Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMichal Navrátil
1
Cochemská praxe Jedna z metod projednávaní a rozhodování věcí nezletilých dětí. Prvotní byla iniciativa orgánu péče o dítě. Cochemská konference1992 Cochemská úmluva 1993
2
Rodičovské kompetence
Schopnost rodičů realizovat rodičovskou odpovědnost a uspokojovat potřeby dítěte § 858 OZ, rodičovská odpovědnost zahrnuje povinnosti a práva rodičů, která spočívají v péči o dítě, zahrnující zejména péči o jeho zdraví, jeho tělesný, citový, rozumový a mravní vývoj, v ochraně dítěte, v udržování osobního styku s dítětem, v zajišťování jeho výchovy a vzdělání, v určení místa jeho bydliště, v jeho zastupování a spravování jeho jmění; vzniká narozením dítěte a zaniká, jakmile dítě nabude plné svéprávnosti.
3
Rodičovské kompetence
Plně kompetentní a svéprávní rodiče. Rodiče, kteří mají narušenou některou z obecných rodičovských kompetencí nebo jim chybí požadovaná specifická rodičovská kompetence. Chybějící rodiče nebo rodiče nekompetentní.
4
Rodinné právo soukromé a veřejné
Rodinné právo soukromé upravuje společenské vztahy spojené s výkonem povinností a práv zcela svéprávných a plně kompetentních rodičů k dítěti. Rodinné právo veřejné upravuje péči o dítě a jeho ochranu v případě, že rodič není schopen plně realizovat rodičovskou odpovědnost nebo ji zneužívá.
5
Proč soudíme věci nezletilých?
Rodinné právo soukromé - řízení je nutné ze zákona, - rodiče nevědí, jak si uspořádat poměry, rodiče nejsou ochotni si poměry uspořádat. Rodinné právo veřejné - ochrana dítěte.
6
Metoda - rodinné právo soukromé
Zúčastněné instituce ve vzájemné spolupráci vedou rodiče k převzetí odpovědnosti za budoucí život a perspektivu dítěte; dohoda rodičů je preferována před autoritativním rozhodnutím.
7
Právo na rodinný život čl. 10 odst. 2 Listiny základních práv a svobod Každý má právo na ochranu před neoprávněným zasahováním do soukromého a rodinného života čl. 8 odst. 1 a 2 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod 1. Každý má právo na respektování svého soukromého a rodinného života, obydlí a korespondence. 2. Státní orgán nemůže do výkonu tohoto práva zasahovat kromě případů, kdy je to v souladu se zákonem a nezbytné v demokratické společnosti v zájmu národní bezpečnosti, veřejné bezpečnosti, hospodářského blahobytu země, předcházení nepokojům a zločinnosti, ochrany zdraví nebo morálky nebo ochrany práv a svobod jiných.
8
Závazky státu při ochraně práva na rodinný život
Negativní - Ústavní soud zde vychází z premisy, že jsou to primárně rodiče, kdo rozhoduje o osudu svých dětí, a tudíž i ingerence státu by měla nastoupit pouze v těch případech, kdy je to skutečně nezbytně nutné (bod 19. nálezu ve věci III. ÚS 2298/15). Pozitivní - Základním cílem z čl. 10 odst. 2 Listiny základních práv a svobod a čl. 8 odst. 1 a 2 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod je sice ochrana jednotlivce před svévolnými zásahy orgánů veřejné moci, toto ustanovení však smluvnímu státu neukládá jen povinnost zdržet se takových zásahů: tento spíše negativní závazek může být doplněn o pozitivní závazky, jež jsou pevně spjaty s účinným respektováním soukromého či rodinného života…Ústavní soud byl nucen přihlédnout i ke specifickým podmínkám řízení ve věci péče o nezletilé, které jsou v obecné rovině charakterizovány především jako sledování a chránění zájmů dětí, které převyšují zájmy ostatních účastníků řízení, byť je nepochybné, že zájmem společnosti je především vytvářet takové společenské, sociální a morální prostředí, aby ke konfliktu zájmů všech zúčastněných, tj. rodičů, nezletilých i jejich kolizních opatrovníků, nemuselo docházet (nález ve věci II. ÚS 3765/11).
9
Nulová hypotéza Výchovné kompetence rodičů jsou pro výchovu daného dítěte dobré. Je vhodné, aby se rodiče podíleli na výchově dětí ekvivalentním způsobem. Není proto důvodné posuzovat a popisovat osobnostní vlastnosti rodičů, jestliže o nich nejsou konkrétní pochyby; dítě potřebuje zažívat rodiče takového jaký je; výchovné kompetence je nutné posuzovat především na základě dosavadní historie a v kontextu modelu rodičovských kompetencí (srovnej Doc. PhDr. et PhDr. Radek Ptáček, Ph.D., sborník Interdisciplinární spolupráce v nejlepším zájmu dítěte, Tribun EU, 2015, s ).
10
Rámec normálnosti Subjekty interdisciplinární spolupráce se musí shodnout na základních principech a jejich aplikaci na typově podobné případy. Obecná edukace o možnostech a limitech úpravy poměrů, které jsou předmětem soudního řízení – vymezení hřiště. Podpora rodičům při řešení jejich konkrétní situace v prostoru vymezeného hřiště.
