Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Informace z ČIŽP XXIX. jednání TPS „KÚ a IPPC, , MŽP

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Informace z ČIŽP XXIX. jednání TPS „KÚ a IPPC, , MŽP"— Transkript prezentace:

1 Informace z ČIŽP XXIX. jednání TPS „KÚ a IPPC, 3.12.2014, MŽP
(Personální změny, kontrolní činnost v rámci IPPC atd., spolupráce s KÚ, IMPEL) XXIX. jednání TPS „KÚ a IPPC, , MŽP

2 Personální změny od Nový ředitel ČIŽP Ing. Erik Geuss, Ph.D., absolvent VŠE v Praze a doktorandského studia na ČVUT Pracoval jako náměstek a později i poradce nebo jako ředitel odboru ekonomické politiky MŽP. Na Českém ekologickém ústavu (nyní CENIA) byl ředitelem. Dále pracoval na Ministerstvu informatiky, Ministerstva průmyslu a obchodu, kde zastával pozici náměstka ministra a naposledy působil jako ředitel odboru podnikatelských aktivit na Magistrátu hl. m. Prahy. Ředitelé od 10/2002: Soukup, Tylová, Slanec, Beneš, Tylová, Bukolský, Slanec, Geuss, tzn. 8 Ministři MŽP od 10/2002: Ambrozek, Kalaš, Bursík, Miko, Dusík, Šebesta, Bízková, Drobil, Chalupa, Podivínský, Brabec

3 Nová legislativa atd. Novelizovaný zák. č. 76/2002 Sb., o integrované preven- ci (ZIP) zákonem č. 69/2013 Sb. - účinnost od , ale převážná část od (viz čl. II Přechodná ustanovení) Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), ruší zák. č. 552/1991 Sb., o státní kontrole. Účinnost od Vyhláška č. 288/2013 Sb., o provedení některých ustanovení ZIP. Pro kontroly Inspekcí je přínosem zejména Vzor zprávy o plnění podmínek IP – obsahové sjednocení Zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší. Účinnost od atd. viz § 44. Materiál MŽP z : Vazba některých ustanovení ZOO a ZIP (TPS KÚ a IPPC, Klatovy) Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech. Ekoauditová novela zák. č. 169/2013 Sb., účinnost od atd. Viz čl. V 3 3

4 Nová legislativa atd., pokračování
Judikatura: Rozsudek NSS č.j. 1 As 125/ ze dne dopis NM Ing. Ježka č.j. 4781/ENV/13 ze dne – Absorpční zásada při souběhu více správních deliktů, kde je to vhodné a možné, místo tzv. kumulativní Nad rámec běžné inspekční činnosti ČIŽP dále plán: - Hloubkové prověrky (zavedeny od r. 2012) zaměřené na dodržování zákonných povinností u významných zdrojů znečišťování ŽP + další vícesložkové úkoly - Složkové úkoly – po složkách a odbornostech (ČOV, SEZ, spalovací zdroje, skládky NO apod.) - Specifické úkoly – dle problematiky regionu atd. 4 4

5 IPPC - kontrolní činnost § 34 ZIP
a) kontroluje plnění povinností stanovených ZIP a IP v oblasti životního prostředí b) omezuje nebo zastavuje provoz zařízení nebo jeho části podle § 19b odst. 3 nebo 5 c) rozhoduje o správních deliktech podle § 37 d) zveřejňuje zprávy z kontrol prostřednictvím informačního systému integrované prevence (IS IPPC) e) ukládá opatření k nápravě podle § 19b odst. 1 a 2 f) zpracovává plány kontrol na příslušný kalendářní rok podle § 20b odst. 3 g) zpracovává programy běžných kontrol podle § 20b odst. 5 h) informuje úřad a krajskou hygienickou stanici o plánova-ných kontrolách, uložených pokutách a opatřeních k nápravě.

