Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu"— Transkript prezentace:

1 KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Vyučovací hodina struktura typy

2 KDO a CO ovlivňuje přípravu na vyučování
Mikulčák I, 1964 příprava na vyučování – plánování výchovné a vzdělávací práce (kap.9) příprava na hodinu – kap. 6

3 KDO a CO ovlivňuje přípravu na vyučování
KDO CO MŠMT Národní program - principy kurikulární vzdělávání politiky 561/2004 Sb. - „školský zákon“ NÚV RVP - povinný OBSAH, ROZSAH PODMÍNKY vzdělávání NÚV Standardy ZV - ilustrativní úlohy škola ŠVP - DÉLKA, FORMA, OBSAH, ČASOVÝ PLÁN vzdělávání škola učební osnovy - rozčlenění obsahu do vyučovacích předmětů učitel celoroční tematický plán Kurikulární dokumenty – veřejné dokumenty pro pedagogickou i nepedagogickou veřejnost Národní program vzdělávání ČR (Bílá kniha), Dokument formuje vládní strategii v oblasti vzdělávání v podobě (1) myšlenkových východisek, (2) obecných záměrů a rozvojových programů směrodatných pro vývoj vzdělávací soustavy. Strategie odráží celospolečenské zájmy a dává konkrétní podněty k práci škol. Zároveň je otevřeným materiálem, který by měl být v pravidelných intervalech kriticky zkoumán a v souladu se změnami společenské situace revidován a obnovován.  RVP -vycházejí z nové strategie vzdělávání, která zdůrazňuje klíčové kompetence, jejich provázanost se vzdělávacím obsahem a uplatnění získaných vědomostí a dovedností v praktickém životě; -vycházejí z koncepce celoživotního učení; -formulují očekávanou úroveň vzdělání stanovenou pro všechny absolventy jednotlivých etap vzdělávání; -podporují pedagogickou autonomii škol a profesní odpovědnost učitelů za výsledky vzdělávání.

4 tematický celek 1 tematický celek 2 …… tematický celek n
Tematický plán tematický celek 1 tematický celek 2 …… tematický celek n vyučovací hodina vyučovací hodina 1 vyučovací hodina 2 vyučovací hodina 2 ……..…………………… ……………………………… vyučovací hodina k vyučovací hodina m

5 - učebních osnov (charakteristika předmětu, kompetence,…)
Tematický plán Z čeho vychází - učebních osnov (charakteristika předmětu, kompetence,…) učebního plánu (počet hodin v jednotlivých ročnících) Co obsahuje témata učiva časový plán výuky rozvíjené kompetence očekávané výstupy RVP a ŠVP mezipředmětové vazby, průřezová témata učebnice používané při výuce Učební plán RVP (RUP – rámcový učební plán) – obsahuje počty hodin ( - NĚKDY je v metodických příručkách k učebnicím

6 Rozvržení tematického celku do
vyučovacích hodin Z čeho vychází - učebních osnov ze zpracování tématu v učebnici z metodické příručky Co obsahuje rozdělení tématu do hodin (střídání výkladu max. 2/3 a procvičení min. 1/3 hodin) předpokládané termíny písemek a jejich oprav vhodná literatura potřebné pomůcky

7 Vyučovací hodina v matematice
= základní organizační forma vyučování, v níž jsou plněny cíle a úkoly vyučování. prvky vyučovací hodiny - nové učivo a jeho výklad - upevnění nového učiva - řešení úloh a cvičení - opakování dříve probraného učiva - kontrola výsledků DÚ, zadání DÚ - prověřování a hodnocení VDN žáků

8 typy vyučovacích hodin (podle cíle)
Vyučovací hodina typy vyučovacích hodin (podle cíle) h. počátečního osvojování vědomostí hodiny nových vědomostí h. formování dovedností a návyků aplikací vědomostí procvičovací hodiny hodiny samostatné práce hodiny aplikací matematiky h. celkového upevnění znalostí prostřednictvím zobecňujícího opakování h. závěrečné kontroly a hodnocení VDN hodiny písemných prací 50% všech hodin jsou hodiny počátečního osvojování Ad 1 – h. kombinované - h. nových vědomostí podle didaktické funkce (Horák, F., Didaktika základní a střední školy, SPN, 1985) h. přípravy žáků na osvojování nových vědomostí nebo dovedností h. osvojování nových vědomostí h. opakování a upevňování vědomostí h. vytváření a upevňování dovedností h. použití vědomostí a dovedností v praxi h. zkoušení a hodnocení (diagnostické) h. kombinované

9 Příprava na vyučovací hodinu
Fáze přípravy Teoretická Jaký tematický celek se probírá Na jaké znalosti a dovednosti se navazuje Co se k tomu potřebuje - předchozí příprava, tematický plán stanovení typu hodiny (výklad nového učiva, procvičovací hodina, opakovací hodina, testovací hodina) výchovně vzdělávací strategie (frontální, skupinová, práce ve dvojicích, samostatná práce, hry a soutěže, testy) didaktická analýza Příprava - Tvůrčí a sebeobohacující činnost vedoucí k nejlepšímu splnění cílů výuky matematiky Didaktická analýza – rozbor obsahu konkrétní učební látky. a) pojmová analýza – napojení se starými pojmy (konstruktivismus) b) operační analýza – rozbor činností žáků, co budou dělat, aby to pochopili C) analýza z hlediska mezipředmětových vztahů Zdroj: PASCH,M a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině.Portál: Praha, 1998. ŠVEC,V a kol. Příprava učitele na vyučování. In: Praktikum didaktických dovedností. Brno 2004

10 Příprava na vyučovací hodinu
Písemná Úvod (základní informace o vyučovací hodině) - předmět, ročník, tematický okruh - výstupy RVP a ŠVP vzdělávací strategie rozvíjené kompetence, učebnice, pomůcky Hlavní část (kompletní struktura plánované hodiny) časové rozložení hodiny výsledky úloh metodické postupy zadání DÚ motivační otázky náměty na ZK zadání krátkých PP  Závěr Horák, F. (Didaktika základní a střední školy, str. 240) základní údaje /datum, třída, vyučovací předmět, číslo vyučovací hodiny) téma cíl hodiny informace obsahové , metodické , pracovní (obsah a průběh hodiny) použité pomůcky zhodnocení hodiny


Stáhnout ppt "KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu"

Podobné prezentace


Reklamy Google