Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Státní správa v ochraně veřejného zdraví (OVZ)

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Státní správa v ochraně veřejného zdraví (OVZ)"— Transkript prezentace:

1 Státní správa v ochraně veřejného zdraví (OVZ)
Výraz zdraví je typicky spojován s medicínskou problematikou a proto může být vymezení veřejného zdraví (Public Health) poněkud matoucí. Veřejné zdraví není zaměřeno individuálně, nýbrž celospolečensky. Veřejné zdraví je preventivní obor s populačním zaměřením s cílem zamezit vzniku nemocí prostřednictvím tvorby bezpečného a pohodlného prostředí pro život lidí. Ochrana veřejného zdraví je veřejným zájmem. Veřejný zájem je službou veřejnosti a jeho prosazováním dochází k uspokojování potřeb společnosti, které však podléhají určitému vývoji. Subjekty, které prosazují veřejný zájem fungují na základě zákonů (vládní organizace nebo nevládní organizace; existence nevládních organizací je ovšem obvykle zakotvena v zákonech). Prosazování veřejného zájmu se uskutečňuje pomocí různě formalizovaných systémů. Zdroje: Heger, Vl.: Komunikace ve veřejné správě. Grada, 2012. Aktuální google news, vyhledat zprávy podle klíčového slova „hygienici“ Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví Prezentace reflektuje stav v ČR, Situace v okolních zemích se může lišit, v prezentaci odkazujeme na některé zajímavé webové stránky.

2 Historie Zákon č. 4/1952 Sb. o hygienické a protiepidemické péči
K plnění úkolů v péči o zdravé životní a pracovní podmínky, výživu lidí, zdravý vývoj mládeže a v boji proti přenosným nemocem se zřizují orgány hygienické služby Hlavní hygienik Krajský hygienik Okresní hygienik Youtube: film Pozor vizita ( stopáž do 8:33 min., ukázka činnosti a význam hygieny pro společnost

3 Historie Zákon č. 20/1966 Sb. o péči o zdraví lidu
Zdraví jako nejvyšší společenská hodnota Vytváření a ochrana zdravých životních podmínek Ovzduší, voda, půda, obytné budovy (Hygiena obecná a komunální) Výživa (Hygiena výživy) Vývoj dětí a dorostu (Hygiena dětí a dorostu) Pracovní prostředí (Hygiena práce) Zvládání přenosných nemocí (Protiepidemické oddělení) Zabezpečování zdravotnických služeb Jednotný systém zdravotnických služeb tvoří zařízení hygienické služby a zařízení léčebně preventivní péče. Závazný posudek hygienické služby byl nezbytný: K projektování staveb, závodů K zaváděným technologiím, výrobě potravin Umísťování škol v přírodě aj. Výchova ke zdravému způsobu života

4 Současnost Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů Upravuje práva a povinnosti osob v oblasti ochrany a podpory veřejného zdraví Stanoví soustavu orgánů ochrany veřejného zdraví, jejich působnost a pravomoc Veřejné zdraví je určováno souhrnem přírodních, životních a pracovních podmínek a způsobem života. Hodnocením zdravotních rizik je kvalitativní a kvantitativní posouzení míry závažnosti zátěže populace.

5 Principy Preventivní působení proti působení rizikových faktorů
Prevence založená na nejlepším důkazu vs. ekonomické hledisko Obecně přijatelná úroveň míry zátěže stanovená arbitrážně (P < 10-6) nebo statisticky („běžné pozadí“) Postupy založené na hodnocení zdravotních rizik Identifikace nebezpečnosti, vztah dávka/účinek, hodnocení expozice, charakterizace rizika, nejistoty odhadu. Princip předběžné opatrnosti Pokud je zjištěna možnost škodlivých účinků na zdraví, ale přetrvává vědecká nejistota, je možné uplatňovat přiměřená opatření, dokud nebudou k dispozici komplexnější údaje. Informování veřejnosti Sdělování o riziku Účast veřejnosti Princip předvídatelnosti a transparentnosti rozhodnutí Mezioborová spolupráce

6 Orgány státní správy v OVZ
Ministerstvo zdravotnictví (MZ) Krajské hygienické stanice (KHS) a Státní zdravotní ústav a Zdravotní ústavy (SZU a ZU) srov. <SK>: Úrad veřejného zdravotníctva SR a regionálne pracoviská srov. <D>: Institut R. Kocha, Gesundheitsämte Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo dopravy a krajské úřady Monitorování složek životního prostředí Hodnocení vlivů na životní prostředí (EIA) Hodnocení vlivu na zdraví: OOVZ Ministerstvo obrany a Ministerstvo vnitra Zajišťují úkoly v ozbrojených složkách a bezpečnostních sborech státu, které jinak v civilním sektoru náležejí do kompetencí MZ ČR a přímo řízených organizací

