Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Projektové finance CZ /0.0/0.0/15_005/
2
Vyrovnávací platba
3
Vyrovnávací platba Sociální služby, které budou podpořeny v rámci projektu OPZ, jsou považovány za služby obecného hospodářského zájmu coby pojmu evropského práva. Od roku 2016 jsou sociální služby financovány formou tzv. vyrovnávací platby (Rozhodnutí Komise č. 2012/21/EU ze dne ) => pro získání podpory musí být poskytovatel sociální služby pověřen k poskytování služeb obecného hospodářského zájmu. V rámci Středočeského kraje platí, že pověření má formu Smlouvy o pověření k poskytování služby obecného hospodářského zájmu („Pověření), kterou má sociální služba se Středočeským krajem uzavřenu. Středočeský kraj vydal Pověření pro všechny sociální služby zařazené do Sítě sociálních služeb SK v rozsahu kapacity uvedené v Síti a to až do roku 2019 Z projektu OPZ lze podpořit pouze služby sociální rehabilitace, které mají s SK uzavřenu platnou smlouvu o Pověření (na tento druh služby a kapacitu, popř. je rozhodnuto Orgány SK o úpravě této kapacity)
4
Výše vyrovnávací platby
Vyrovnávací platba je součástí veřejné podpory Středočeský kraj stanovuje vyrovnávací platbu takto: Celková výše prostředků z veřejných rozpočtů, kterou služba může čerpat na poskytování základní činnosti vedle příjmů plynoucích z realizace sociální služby. = Kolik lze maximálně čerpat z veřejných zdrojů na základní činnosti na kapacitu stanovenou v Pověření. Nikoliv, kolik služba skutečně obdrží!!! Prostředky z veřejných rozpočtů jsou např. prostředky od obcí, Úřadu vlády ČR, prostředky z Evropského sociálního fondu apod.
5
Výpočet výše vyrovnávací platby
VP = (J * M) + pz VP – maximální vyrovnávací platba J – počet úvazků v přímé péči dle Sítě sociálních služeb M – hodnota stanovená pro jednotlivé sociální služby vycházející z údajů získaných především ze sběru dat, doplňujícími informacemi jsou data uváděná ve výkazech sociálních služeb a data uváděná v Žádostech o dotaci pz – hodnota přiměřeného zisku – zveřejněna na webových stránkách SK Každý příjemce veřejné podpory zodpovídá za dodržení limitu vyrovnávací platby.
6
Vyrovnávací platba vs. podpora De minimis
Veřejné finanční prostředky na poskytování sociální služby lze poskytnout též v režimu veřejné podpory malého rozsahu, tzv. podpory De minimis. Kombinace režimu podpory De minimis a vyrovnávací platby je z pohledu evropského práva značně problematická a je tedy nezbytné dodržovat následující zásady: De minimis se stropem EUR/3 roky – lze kombinovat s vyrovnávací platbou, avšak je potřeba důsledně dodržovat, aby finanční prostředky přiděleny za dvou různých podpor nefinancovaly shodný náklad dané služby. De minimis se stropem EUR/3 roky – nelze kombinovat s vyrovnávací platbou, tj. pokud sociální služba čerpá podporu de minimis ( Eur), nemůže být financována formou vyrovnávací platby, případně je musí vrátit, pokud byly přiznány po uplatnění podpory de minimis. Projektová dotace je poskytována vyrovnávací platbou, kombinace s dalšími veřejnými prostředky je možná jednak přistoupením subjektů k vyrovnávací platbě SK, dle podmínek Pověření SOHZ, popř. za výše uvedených podmínek.
7
Optimální návrh dotace
8
Základní postupy stanovení optimálního návrhu dotace (OND)
Systém vícezdrojového financování služeb zůstává zachován. Reálná výše finanční podpory služby bude stanovena s ohledem na výši disponibilních zdrojů. OND bude vypočten na každý rok zvlášť. Vypočtená hodnota finanční podpory je stanovena jako maximální pro daný rok. Z dotace nelze hradit neuznatelné či nadhodnocené náklady uvedené v Žádosti o dotaci.
9
Kapacita služby – úvazek
Do úvazků se zahrnují pracovníci s PS, DPP, DPČ i mimo pracovní poměr. Při výpočtu se zahrnují úvazky všech pracovníků, na které poskytovatel sociálních služeb žádá o finanční podporu. Obvyklé náklady zahrnují pouze náklady na základní činnosti služby poskytované s působností pouze v rámci SK a zahrnují jak osobní, tak provozní náklady služby. Personální zajištění služby, přiměřenost a adekvátnost úvazků pracovníků v přímé péči a ostatních pracovníků je předmětem věcného hodnocení Žádosti.