11
Zaměření interdisciplinární spolupráce (rodinné právo soukromé)
Odstranění nevědomosti – základní edukace. Odstranění neochota – odborná edukace. nejlepší zájem dítěte + participační práva dítěte PRINCIPY A PROCESY
12
PRINCIPY ve vztahu k rodičům
Dohoda rodičů a jejich převzetí společné rodičovské odpovědnosti je nezbytným předpokladem budoucího blaha dítěte. Základním východiskem je, že dítě s blízkým vztahem k oběma rodičům nechce ztratit ani jednoho z nich. Rozvod/rozchod rodičů je pro dítě trauma a pomoc, kterou od obou rodičů potřebuje, je projevem jejich rodičovské odpovědnosti. Orientace na perspektivu dítěte. Orientace na novou životní situaci dítěte a rodičů, nikoliv na rodinnou situaci před rozvodem/ rozchodem. Deeskalace rodičovského konfliktu.
13
INTERDISCIPLINÁRNÍ PRINCIPY
Sesíťování prostředků, resp. kompetencí zúčastněných institucí. Komplexní, cílově orientované a intervenčně kooperující jednání zúčastněných institucí. Kvalita jednotlivých příspěvků zúčastněných institucí je považována za rovnocennou. Preventivní intervence v konfliktech.
14
Role soudu Výstupy = rozhodnutí ve věci samé
- schválená dohoda, - autoritativní rozsudek. Z čeho má soud vycházet při autoritativním rozhodování? - Projevy rodičovských kompetencí – který rodič je spíše schopný nahlížet na věc optikou dítěte, který více respektuje druhého v jeho rodičovské roli, který nevyužívá konfliktní strategii, který dokáže oddělit partnerský konflikt od rodičovství... - Vůle uzavřít zatímní dohodu o předmětu řízení a dodržovat ji. - Postoj rodičů k dobrovolné a uložené odborné pomoci – účast, aktivita, ochota řešit problém. Faktické chování a projevy před soudem, OSPOD a poskytovateli odborné pomoci. Dalším vstupem je edukovaný rodič.
15
Fáze před zahájením řízení
OSPOD nesepíše návrh jen jednomu z rodičů (až na výjimky), edukace o rodičovských kompetencích a principech rozhodování soudu + vzorové poučení a leták. Výstupem je protokol o jednání s rodičem. Poskytovatelé sociálních služeb a soud odrazují rodiče od sepsání návrhu bez účasti druhého rodiče (až na výjimky),
16
Zahájení řízení Soud zpravidla do tří týdnů svolá jiný soudní rok nebo nařídí jednání, je-li avizovaná dohoda. Soud kontaktuje rodiče a OSPOD a vyzve je ke společné schůzce. Soud vede rodiče k zajištění důkazů.
17
Fáze od zahájení řízení do jsr
OSPOD svolá společnou schůzku s rodiči, edukace o principech a průběhu řízení, o rodičovských kompetencích, o participačních právech dítěte + leták, snaha o (zatímní) dohodu o předmětu řízení, vede rodiče k zajištění důkazů, edukace o rodičovském plánu. Výstupem je protokol o jednání s rodiči - ideálně s (zatímní) dohodou.
18
Dotazy OSPOD při společné schůzce s rodiči
Jakou situaci řešíte, proč jste tady? Jaká je Vaše představa řešení? Jakou roli ve Vaší představě řešení má druhý rodič? Jakou roli by druhý rodič měl mít v životě dítěte? Informovali jste dítě o situaci, kterou řešíte? A jaký je jeho názor?
19
Jiný soudní rok Soud(ce)
edukace o principech a průběhu řízení, o rodičovských kompetencích, o participačních právech dítěte, identifikace problému, snaha o (zatímní) dohodu o předmětu řízení, nařízení jednání a rozhodnutí ve věci samé pokud rodiče uzavřou dohodu, edukace o rodičovském plánu, doporučení odborné pomoci není-li dosaženo dohody a nařídí jednání zpravidla za tři týdny, rodiče jsou vedeni k zajištění důkazů. Výstupem je protokol o jsr - ideálně s (zatímní) dohodou nebo rozsudek, je-li navržená a schválená dohoda rodičů.
20
Fáze od jsr do prvního jednání
Soudní tajemník pomáhá rodičům se sestavení rodičovského plánu + odbornější edukace o rodičovské odpovědnosti a následcích rodičovského konfliktu na dítě, zajišťuje soudcem doporučenou odbornou pomoc. Výstupy: - sestavený rodičovský plán (do spisu), - protokol o dohodě o předmětu řízení, - úřední záznam o doporučené odborné pomoci.
21
Fáze od jiného soudního roku do prvního jednání
Doporučená odborná pomoc odborná edukace s využitím mediačních technik.
22
Doporučená odborná pomoc
První informační schůzka s oběma rodiči - Definice zakázky. - Rodiče jsou poučeni o průběhu doporučené odborné pomoci. - Jsou dohodnuty termíny individuálních setkání a společné schůzky. - Poskytovatel se dotáže, zda u jiného soudního roku došlo k zatímní dohodě o předmětu řízení, pokud ne, vede rodiče k jejímu uzavření.
23
Doporučená odborná pomoc
Společné setkání Obnovení komunikace mezi rodiči o zájmu jejich dětí. Posunutí zájmů dítěte/dětí a jeho/jejich současné situace do středu zájmů obou rodičů. Právo dítěte na kontakt s otcem i matkou. Projednání a snaha o společné vypracování písemného seznamu konkrétních pravidel, která budou upravovat budoucí styk s dětmi a péči o ně.
24
Doporučená odborná pomoc
Výstupy: - zpráva o průběhu odborné pomoci pro soud s případným doporučením další pomoci, - dohoda rodičů a případně vypracovaný rodičovský plán, - žádost o odročení jednání.
25
První soudní jednání Výstup protokol o jednání a
Partnerský přístup se mění na mocenský. Koncept nejlepšího zájmu dítěte a participační práva nezletilých dětí. Výstup protokol o jednání a dohoda + její schválení, zatímní dohoda, uložení odborné pomoci, rozhodnutí ve věci samé.
26
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.