7 Úkoly Ministerstva zdravotnictví (vybrané)
Zřizuje se služební místo hlavního hygienika České republiky, který má postavení náměstka; ve věcech ochrany veřejného zdraví vystupuje hlavní hygienik České republiky jako orgán Ministerstva zdravotnictví. Hlavního hygienika České republiky jmenuje vláda. Úkoly HH: Řídí a kontroluje výkon státní správy v ochraně veřejného zdraví a vytváří zdravotní politiku státu, vč. programů prevence. Jmenuje a odvolává ředitele KHS, SZU a ZU Rozhoduje o opravných prostředcích proti rozhodnutím KHS. Stanoví zásady a postupy hodnocení a řízení zdravotních rizik Nařizuje ochranná opatření, sestavuje očkovací programy, dává povolení k mimořádnému očkování... Usměrňuje činnost Ministerstva vnitra a Ministerstva obrany v otázkách OVZ

8 Postavení a úkoly KHS (vybrané)
Krajské hygienické stanice jsou správními úřady. V čele krajské hygienické stanice je ředitel. Zřizují se ve všech krajských městech s územními pracovišti v okresních městech Krajská hygienická stanice Jihomoravského kraje se sídlem v Brně, Jeřábkova 4, územní pracoviště Blansko Vykonává státní zdravotní dozor nad dodržováním zákazů a plněním dalších povinností stanovených platnými právními předpisy Jako dotčený orgán vydává rozhodnutí v otázkách ochrany veřejného zdraví a doplňuje soustavu státní správy HIA (Health Impact Assesment) jako součást EIA (Environmental Impact Assesment) příklad: výstavba dálnice zasáhne do krajinotvorných prvků, ale ovlivní obyvatelstvo v přilehlých oblastech hlukem z provozu motorových vozidel Provádí epidemiologické šetření a opatření k předcházení vzniku a zamezení šíření infekčních onemocnění Stanoví hygienické limity faktorů pracovního prostředí, pokud tento není stanoven v příslušném právním předpise Od 1. května kalendářního roku monitoring koupacích vod aj. …

9 Státní zdravotní dozor
SZD vykonávají krajské hygienické stanice podle kontrolních plánů. SZD je nástrojem pro dozor nad plněním povinností stanovených k ochraně veřejného zdraví platnými právními předpisy. Kontrolované osobě je předán protokol o kontrole, proti němuž může kontrolovaná osoba podat námitky ve lhůtě 3 dnů ode dne doručení protokolu o kontrole. Správní odpovědnost Trestní odpovědnost Paragraf trestního zákoníku: Těžké ublížení na zdraví z nedbalosti a Ublížení na zdraví z nedbalosti se dopouští ten, kdo ublížil také z důvodu hrubého porušení hygienických zákonů.

10 Postavení a úkoly SZU a ZU
Státní zdravotní ústav a zdravotní ústavy (se sídlem v Ústí nad Labem nebo Ostravě, s územními pracovišti) jsou zdravotnickými zařízeními. Statutárním orgánem je ředitel. Náplň činnosti: Vyšetřování a měření složek životních a pracovních podmínek Monitoring zdraví a životního prostředí Poradenská činnost, pracovně-lékařské služby, příprava podkladů pro hodnocení a řízení zdravotních rizik (expertízy) a specializovaná diagnostická péče (mikrobiologie, imunologie, alergologie, parazitologie, gentoxikologie, cytogenetika….) jsou doplňkovými službami Realizace místních programů výchovy ke zdraví Postgraduální vzdělávání

11 Monitoring zdraví a životního prostředí
zdravotní důsledky a rizika znečištěného ovzduší (subsystém I) zdravotní důsledky a rizika znečištěné pitné vody (subsystém II) zdravotní důsledky a rušivé účinky hluku (subsystém III) zdravotní důsledky zátěže lidského organismu chemickými látkami z potravinových řetězců, dietární expozice (subsystém IV) zdravotní důsledky expozice lidského organismu toxickým látkám ze zevního prostředí, biologický monitoring (subsystém V) zdravotní stav a vybrané ukazatele demografické a zdravotní statistiky (subsystém VI) zdravotní rizika pracovních podmínek a jejich důsledky (subsystém VII) zdravotní rizika kontaminace půdy městských aglomerací (subsystém VIII)

12 Závěr Zdraví je společenskou hodnotou i veřejným zájmem společnosti. Přesto kontroverzní zůstává otázka velikosti vlivu státu (řízení „shora“ vs. řízení „zdola“). Ochranu a podporu zdraví spoluvytváří Preventivní složka (KHS, SZU, ZÚ) Represivní složka (KHS) Vědecká a datová základna (SZU a ZU) Bezchybná realizace primární prevence poskytuje příležitost ke zlepšení zdraví, životní pohody, jistot a bezpečí obyvatelstva. Preventivní složka na KHS: stanoviska Preventivní složka na SZU a ZU: programy výchovy ke zdraví


Stáhnout ppt "Státní správa v ochraně veřejného zdraví (OVZ)"

Podobné prezentace


Reklamy Google