Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilIvan Agusalim
1
Aktuální problémy veřejné dopravy a navazující legislativa seminář Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou, 13. května 2019 1
2
Agendy v oblasti veřejné dopravy:
Osnova Agendy v oblasti veřejné dopravy: Legislativa probíhající i chystané legislativní procesy Financování dálkové a regionální veřejné služby systém státem nařízených slev Koncepce objednávka dálkové železniční osobní dopravy po roce 2019 opatření podle Bílé knihy Koncepce veřejné dopravy síťové služby v železniční dopravě dosažení souladu s nařízením EP a Rady č. 2016/2338 2
3
Probíhající legislativní procesy
1) Legislativa Probíhající legislativní procesy Novela zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách Předmět návrhu Transpozice směrnice EP a Rady 2016/2370, kterou se mění směrnice 2012/34/EU, pokud jde o otevření trhu vnitrostátních služeb v přepravě cestujících po železnici a správu a řízení železniční infrastruktury (např. nestranné přidělování kapacity dráhy, úprav posuzování hospodářské vyváženosti, povinnosti vertikálně integrovaných společností). Legislativní proces – probíhá 2. čtení v Poslanecké sněmovně (sněmovní tisk 326) – načítají se pozměňovací návrhy poslanců a poslankyň – předpokládaná účinnost k 1. lednu 2020 3
4
Probíhající legislativní procesy
1) Legislativa Probíhající legislativní procesy Novela zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících Předmět návrhu Implementace nařízení EP a Rady 2016/2338, kterým se mění nařízení č. 170/2007, pokud jde o otevření trhu vnitrostátních služeb v přepravě cestujících po železnici. Zapracování ustanovení o Systému jednotného jízdného Legislativní proces – probíhá 2. čtení v Poslanecké sněmovně (sněmovní tisk 326) – načítají se pozměňovací návrhy poslanců a poslankyň – předpokládaná účinnost k 1. lednu 2020 4
5
Probíhající legislativní procesy
1) Legislativa Probíhající legislativní procesy Novela zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících Bližší vymezení návrhu ve vztahu k fungování IDS: – zakotvení institutu Koncepce veřejné dopravy (dále jen „KVD“) – nová pravidla pro tvorbu plánů dopravní obslužnosti, včetně požadavku na jejich soulad s KVD a projednání s dalšími objednateli – požadavek na zajišťování dopravní obslužnosti v souladu s plány dopravní obslužnosti území (možnost sankcí od ÚOHS) – nově plán pořizuje i každá obec, která zajišťuje dopravní obslužnost, více objednatelů však může pořídit společný plán. – úprava chybných odkazů na ZZVZ 5
6
Probíhající legislativní procesy
1) Legislativa Probíhající legislativní procesy Novela zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících Jednotný jízdní doklad - § 7a (1) Dopravce je při provozování železniční osobní dopravy na základě smlouvy o veřejných službách povinen umožnit využití jím poskytovaných přepravních služeb na základě jednotného jízdního dokladu. Dopravce může umožnit využití přepravních služeb na základě jednotného jízdního dokladu i při provozování komerční dopravy nebo při poskytování integrovaných veřejných služeb. (…) (4) Prodej jednotného jízdního dokladu a zúčtování příjmů z tohoto prodeje se provádí prostřednictvím informačního systému, jehož správcem je Ministerstvo dopravy. 6
7
Probíhající legislativní procesy
1) Legislativa Probíhající legislativní procesy Novela zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě Předmět návrhu drobné úpravy licenčního řízení v linkové osobní dopravě řešení právních vztahů mezi dopravcem a cestujícím výrazná změna podmínek podnikání v taxislužbě Legislativní proces – probíhá 2. čtení v Poslanecké sněmovně (sněmovní tisk 431) – načítají se pozměňovací návrhy poslanců a poslankyň – předpokládaná účinnost k 1. lednu 2020 7
