Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
Březen 2016
2
Vytváření společného evropského trhu
3. Energetický balíček července 2009 Směrnice 2009/72/ES o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou Směrnice 2009/73/ES o společných pravidlech pro vnitřní trh se zemním plynem Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 713/2009, kterým se zřizuje Agentura pro spolupráci energetických regulačních orgánů Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 714/2009 o podmínkách přístupu do sítě pro přeshraniční obchod s elektřinou Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 714/2009 o podmínkách přístupu k plynárenským přepravním soustavám Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
3
Regionální iniciativy v rámci EU
Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
4
Regulace v energetických odvětvích
Zřízení regulačních orgánů jako nezbytný předpoklad liberalizace trhu s elektřinou/plynem Požadavek vyplýval ze směrnic 2009/72/ES a 2009/73/ES Posílení nezávislosti a pravomocí regulačních orgánů jeden z cílů 3. liberalizačního balíčku V České republice regulačním orgánem ustanoven Energetický regulační úřad (ERÚ) Zřízen k zákonem č. 458/2000 Sb. se sídlem v Jihlavě – nyní fakticky v Praze a Ostravě V současné době se zvažuje možnost vytvoření jednoho národního regulačního úřadu (probíhají přípravné studie proveditelnosti) Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
5
Regulace v energetických odvětvích
Pojem regulace v užším slova smyslu - představuje cílené přímé zásahy věcně příslušných orgánů veřejné moci do podnikání nebo jiné činnosti subjektů soukromého práva s cílem ovlivňovat jejich výkon jejich činnost za účelem dosažení sledovaného cíle (zpravidla ochrana spotřebitele, životního prostředí, jiného veřejného statku atd.) v širším slova smyslu – jakákoliv činnost státu, která ve svém důsledku znamená omezení svobody podnikání daného okruhu subjektů Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
6
Regulace v energetických odvětvích
Regulace výkonu činností podle zákona č. 458/2000 Sb. Vláda České republiky Energetický regulační úřad Ministerstvo průmyslu a obchodu Regulace výkonu činností souvisejících s podnikáním v energetice regulace podle předpisů stavebního práva posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) nakládání k komunálním odpadem a energetické využívání, využívání nerostného bohatství, nakládání s vodami, využívání jaderné energie regulace provozu stacionárních zdrojů (ochrana ovzduší) atd. Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
7
Působnost Energetického regulačního úřadu
Do působnosti ERÚ spadá (§ 17 EZ) regulace cen podpora hospodářské soutěže v energetických odvětvích výkon dohledu nad trhy v energetických odvětvích podpora využívání OZE, DZ a KVET, ochrana zájmů zákazníků a spotřebitelů s cílem uspokojení všech přiměřených požadavků na dodávku energií ochrana oprávněných zájmů držitelů licencí, jejichž činnost podléhá regulaci působnost regulačního úřadu a dotčeného orgánu podle Nařízení č. 714/2009/ES a Nařízení č. 715/2009/ES a regulačního orgánu podle 994/2010/EU Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
8
Pravomoci Energetického regulačního úřadu
Rozhoduje o udělení, změně, prodloužení nebo zrušení licence uložení povinnosti dodávek nad rámec licence uznání oprávnění k podnikání zahraniční osoby v České republice podle § 7a uložení povinnosti poskytnout v naléhavých případech energetické zařízení pro výkon povinnosti dodávek nad rámec licence regulaci cen dočasném pozastavení povinnosti umožnit přístup třetích stran podle § 61a, a o dočasném omezení povinnosti přístupu pro nové plynové zařízení a schválení pravidel pro přidělování a správu kapacity a řízení překročení kapacity nového plynového zařízení podle § 67a udělení nebo zrušení certifikátu nezávislosti provozovateli PS Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
9
Pravomoci Energetického regulačního úřadu
rozhoduje některé typy soukromoprávních sporů mezi účastníky trhu a zákazníky rozhoduje spotřebitelské spory na návrh spotřebitele vykonává dozor v energetických odvětvích a dozor nad dodržováním povinností stanovených zákonem o ochraně spotřebitele v oblasti podnikání v elektroenegetice a plynárenství schvaluje nebo stanovuje PPPS, PPDS, obchodní podmínky OTE, a.s., Řád PPS, Řád PPDS a Řád PPPZP provádí šetření týkající se fungování trhů s elektřinou nebo plynem a v případě zjištění nedostatků ukládá opatření k zajištění řádného fungování těchto trhů Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
10
Pravomoci Energetického regulačního úřadu
