklady Náklady na zaměstnance zajišťující činnost zařízení sociální služby či poskytování sociální služby nesmí přesáhnout maximální uznatelné náklady na jednoho zaměstnance. Aktuální mzdové limity jsou uvedeny na webových stránkách projektu v sekci Aktuality. Prozatím se v roce 2019 nepočítá s navyšováním mzdových limitů.
10
Personální náklady - odměny
Odměny dle § 134 zákona č. 262/2006 Sb. pro pracovníky přímé péče nejsou součástí mzdových limitů. Odměny dle § 134 zákona č. 262/2006 Sb. pro pracovníky v nepřímé péči jsou součástí mzdových limitů.
11
Provozní náklady 2.1 Dlouhodobý majetek
Dlouhodobý hmotný majetek do 40 tis. Kč/položku Dlouhodobý nehmotný majetek do 60 tis. Kč/položku 2.2 Potraviny – uznatelné pouze u krizové pomoci ve službách NDC, AD 2.4 Pohonné hmoty Uznatelné pouze při řádném vedení knihy jízd včetně vymezení účelu cesty.
12
Provozní náklady 2.5. Jiné spotřebované nákupy – lékárnička, dezinfekční prostředky, hygienické prostředky, úklidové prostředky, odborná literatura, výtvarnický materiál apod. Jiné – svoz odpadu, revize zařízení, servis sítě, servis PC, správa webu apod. 2.7. Ostatní náklady - pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu sociální služby dle zákona č. 108/2006 Sb., povinné pojištění automobilu (ALE! havarijní pojištění neuznatelné), bankovní poplatky k dotačnímu účtu v max. výši 200Kč/měsíc, povinné ručení apod. 2.6.4 právní a ekonomické služby - povinný audit dotace dle Metodiky OPZ nad 3 milióny Kč při součtu dotací na organizaci v jednom roku, ostatní audity neuznatelné.
13
Provozní náklady Školení a kurzy – BOZP, vzdělávání sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách podle zákona o sociálních službách. Limit max. 2 tis. Kč/den/pracovník v přímé péči, dle zákona povinné 3 dny tj. max. 6 tis. Kč na jednoho pracovníka v přímé péči; limit 10 tis Kč/na kvalifikační kurz pro pracovníka v přímé péči.
14
Provozní náklady 2.6.6 Opravy a udržování – uznatelné pouze drobné opravy limit opravy max. 50 tis. Kč na jednotlivou opravu. 2.6.7 Cestovní náhrady – uznatelné v souvislosti s poskytováním sociální služby, případně v souvislosti s účastí zaměstnanců poskytovatele sociální služby na školeních a kurzech. Zahrnují jízdní výdaje, výdaje na ubytování, stravné a nutné vedlejší výdaje za předpokladu, že náhrady vyplacené zaměstnancům jsou stanoveny v souladu se zákonem č. 262/2006 Sb.; nutno specifikovat účel pracovní cesty.
15
NEUZNATELNÉ provozní náklady
Pojištění majetku, ověřování dokumentů (CzechPoint) pokud není ve vztahu k projektu OPZ, dálniční známka, výroční zpráva, ostraha a bezpečnostní zařízení objektů, zdravotnický materiál, výdaje spojené s pořádání workshopů, teambuildingů, výjezdních zasedání, výdaje na reprezentaci, propagační činnost, PR, které nemají přímou souvislost s Projektem OPZ, a další.
16
Veřejnosprávní kontrola
17
Průběh kontrol na místě
V roce 2018 bylo realizováno celkem 22 průběžných kontrol (navštíveno 22 organizací a zkontrolováno 29 služeb) Při kontrolách na místě nebyly zjištěny závažná porušení podmínek projektu OPZ. Plán pro rok 2019 – kontrola zbývajících organizací a služeb (cca 16 organizací).
18
Nejčastější zjištění při kontrolách
Označení účetních dokladů Neuznatelné náklady – např. cestovní náhrady, kurzy, vizitky, inzeráty, poplatky za TV, mytí auta, bezpečnostní dohledová služba, oblečení, apod. U cestovních příkazů nedoplněn účel cesty V knihách jízd nedoplněn účel cesty Vzdělání sociálních pracovníků, pracovníků v sociálních službách, další odborní pracovníci (vzdělání dle zákona!) Aktualizace a úprava metodického materiálu (provozní řád, organizační řád, standardy, individuální plány klientů, plán vzdělávání a rozvoje, apod.)
19
Hlášení změn Formulář pro hlášení změn naleznete na webových stránkách kraje – Sociální oblast – Projekty – Projekt OPZ Podpora vybraných druhů soc. sl. – Příručky a dokumenty ( Vyplněný formulář zasílejte ke kontrole a schválení nepodepsaný em. Při změně rozpočtu (přesun fin. prostředků) vždy vycházet z posledního schváleného Předpokladu položkového čerpání dotace (sloupec Aktualizované položkové čerpání dotace). Po schválení je možné zaslat podepsaný a orazítkovaný scan na (není třeba zasílat poštou ani datovou zprávou!) - Ing. Lucie Schröderová nebo na Mgr. Alena Keřková Podstatné X Nepodstatné změny viz Metodická příručka pro příjemce, Metodika pro příjemce. Hlášení změn – převod do 10 % z roku 2018 do roku 2019 zasílejte spolu s Finančním vypořádáním dotace za rok 2018 ( ).