8
Chystané legislativní procesy
1) Legislativa Chystané legislativní procesy Novela zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě Předmět návrhu zavedení povinnosti používat taxametr i u linek do 50 km Novela vyhlášky č. 175/2000 Sb., o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu zohlednění technologického vývoje a potřeb dopravců zohlednění požadavků integrovaných dopravních systémů zapracování úprav pro zavedení Systému jednotného tarifu 8
9
Dálkové veřejné služby
2) Financování Dálkové veřejné služby Rok 2019 Finanční rozsah – poskytnuto meziroční inflační navýšení (2,5 %). Předmět objednávky drobná navýšení rozsahu objednávky v souvislosti s úsporami na lince R14A Rok 2020 Finanční rozsah – předpoklad poskytnutí inflace. snaha o ucelené nastavení rozsahu jednotlivých linek (částečné navýšení rozsahu dopravy, důraz na provázanost s regionální dopravou) 9
10
Regionální veřejné služby
2) Financování Regionální veřejné služby Doposud je finanční rámec stanoven prostřednictvím usnesení vlády ČR č. 1132 ze dne Prostřednictvím státního rozpočtu poskytnout krajům v roce dotace v souhrnné výši 2,649 mld. Kč na úhradu kompenzací ve veřejné železniční osobní dopravě. V devíti následujících letech ( ) dotace navyšovat o odpovídající přírůstek průměrného ročního indexu spotřebitelských cen v předcházejícím období. roky 2011 až bez inflačního navýšení roky 2014 až navýšení o meziroční míru inflace 10
11
Regionální veřejné služby
2) Financování Regionální veřejné služby Usnesení vlády č. 191 ze dne 9. března 2016 vláda schválila účast státu na financování regionální železniční osobní dopravy v letech 2020 až 2034 zvolen systém, kdy regionální železniční doprava zůstane v samostatné působnosti krajů a bude i nadále částečně financována státem (tzv. „švýcarský model“) jako vhodný nástroj zvolena smlouva → smlouva mezi státem a kraji na roky 2020 až 2034 schválena usnesením vlády č. 645 ze dne 20. července 2016 11
12
Regionální veřejné služby
2) Financování Regionální veřejné služby Mantinely schváleného spolufinancování: doba trvání na patnáct let (pro roky 2020 až 2034) výše spolufinancování – podíl 30,469 % rozdělení mezi kraje jednotným spravedlivým podílem, který je dán rozsahem financování z prostředků krajů v roce 2014 mimořádné navýšení dotací pro Královéhradecký kraj na pět let stanovení podmínek pro poskytování prostředků (podíl pouze pro tratě se 4 a více páry vlaků ve všední dny, povinnost zapojit se k systému jednotného tarifu) závazek státu v případě změn úhrady za použití dopravní cesty uhradit krajům skutečný nárůst kompenzace vyplývající ze zvýšení poplatků. 12
13
Systém státem nařízených slev
2) Financování Systém státem nařízených slev Usnesení vlády ČR č. 206 ze dne zavedeny nové slevy z jízdného pro seniory, děti, žáky a studenty od 1. září 2018 jsou státem (cenovým výměrem MF) nařízeny slevy pro žáky, studenty a seniory nad 65 let. slevy se nevztahují na MHD, výjimkou jsou spoje provozované v rámci MHD, které vyjíždějí za hranice města, a tak fakticky zajišťují regionální dopravu. dopravci mají možnost stanovit, na kterých spojích slevu neposkytnou. V případě objednávaných služeb je k takové nezbytný souhlas objednatele veřejných služeb kompenzace směřují přímo k dopravcům → z důvodu možné překompenzace došlo k zásahům do smluv o veřejných službách (navýšení výnosů dle metodického pokynu MD). 13
14
Objednávka dálkové železniční dopravy po roce 2019