vykonává monitorovací činnost uplatňování omezujících nebo nepřiměřených podmínek ve smlouvách na trhu s elektřinou, plynem a v odvětví teplárenství, omezujících nebo vylučujících práva zákazníka, technickou spolupráci mezi provozovateli přenosových nebo přepravních soustav v Evropské unii a ve vztahu k třetím zemím, stav hospodářské soutěže na velkoobchodním a maloobchodním trhu s elektřinou a s plynem, podmínky přístupu k zásobníkům plynu a souvisejícím službám zveřejňuje přehledy o cenách TE včetně jejich srovnání v členění podle lokalit a technických parametrů výroby a rozvodu tepelné energie zveřejňuje roční zprávu o výsledcích monitorovací činnosti v energetických odvětvích Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
11
Působnost vlády České republiky
Vláda schvaluje strategické dokumenty pro odvětví energetiky s přímým vlivem na fungování trhu s elektřinou Státní energetická koncepce Národní akční plán pro obnovitelné zdroje energie Státní program na podporu úspor energie a využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie Dále např. stanoví objem prostředků na dotace podporovaným zdrojům energie podle zákona č. 165/2012 Sb. Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
12
Působnost Ministerstva průmyslu a obchodu
Ústřední orgán státní správy pro energetiku podle kompetenčního zákona Ministerstvo průmyslu a obchodu (§ 16 EZ) gestor návrhů zákonů pro oblast energetiky zpracovává státní energetickou koncepci, Národní akční plán pro energii z obnovitelných zdrojů a Národní akční plán pro chytré sítě vydává státní autorizace na výstavbu výroben elektřiny a na výstavbu vybraných plynových zařízení vydává závazné stanovisko k desetiletým investičním plánům provozovatele přenosové soustavy a provozovatele přepravní soustavy Vykonává monitorovací činnost, zajišťuje informování Komise EU Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
13
K některým regulačním pravomocem
Licence (§ 4 EZ) oprávnění k podnikání v energetických odvětvích – regulace vstupu na trh s elektřinou o udělení, změně nebo zrušení rozhoduje ERÚ na činnosti obchod s elektřinou/plynem přenos elektřiny/přeprava plynu distribuce elektřiny/plynu uskladnění plynu výroba elektřiny/plynu/tepelné energie rozvod tepelné energie činnosti operátora trhu uděluje se na 5/25 let/jinou dobu veřejnoprávní oprávnění – nepřechází na právního nástupce Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
14
K některým regulačním pravomocem
Licence Předpoklady pro udělení osobnostní/korporátní předpoklady prokázání titulu k užívání energetického zařízení prokázání technických předpokladů prokázání finančních předpokladů oprávnění k podnikání (uděluje se osobě) - současně ale rovněž ve vztahu k jednotlivým provozovnám či vymezeným územím na udělení licence, při splnění zákonných podmínek, právní nárok Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
15
K některým regulačním pravomocem
Cenová regulace monopolní či vysoce dominantní postavení subjektu na trhu je dáno již samotným vlastnictvím nebo jemu na roveň postavenému titulu k výhradnímu užívání daného essential facilities. Specifikum odvětví je dané skutečností, že zatímco veřejnoprávní úprava soutěžního chování subjektů na trhu obecně vychází z premisy, že soutěž a konkurence je možná a soutěžní právo je potom prostředkem k podpoře rozvoje soutěže nebo naopak k ochraně již existující soutěže na daném trhu, existují v určitých oblastech segmenty, v nichž soutěž z povahy věci nepřichází v úvahu, není možná - soutěžní právo s jeho tradičními nástroji a tržní principy selhávají Smyslem cenové regulace je tedy nahrazení účinků neexistující nebo omezené soutěže v dané oblasti Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
16
K některým regulačním pravomocem
cenové regulaci podléhají (§ 17 odst. 11 EZ) přenos elektřiny/přeprava plynu systémové služby distribuce elektřiny/distribuce plynu výroba tepelné energie/rozvod tepelné energie podporované zdroje energie podle zákona č. 165/2012 Sb. Cenová regulace upravena v zákoně č. 526/1990 Sb., o cenách – ale pouze z hlediska formy Cenové orgány mohou rozhodnout o úředním stanovení cen, věcném usměrnění cen, vydat cenové moratorium (jenom vláda) hmotněprávní rozsah regulace cen dotvářen např. judikaturou Ústavního soudu (např. nález Ústavního soudu Pl. ÚS 8/02) ceny stanoví cenový orgán cenovým rozhodnutím podle § 10 zákona o cenách co je cenové rozhodnutí (např. rozsudek 1 Aos 7/2013 – 41) Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
17
K některým regulačním pravomocem