6 IPPC - kontrolní činnost § 20b ZIP
(1) Kontrola, kterou podle zákona provádí inspekce, zahrnuje veškeré činnosti, vč. výkonu kontroly na místě provozu zařízení, monitorování emisí a kontrol dokumen- tace a podkladů, ověřování vlastního monitorování, kontrol používaných technik a vhodnosti řízení provozu zařízení z hlediska ŽP, prováděné s cílem kontrolovat zařízení z hlediska dodržovaní povinností stanovených zákonem nebo IP, podporovat dodržovaní těchto povinností a tam, kde je to nezbytné, monitorovat jejich dopad na ŽP. (5) Na základě plánů kontrol zpracovává programy běžných kontrol. Doba mezi kontrolami na místě se stanoví na základě systematického posuzování rizik v oblasti ŽP. 1 až 3 roky (7) Mimořádné kontroly (8) Opakované kontroly na místě (9) Vedle Protokolu o kontrolním zjištění Zpráva o kontrole (10) Do 2 měsíců zaslat provozovateli pokud nebyl Protokol (11) Do 4 měsíců Inspekce zveřejní tuto Zprávu na IS IPPC

7 Kontrolní řád - z. č. 255/2012 Sb. Nejdůležitější ustanovení:
§ 3 Úkony předcházející kontrole - opatření podkladů pro posouzení, zda zahájit kontrolu - pořídí se záznam § 4 Pověření ke kontrole - průkaz inspektora, stanoví-li tak jiný právní předpis (ZIP § 20b odst. 2) Podjatost - vypuštěno, postup dle SŘ (§ 14), pouze je uvedeno, že kontrolovaná osoba může namítat podjatost kontrolující nebo přizvané osoby (§ 10 odst. 1 písm. b) § 6 Institut přizvané osoby - s vystaveným pověřením § 7 Oprávnění vstupovat do staveb, dopravních prostředků, na pozemky a do dalších prostor s výjimkou obydlí § 8 a § 9 Další práva a povinnosti – poskytování podkladů, pořizování obraz. či zvuk. záznamů, součinnost pro výkon kontroly, rozsah kontroly nezbytný pro dosažení účelu, šetřit práva a oprávněné zájmy kontrolované, povinné, třetí osoby 7

8 Kontrolní řád - z. č. 255/2012 Sb. Nejdůležitější ustanovení, pokračování: § 13 a § 14 Námitky proti kontrolnímu zjištění a jejich vyřizování - může podat písemně kontrolovaná osoba do 15 dnů od doručení protokolu. Vyřídí ved. kontrolní skupiny do 7 dnů, nadřízená osoba kontrolujícího do 30 dnů (ev.60 dnů) § 15 a § 16 Nová úprava při neposkytnutí součinnosti - jde buď o přestupek (§ 15) nebo správní delikt (§ 16), ukládá se pokuta do 500 či 200 tis. Kč dle toho, zda jde o kontrolova-nou osobu nebo povinnou osobu (jiná než kontrolovaná, s povinností poskytnout součinnost k výkonu kontroly). § 22 Nahlížení do spisu - vyloučen podnět § 25 Spolupráce kontrolních orgánů - zejména odst. 2 může pomoci k poskytnutí dokumentů a informací, nebrání-li tomu povinnost mlčenlivosti. 8

9 IPPC - plán kontrol a program kontrol
První plán kontrol ČIŽP zpracovala na roky 2014 až a obsahuje zejména dle § 20b odst. 4 ZIP: a) Obecné posouzení příslušných významných otázek v oblasti životního prostředí na základě systematického zhodnocení rizik, vč. stanovení četnosti kontrol (1 až 3 roky) dle zařízení b) zeměpisnou oblast, na kterou se vztahuje, c) seznam zařízení, na která se vztahuje, d) postupy pro vypracování programů běžných kontrol podle odstavce 5 § 20b ZIP, e) postupy pro mimořádné kontroly. Program běžných kontrol 2014 dle § 20b odst. 5 ZIP Na základě plánu kontrol 2014–2016 ČIŽP zpracovala program běžných kontrol na rok 2014 a nyní aktualizaci na 2015.