3) Koncepce Objednávka dálkové železniční dopravy po roce 2019 V případě přímo uzavřených smluv MD zaznamenalo zájem alternativních dopravců, předkládajících nabídky na velkou část linek objednávaných MD. Ačkoliv je přímé zadání formálně možné, MD nemohlo bez dalšího pominout požadavky plynoucí z jiných právních předpisů (zejména z rozpočtových pravidel, spojených s předpokladem hospodárného vynakládání veřejných prostředků). MD provedlo průzkum trhu na 4 provozních souborech: - linka R14A České dráhy - linky Ex2+R18 České dráhy - linka R8 RegioJet - linky R21, R2, R24 a R26 ARRIVA vlaky 14
15
Objednávka dálkové železniční dopravy po roce 2019
3) Koncepce Objednávka dálkové železniční dopravy po roce 2019 Rozsah dopravních výkonů po roce 2019: Zdroj: Výkazy podle linek za rok 2017 K prosinci 2019 bude mít MD sjednáno celkem 6 smluv o veřejných službách v přepravě cestujících. 15
16
Opatření Bílé knihy Koncepce veřejné dopravy
V Bílé knize schválené vládou ČR (usnesení č. 465 z ) byly uloženy úkoly pro MD i další objednatele veřejných služeb. Aktuálně řešené úkoly: Legislativně právní – např. provázání objednávek veřejných služeb Ekonomické – např. nastavení spolufinancování regionální dopravy Metodické – např. zpracování metodiky na členění nákladů v režimu veřejné služby 16
17
Síťové služby v železniční dopravě
3) Koncepce Síťové služby v železniční dopravě Prvky síťového zajištění železniční dopravy - návaznost tras v pravidelném provozu, - návaznost tras při mimořádnostech, - tarifní návaznost, - zajištění prodeje jízdních dokladů, - informovanost cestujících o provozu na síti, - stanovená úroveň ostatního staničního servisu. → aktuálně je problematika řešena samostatným procesem na úrovni státu, krajů, ČD i SŽDC. 17
18
3) Koncepce Tarifní integrace
Východisko: Aby bylo možné na liberalizované železnici získat určitý typ jízdního dokladu mezi libovolnými dvěma body české železniční sítě řešení legislativního nastavení (§ 7a zákona č. 194/2010 Sb.) sjednání smlouvy mezi MD a státním podnikem CENDIS o zajištění návrhu, vývoje a provozu systému aktuálně řešení návrhu smlouvy o přistoupení k Systému jednotného tarifu s dopravci a objednateli (daňová problematika, rozsah zapojení objednatelů, přepravní právo) 18
19
Dosažení souladu s nařízením EP a Rady č. 2016/2338
3) Koncepce Dosažení souladu s nařízením EP a Rady č. 2016/2338 Použitelnost přímého zadání na železnici dle čl. 5 odst. 6 skončí 25. prosince 2023. Doba trvání smluv uzavřených podle čl. 5 odst. 6 mezi 3.prosincem 2019 a 24. prosincem 2023 nesmí překročit deset let → nelze prodloužit ani v případě významné investice. Do 2. prosince 2019 přijmou členské státy opatření, aby postupně dosáhly souladu s článkem 5 a tím se vyhnuly vážným strukturálním problémům, zejména v souvislosti s přepravní kapacitou. Do šesti měsíců od 25. prosince 2020 předloží členské státy Komisi zprávu o pokroku zdůrazňující uzavírání smluv o veřejných službách, které jsou v souladu s článkem 5. 19
20
Dosažení souladu s nařízením EP a Rady č. 2016/2338
3) Koncepce Dosažení souladu s nařízením EP a Rady č. 2016/2338 Je vhodné, aby vedle režimu přímého zadávání smluv objednatelé přijaly plány otevírání trhu a konkrétními kroky deklarovaly, že podle tohoto plánu se liberalizační kroky budou skutečně realizovat. Pokud takový směr nebude zřejmý, lze očekávat, že vybraná přímá zadání budou komplikována zasláním „alternativních“ nabídek, které mohou vést k efektivnějšímu zajištění předmětných veřejných služeb. 20
21
Dosažení souladu s nařízením EP a Rady č. 2016/2338
3) Koncepce Dosažení souladu s nařízením EP a Rady č. 2016/2338 21
22
Děkujeme za pozornost Ondřej Michalčík František Vichta
odbor veřejné dopravy Ministerstvo dopravy 22
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.