Existují různé metody cenové regulace Regulace míry výnosnosti (ROR - rate of return) často nazývaná regulací nákladů služby - umožňuje regulovaným subjektům, aby do regulované ceny zahrnuly náklady, na nichž se shodnou s regulačním orgánem (tj. náklady, které podle názoru regulačního orgánu odrážejí náročnost zajištění jimi požadované úrovně služeb konečným uživatelům) Metoda cenových limitů (Price cap) obecně známá jako regulace RPI-X nebo také „regulace založená na výkonnosti“ (performance-based regulation). Základem cenových limitů (tj. definování růstu cen a tedy oddělení zisků regulovaných subjektů od jejich nákladů), umožňujících jednotlivým subjektům volnost jednání ve všech investičních i provozních rozhodnutích. Na rozdíl od předchozí metody umožňuje regulovaným subjektům realizovat všechny přínosy z efektivnosti, dosažené nad rámec standardu, až do doby následující periodické revize cen. Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
18
K některým regulačním pravomocem
Metoda výnosových (příjmových) limitů (Revenue cap) podstatou je stanovení maximálního přípustného výnosu, kterého může regulovaný subjekt dosáhnout. Podobně jako v případě metody cenových limitů je cílem regulačního orgánu stimulovat regulované subjekty k maximalizaci zisku minimalizací nákladů a udržováním jejich úspor, dosažených v průběhu regulačního období. Metoda yardstick tato metoda spočívá v tom, že výkon regulovaného subjektu je srovnáván se skupinou srovnatelných subjektů (jako referenční výkon může sloužit např. průměr nákladů zkoumané skupiny subjektů). Metoda může být velmi dobře použita k podpoře nepřímé soutěže mezi regulovanými subjekty, operujícími na geograficky oddělených trzích V České republice se uplatňuje „něco mezi“ – kombinace metod revenue-cap a price-cap. Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
19
Výsledná cena dodávky elektřiny - NN
Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
20
Výsledná cena dodávky - VN
Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
21
Rozhodování sporů ERÚ orgán příslušný k rozhodování některých typů soukromoprávních sporů (§ 17 odst. 5 EZ) o uzavření smlouvy mezi držiteli licencí nebo mezi držitelem licence a zákazníkem a spory o omezení, přerušení nebo obnovení dodávek nebo distribuce elektřiny, plynu nebo tepelné energie z důvodu neoprávněného odběru nebo neoprávněné distribuce o splnění povinností ze smluv mezi držiteli licencí podle tohoto zákona v případech, ve kterých by jinak byla k rozhodnutí sporu dána příslušnost soudu, pokud s pravomocí ERÚ rozhodovat vzniklý spor souhlasí všichni účastníci řízení o připojení nebo přístupu k přenosové soustavě nebo distribuční soustavě, přepravní soustavě, zásobníkům plynu a těžebním plynovodům, včetně sporů o přístupu k přeshraniční kapacitě pro přenos elektřiny, přepravu plynu nebo distribuci elektřiny nebo plynu týkající se podpory výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů nebo elektřiny z kombinované výroby elektřiny a tepla nebo elektřiny vyrobené z druhotných energetických zdrojů a spory o výši náhrady při dispečerském řízení výrobny elektřiny z obnovitelných zdrojů energie podle § 26 odst. 6 Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
22
Rozhodování sporů na návrh zákazníka odebírajícího elektřinu nebo plyn pro spotřebu v domácnosti nebo zákazníka, který je fyzickou osobou podnikající, rozhoduje spory mezi zákazníkem a držitelem licence o splnění povinností ze smluv, jejichž předmětem je dodávka nebo distribuce elektřiny nebo plynu, o určení, zda právní vztah mezi zákazníkem a držitelem licence, jehož předmětem je dodávka nebo distribuce elektřiny nebo plynu, vznikl, trvá nebo zanikl, o poskytnutí náhrady za nedodržení stanovených standardů kvality dodávek a služeb v elektroenergetice nebo plynárenství spory týkající se podpory elektřiny z obnovitelných zdrojů, elektřiny z druhotných zdrojů nebo elektřiny z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla, podpory decentrální výroby elektřiny, podpory tepla a podpory biometanu další spory, jejichž předmětem je splnění peněžité povinnosti uložené zákonem č. 165/2012 Sb. nebo sjednané na základě tohoto zákona, nebo povinnosti vrácení neoprávněně čerpané podpory podle § 51. Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
23
Správní dozor Před ERÚ byl dozorovým orgánem pouze v oblasti cenové podle zákona č. 265/1991 Sb. Po nabyl účinnosti zákon č. 211/2011 Sb., který novelizoval EZ na ERÚ přešla většina dozorové působnosti do té doby vykonávané Státní energetickou inspekcí ERÚ vykonává dozor nad dodržováním povinností stanovených energetickým zákonem zákonem o cenách v odvětví energetiky z části též zákonem o ochraně spotřebitele přímo použitelnými nařízeními 714/2009/ES, 715/2009/ES a nařízení 1227/2011/EU (REMIT) rozhodnutími Komise nebo Agentury vydanými podle nařízení od 1. ledna 2016 rovněž podle zákona o podporovaných zdrojích energie Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