10 K systematickému posuzování rizik 1/3
1) V prvé řadě využití kritérií dle § 20b odst. (6): Možné a skutečné dopady dotyčných zařízení na lidské zdraví a životní prostředí při zohledněni úrovní a druhů emisí, citlivosti místního prostředí a rizika havárií, historie dodržování podmínek integrovaného povolení, účast provozovatele zařízení v systému Společenství pro environmentální řízení podniků a audit nebo jiném systému environmentálního řízení (EMAS, ISO 14001, BP). 2) Obecná kritéria k četnosti kontrol pro zařízení: Zařízení je provozováno s významným – možným – bez vlivu vlivem na lidské zdraví a životní prostředí (ochranu vod, ochranu ovzduší nakládání s odpady) 10

11 K systematickému posuzování rizik 2/3
Dodržování emisních limitů - jsou opakovaně – ojediněle - nejsou porušovány emisní limity nebo podmínky integrovaného povolení nebo v minulosti došlo k porušení podmínky IP nebo emisního limitu s významným vlivem na ŽP Druh a úrovně emisí - mohou mít významný - mohou ovlivňovat - bez vlivu vliv na ŽP a to i s ohledem na citlivost místního prostředí ŽP a to i s ohledem na citlivost místního prostředí Riziko havárie - zvýšené riziko nebo v minulosti (5 let) výskyt havárie nebo nestandardních stavů, s – bez – minimálním významným dopadem na ŽP 11

12 K systematickému posuzování rizik 3/3
3) Podpůrná kritéria rizik Kritéria dopadu na ŽP: množství nebezpečných látek v zařízení dopady na ŽP a lidské zdraví (stížnosti jen opodstatněné!), havárie, požáry a jiné nehody v posledních 5 letech emise do ovzduší emise do vody (kanalizace i recipientu) produkované odpady Kvalita ŽP v místě: citlivost místního prostředí (chráněná území, CHOPAV...) Kritéria popisující chování provozovatele: zvládání havárií, nehod přístup k dodržování legislativy a uložení opatření atd. zjištění ČIŽP z posledních kontrol během předchozích 5 let je pod zákonem č. 59/2006 Sb., kategorie A nebo B 12

13 IPPC - rozsah kontrol Integrované kontroly – celková dle ZIP a složkové legislativy vč. IRZ a EkÚ atd. (i nad rámec IP, kontrola dodržování podmínek stanovených v IP v celém rozsahu, (Více)složková kontrola dodržování podmínek stanove-ných v IP v té které složce nebo specifická (dle problematiky regionu atd.) a kontroly zařízení bez IP Ostatní kontroly na zařízeních pod IPPC (IRZ, EkÚ, PZH, SEZ, poplatků za vodu a další) Kontrolované časové období – aktuálně, a až do 3 let zpět (objektivní lhůta)

14 IPPC - počet zařízení dle krajů
Počet IPPC zařízení k  Hlavní město Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj 201 Karlovarský kraj Kraj Vysočina Královehradecký kraj 91 Liberecký kraj Moravskoslezský kraj 168 Olomoucký kraj Pardubický kraj 146 Plzeňský kraj 102 Středočeský kraj 232 Ústecký kraj 203 Zlínský kraj     Celkem K bylo 14

15 ČIŽP - program běžných kontrol 2014
OI ČIŽP 2014 Počty zařízení v gesci OI Celkové kontroly, kontroly IP, zák. 76/2002 Sb. Další kontroly na IPPC zařízení Program běžných kontrol Suma KC+KIP KC KIP KS KSP Suma KIR+KEU KIR KEU Ph 259 108 1 113 109 4 ČB 138 42 Pl 98 19 16 3 20 2 29 21 8 41 ÚL 228 18 70 72 17 88 HK 231 25 26 67 HB 74 10 Bn 270 9 84 86 93 Ol 96 33 6 5 Ov 164 37 31 60 12 97 Lb 55 Celkem 1613 330 219 111 286 408 255 23 619