20
Monitorování projektu
21
Monitorovací zprávy – termíny odevzdání
5. MZ odevzdání (monitorovací období červenec – prosinec 2018) 6. MZ odevzdání (monitorovací období leden – červen 2019) 7. MZ odevzdání (monitorovací období červenec – prosinec 2019)
22
Monitorovací indikátory
Monitorovací indikátory (MI) slouží k monitorování průběhu a výsledků realizace projektu. Každý subjekt zapojený do OPZ je povinen sledovat a naplňovat stanovené hodnoty MI. V rámci projektu OPZ jsou sledovány 3 MI: Celkový počet účastníků ( ) Kapacita podpořených služeb ( ) Využívání podpořených služeb ( ) Dokumenty ke stažení:
23
Podpořená osoba V rámci projektu nelze podpořit:
Podpořenou osobou je každá osoba, které byla v rámci realizace služby poskytnuta intervence financovaná z přidělené dotace a která svou charakteristikou spadá do některé z cílových skupin projektu. V rámci projektu nelze podpořit: uživatele sociálních služeb mladší 15 let, kdy uživatelem služby je dítě samotné, osoby starší 65 let, případě, kdy je tato osoba primárně definována jako senior.
24
Celkový počet účastníků (6 00 00)
Celkový počet osob z cílové skupiny (účastník), které v rámci projektu získaly jakoukoliv formu podpory, bez ohledu na počet poskytnutých podpor. Podpora je jakákoliv aktivita financována z rozpočtu projektu, ze které má osoba prospěch (např. vzdělávání, rekvalifikační kurz apod.). Účastník musí být identifikován jménem, příjmením, datem narození a místem trvalého bydliště. Účastník musí získat podporu v rozsahu překračující tzv. bagatelní podporu. Stanovená hodnota indikátoru je závazná!
25
Bagatelní podpora Bagatelní podpora je překročena u osoby, která:
získala v Projektu OPZ podporu v rozsahu minimálně 40 hodin (bez ohledu na počet dílčích podpor, tj. počet dílčích zapojení do projektu) a zároveň alespoň 20 hodin z podpory, kterou osoba v Projektu OPZ získala, nemá charakter elektronického vzdělávání. (1 hodina odpovídá 60 minutám.)
26
Využívání podpořených služeb (6 70 10)
MI vyjadřuje počet osob, které využijí službu jako: Anonymně podpořené osoby – osoby, které odmítnou sdělit identifikační údaje Sekundárně podpořené osoby – osoby, které mají nepřímý prospěch z projektu (např. dítě primárně podpořené osoby tj. osoby vykázané v MI ); Osoby, u kterých nedošlo k překročení bagatelní podpory (tedy osoby pod 40 hodin podpory).
27
Kapacita podpořených služeb (6 70 01)
Kapacita služby je stanovena jednotkou ve Smlouvě o pověření k poskytování služby obecného hospodářského zájmu a odpovídá hodnotě uvedené v Síti SK. U sociálních služeb jde o: přepočtené úvazky v přímé péči či lůžka. Hodnota MI musí být naplňována po celou dobu realizace projektu. Úvazky pracovníků a lůžka jsou sledovány každý rok zvlášť – vazba na spočtenou výši vyrovnávací platby.
28
Metodická podpora
29
Lze vykazovat podporu v nepřítomnosti klienta? – KDY ANO
Pokud má podpořená osoba z činnosti pracovníka sociální služby „přímý prospěch“, lze si tuto činnost započítat do vykazovaných hodin podpory, i když během této činnosti nebyla podpořená osoba přítomna. Tato činnost musí být vykázána v rámci základních činností dle zákona č. 108/2006 Sb. Příklad činnosti Základní činnost dle zákona Komunikace s úřady, se zdravotnickými zařízeními, či s rodinou ve prospěch klienta. Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím apod. Zpracování dokumentů požadovaných úřady a institucemi, které by klient nebyl schopen vypracovat sám v potřebné kvalitě. Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.
30
Lze vykazovat podporu v nepřítomnosti klienta? – KDY NE
Činnosti, které si nelze započítat do vykazovaných hodin podpory bez přítomnosti klienta Vyhledávání obecných informací Příprava stravy pro klienty Doučování dětí klienta Hlídání dětí klienta Úklid po klientech ALE!!! Během přítomnosti klienta, lze tyto činnosti zařadit do vybraných základních činností.