24
Správní dozor V případě zjištění protiprávního stavu ERÚ ukládá
pokuty opatření k nápravě, jejichž účelem je odstranění protiprávního stavu Rozhoduje-li správní orgán o uložení opatření k nápravě, musí se jednat o opatření k oblasti veřejného práva, nikoli zakládající soukromoprávní nároky (např. rozsudek Nejvyššího správního soudu sp.zn. 5 A 69/ ) Jindy na takové rozlišování soudy nehledí (např. rozsudek Krajského soudu v Brně sp.zn. 62 A 34/ ) Je možné o uložení opatření rozhodnout v řízení o deliktu nebo je třeba zahajovat zvlášť řízení? Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
25
Autorizace na výstavbu výroben elektřiny
Výstavba výrobny elektřiny o celkovém instalovaném elektrickém výkonu 100 kW a více je možná pouze na základě udělené státní autorizace na výstavbu výrobny elektřiny o udělení rozhoduje MPO podmínky pro udělení autorizace determinovány politickými dokumenty – na základě posouzení souladu se státní energetickou koncepcí, souladu s NAP pro energii z obnovitelných zdrojů, další předpoklady např. umístění výrobny elektřiny použité primární zdroje energie energetická účinnost výrobny elektřiny MPO specializovaný stavební úřad pro stavby zařízení přenosové soustavy, přepravní soustavy a výrobny elektřiny nad 100 MW Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
26
Regulace evropského trhu s elektřinou
V současné době především prostřednictvím přímo aplikovatelných předpisů EU Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 713/2009/ES, kterým se zřizuje Agentura pro spolupráci energetických regulačních orgánů Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 714/2009/ES o podmínkách přístupu do sítě pro přeshraniční obchod s elektřinou Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 714/2009/ES o podmínkách přístupu k plynárenským přepravním soustavám Nařízení Komise (EU) č. 347/2012/EU, kterým se stanoví hlavní směry pro transevropské energetické sítě Nařízení Komise (ES) č. 543/2013/EU o předkládání a zveřejňování údajů na trzích s elektřinou Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
27
Nařízení REMIT REMIT – Nařízení č. 1227/2011/EU o integritě a transparentnosti velkoobchodního trhu s energií cíle zamezit zneužívání energetického trhu, manipulacím a insider tradingu zvýšit transparentnost zajistit monitoring celého velkoobchodního energetického trhu Hlavní oblasti nových pravidel zveřejňování vnitřních informací zákaz použít nezveřejněné vnitřní informace při prodeji/nákupu na velkoobchodních energetických trzích zákaz transakcí, které vysílají falešné či zavádějící signály registrace účastníků trhu u národního regulátora reportování o transakcích do jednotné databáze ACER Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
28
Nařízení REMIT Prováděcí nařízení Komise (EU) č. 1348/2014
Povinnost reportování od října 2015 – standardní produkty od dubna 2016 – nestandardní produkty prostřednictvím RRM Komoditní kontrakty (elektřina, plyn) Day-ahead Intraday Week-end Dlouhodobé kontrakty na fyzickou dodávku Ostatní kontrakty s obecně akceptovanými termíny dodávek podléhající schedulingu Kapacitní kontrakty jakákoliv bookovaná kapacita v rámci jedné nebo více „bidding areas“ Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
29
Regulace evropského trhu s elektřinou
Network Codes delegovaná pravomoc svěřená Komisi vydávat nařízení k provedení a doplnění nařízení č. 714/2009/EU a nařízení č. 715/2009/EU Mají být prostředkem pro vytvoření skutečného vnitřního trhu s elektřinou schvalovány v procesu komitologie návrhy vytváří ENTSO-E a ENTSO-G vyjadřuje se ACER o přijetí rozhoduje Komise Forma přímo aplikovatelných nařízení Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
30
Přijaté síťové předpisy
Přijatá nařízení Nařízení 1222/2015/EU (NC CACM) – upravuje alokování kapacit a řízení přetížení pro day-ahead a intra-day obchodování Nařízení před přijetím NC FCA – bude upravovat přidělováním kapacit na delší časové úseky Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
31
Regulace evropského trhu s elektřinou
Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
32
Regionální spolupráce
Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
33
Konečná podoba evropského trhu
Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
34
Děkuji za pozornost Mgr. Antonín Panák, LL.M. antonin.panak@cz.ey.com
Správní regulace českého a evropského trhu s elektřinou
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.