16 Kontroly na IPPC zařízeních k 30.6.2014

17 Závěry z kontrol na IPPC zařízeních
A) Nejčastěji zjištěná pochybení v rámci porušení podmínek IP: OV - překračování emisních limitů ve vypouštěných odpad. vodách a znečišťujících látek (např. na základě ročního vyhodnocení kontinuál. měření emisí na spal. zař. nad 50 MW); nezkvalitnění způsobu zabezpečení míst, na kterých je zacházeno s látkami závadnými vodám (havárie kejdy) OH - nesoulad v evidenci, netřídění odpadů, odstraňování nepovolených odpadů nebo využití jako TZS na skládce, OO - překračování emisních limitů do ovzduší; někde do IP doposud nebyla zahrnuta legislativní změna 2012; např. dle zák. 201/2012 Sb., § 25 odst. 2 písm. i) nepředložili ČIŽP protokol o jednorázovém měření emisí do 90 dnů ode dne jeho provedení podle § 17 odst. 3 písm. h)

18 Závěry z kontrol na IPPC zařízeních
Neudržování provozních dokumentů (zejm. havarijního plánu v aktuálním stavu - pokud je taková závazná podmínka v IP) B) Zhodnocení počtu provedených kontrol k : Naplánováno bylo zkontrolovat 619 zařízení, Počet zařízení pod IPPC např. k  (1655), tj. nárůst o 42 oproti plánu na rok 2014 (1613) a o 47 k (1660), ČIŽP bylo provedeno 526 kontrol na 341 zařízeních Předpoklad splnění plánu tedy je.

19 Sankce na IPPC zařízeních k 30.6.2014

20 IPPC – zveřejňování zpráv v EU (IMPEL)
20

21 IPPC – zveřejňování zpráv v EU (IMPEL)
Zprávy jsou nejdříve zkontrolovány, aby neobsahovaly důvěrné informace a průmyslové tajemství před tím, než jsou zpřístupněny veřejnosti. Některé státy publikují na internetu krátkou verzi zprávy. Na vyžádání jsou zprávy k dispozici ve všech dotazovaných státech. Průzkum s komentářem po jednotlivých státech je k dispozici. Na ČIŽP je to obdobně; > odsouhlasený vzor MŽP i pro KHS; > vyvěšují koordinátoři integrovaných agend na OI ČIŽP (KIA) > jednotnost, sledováno a kontrolováno ředitelstvím ČIŽP 21

22 Spolupráce s KÚ Obecně není dle sdělení KIA žádný významný problém ve spolupráci s KÚ ani KHS a snad i naopak. Na ČIŽP proběhla porada k zefektivnění výkonu povolující a kontrolní agendy v rámci integrované prevence ve Středočeském kraji mezi KÚSK a ČIŽP OI Praha v oblasti IPPC RNDr. Michal Rath, KÚSK - dynamické změny v legislativě EU v povolovacím i kontrolním procesu, tzn. nárůst počtu zařízení, nová struktura BREF, závaznost emisních limitů atd. dle závěrů o BAT, odklon od složkové legislativy, kapacitní problémy, atd. - KÚSK potřebuje pro dosažení vysoké kvality své činnosti nezbytně i spolupráci s ČIŽP, zejména vyjádření k žádostem, informace o zařízení, aktivní účast na ústních jednáních i spolupráci při přezkumech. 22