31
Typy podpor dle druhů soc. služeb I
Azylové domy a Domy na půl cesty 7.1. Pobyt v azylovém domě – za jeden den se vykazuje jedna hodina. 7.4. Poskytnutí základních činností v krizovém azylovém a „přechodovém“ ubytování. 7.5. Jiné – například volnočasové aktivity a další. Je potřeba definovat podporu v komentáři. Intervenční centra 8.2. Poskytnuté sociální poradenství. 8.6. Jiné – jiné úkony poskytnuté v rámci ambulantní služby (například právní a psychoterapeutické služby) a je potřeba definovat podporu v komentáři. 9.4. Jiné – úkony dělané v rámci terénní služby (intervence, doprovody k soudům apod.), je potřeba definovat podporu v komentáři.
32
Typy podpor dle druhů soc. služeb II
Nízkoprahová denní centra 8.2. Využití sociálního poradenství v centru (rozhovor se sociálním pracovníkem). 8.4. Využití nízkoprahového zařízení – (strava, hygiena a další). 8.6. Jiné – jiné úkony poskytnuté v rámci ambulantní služby (například volnočasové a psychoterapeutické služby) a je potřeba definovat podporu v komentáři. Podpora samostatného bydlení 9.2 Využití služeb osobního asistenta, tlumočníka, průvodce, pečovatelské služby aj. Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi 8.2 Poskytnuté sociální poradenství v rámci ambulantní služby 9.1 Využití sociálně aktivizačních služeb pro rodiny Sociálně terapeutické dílny 8.1 Využití sociální rehabilitace, sociálně terapeutické dílny, centra denních služeb pro tělesně postižené nebo služeb následné péče
33
Typ podpory 2 - Podpora základních kompetencí pro nalezení pracovního uplatnění
Tento typ podpory mohou si mohou vykázat všechny služby zapojené do projektu. Do tohoto typu podpory lze zařadit veškeré aktivity, které podporují nalezení pracovního uplatnění klienta. 2.1. Rozvoj měkkých dovedností zvyšujících šanci na nalezení pracovního uplatnění 2.2. Zvýšení povědomí o pravidlech trhu práce a motivace k hledání uplatnění, informační schůzky a motivační kurzy 2.3. Rozvoj základních dovedností pro práci s výpočetní technikou 2.4. Posílení finanční gramotnosti 2.5. Jiné – úkony týkající se hledaní se práce
34
V roce 2019 by údaje měly být uváděny ke každému klientovi.
Změna ve stavu podpořené osoby v době od zahájení čerpání podpory až do okamžiku zjišťování Tabulka 1.2 na konci monitorovacího listu podpořené osoby (MLPO) typu B), C). V roce 2019 by údaje měly být uváděny ke každému klientovi. Uváděné údaje jsou využívány např. pro potřeby evaluace projektu. Doporučujeme neukončovat osoby, u nichž je pravděpodobnost, že ještě v roce 2019 vaší službu využijí. Na konci roku 2019 bude ukončena podpora u všech podpořených osob automaticky.
35
Doprovod klientů Doprovod lze v rámci projektu OPZ vykazovat u všech druhů služeb, tj. terénních, pobytových i ambulantních, avšak musí být splněny podmínky: Doprovod… … se týká základní činnosti, např. „Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí“; „Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím“. … je součástí individuálního plánu klienta. Doprovod klienta si lze vykázat v rámci MI jak ve směru „na jednání“, tak i cestou zpět „z jednání“. V rámci doprovodu lze jako způsobilé náklady hradit pouze náklady spojené se zaměstnancem, nikoliv náklady klienta. Doprovod není možné vykazovat, pokud: Je zaměněn za převoz či odvoz klienta. Pokud klient nepotřebuje doprovod, nebo není doprovod součástí individuálního plánu.
36
Shrnutí základních termínů pro rok 2019
– odevzdání 5. monitorovací zprávy – odevzdání finančního vypořádání SK – odevzdání vyúčtování vyrovnávací platby SK – podání případného hlášení změn k převodu 10% nevyčerpaných finančních prostředků na SK – odeslání 60 % splátky dotace na rok 2019 – odevzdání 6. monitorovací zprávy – odeslání 40 % splátky dotace na rok 2019 – odevzdání zprávy auditora pokud organizace obdržela v roce 2018 více jak 3 miliony Kč
37
Navazující projekt OPZ III
Předpokládaný termín realizace: – (tj. 2 roky) Předpokládaná alokace na soc. služby: až 450 milionů Kč na 2 roky Zapojené služby: Azylové domy Domy na půl cesty, Intervenční centra Podpora samostatného bydlení Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi Sociálně terapeutické dílny Sociální rehabilitace Předpokládaný termín pro podání žádostí 08/2019
38
Kontakty ODBOR SOCIÁLNÍCH VĚCÍ Mgr. Lubomír Vrána, MBA vedoucí oddělení ekonomiky v sociální oblasti tel: Ing. Lucie Schröderová kontrolorka tel: Mgr. Alena Keřková tel ODBOR ŘÍZENÍ DOTAČNÍCH PROJEKTŮ Mgr. Kristýna Jozífová projektová manažerka tel: Jakub Šlajs, DiS. vedoucí oddělení koncepce a metodiky sociálních služeb tel: Mgr. Bc. Jakub Marek Ph. D. metodik sociálních služeb tel: Ing. Jana Fulínová finanční manažerka tel:
39
Děkujeme za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.