10
ONDS = (FP * U * M) – (a * FP * U * M)
Výpočet OND OND je stanoven jako rozdíl celkových obvyklých (průměrných) nákladů na úvazek pracovníka a povinného podílu spolufinancování služby (zejména z rozpočtů samospráv a dalších veřejných zdrojů). ONDS = (FP * U * M) – (a * FP * U * M) ONDS = finanční podpora na 1 úvazek pracovníka – povinný podíl spolufinancování služby
11
Výpočet optimální výše finanční podpory (fOND)
V rámci výpočtu fOND jsou zohledněny dva jednotlivé optimální návrhy dotace: zhodnocený OND ze Žádosti o dotaci OND spočtená dle přechodného mechanismu fOND je stanovena jako nižší hodnota z OND. Pokud nebude objem finančních prostředků určený pro dané období v dostatečné výši, aby byl pokryt fOND všech žadatelů, bude u všech žadatelů snižováno % reálného návrhu projektové dotace příslušného roku rovnoměrně do výše disponibilních prostředků.
12
Způsobilé a nezpůsobilé výdaje
13
Obecné podmínky způsobilosti výdajů
V rámci projektu OPZ je možné hradit pouze způsobilé výdaje. Výdaje, které jsou určeny pouze na poskytování základních činností dle zákona č. 180/2006 Sb. v aktuálním znění. Podmínky způsobilosti Přiměřenost – výdaje by měly dodržovat pravidlo 3E - hospodárnost, účelnost a efektivnost; Územní způsobilost – aktivity soc. služby by měly být realizována na území SK nebo pro občany SK; Časová způsobilost – výdaje vzniklé po dobu trvání projektu OPZ ( – ) Prokazatelnost a doložitelnost
14
1. Osobní náklady Pracovní smlouvy (1.1), DPČ (1.2), DPP (1.3)
Nutné dodržet mzdové limity dle Vyhlášení. Mzdový limit dle Vyhlášení je částka bez odměn. Nadhodnocená částka bude STRŽENA. Jiné osobní náklady (1.4) Odměny a příplatky je možné uvádět POUZE do této položky rozpočtu. V případě, že by byly odměny a příplatky uvedeny pod jinou položkou rozpočtu, budou strženy. Odměny Odměny mohou být způsobilým výdajem za podmínky, že se jedná o odměnu za splnění mimořádného nebo zvlášť významného úkolu. Odměna musí být náležitě zdůvodněna. Způsobilé jsou odměny, které nepřekročí 25 % ročního úhrnu nejvyššího platového tarifu.
15
2. Provozní náklady Dlouhodobý nehmotný majetek do 60 tis. Kč (2.1.1) – doba použitelnosti více než 1 rok, Dlouhodobý hmotný majetek do 40 tis. Kč (2.1.2) – doba použitelnosti více než 1 rok, Kancelářské potřeby (2.3) Pohonné hmoty (2.4) – uznatelné pouze při řádném vedení knihy jízd včetně účelu cesty, Jiné spotřebované nákupy (2.5) – např. čistící prostředky, lékárnička (zdravotnický materiál je neuznatelný), Ostatní náklady (2.7) – např. bankovní poplatky související s dotačním účtem max. 200Kč/měsíc.
16
2. Provozní náklady – Služby (2.6)
Energie (2.6.1) Telefony, internet, poštovné, ostatní spoje (2.6.2) Nájemné (2.6.3) Právní a ekonomické služby (2.6.4) – uznatelný pouze audit dle Metodiky projektu OPZ, tj. povinný audit dotace nad 3 miliony Kč Školení a kurzy (2.6.5) - uznatelné pouze vzdělávání sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách podle zákona o sociálních službách. Školení BOZP. Limit stanoven – 2.000Kč/den/pracovníka, max. 3 dny školení tj. max Kč/pracovníka Limit Kč/pracovníka na kvalifikační kurz dle zákona 108/2006 Sb. Opravy a udržování (2.6.6) - limit opravy max ,-Kč na jednotlivé opravy. Uznatelné pouze drobné opravy. Cestovní náhrady (2.6.7) – uznatelné v souvislosti s poskytováním soc. Služby, případně s účastí zaměstnanců na školení a kurzech (2.6.5). Pracovníci v přímé péči a ostatní pracovníci mimo pracovní poměr, DPP, DPČ (2.6.8 a 2.6.9) - dle mzdových limitů . Jiné (2.6.10) – např. svoz odpadu.
17
Neuznatelné náklady Výdaje nesouvisející s poskytováním základní činnosti. Výdaje na zdravotní péči poskytovanou podle § 36 zákona o sociálních službách. Výdaje v souvislosti s poskytováním asistovaných kontaktů („spadá“ pod SPOD). Výdaje na pořízení nebo technické zhodnocení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku. Výdaje na reprezentaci, propagační činnost, PR, které nemají přímou souvislost s Projektem OPZ. Výdaje spojené s pořádání workshopů, teambuildingů, výjezdních zasedání. Pojištění majetku, ověřování dokumentů (CzechPoint), dálniční známka, výroční zpráva, ostraha a bezpečnostní zařízení objektů, zdravotnický materiál apod.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.