Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dozorové postupy a následky porušení finančního práva

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dozorové postupy a následky porušení finančního práva"— Transkript prezentace:

1 Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
28. března 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy

2 Osnova Obecně k dozorovým postupům Jednotlivé dozorové postupy
Správní dozor Kontrola Audit Následky porušení finančního práva

3 1. Obecně k dozorovým postupům
dozorový postup = dozor sensu lato porovnávání stavu nebo činnosti reálné se stavem nebo činností žádanou používána řada pojmů (správní) dozor = dozor sensu stricto dohled kontrola audit inspekce revize

4 2. Jednotlivé dozorové postupy
dodržování zákonnosti vůči nepodřízeným subjektům správní dozor delegovaný dozor dohled dodržování nejen zákonnosti, ale i mimoprávních skutečností (hospodárnost, efektivnost a účelnost) v rámci nadřízenosti a podřízenosti kontrola ověření, zda v účetních nebo jiných záznamech je věrný a poctivý obraz reality zpravidla nezávislý auditor audit

5 3. Správní dozor Druhy správního dozoru Konsolidovaný dozor
Doplňkový dozor Dohled České národní banky

6 A. Druhy správního dozoru
Banka Ovládaná osoba Pojišťovna Obchodník s cennými papíry Doplňkový Individuální Konsolidovaný

7 B. Konsolidovaný dozor příklad – dozor nad konsolidačními celky podle zákona o bankách (§ 26c a násl.) druhy konsolidačních celků skupina ovládající banky nebo zahraniční ovládající banky skupina finanční holdingové osoby skupina smíšené holdingové osoby

8 A. Skupina ovládající banky
Ovládané či přidružené osoby Ovládající osoba banka nebo zahraniční banka instituce finanční instituce podnik pomocných služeb

9 B. Skupina finanční holdingové osoby
Ovládané či přidružené osoby Ovládající osoba Finanční holdingová osoba banka instituce finanční instituce

10 C. Skupina smíšené holdingové osoby
Ovládané či přidružené osoby Ovládající osoba Smíšená holdingová osoba banka instituce finanční instituce

11 C. Doplňkový dozor dozor nad finančním konglomerátem
zákon č. 377/2005 Sb. oblast dozoru = finanční sektor, do kterého se zahrnují smíšené finanční holdingové osoby ovládající osoba, která není regulovanou osobou a která společně s jí ovládanými osobami, z nichž je alespoň jedna regulovanou osobou se sídlem na území členského státu, a jinými osobami tvoří finanční konglomerát osoby z bankovního sektoru osoby ze sektoru pojišťovnictví osoby ze sektoru investičních služeb

12 C. Doplňkový dozor finanční konglomerát
v čele skupiny nebo podskupiny je regulovaná osoba ovládající jiné osoby osoba, která není regulovanou osobou a která ovládá alespoň jednu regulovanou osobu, přičemž činnost skupiny probíhá převážně ve finančním sektoru alespoň jedna osoba ve skupině je součástí sektoru pojišťovnictví a alespoň jedna osoba ve skupině je součástí bankovního sektoru nebo sektoru investičních služeb a souhrn činností sektoru pojišťovnictví ve skupině a souhrn činností sektoru bankovního a sektoru investičních služeb ve skupině jsou významné

13 D. Dohled České národní banky
obecná právní úprava v zákoně o ČNB (část desátá) výčet dohlížených osob oblast bankovnictví oblast kapitálového trhu oblast pojišťovnictví a penzijních společností oběh bankovek a mincí oblast spotřebitelského úvěru

14 D. Dohled České národní banky
předmět dohledu kritéria autorizace dohled nad dodržováním podmínek stanovených udělenými licencemi, povoleními atd. kontrola dodržování zákonů, přímo použitelných předpisů Evropské unie a vyhlášek České národní banky získávání informací potřebných pro výkon dohledu ukládání opatření k nápravě a správních trestů řízení o přestupcích

15 4. Kontrola Finanční kontrola Nejvyšší kontrola

16 A. Finanční kontrola Základní informace
Oblast výkonu finanční kontroly Součásti finanční kontroly

17 I. Základní informace zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě cíl finanční kontroly hospodárný, efektivní a účelný výkon veřejné správy prověřování dodržování právních předpisů při hospodaření s veřejnými prostředky zajištění veřejných prostředků proti nehospodárnému, neúčelnému a neefektivnímu nakládání v minulé PSP – návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí (ST 1001)

18 II. Oblast výkonu finanční kontroly
vykonává se mezi orgány veřejné správy mezi orgány veřejné správy a žadateli nebo příjemci veřejné finanční podpory uvnitř orgánů veřejné správy u státního podniku ministerstvem

19 III. Součástí finanční kontroly
veřejnosprávní kontrola ministerstvo financí a finanční úřady správci kapitol státního rozpočtu řídící orgán a platební agentura územní samosprávní celky finanční kontrola podle mezinárodních smluv vnitřní kontrolní systém řídící kontrola interní audit

20 B. Nejvyšší kontrola kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu
zákon č. 166/1993 Sb. kontrola hospodaření se státním majetkem státního závěrečného účtu České republiky plnění státního rozpočtu České republiky hospodaření s prostředky poskytnutými České republice ze zahraničí, a hospodaření s prostředky, za něž převzal stát záruky vydávání a umořování státních cenných papírů zadávání státních zakázek hospodaření České národní banky v oblasti výdajů na pořízení majetku a výdajů na provoz České národní banky

21 5. Audit v oblasti soukromoprávní v oblasti veřejnoprávní
povinnost mít účetní závěrku ověřenu auditorem zákon o účetnictví, zákon o auditorech v oblasti veřejnoprávní přezkum hospodaření územních samosprávných celků širší než ověření účetní závěrky obec, DSO – krajský úřad, auditor Hlavní město Praha – MF, auditor kraje – MF zákon o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí

22 6. Následky porušení finančního práva
Obecně k následkům porušení finančního práva Obecné sankce ve finančním právu Zvláštní sankce ve finančním právu

23 A. Porušení finančního práva
nesplnění finančněprávní povinnosti nesplnění povinnosti řádně nesplnění povinnosti včas nesplnění povinnosti řádně a včas nesplnění povinnosti vůbec nerealizace finančněprávní pravomoci nebo finančněprávního práva nesplnění ve stanovené lhůtě často lhůta není – nedojde k porušení

24 B. Obecně k následkům porušení FP
důsledek pro primární povinnost, pravomoc nebo právo povinnost trvá dál pravomoc nebo právo zanikne (prekluze) možnost ukládání sankcí sankce trestní povahy sankce netrestní povahy obecné sankce zvláštní sankce

25 C. Obecné sankce ve finančním právu
trestní sankce správní tresty (sankce) přestupky správní disciplinární delikty správní pořádkové delikty povinnost k náhradě majetkové nebo nemajetkové újmy

26 D. Zvláštní sankce ve finančním právu
platební delikty v širším smyslu v užším smyslu sankce za porušení rozpočtové kázně zadržení daňového výnosu opatření k nápravě a sankce trestní povahy v oblasti práva finančního systému

27 e-mail: bohac@prf.cuni.cz
web: tel.: 28. března 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy


Stáhnout ppt "Dozorové postupy a následky porušení finančního práva"

Podobné prezentace


Reklamy Google