23 Spolupráce s KÚ Na ČIŽP - též v posledních letech snižována kapacita ČIŽP, další nové oblasti činnosti např. ochrana půdy před vnášením znečišťujících látek, problémy v rámci odvolacího řízení atd. Inspekce požádala o zvýšení důrazu na vzájemnou informovanost a spolupráci odborných složek a odd. IPPC na KÚSK vzhledem k legislativním změnám, které jsou nyní velmi časté a promítají se např. do povinnosti provozovatele mít IP nebo jde o podstatnou změnu provozu Bylo mj. dohodnuto, že podmínky v IP s odkazem na již neplatnou legislativu apod. uvede Inspekce nejdříve do tzv. dílčího protokolu aby byl prostor pro zrušení či změnu předmětné podmínky. Dále k časově splněným podmínkám, že budou do protokolu uváděny dokud je KÚSK neodstraní (při nejbližší změně IP) 23

24 Spolupráce s KÚ Dále bylo dohodnuto, že:
- Inspekce bude nadále všechny protokoly KÚSK zasílat elektro-nicky přes DS, - KÚSK bude předávat plán přezkumů též DS na ČIŽP, aktuálně bude termíny přezkumů upřesňovat a zasílat protokoly z nich, - ČIŽP bude na žádost KÚSK zasílat přes DS po nabytí právní moci vydaná rozhodnutí o pokutě, - KÚSK bude nadále ověřovat kapacity zařízení, zda nepodlé-hají působnosti ZIP, při podávání žádostí o změnu nebo rozšíře-ní povolení vydaných v kompetenci KÚSK dle jednotlivých složkových zákonů. 24

25 Info k činnosti IMPEL

26 Info k činnosti v IMPEL Tyto webové stránky jsou nové, upravené, byl nainstalován překladač google, nejvíce uživatelé vyhledávají informace o přeshraniční přepravě odpadů a o IPPC/IED. Změny webových stránek by měly být dokončeny do 2/2015. Tento rok začal vycházet Zpravodaj IMPEL, první číslo vyšlo v dubnu, zpravodaj vychází čtvrtletně. V květnu proběhla na ČIŽP schůzka projektového týmu v rámci projektu „Ochrana přírody při povolování a inspekcích průmyslových zařízení" zaměřeného na požadavky článku 6.3 směrnice o stanovištích při povolování projektů a vyhodnocení dopadů na soustavu Natura Byla projednávána aktuální praxe při povolovací činnosti, při které úřady v členských státech posuzují záměry a koncepce, zda mohou mít významný vliv na příznivý stav předmětu ochrany nebo celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti. Zpráva z první části projektu by měla být k dispozici prosinci, projekt by měl pokračovat i v roce 2015.

27 Info k činnosti v IMPEL Naši inspektoři se účastní projektů zaměřených na směrnici o průmyslových emisích a nástroj IRAM, pro plánování inspekcí na základě hodnocení rizik. Pokračování projektu - „Definice kritérií pro analýzu rizik a jejich implementace skrze indikátory rizik a parametry pro prioritizaci inspekcí životního prostředí průmyslových zařízení" určené k praktickému užívání metody hodnocení rizik IRAM a pro plánování kontrolní činnosti. V návaznosti na 1. část mají být vyladěny webové stránky IRAMu. Workshop k projektu se konal ve dnech 4. a v Praze na ČIŽP a závěrečná schůzka expertního týmu proběhla poslední týden v listopadu v Miláně (Ing. Helena Nekolová – OI Plzeň). Dále se Ing. Helena Kameníčková (OI Ostrava) zúčastnila projektu „Sdílení návrhů mezi členskými státy pro méně striktní hodnotu emisních limitů než je uvedeno v BAT pod článkem 15 odstavce (4) a (5) směrnice o průmyslových emisích", který se bude konat ve dnech v Edinburghu ve dnech a Závěrečné zprávy budou ved. odd. zahraničních vztahů a komuni- kace s veřejností Bc. Lenkou Němcovou ŘDT ČIŽP publikovány na našem webu začátkem roku 2015.

28 Děkuji za pozornost. tel 28


Stáhnout ppt "Informace z ČIŽP XXIX. jednání TPS „KÚ a IPPC, , MŽP"

Podobné prezentace


Reklamy Google